کانسپت‌های فراموش‌شده، شورولت کورویر Testudo

یک برداشت ایتالیایی روی یک ماشین آمریکایی؛ Testudo یکی از بانفوذترین طراحی‌های جورجتو جیوجیارو بود

نام شورلت کورویر Testudo
معرفی نمایشگاه ژنو 1963
ترکیب موتورعقب
پیشرانه 2.3 لیتری H6 هواخنک
قدرت 81 اسب بخار
گیربکس 4 سرعته دستی
محور محرک عقب

چرا باید آن‌را به یاد داشته باشیم؟

کورویر Testudo یکی از بانفوذترین کانسپت‌های آن دوران بود که به‌عنوان منبعی الهام‌بخش برای طراحی لامبورگینی میورا و سایر خودروهای تولیدی مهم مورداستفاده قرار گرفت.

چیزهای زیادی می‌توان در مورد شورلت کورویر گفت. مثل‌اینکه این خودرو تنها ماشین تولید انبوه آمریکایی با پیشرانهٔ هواخنک نصب‌شده در عقب بود. همچنین این اولین خودروی جنرال موتورز با ساختار یکپارچه بود و پیشرانهٔ آن نیز ابتدا در یک پورشه 365 مورد آزمایش قرار گرفت. نام کورویر هم با ترکیب نام کوروت و بلیر شکل گرفته بود. این خودروی موتورعقب طی دو نسل و در انواع مختلف سدان، کوپه، کابریولت، استیشن، ون و وانت تولید شد که نسخه‌های کوپه و کابریولت این خود با نام مونزا عرضه می‌شدند. البته کورویر به خاطر هندلینگ ضعیف هم مشهور شده بود.

اما امروز در مورد کورویر Testudo صحبت می‌کنیم. یک خودروی تک ساخت که زندگی‌اش ابتدا به‌عنوان یک کورویر مونزا آغاز شد اما سپس توسط یک جوان بسیار بااستعداد بنام جورجتو جیوجیارو که در برتونه کار می‌کرد، به یک خودروی نمایشی منحصربه‌فرد تبدیل شد. این اولین خودرویی بود که آزادی کامل طراحی برای آن به جیوجیارو داده شده بود و برای اولین بار در نمایشگاه ژنو 1963 رونمایی گردید.

برای ساخت Testudo، شاسی کورویر کوتاه شد و یک بدنهٔ منحنی جدید به‌طور کامل از نو برای آن طراحی شد. کورویر Testudo با چراغ‌های بازشونده، سقف شیشه‌ای، درهای یکپارچه با سقف و چراغ‌های عقب باریک که درون سپر عقب تعبیه شده بودند، هرگز خودرویی عادی نبود. این خودروی جذاب و زیبا، به دلیل برخورداری از یک کاناپی که به سمت جلو باز می‌شد تا حدودی شبیه به لاک‌پشت به نظر می‌رسید.

با باز نمودن کاناپی، به فضای داخلی Testudo روبرو می‌شدیم که به همان اندازهٔ طراحی بیرونی جذاب بود. در اینجا یک غربیلک فرمان مستطیل شکل، دو صندلی تنگ دربرگیرندهٔ بدن و آمپرها و دکمه‌هایی دیده می‌شدند که روی یک قطعهٔ بومرنگ شکل قرار گرفته بودند. هرچند کورویر Testudo هیچ‌گاه به تولید نرسید اما استایل و طراحی آن بر لامبورگینی میورا و پورشه 928 تأثیر داشت. علاوه بر این، دیگر خودروهای طراحی‌شده توسط برتونه مانند فراری دیتونا و آلفارومئو مونترال نیز الهاماتی از این کانسپت شورلت گرفتند.

تاریخچهٔ این کانسپت نیز به‌اندازهٔ طراحی‌اش جذاب است. چند سال پس از نمایش Testudo در ژنو، این خودرو هنگام فیلم‌برداری یک فیلم تبلیغاتی برای شرکت شل با یکی دیگر از تولیدات برتونه یعنی آلفارومئو Canguro تصادف کرد. سپس در اوایل دههٔ 90 میلادی به‌طور کامل بازسازی شده و به زندگی بازگشت. بعدازآن، کورویر Testudo در فستیوال پبل بیچ سال 1996 به نمایش درآمد و در سال 2011 نیز در یک حراجی به قیمت 336 هزار یورو به فروش رسید.

منبع: Motor1

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

11 دیدگاه

  1. مهراب
    سوابق: (48 دیدگاه) ,

    خیلی خاصه
    دوستان در مورد موتورH چیزی میدونید؟

    پاسخ
    1. یانکی
      سوابق: (130 دیدگاه) ,

      موتوره تخت رو در نظر بگیر 2 تا شو بزار رو هم و میل لنگاشون رو با واسته بهم وصل کن

      پاسخ
      1. حامد
        سوابق: (158 دیدگاه) ,

        ظاهرا اینجا منظور همون فلت هست.چون انجین شوی کورویر فلت بوده. یه کم H6 غریب به نظر میاد، باید دوتا 3 سیلندر روی هم باشه که نتیجتا انگار دو واحد 3 شعاعی روی هم قرار گرفته! نمی دونم ،شایدم من اشتباه میکنم.

        پاسخ
        1. امیر دهقان
          سوابق: (357 دیدگاه) ,

          منظور از موتور H شکل همون پیشرانه‌های تخت هست.
          کلاً موتورهای تخت چه چهار سیلندر و چه بیشتر، با حرف H شناخته میشن. مثلاً اینجا H6 یعنی موتور شش سیلندر تخت

  2. امپراتور لامبورگینی
    سوابق: (10835 دیدگاه) ,

    موتور 2.3 لیتری 80 اسب بخار ….
    خیلی کمه.
    واقعا لاکپشته. هم از نظر ظاهر و هم قدرت موتور.

    پاسخ
  3. Hemichan
    سوابق: (542 دیدگاه) ,

    چقد زیباس
    تابلوی هنری که الهام بخش دیگران بوده
    این پورشه 365 چه موتور ضعیفی داشته
    ” پیشرانهٔ آن نیز ابتدا در یک پورشه 365 مورد آزمایش قرار گرفت”

    پاسخ
    1. Ace
      سوابق: (10835 دیدگاه) ,

      دوست عزیز از پورشه ی 365 برای آزمایش موتور این ماشین استفاده کردن
      یعنی موتور 365 رو در آوردن و به جاش این موتور شاهکار 80 اسب بخاری رو قرار دادن !!!
      اصلا پورشه 365 موتور 2.3 لیتری نداشت
      قوی ترین موتور 365 یک 2 لیتری بود که با حجم 300 سی سی کمتر از این موتور ، 96 اسب بخار قدرت تولید می کرد. ???

      پاسخ
      1. Machine
        سوابق: (238 دیدگاه) ,

        فکر نمی‌کنم برای سال 1959 برای یه موتور تخت هواخنک، 81 اسب بخار، قدرتِ چندان کمی باشه.
        (نسل اول کورویر سال 1959 معرفی شد که این ضعیف‌ترین موتورش بود و تو این کانسپت هم از همین موتور استفاده شده).

        پاسخ
    2. PaRHaM
      سوابق: (695 دیدگاه) ,

      خیلی خوشگله واقعا!
      همیشه طراحی هاشون ب روز بود و جلو تر از زمان خودشون?❤

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.