کوروت C7، خودرویی که از رفتن آن غمگین هستیم

نوشتهٔ وب‌سایت بریتانیایی PistonHeads

شورلت کوروت در این سوی اقیانوس اطلس یعنی در اروپا خودروی چندان محبوبی نیست و حتی جوک ساختن در مورد آن آسان است. مثلاً می‌توان گفت داخل آن بوی کارخانه‌های شیمیایی را می‌دهد و در شکاف‌های بین پانل‌های بدنهٔ آن می‌توان یک فیل را جای داد؛ اما کوروت یک قهرمان تمام آمریکایی است که می‌خواهیم از آن دفاع کنیم زیرا نسل کنونی آن یعنی C7 کاملاً نسبت به نسل‌های قبلی متحول شده و هرگز آن خودروی بی‌کیفیت سابق نیست. از سوی دیگر، کوروت قدیمی‌ترین سوپراسپرت در حال تولید دنیا محسوب می‌شود زیرا تولید آن از سال 1953 یعنی 10 سال قبل از پورشه 911 آغاز شد.

به همین دلیل ما به خاطر پایان دادن به دوران سنتی کوروت ناراحت و عصبانی هستیم. نسل C7 این ماشین به آخر خط رسیده و به‌زودی تا چند روز دیگر نسل C8 معرفی خواهد شد که تغییر بسیار بزرگی را تجربه کرده است. هفت نسل کوروت در طول سال‌ها به‌طور ملایم تکامل پیدا کردند و از زمان ورود پیشرانه‌های V8 به زیر کاپوت کوروت در سال 1955، اصول اولیهٔ آن بدون تغییر باقی‌مانده است؛ اما در نسل C8 تحولی چشمگیر صورت گرفته و از ترکیب موتور وسط استفاده شده است که هرچند امکان رقابت با سوپراسپرت‌های جوان را فراهم می‌کند اما اصالت کوروت را نابود خواهد کرد.

البته این موضوع شاید برای اروپاییان اهمیتی نداشته باشد زیرا علیرغم اینکه کوروت ظاهراً در اروپا عرضه می‌شود اما شما در طول عمر خود شانس بیشتری برای دیدن یک فراری یا لامبورگینی در جاده‌های بریتانیا دارید تا یک کوروت C7. این خودرو مثل فوتبال آمریکایی است که در خانه‌اش بسیار طرفدار دارد اما در دیگر کشورها نادیده گرفته می‌شود. البته برای این موضوع یک دلیل مالی اساسی وجود دارد. در ایالات‌متحده قیمت پایهٔ کوروت از 55 هزار دلار آغاز می‌شود و حتی مدل‌های قوی‌تر ارزشمندتر هستند زیرا مثلاً قیمت مدل Z06 با پیشرانهٔ سوپرشارژ 650 اسب بخاری از 79 هزار دلار شروع می‌شود که تقریباً مشابه پورشه کیمن GTS است اما دو برابر سیلندر و قدرت بیشتر.

اما وقتی کوروت از اقیانوس اطلس عبور می‌کند به خاطر تعرفه‌هایی که در اروپا روی خودروهای وارداتی اعمال می‌شود، افزایش قیمت قابل‌توجهی را تجربه کرده و بنابراین مزیت قیمت رقابتی خود را از دست می‌دهد. از سوی دیگر نیز همواره بسیاری از سواری خشن کوروت شکایت کرده و میگویند برای جاده‌های اروپا خودروی خشکی است اما این ایراد را هم نمی‌توان چندان وارد دانست زیرا تمام سوپراسپرت‌هایی که برای مسافت‌های طولانی ساخته نشده‌اند مثل کوروت سواری خشن و خشکی دارند.

درنهایت اما فهمیدن منطق جنرال موتورز برای ایجاد این تحول بزرگ در کوروت سخت نیست. کوروت موتور وسط بدون شک سریع‌تر و احتمالاً پرفروش‌تر خواهد بود و با مزیت قیمت مناسب که همچنان آن‌را حفظ خواهد کرد می‌تواند جایگزین قابل‌قبولی برای آئودی R8 یا مک‌لارن 570S باشد ولی بااین‌حال ما به خاطر کنار رفتن C7 غمگین و ناراحتیم زیرا ترکیبی از غرش گوش‌نواز، عملکرد چشمگیر، استایل جذاب و برچسب قیمتی وسوسه کننده را ارائه می‌کند که چنین ترکیبی را نمی‌توان در سوپراسپرت‌های اروپایی پیدا کرد.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

11 دیدگاه

  1. Seyed AMG
    سوابق: (147 دیدگاه) ,

    واقعا این نسل کوروت خیلی جذاب ، نسل جدید حتما عملکرد بهتری داره اما فکر نکنم به اندازه این زیبا باشه

    پاسخ
    1. MOHAMMAD.DEMON
      سوابق: (159 دیدگاه) ,

      به نظر من که کوروت موتور وسط نه تنها اون حالت عضلانی و آمریکایی رو خواهد داشت بلکه از کابین بهتر و بروز تر سود خواهد برد
      و چون گیربکس دبل کلاچه و سیستم تعلیق بهتر و تقسیم وزن بهتری سود خواهد برد
      عملکرد فنی بهتری هم به جا خواهد گذاشت
      کوروت نسل هشت میاد تا دوباره اسم کوروت در تاریخ یه بار دیگه به عنوان بهترین ثبت کنه
      موندگارت میشه این نسل

      پاسخ
  2. Me
    سوابق: (25 دیدگاه) ,

    اروپاییا بیخود میکنن براش جوک بسازن.موستانگ و کامارو و چلنجر تو خیابون زیر پای بعضی مهاجرای (خاص)میبینن گوشی شون در میارن ازش عکس میگیرن.کوروت ببینن قفل میکنن

    پاسخ
  3. Amir.z
    سوابق: (134 دیدگاه) ,

    در شکاف‌های بین پانل‌های بدنهٔ آن می‌توان یک فیل را جای داد؛
    این اروپاییا ساینا رو ندیدن پس

    پاسخ
  4. JDM
    سوابق: (269 دیدگاه) ,

    یه خبر خوش:
    C8 تا دو روز رونمایی میشه😍
    یه خبر بد:
    C7 داره از بینمون میره😭

    پاسخ
  5. Alireza
    سوابق: (201 دیدگاه) ,

    این ماشین رویای منه
    اگه c8 از هایپرکارا هم بهتر بشه بازم من c7 zr1 رو برمیدارم

    پاسخ
  6. Elmiraj
    سوابق: (769 دیدگاه) ,

    وقتی توان رقابت باهاشو ندارن و با سه برابر قیمت ازش شکست می خورن بزار واسش داستان سرایی کنن….!!!!
    .
    C7 ZR1 مدعیان زیادی را نشوند سر جاشون…
    بی صبرانه منتظر C8 ZR1 هستم…..

    پاسخ
  7. مسعود
    سوابق: (34 دیدگاه) ,

    واقعا باعث تاسفه که دیگه تو خیابونای شهرامون این زیبارو ! رو نمیبینیم⁦ :'(

    پاسخ
  8. Ferrari Fxx K Evo
    سوابق: (705 دیدگاه) ,

    دقیقا کیا رو نشوند سر جاشون ؟

    فراری ۴۸۸ پیستا رو ؟
    مکلارن ۷۲۰S رو ؟
    پورشه ۹۱۱ GT2RS رو ؟

    نه خدایی بگو کیا رو نشوند سر جاشون ؟؟؟؟؟

    پاسخ
  9. Ferrari Fxx K Evo
    سوابق: (705 دیدگاه) ,

    اگه میخوای بحث قیمت ، رو بیاری وسط باید بگم ک دیگه ساینا ۴ ساله از تبریزم میدونه ک از لحاظ کیفیت کابین و تکلونوژی و پیچیدگی ساخت کوروت در حد بزرگان اوروپایی نیست و نبوده

    اروپا ایران نیست ک از جیب ملت پول حروم خالی کنن

    پاسخ
    1. مسعود
      سوابق: (34 دیدگاه) ,

      این نسل کوروت رو ندیدم ولی نسل قبلش واقعا چیزی از جنسیس کوپه تو طراحی و ظاهر سر نبود.
      این درحالیه که حتی پورش کیمن خودشو از دور به رخ میکشه، فراری و لامبورگینی که جای خود دارن.

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.