شورولتهفته نامه

۱۰ مدل خودرویی که راه C8 کوروت موتور وسط را هموار کردند

گرندپری ۱۲ ساعته سبرینگ در سال ۱۹۵۷ است. راننده‌ای با نام جان فیچ (John Fitch) تنها پس از ۲ ساعت رقابت در یک کوروت سوپر اسپورت، خود را به بیرون از پیست پرت می‌کند. آنچه به مقامات مسئول به صورت رسمی گفته شده، مشکل در بوشینگ سیستم دیفرانسیل عقب بوده، امّا دلیل واقعی برای این کناره‌گیریِ زودهنگام این است که «فیچ» نتوانسته «گرما» را تحمّل کند. لوله‌های اگزوز به درون بدنه‌ای که به صورت آزمایشی از جنس منیزیم ساخته شده، نفوذ کرده بودند و پای راننده را تا آستانه سوخت پیش بردند. زورا آرکوس-دانتوف (Zora Arkus-Duntov)، پیشوای کوروت در آن زمان، پس از ارزیابی دلایل این شکست، اعلام کرد:

منبع گرما می‌بایست در پشت‌سر راننده باشد.

از آن زمان به بعد، رؤیای «آرکوس-دانتوف» در تولید یک کوروت موتور وسط، هیچ‌گاه خاموش نشد و میراث وی به صورت مجموعه‌ای از نمونه‌های آزمایشی، پروتوتایپ، کانسپت و برخی مدل‌های تولیدی که در آخر به شورولت کوروت C8 مدل ۲۰۲۰ می‌رسند، در دنیای خودرو باقی ماند.

CERV I مدل ۱۹۶۰

«آرکوس-دانتوف» برای بررسی نظریه‌هایش، مدل تک‌سرنشینه «وسیله نقلیه تحقیقاتی تجربی شورولت» یا CERV را ساخت. این خودرو با یک موتور V-8 به قدرت ۳۵۳ اسب‌بخار همراه بود که از طریق یک گیربکس ۴ دنده، چرخ‌های عقب را به حرکت در می‌آورد. CERV I به عنوان نمونه آزمایشی برای مدل تولیدی C2 کوروت بود که در آن از یک سیستم تعلیق مستقل در عقب استفاده می‌شد. آرکوس-دانتوف پس از اینکه با این خودرو به سمت رشته‌کوه‌های راکی رفت، سرعت ۳۳۱ کیلومتر بر ساعت را در پیست آزمایشی «میلفورد» (متعلق به جنرال‌موتورز) نیز تجربه کرد.

CERV II مدل ۱۹۶۴

مدل بعدی CERV آرکوس-دانتوف، این رودستر اسپورت بود. در این خودرو، یک شاسی «مونوکوک»، مجهز به یک موتور V-8 بلوک کوچک با حجم ۶.۲ بود که از طریق دو ترانس‌آکسل، تمام چهار چرخ را به گردش درمی‌آورد (فراری FF نیز از یک ترکیب مشابه استفاده می‌کند). محاسبات این پیش‌بینی را می‌کرد که این خودرو در کمتر از ۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعتی برابر ۳۴۴ کیلومتر بر ساعت داشته باشد.

استرو II مدل ۱۹۶۸

بخش تحقیقات و توسعه جنرال‌موتورز در پاسخ به مدل مسابقه‌ای موفق فورد GT40، یک کانسپت قابل‌توجه برای نمایشگاه اتومبیل نیویورک در آن سال‌ها آماده کرد. پیشرانه شامل یک موتور بلوک بزرگ V-8 با قدرت ۳۹۰ اسب‌بخار بود که از یک ترانس‌آکسل ۲ سرعته از پونتیاک تمپست استفاده می‌کرد.

XP-882 کوروت پروتوتایپ مدل ۱۹۷۰

فورد با ارائه مدل دی ماتسو پانترا در نمایشگاه نیویورک در سال ۱۹۷۰ سر و صدای عجیبی به پا کرد و مسئولان جنرال‌موتورز برای غلبه بر این جو، کانسپت XP-882 را معرفی کردند که یک خودروی دیفرانسیل عقب با قطعاتی از «اولدزموبیل تورنادو» بود.

XP-895 مدل ۱۹۷۲

محصول مشترک جنرال‌موتورز و «رینالدز متالز» با بدنه‌ای از جنس آلومینیوم، وزنش به اندازه ۲۲۶ کیلوگرم سبک‌تر از نمونه با بدنه فولادی بود. امّا ساخت این خودرو بسیار گران‌ تمام می‌شد و بنابراین، راهی به خطّ تولید پیدا نکرد.

تو روتور مدل ۱۹۷۳

این خودرو که در نمایشگاه فرانکفورت به نمایش درآمد، ترکیبی از شاسی پورشه ۹۱۴ و یک موتور وانکل ۱۸۰ اسب‌بخاری را در خود داشت که در پوششی از بدنه با طراحی جنرال‌موتورز قرار گرفته بودند.

فور روتور مدل ۱۹۷۳

در سالن نمایشگاه پاریس در سال ۱۹۷۳، طراحی مورد علاقه «آرکوس-دانتوف» حضور داشت؛ آن هم با دوم موتور وانکل که با چرخ‌های عقب ارتباط داشتند. پس از مختومه شدن برنامه موتورهای «روتاری» در جنرال‌موتورز، این کمپانی موتورهای بلوک کوچک V-8 را اساس برنامه‌های پیشرانه خود قرار داد و این خودروی موسوم به «آئرو-وت» را ارائه کرد.

ایندی مدل ۱۹۸۶

این خودروی برجسته تکنولوژیک مجهز به یک V-8 تووین-توربو بود، چهار چرخ متحرک داشت و از سیستم‌های تعلیق هوشمند و سیستم فرمان چهار چرخ استفاده می‌کرد. این مدل در سال ۱۹۹۰ به CERV III تغییر نام داد و در نسخه جدید از یک موتور بزرگتر و پنل‌های سبک‌تر در بدنه بهره‌مند شد.

کادیلاک سی‌ین مدل ۲۰۰۲

کادیلاک ۱۰۰ سالگی خود را با این سوپرماشین جشن گرفت. سی‌ین یک خودروی ۲ سرنشینه با طراحی تیغه‌ای بود که یک پیشرانه V-12 با گنجایش ۷.۵ لیتر و قدرت ۷۵۰ اسب‌بخار در خود داشت و برای انتقال قدرت از گیربکس ۶ سرعته مجهّز به پدل‌شیفتر استفاده می‌کرد. در همین حال، یک بدنه کمپوزیت کربنی باعث شد تا وزن خودرو در این پروژه در همان سطح ۱۵۲۰ کیلوگرم باقی بماند. البته این خودرو نامی از «کوروت» به همراه نداشت، ولی شبیه به هیچ‌کدام از کانسپت‌های دیگر موتور وسط نبود.

طرح‌های پیشنهادی مهندسی C7 بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷

در این زمان، نمونه موتور وسط کوروت، بیش از هر چیز به «تولید» نزدیک شده بود. گروه کوروت در سال ۲۰۰۶ شروع به بررسی راه‌های بهبود عملکرد طراحی موتور وسط و اصلاح دوباره ابعاد خودرو برای این منظور کرد. بر این اساس، دپارتمان طراحی جنرال‌موتورز، یک مدل «خاک رس» با ابعاد واقعی تولید کرد و سپس نوبت به ده‌ها  نمونه با مقیاس‌های مختلف رسید. امّا رکورد بی‌سابقه و ورشکستگی جنرال‌موتورز در سال ۲۰۰۹ باعث شد تا این برنامه ناتمام بماند. امّا مسئولان سرسختانه رؤیای «موتور وسط» را دنبال کردند؛ واحد مهندسی که کار خود را در سال ۲۰۰۶ آغاز کرده، در نهایت میوه خود را در سال ۲۰۲۰ برداشت خواهد کرد.

منبع: caranddriver

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه

  1. Ali.usa

    ۹ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (335 ديدگاه)

    بی صبرانه منتظرشم
    اون وقت قیافه آلمانیا دیدنی
    همین الانش zr1 با نصف قیمت ۹۱۱ و موتور عقب بودن
    فاصلش چند صدم ثانیه ای موتوی وسط معرفی بشه دیگه نباید با ۹۱۱ مقایسه بشه اصلا

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. wick

      ۹ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (1068 ديدگاه)

      موافقم قرار طوفان بشه اونم طوفانی به سمت اشتوتگارت 😎💪

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    2. mahdy

      ۹ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (2369 ديدگاه)

      پورشه لامبورگینی و مک لارن بیدی نیستن که به این نسیم های طوفان نما بلرزن
      هیچ کس منکر برتری تاریخی کوروت نیست اصلا برای همینه که این همه ساله رو خط تولیده نیاکانش فوق العادن اما خودش چی ؟ هیچی
      تو درگ موتور ترند کلا ۴ تا سوپر اسپرت بود که کوروت بین اونا با اقتدار آخر شد
      هوراکان عادی کوروت رو جر داد مرسدس AMGGTR ساخته همین شهر اشتوتگارتی که محمد خان فرمودند کوروتو جر دادهمین مدل کوروت هم با ادعای شکست فراری ۸۱۲ اومده بود اما از AMGGTR شکست خورد که مرسدس هم از هوراکان شکست خورد که هوراکان هم از پرفورمانته شکست خورد که پرفورمانته هم از آونتادور شکست خورد که آونتادور هم از ۸۱۲ شکست خورد
      اینه فاصله بین ادعا و حقیقت شورولت کوروت حال حاضر الان علی نیاد حرف سی سال پیش کوروتو بزنه اون احترامش سر جاش مدل الان کوروت هیچی نیست

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. mahdy

        ۹ مهر ۱۳۹۷
        سوابق: (2369 ديدگاه)

        صرفا جهت عشق کوروتا ( قدیمیاش نه این آشغالای ۲۰۱۰ به این ور )
        کوروت ۱۹۶۷:
        https://www.mecum.com/lots/FL0118-312978/1967-chevrolet-corvette-coupe/

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
      2. wick

        ۹ مهر ۱۳۹۷
        سوابق: (1068 ديدگاه)

        قیمت کوروت هم قابل مقایسه نیست با پورشه و مکلارن و لامبو
        درضمن یادت نیست انگار موتور جلو هست .
        همین ماشین موتور جلو اجداد پورشه رو اورد جلو چشمش
        دیگه ببین موتور وسط بیاد چی از اب در میاد 😊💪

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
        1. (Ali (Chevy nova

          ۹ مهر ۱۳۹۷
          سوابق: (5263 ديدگاه)

          کى اخه کوروت رو با۹۱۱ غورباقه مقاىسه مىکنه؟؟؟
          پورشه بهتره بره ظاهر غورباقه ۹۱۱ رو تغىىر بده

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
    3. یانکی

      ۹ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (1054 ديدگاه)

      اونا که به کوروت ایراد میگیرن برید یو تیوب و رکورد پیست ویرجینیا رو ببینید که فقط جی تی ۲ با اختلاف ناچیز جلوشه و مکلارن و لامبورگینی زیرشن.در ضمن درگ موتور ترند غلطه کوروت قبل درگ باید لاستیکاشو گرم کنه ولی موتور وسط و عقب نیاز ندارن.و الا تایم کوروت به راحتی به ۱۰.۴ میرسه.

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. (Ali (Chevy nova

        ۹ مهر ۱۳۹۷
        سوابق: (5263 ديدگاه)

        اوناى که به کوروت خرده مىگىرن از حرصشونه

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
        1. Dr.

          ۹ مهر ۱۳۹۷
          سوابق: (11 ديدگاه)

          اوناییم که به ۹۱۱ایراد میگیرن از حرصشونه

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
        2. (Ali (Chevy nova

          ۹ مهر ۱۳۹۷
          سوابق: (5263 ديدگاه)

          Dr.
          شما اکانت اصلىت رو برا نظر دادن نشون بده
          کوروت شده کابوس امثال طرفدارهاى ۹۱۱ غورباقه
          ماشىنى که بجاى صداى موتور غورغور مىکنه
          شب پىش هم که پدال مطلب گذاشت که پورشه از تقلب فولکس واگن ضررده شده
          پس چىزى نگى بهتر هست

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
    4. علی

      ۱۰ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (188 ديدگاه)

      اقا کوروت بیاد یه مدل هم قیمت ۹۱۱ بده بیرون که تو آینه ۹۱۱ محو نشه!!!

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  2. Buray

    ۹ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (7 ديدگاه)

    کوروت مدل ۱۹۷۶ یکی از رویاهام

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  3. PaRHaM

    ۹ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (735 ديدگاه)

    شاهکاره
    تاریخچه بسیار طولانی و عالی⁦👌🏻⁩⁦👌🏻⁩
    منتظر این جواهر هستم😍😍

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. Hemichan

      ۹ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (715 ديدگاه)

      واقعا چه طرحهای جالبی داشته
      حیف نباشه اینا رو نمیساخته

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. PaRHaM

        ۹ مهر ۱۳۹۷
        سوابق: (735 ديدگاه)

        C8 میسازه و جبران میکنه
        رسما مشخصه ی هیولای خیلی ترسناک داره میاد ⁦❤️⁩⁦💪🏻⁩

        ی نیم نگاهی به مدل ۱۹۶۴ (سال ۶۴ و اون مشخصات…😍) بندازید و فک کنین مشخصات نسخه جدید چی میشه…😍

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  4. Omid

    ۹ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1527 ديدگاه)

    ترکیب قدرت زیاد ،قیمت پایین ، موتور وسط، دو دیفرانسیل (احتمالی)
    چه شود ،المانیا از الان باید به فکر باشن

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  5. حسن

    ۹ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (154 ديدگاه)

    کوروت همىشه خوب بوده و گرنه ۶۵ سال بطور مداوم تولىد نمىشد

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  6. Sajjad

    ۹ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1730 ديدگاه)

    رقابت دیدنی بین پورشه و شورولت به وجود میاد
    منتظریم ببینیم چی میشه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  7. ارش

    ۹ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1099 ديدگاه)

    با اینکه طرفدار ماشینهای اروپاییم مخصوصا آلمان و ایتالیا ولی کوروت رو خیلی دوست دارم البته سالهای اخیر کمی از رقبا عقب افتاده و این در حالیه که دهه گذشته دست کم در پیست بیشترماشینیهاتوانایی رقابت با کوروت رو نداشتن و از نظر فنی هیچ کمبودی نداشتن و مسئله اساسی در کیفیت کابینشون بود.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا