صنایع هوایی

بوئینگ 787، رویاپیمای آسمان‌ها

پس از آنکه پروژه‌ی سونیک کروزِر بوئینگ شکست خورد و میلیون‌ها دلار پول بوئینگ را به باد داد وقت آن رسیده بود که بوئینگ با یک هواپیمای انقلابی به صحنه رقابت با ایرباس برگردد.

Boeing 787 Dreamliner
Boeing 787 Dreamliner
بوئینگ به خوبی درک کرده بود که بازار امروز بیشتر از هر چیزی تشنه یک هواپیمای دور برد با ظرفیت بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر است. بوئینگ از سال ۲۰۰۵ شروع به کار بر روی بوئینگی با کد ۷۸۷ و با نام دریم لاینر کرد. در ادامه شما را با مشخصات این هواپیما آشنا می‌کنیم.

Boeing 787 Dreamliner
Boeing 787 Dreamliner
این هواپیما در کلاس هواپیماهای دو موتوره قرار می‌گیرد. بوئینگ دو پیشرانه توربوفن برای این هواپیما در نظر گرفته. یکی Trent 1000 ساخت کمپانی بریتانیایی رولز رویس و دیگری سری موتورهای موفق GEnx-1B ساخت جنرال الکتریک امریکایی.

Boeing 787 Dreamliner first class
Boeing 787 Dreamliner first class
یکی از برتری‌های این هواپیما بر دیگر رقیبان، استفاده گسترده از مواد کامپوزیتی در بدنه اصلی هواپیما است. به طوری که ۵۰ درصد از بنده اصلیِ ۷۸۷ از این مواد ساخته شده که در وزن تأثیر چشم گیری گذاشته است. این در حالی است که در ایرباس آ-۳۵۰، رقیب اصلی دریم لاینر، ۳۵ درصد از بدنه اصلی هواپیما از این مواد تشکیل شده که این تفاوت قابل ملاحظه است. هم چنین سیستم خلبان خودکار این هواپیما پیشرفت قابل توجهی نسبت به دیگر هواپیماهای بوئینگ کرده و در داخل کابین هم سعی شده طراحی تا حد امکان ساده باشد. دکمه‌ها در مانیتورها خلاصه شده تا خلبان بتواند با سرعت عمل بیشتری در مواقع ضروری عمل کند.

Boeing 787 dreamliner business class
Boeing 787 dreamliner business class
استفاده گسترده از مواد کامپوزیتی و کم کردن وزن باعث شده ۷۸۷ نسبت به برادر خود ۷۶۷، ۲۰ درصد بازدهی بیشتری داشته باشد.
بوئینگ این هواپیما را، با توجه با کاربرد، در سه مدل تولید می‌کند. ۷۸۷-۸، ۷۸۷-۹ و ۷۸۷-۱۰.

  • ۷۸۷-۸ با حداکثر ظرفیت ۲۴۲ صندلی (کلاس سه)، حداکثر بار مجاز ۲۲۸ تن (وزن کل)، برد ۱۵۲۰۰ کیلومتری و باکی با ظرفیت ۱۲۶ هزار لیتر.
  • ۷۸۷-۹ با حداکثر ظرفیت ۲۸۰ صندلی (کلاس سه)، حداکثر بار مجاز ۲۵۱ تن، برد ۱۵۷۰۰ کیلومتری و باکی با ظرفیت ۱۳۸ هزار لیتر.
  • ۷۸۷-۱۰ با حداکثر ظرفیت ۳۲۳ صندلی (کلاس سه)، حداکثر بار مجاز ۲۵۱ تن، برد ۱۳۰۰۰ کیلومتری و باکی با ظرفیت ۱۳۸ هزار لیتر.

تاکنون تعداد ۱۰۳۰ دریم لاینر سفارش داده شده است که ۱۱۴ عدد از این تعداد تحویل داده شده. هواپیمایی ژاپن، هند، و قطر از اولین سفارش دهندگان بودند. جالب است بدانید قیمت ۷۸۷ از ۲۱۱ میلیون دلار شروع می‌شود که نسبت به رقیب خود، ایرباس آ-۳۵۰ با قیمت ۲۶۱ میلیون دلار گزینه جذاب‌تری است.

Boeing 787 Dreamliner
Boeing 787 Dreamliner
این هواپیما در شهر اِوِرت ایالت واشینگتن مونتاژ می‌شود.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

رامین شهیدی

رامین شهیدی، لیسانس صنایع و نویسنده مجله پدال، علاقه مند به دنیای خودرو

مطالب مشابه

‫۱۱۱ دیدگاه‌ها

  1. Pilot787

    ۲۷ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام
    فقط میخاستم ب عرض دوستی ک گفته بودن بلیط هواپیماهای قطر و … بسیار گران تر از ماهان هست باید برسونم ک اگر یبار نگاه کنین متوجه خواهید شد ک بلیط های قطر و اکثر ایرلاین های کشور های همسایه بسیاااااار ارزان تر از ماهان و ایران ایر و اکثر ایرلاین های داخلی هستش.کیفیت هم بهتر.
    ولی بنده هم کاملا موافقم ک ماهان داخل ایران بهترین ایرلاین هستش.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا