صنایع هوایی

درخواست کمک ناسا از خودروسازان برای تولید ماه‌نورد جدید

هدف برنامه‌ی آرتمیس ناسا فرستادن اولین زن به ماه تا سال ۲۰۲۴ است و این موسسه مشهور به همین خاطر از رهبران صنعت خودرو درخواست همکاری داشته است. ما کاملاً مطمئن هستیم که همه می‌دانند فرستادن موشک به فضا و البته نشستن روی ماه مأموریت بسیار سختی است و برنامه آرتمیس هم بزرگ‌ترین و جاه‌طلبانه‌ترین برنامه‌ای است که تاکنون برای بررسی ماه طرح ریزی شده است.

این برنامه بر ربات‌ها و ماه نوردهای کلاس انسانی تکیه دارد تا بتوان بیشترین اطلاعات را در این زمینه کسب نمود. ناسا هم‌اکنون دو درخواست اطلاعات را منتشر کرده و گفته که حضور شرکت‌های خودرویی و رباتیک در این برنامه باعث پیشرفت آن خواهد شد.

همان‌گونه که می‌دانید هر مأموریت آپولوی پیشین با برخی انفجارها همراه بود. آپولو ۱۱ در کل توانست کمی بیش از ۸۰۰ متر را روی ماه بررسی کند اما در پروژه‌های آپولو ۱۵ تا ۱۷ این رقم به ۲۴ کیلومتر افزایش یافت. با وجود ماه نوردی که می‌تواند انسان را حمل کند، فضانوردان قادر خواهند بود ویژگی‌های جغرافیایی بیشتری را بررسی کنند. برنامه آرتمیس حتی می‌خواهد بیشتر از این جلو رفته و آزمایش‌هایی را در نزدیکی جایی انجام دهد که انسان قبلاً هرگز آنجا قدم نگذاشته است.

برای انجام این کار یک وسیله ماه نورد پیشرفته‌تری لازم است و این وسیله باید به تجهیزات و سیستم‌های ارتباطی بسیار پیشرفته‌ای مجهز باشد. ربات‌های کاملاً خودران نیازمند آزادی عمل در روی ماه خواهند بود تا بتوانند اطلاعات لازم را جمع‌آوری کرده و به زمین بفرستند.

یکی از مسئولان ناسا دراین‌باره گفته است:

حداکثر انتظاری که می‌توانیم از فضانوردان داشته باشیم راه‌پیمایی حدود ۸۰۰ متری روی ماه است. اگر ما بتوانیم یک ماه نورد را در نزدیکی سایت فرود و پیش از حضور فضانوردان داشته باشیم احتمال بازگشت علمی یافته‌ها بسیار افزایش خواهد یافت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
منبع
nasa

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    یه درخواست بفرستند برای آذری جهرمی شاید قبول کنه باهاشون همکاری کنه .
    آخه بنده خدا خیلی تو کفه کهکشان راه شیری میلیارد میلیارد یورو به فنا میده به هیچیشم نیست .
    آذری جهرمی دوست داریم ، سلبریتی کمدی این روزهای رسانه ? .

    هَمَمونا گذاشتن سر کار .

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. یانکی

      ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (2354 ديدگاه)

      آرتمیس نام یکی از سرداران زن ایران زمینه.حال کردم.در ضمن ناسا به صورت پنهانی با سپاه تماس گرفته و التماس کرده که تو این زمینه حتی اگر جزئی به فریادشون برسن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. MAHDI

        ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
        سوابق: (5358 ديدگاه)

        آقای یانکی میشه بگی تا الان چندپرتاب ماهواره توسط آمریکا یا روسیه ناموفق بوده!!؟!؟! اونم نه در چند دهه پیش بلکه توهمین چندسال گذشته.
        حالا خوبه اونقدر پرتاب ناموفق داشتن که ایران اگه بارها و بارها شکست بخوره بازم به اونا نمیرسه حالا حالاها.
        از همین شکست هاست که به موفقیت میرسیم.اونم در شرایطی که کشورهایی دیگه باهم همکاری دارن اما ما تنها اونم با بودجه بسیار محدود در این زمینه کار میکنیم.
        اگه دهها بار دیگه هم ناموفق باشه بازم باید ادامه بدن.حداقل کشور ما مثل اونا اونقدر نامورد نیست که بیان دانشمندان کشورهای دیگه رو ترور کنه که نکنه برای اون کشور دستاوردی داشته باشه!!!!!!!
        راستی اون درخواست رو درست گفتی. البته با این تفاوت که بعد سرنگونی پهپاد MQ4_C تریتون آمریکا از طریق واسطه های دیپلماتیک از ایران درخواست کردن اجازه بدید محلی که از اونجا به پهپاد ما شلیک شده رو با موشک بزنیم.واسه آبرو جمع کردن. بعد مخالفت شدیداینبار درخواست کردن که خودتون قسمتی از کویر رو مشخص کنید که اونجارو بزنیم با یک موشک. که جواب ایران به این شکل بود:: ما هر عملیاتی را شروع جنگ تلقی میکنیم و به آن پاسخ خواهیم داد.و زمین جنگ را ما طراحی میکنیم.واگر شما آن را شروع کنید، پایانش را ما اعلان میکنیم.
        (( احتمالا باورتون نمیشه چنین اتفاقی رو.پس بهتره مطلبش رو از خبرگذاری های غربی خودشون مطالعه کنی))

        موافقم 0
        مخالفم 1
        1. مهدی

          ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
          سوابق: (1325 ديدگاه)

          کاری به حرفات ندارم ولی اونجایی که گفتی امریکا درخواست کرده خواهشا بعد از زدن پهبادشون نقطه ای کویر ایران بزنن ۱۸۰درجه یا واقعیت تفاوت داره چون بعد از زدن پهباد امریکای اونا التماس که نکردن که هیچ نفر دوم ایران زدن حالا کار به بعدش ندارم که مردم بهتر میدونن چی شد

          موافقم 1
          مخالفم 0
        2. doubt

          ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
          سوابق: (257 ديدگاه)

          واقعا متاسفم مهدی. توهم هم حدی داره برادر. کجا سیر و سلوک میکنی؟

          موافقم 1
          مخالفم 1
        3. مانی

          ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
          سوابق: (2486 ديدگاه)

          قشنگیش به این بود که گذاشتن قبل ۲۲ بهمن که اگه شد
          شو تبلیغاتی جهانیشون رو یه سری چیزا سایه بندازه
          که نشد و دست از پا درازتر نشستن سر جاشون

          موافقم 2
          مخالفم 0
        4. مسعود

          ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
          سوابق: (222 ديدگاه)

          بعد سرنگونی پهپاد MQ4_C تریتون آمریکا از طریق واسطه های دیپلماتیک از ایران درخواست کردن اجازه بدید محلی که از اونجا به پهپاد ما شلیک شده رو با موشک بزنیم !!!!!؟؟؟؟؟؟؟
          لابد قبلش با شما هم هماهنگی کردن که انقد با جزییات از مباحث و مذاکرات دیپلماتیک خبر داری ؟

          موافقم 1
          مخالفم 1
      2. MAHDI

        ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
        سوابق: (5358 ديدگاه)

        اون کشورهای که نقش واسطه دیپلماتیک رو داشتن کشور روسیه و قطر بودن که در اجلاس تاجیکستان رئیس جمهور روسیه و امیر قطر رابط این درخواست بودن!!!!
        ولی واقعا دمشون گرم واسه فرستادن پهپاد MQ4 چون کلکسیون هامون تکمیل شد!!!
        * پهپاد RQ170 سنتینل
        *پهپاد MQ1_C پریدیتور
        *پهپاد MQ9 ریپر
        *پهپاد اسکن ایگل
        *پهپاد دزرت هاوک 1
        *پهپاد دزرت هاوک 3
        *پهپاد RQ11 ریون
        *پهپاد هرمس 450 ( اسرائیلی)
        *پهپاد RQ7 شادو
        *پهپاد فونیکس ( انگلیسی)
        *پهپاد ایروسند
        **پهپاد MQ4_C تریتون غنیمت 220 میلیون دلاری ما که زحمت فرستادنش رو واسه کلکسیون غنیمتی هامون رو کشیدن!!!!!
        ((تمام این پهپادها نسخه ایرانیشون ساخته شده و عملیاتی شدن که در نمایشگاه شکار کرکس ها نسخه ایرانی در کنار نسخه غنیمتی به نمایش گذاشته شدن))

        موافقم 0
        مخالفم 2
        1. JDM

          ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
          سوابق: (126 ديدگاه)

          نسخه ایرانی فقط موشک های هواپیما زن!!

          موافقم 2
          مخالفم 0
        2. بی نام

          ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
          سوابق: (2872 ديدگاه)

          عمو مهدی همه میدونن امریکا و روسیه و حتی چین شکست های زیادی در پرتاب ماهواره داشتن منتها مسئله اینه که هیچ تبلیغات و ادعایی در این زمینه ندارن در ضمن اونها هر روز دارن ماهواره و جست و جو گر میفرستن فضا ولی شاید سالی یکیشون دچار بحران بشه نه اینکه از هر 5 تا پرتاب در 10 سال فقط یکی دوتاش موفقیت آمیز باشه.
          در ضمن کشوری مثل ایران که گرفتار بدترین تحریم هاس و باید توی زیرساخت ها و پروژه های عمومی و عمرانی سرمایه گذاری کنه تا کمی اقتصاد از این رکود رها بشه چرا در زمینه هایی سرمایه گذاری میکنه که مطلقا هیچ بازگشت سرمایه ای نداره؟ حتی اگر پرتاب این ماهواره موفقیت آمیز بود باز هم چه دستاورد عملی برای ایران داشت؟ ماهواره های مدار پایینی که عملیات عکس برداری انجام میدن معمولا دارای دوربین ها و سنسورها و تجهیزات دیگری هستن که وزن اون ها رو به بالای 2000 کیلو میرسونه و حداقل عمری 15 ساله دارن. ظفر 100 کیلو وزن داشت و عمری 1.5 ساله.
          اینجا یه سایت تخصصی هست و کسایی که تو سایت هستن همه جوان و تحصیل کرده و اهل فن هستن و به خوبی تفاوت بحث های علمی با تبلیغات پروپاگاندایی رو میفهمن. نظراتی که داری در سایت مشرق نیوز خیلی بیشتر طرفدار و خواهان داره نه اینجا.

          موافقم 1
          مخالفم 0
        3. Elmiraj

          ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
          سوابق: (3105 ديدگاه)

          آقا MAHDI اگر این آقایون در شکار پهباد ها تا این میزان کار درست اند پس موقع عملیات Mq9-reaper کجا تشریف داشتن…..؟!؟!؟!؟

          موافقم 2
          مخالفم 0
        4. مهدی

          ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
          سوابق: (1325 ديدگاه)

          البته اول ۲۲۰ میلیون دلار کامل با پول پست و تمبر و هزینه های جانبی و پول ناهار بچه ها رو فرداش از حساب بلوکه شده ایران دراوردن در ضمن اون پهباد رادار گریز نبوده و برای پایش دریا و مسیر کشتی ها استفاده میشد و زدنش کار چندان سختی نبود چون ارتفاع کم کرده بود و هدف اصلی یانکی ها تشکیل یک اتلاف بین اللملی یر علیه ایران بود که به این هدف رسیدن

          موافقم 1
          مخالفم 0
        5. مهدی

          ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
          سوابق: (1325 ديدگاه)

          یک ژنرال امریکایی درباره عملیاتی به عنوان پنجه عقاب یا همچی چیزی صحبت میکرد که طبق این عملیات قرار شد پهباد ترایتون که البته عمر حدود هفت سال داره و مخصوص گشت دریایی هستش و اتفاقا بسیار هم بزرگ به دلیل سوخت زیاد داخل بال ها و دارای مانور پذیری کمی هست را بفرستن سمت اب های ایران تا سیستم پدافندی جدیدی که ظاهرا از روی تور ام روس ها ساخته شده بود هک کنند که البته با توجه به قفل راداری روی تریتون و شلیک اواکسی که هم زمان در نزدیکی تریتون بود موفق به کسب کد ها و فرکانس های سامانه دوم خرداد شد و فرداش هم عملیات سایبری گسترده ای علیه سیستم های پدافتدی انجام دادند البته این عملیات چند اثر ثانویه هم داشت اول بهانه ای برای دست درازی به پول های بلوکه شده ایران دوم تشکیل اتلاف دریایی بر علیه ایران سوم تقسیم هزینه های گشت دریایی بین چندین کشور حتی تا ژاپن و کره و در نهایت مسایل سیاست داخلی امریکا

          موافقم 1
          مخالفم 0
        6. کیان

          ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
          سوابق: (11 ديدگاه)

          یه زمانی چکلسواکی هواپیمای f117 امریکا رو زد. این هواپیما نقش f22 امروز رو داره حتی پیشرفته تر.
          اما الان اسمی از چلکسواکی نمیبینی. چون تجزیه شده. چلکسواکی چندسالی خوش بود که بهترین هواپیمای جهان رو زده.

          موافقم 1
          مخالفم 0
        7. کیا

          ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
          سوابق: (1 ديدگاه)

          وای اکتشاف فضا. یادتون باشه تا ۶۰۰ سال پیش کسی نمیدونستن اصلا امریکا و استرالیا و نیوزلندی هم وجود داره. فکر میکردن کل زمین همین اسیا افریقا و اروپاست. اما میدونین چه چیزی باعث اکتشافات شد؟ مرکنتهای خصوصی. یعنی تاجرای خصوصی. بخش خصوصی. شرکتای کشتی رانی و باربری خصوصی. کریستف کلمب یه تاجر نسبتا معمولی بود. یه ایتالیایی بود که شرکت خصوصی داشت. بودجه گرفت از دربار اسپانیا و کشتی جور کرد و رفت امریکای مرکزی و جنوبی رو کشف کرد. هاوانا انیل های بزرگ کوچیک رو کشف کرد. قرن ۱۴ و ۱۵ و ۱۶ میلادی قرن اکتشاف بود. درخشنده ترین قرن بشر. ۸۰ درصد کشتیها و خطوط برا اکتشاف خصوصی بودن. دولت چیکاره بود؟ دولت تنها کارش حفاظت بود. ۲۰ درصد ناوگان جنگی اون زمان مال دولتها بود که یا میجنگیدن یا از کشتیهای خصوصی خودشون محافظت میکردن. تنها ۲۰ درصد دولتی بود. ۸۰ درصد همه خصوصی. مثلا هادسونز بی کمپانی که تو فیلما خیلی اسمشو میشنوین. یا کمپانی هند شرقی هلند. یا کمپانی هند شرقی بریتانیا.
          یا همین مارکوپولو.
          تویوتا هم چند ماه پیش همکاریشو با اژانس فضایی ژاپن شروع کرد. خود ژاپن شرکتای خصوصی فضایی داره. مثل صنایع سنگین میتسوبیشی. هیتاچی و غیره. همشون بازوی فضایی دارن.
          اروپا هم که ماشالله پر شرکتای فضاییه. دایملر خودش یه بازوی فضایی داره.و تنها کشورایی عقب میوفتن که همه چی رو دولتی میخوان. مثل روسیه چین ایران. تو ترکیه یه شرکت خصوصی موشک میسازه هلیکوپتر میسازه. بعد تو ایران حرفشو بزنی میان میبرنت جایی که عرب نی انداخت.

          شرکتای خصوصی واقعا شاهکارن. خودم ارزوم اینه یه شرکت فضایی داشته باشم برم از مریخ جنس بیارم تهران و جنس ببرم مریخ . معدن کاوی فضایی داره وارد دروس دانشگاه ها میشه. ژاپن ۱۰ ساله تحقیقات رو شروع کرده. فضاپیما فرستاده رو شهاب سنگها فرود بیاد و به صورت ازمایشی استخراج کنن. روزی میرسه ژاپن فضاپیما میبره اسمون مواد معدنی میاره توکیو خالی میکنه.

          موافقم 1
          مخالفم 0
      3. kian

        ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
        سوابق: (11 ديدگاه)

        ببخشید کی اینو گفته؟
        به قول دکتر ملکزاده فکر کنم میگه ۹۹ درصد این چیزای تلگرامی رو با باستان شناسی و تاریخ اشتباه نکنین. ارتمیس مربوط به ادیان یونانیه و اسمش ریشه ی فریگینی داره.
        قدیما مثل الان زبونها اینقدر گسترده نبوده. ببینین تو زبان شناسی یه اصطلاح داریم که باستان شناسا خیلی به کار میبرن. هر ۳۰۰ سال ۱۵ ردصد یه زبون کاملا عوض میشه. یعنی تو ۱۲۰۰ سال زبون کاملا ساختارش عوض میشه. همونطور که ما پارسی میانه ی ۱۲۰۰ سال پیش رو بشنویم نمیفهمیم ۱۲۰۰ سال بعد فارسی الان ما رو نمیفهمن. یا شما با خط ۱۲۰۰ سال پیش نمیتونی بنویسی و بخونی. برا همین تو ایران یه چیزی باب شده یه سری ادمی که سواد ندارن هرچی میشنون رو سریع میچسوبونن به ایران. همونطور که مسلمونا حتی مریخ رفتن رو میچسبونن به قران و خودشون. این کارا اشتباهه. درسته اون مسلمون یه باد تو غبغط میندازه و از این کارش احساس خوب میکنه و درسته که من و تو با این حرفامون خوشحال میشیم و احساس خوبی بهمون دست میده اما اشتباهه. بعد شما پرشیا رو با ایران اشتباه نگیر. تنها اسم ارتمیس رو میگن احتمالا ریشه ی پرشین داره نه ایران. اونم تنها خود اسمه نه ریشه ی خود اسطوره. تو باستان شناسی و تاریخ خیلی فرقه بین پرشین و ایران. شما وقتی میگی ایران خود به خود داری تاریخ رو تحریف میکنی. داری با زبون خودت حرف اینایی رو میزنی که مخالف تاریخ پرشین هستن. ایران هنوز به صورت کتبی معلوم نیست از کجا تا کجا بوده ولی به احتمال زیاد ایران از کلمه ی اریا اومده و اریا از قدیم به قسمتهای خراسان از سبزوار و هرات و کابل تا بلخ و تاجیکستان گفته میشده.برا همین شما وقتی میگی ایران اونم تو تاریخ یعنی همین قسمت نه باقی قسمتها. چون باقی قسمتهای پرشیا اسامی دیگه ایی داشتن و هرکدوم قلمروی یه قوم بوده. و حتی اسم ایران تازه از حدود ۱۹۳۵ هست که اسم رسمی میشه ایران.
        منابع خارجی همه از پرشین استفاده میکنن برا تاریخ. و یکی از عجایب ما مردم اینه خودمون با دستای خودمون تاریخمون رو رد میکنیم. و جالبه که تاریخ رو ببینیم بعد حمله ی اعراب تمام کسایی که سعی در زنده کردن تاریخ داشتن اکثرشون از ایران باستان بودن. یعنی خراسان و افغانستان و تاجیکستان. این یه سند مهم تاریخی هست تا نه بزاریم هویتمون فراموش بشه نه اجازه بدیم. و اینجا بازم جا داره یاداوری کنم هزار سال پیش وقتی میگفتن ایران منظور خراسان امروزی افغانستان تا تاجیکستان بوده. پس اشتباه نشه. هنوز تو افغانستان و تاجیکستان ایران رو به صورت کلمه ی باستانی اون تلفظ میکنن یعنی اران با کسره. اٍران میگن. و از نظر تاریخی فقط به همین مناطق میگفتن ایران نه باقی مناطق. مثلا به مناطق تهران و سمنان و قم میگفتن پارتیا. پارسیا تو جنوب. مادها تو غرب. تازه بعد اتحاد مناطق و اقوام مختلف اسم این کشور پرشیا شد. و بعدش به ایران که خراسان افغانستان تاجیکستان میشد و باقی مناطق میگفتن پرشیا.
        واقعا از ته دل توصیه میکنم بهتره ارتمیس رو با ریشه ی پرشیایی اون بگین یا کلا بی خیال تاریخ بشین چون شما یه چیزی غلط میگی یکی میبینه و یه چیز اشتباه رو یاد میگیره و میره به چندنفر دیگه یاد میده. اگه تونستین یه سر برین دانشگاه تهران درسای باستان شناسی بشینین. یکی دو جلسه برین کسی شک نمیکنه. منتها از مدیریت برنامه رو بگیرین و زودتر از استاد برین سر کلاس. استاد اگه چیزی پرسید بگین مهمون هستین.استادا واقعا گلن کاری ندارن. اگه میخوایین رفرنس بدین به منطقه ایی بین تاجیکستان تا کاپادوسیا و اربیل و از کاسپین تا دریای عرب و خلیج فارس از پرشیا استفاده کنین. اگه به صورت خاص میخوایین به برهه ایی قبل پرشیا و یه منطقه ی خاص رفرنس بدین از اسامی همون منطقه استفاده کنین. مثلا ارتمیس ریشه ی پرشیایی داره نه ایرانی. اینم بگم بعد اینکه این اقوام متحد شدن اسم کشور شد پرشیا و در عین حال مناطق به اسم خودشون شناخته میشدن. مثلا اران همون اران بود کاپادوسیا همون کاپادوسیا بود. پاسارگارد همون پاسارگارد بود. یعنی اسامی مناطق عوض نشدن و تنها اسم کشور پرشیا شد.

        موافقم 1
        مخالفم 0
      4. MAHDI

        ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
        سوابق: (5358 ديدگاه)

        ببینم حالا اون سپاه ماهواره فرستاد یا نه!؟!؟!؟!؟
        میگم چرا اینقدر جیغ بنفش میکشن مقدسات شما در آمریکا و اروپا؟؟!؟؟؟ ‌شما خبر نداری دلیلشو به ما هم بگید!

        موافقم 0
        مخالفم 2
    2. هادی

      ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (458 ديدگاه)

      به عنوان بخش کوچیک این پروژه کار کردم خود ماهواره به ۱۰۰ هزار تا هم نمیرسه
      به خاطر شعور خودتون هم شده الکی هر چیزی باور نکنین

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. Moj

      ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (86 ديدگاه)

      به احتمال زیاد آذری جهرمی رئیس جمهور سال 1400
      با توجه به گفته :جوانان مومن و انقلابی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Elmiraj

    ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (3105 ديدگاه)

    کپسول کرو دراگون Space X که تا اینجای کار موفقیت آمیز بوده و چند محموله آذوقه و اکسیژن به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال کرده و هرگز ناسا را نا امید نکرده .
    این ماشین جدید هم شرکتی جز تسلا از پس ساختش بر نخواهد آمد….
    .
    (( این ماموریت ها خوراک ایلان ماسک اند ))

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. malt hill

    ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (514 ديدگاه)

    خودرو سازان می تونند کمک حال ناسا باشند.
    به نظرم باید یه جیپ رانگلر یا یه لندروور دیفندر که کاملا برقی هست و 6 تا چرخ داره رو بسازند :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Khosrow

    ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    ناسا از ایلان ماسک کمک بگیر / کسی که ماشینشو فرستاده فضا – فضارو هم بار میکنه میاره تحویلی دم در ..

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا