صنایع هوایی

هواپیماهای مافوق صوت کم‌صدای ناسا

در آینده‌ای چندان دور احتمال می‌رود تا بر سر توسعه و تولید هواپیماهای مسافربری مافوق صوت رقابتی شکل بگیرد. ناسا اخیراً اعلام کرده است که مبلغ ۲۰ میلیون دلار برای قراردادی با شرکت لاکهید مارتین بابت طراحی اولیه‌ی یک هواپیمای مافوق صوت، بادوام و قابل‌اعتماد تجاری اختصاص داده است.

16-022-supersoniccontract_0
هدف نهایی از این قرارداد، تولید و ساخت هواپیمای مافوق صوت با تکنولوژی‌های به‌روز جهت به حداقل رساندن صدای این نوع هواپیماها می‌باشد. اداره‌ی هوانوردی آمریکا پرواز هرگونه هواپیمای مافوق صوت غیر نظامی را بر فراز آسمان‌های این کشور به علت آلودگی صوتی بیش از حد تولید شده توسط این گونه هواپیماها ممنوع اعلام کرده است. از این رو دست‌یافتن به هواپیمایی با سر و صدای کمتر و با سرعتی فراتر از سرعت صوت از اهمیت بالایی برخوردار شده است.

شرکت لاکهید مارتین به کمک شرکت‌های دیگر همچون جی‌ای و ترای مدل، طراحی اولیه و مقدماتی این هواپیما را به کمک امکاناتی چون تونل باد، اطلاعات و آمارهای تحلیلی ارائه شده به این شرکت را انجام خواهد داد. قراردادهای بزرگتر و مفصل‌تر درباره‌ی طراحی این‌گونه هواپیماهای خاص باعث رقابت بین شرکت‌ها ی فعال این صنعت در آینده خواهد شد.

aeronautics-photo-montage-v3-no-words
این پروژه اولین پروژه در راستای برنامه‌ی هواپیماهای ایکس می‌باشد، ادامه دهنده‌ی میراث اولین هواپیمای مافوق صوت بل ایکس وان ناسا، که با طراحی‌های جدید و مدرن هواپیماهای ایکس، ناسا امیدوار است تا بتواند آینده‌ای کم صداتر، سریع‌تر و ایمن‌تر را برای پرواز با این‌گونه هواپیماها بسازد.

nasa x
مدیر تحقیقات هوانوردی ناسا، جای وون شین نیز می‌گوید:

توسعه، ساخت و آزمایش کردن هواپیماها ی مافوق صوت کم‌صدا قدم بعدی ما در مسیری است که پا گذاشته‌ایم و این امکان را به این صنعت می‌دهد تا بتواند امکان پرواز با هواپیماهای مافوق صوت را برای عموم مردم فراهم کند.

ترجمه: محمد رضا علیخانی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. بهنام طیبی

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    عجب هواپیمای خوف و زیبایی.سرعت صوت 1228 الی 1250 کیلومتر در ساعت.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. احمد باقری

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    خیلی عالی میشه، اگه هواپیمای مافوق صوتی بسازن که برای مسافران، کارمندان فرودگاه و در کل، همه مردم، خطری نداشته باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. احسان آرسنالی

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1877 ديدگاه)

    خخخخ تو خاورمیانه هم روش های انتحاری جدید کشف میشه.
    میگن طالبان 20 میلیون ریال با انتحار کنندگان قرداد می بنده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Sharp

      ۱۸ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (3 ديدگاه)

      الان این حرف چه ربطی به مطلب داشت؟!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. مهدی

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (37 ديدگاه)

    این هواپیما جزو تجهیزات نیمه محرمانه وزارت دفاع آمریکا میباشد و سرعتی سه برابر سرعت صوت دارد و غیر قابل ردیابی توسط رادار میباشد این هواپیما بیشتر برای مقاصد نظامی طراحی و تولید میشود.
    در مورد صدای این هواپیما هم باید گفت اصولا هر هواپیمایی که بتواند دیوار صوتی را بشکند، پس از شکستن این دیوار دیگر صدایی از موتور این هواپیما به گوش نمیرسد واصولا هواپیماهای جنگنده را طوری طراحی میکنند تا در ارتفاع کمتر بتوانند دیوار صوتی را بشکنند تا بتوانند بی سروصدا به مقاصد نظامی خود و مانورهای نظامی بپردازند و این هواپیما نیز در حال حاضر یکی از بهترینها برای دستیابی به این مقاصد است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. moein

      ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (856 ديدگاه)

      نگران نباش رادارای ما می گیرن‍ش!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. احمد.ف

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (447 ديدگاه)

    استاد هواپیما اگر از سرعت صوت رد بشه صداش شنیده نمی شه؟ از کجا می گید؟ دیگه اصول فیزیک رو که نمی شه نقض کرد. سرعت هواپیما چه ربطی به تولید صدا داره. صوت موج مکانیکی است و تولیدش ربطی به سرعت وسیله منتشر کننده نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. مهدی

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (37 ديدگاه)

    سرعت صوت در محیط تراکم پذیر
    Vسرعت سیال و Cسرعت صوت
    وقتی V>C باشد یعنی سرعت صوت کمتر از سرعت سیال باشد. ناحیه ای به نام مخروط ماخ تولید میشود که خارج از این ناحیه را ناحیه سکوت گویند. لذا این نوع هواپیماها در محدوده ای حرکت میکنند که هدف مورد نظر خارج از این مخروط واقع شود.
    قابل توجه مهندسین صوت
    از طرف دکتر مهدی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ferrari

    ۳ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1872 ديدگاه)

    البته این هواپیما تجاری هستش و جنگنده ای که اقا مهدی صحبت کردن اسمش Lockheed Martin SR72 Hypersonic Aircraft هستش که سرعتش حدودا 6ماخه و هیچی چیزی نمیتونه نابودش کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا