صنایع هوایی

پرواز با هواپیمای دوزیست Icon A5

هرچند تلاش‌های فراوانی درزمینهٔ ساخت خودروهای پرنده صورت گرفته و احتمالاً تا چند سال آینده شاهد پرواز این خودروها بر فراز شهرها خواهیم بود اما این بار به دیدار یک قایق پرنده رفته‌ایم. قایقی پرنده‌ای که از فیبر کربن ساخته‌شده و تجربهٔ سرگرم‌کننده‌ای را برای دو سرنشین خود به ارمغان می‌آورد.

Icon A5 08

طرح ساخت این قایق پرنده یا به‌عبارت‌دیگر هواپیمای دوزیست (هواپیمایی که هم توانایی نشستن بر روی آب و هم خشکی را دارد) که آیکون A5 نام دارد، بیش از ده سال پیش توسط «Kirk Hawkins» خلبان سابق و ماهر جنگندهٔ F16 و مدیر و مؤسس شرکت آیکون ارائه شد. وی قصد داشت هواپیمایی با کنترل ساده و پایداری فوق‌العاده بالا تولید کند.

برای اینکه بتوانید لذت پرواز با این پرندهٔ سبک را تجربه کنید باید برای خرید آن مبلغ ۲۵۷ هزار دلار را کنار بگذارید (به گفتهٔ سازنده، نسخهٔ ارزان‌تر در آینده عرضه خواهد شد). آیکون A5 از یک پیشرانهٔ چهار سیلندر انژکتوری Rotax 912 با ۱۰۰ اسب بخار نیرو می‌گیرد. این موتور ملخ ۳ پرهٔ هواپیما را که در پشت آن نصب‌شده است به چرخش درآورده و پرنده را به جلو هُل می‌دهد. وزن خالص این هواگرد دونفره ۴۹۰ کیلوگرم و حداکثر وزن بر‌خاست آن ۶۸۵ کیلوگرم است. سرعت کروز آن حدود ۱۶۰ کیلومتر در ساعت بوده و می‌تواند با استفاده از مخزن سوخت ۷۵ لیتری خود تا ۴ ساعت پرواز کند. پس‌ازاینکه پرواز تمام شد نیز می‌توانید بال‌های هواپیما را تاکرده، آن را روی یک تریلر گذاشته و به‌راحتی هواپیما را با خودرو حمل کنید.

Icon A5 18

هرچند آیکون A5 را نمی‌توان یک خودروی پرنده دانست اما بسیاری از اعضای اصلی شرکت از صنعت خودروسازی آمده‌اند. ازجمله معاون طراح «Klaus Tritschler» که قبلاً در ب ام و کار می‌کرده و «Dong Tan» که تجربهٔ کار در استودیوی طراحی پیشرفتهٔ هوندا را داشته و در طراحی مدل‌های NSX و سیویک نقش پررنگی ایفا کرده است. دفتر مرکزی شرکت آیکون در کالیفرنیا واقع است و در حال حاضر ۲۵۰ کارمند در این شرکت مشغول به کار هستند که بسیاری از آن‌ها قبلاً تجربهٔ کار در صنعت خودروسازی را دارند.

به‌طور سنتی هواپیماها وسایل پیچیده‌ای هستند که صرفاً افراد حرفه‌ای می‌توانند با آن‌ها پرواز کنند اما A5 بدین منظور طراحی‌شده که از قوانین جدید FAA (ادارهٔ هوانوردی فدرال) استفاده کرده و سهولت در پرواز را برای خریداران فراهم کند؛ بنابراین در این هواپیما همه‌چیز ساده طراحی‌شده تا افراد بیشتری بتوانند از پرواز تفریحی لذت ببرند. Kirk Hawkins دراین‌باره می‌گوید:

خودروها کاملاً متناسب با عموم افراد جامعه تکامل‌یافته و طراحی می‌شوند اما در هواپیماها این‌طور نیست چراکه در یک هواپیما، انسان در خدمت وسیله است؛ اما ما قصد داشتیم برای این هواپیما یک کابین شبیه به خودرو طراحی کنیم. ما می‌خواستیم کابین A5 انسان‌محور بوده و فاصلهٔ میان کاکپیت هواپیما با کابین خودرو را کاهش دهیم.

Icon A5 20

در داخل A5 آشکارا از کابین خودرو الهام گرفته‌شده است به‌گونه‌ای که داشبورد آن همانند نسخه‌ای مدرن از داشبورد لامبورگینی دیابلو به نظر می‌رسد. در کاکپیت A5 شاهد یک داشبورد عمودی و نشانگرهای آنالوگ هستیم چراکه هاوکینز ترجیح داده به خاطر خوانایی بهتر از آمپرهای قدیمی آنالوگ بجای صفحه‌نمایش دیجیتالی استفاده کند. البته در مرکز داشبورد یک نمایشگر گارمین ۷۶۹ نصب‌شده که ناوبری GPS هوایی و داده‌های پروازی بر روی آن بنمایش درمی‌آیند.

یک اهرم کشویی در مرکز کنسول وجود دارد که درواقع پدال گاز هواپیما است. با فشار این اهرم روبه‌جلو، هواپیما به‌پیش رفته و با استفاده از جوی استیک‌های تعبیه‌شده به‌راحتی می‌توان آن را به چپ و راست هدایت کرد. علاوه بر این، می‌توانید با آیکون A5 همانند یک جت اسکی در یک دریاچهٔ صاف برای ساعت‌ها اسکی کنید و به‌نوعی این وسیله را می‌توان بزرگ‌ترین و جالب‌ترین جت اسکی دنیا دانست. البته در هنگام فرود در آب و یا اسکی روی آب هیچ ترمزی برای نگه‌داشتن هواپیما وجود ندارد و فقط با استفاده از باله‌ها و افزایش مقاومت در برابر هوا می‌توان آن را متوقف کرد.

بااینکه هواپیمای A5 نسبت به هواپیماهای اسپرت سبک همکلاسش وزن بیشتری دارد، اما مانور پذیری فوق‌العاده‌ای دارد به‌طوری‌که می‌توان با آن مانورهای شگفت‌آوری انجام داد. اگر قبلاً تجربهٔ پرواز با هواپیماهای سبک را داشته باشید، تنها حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد تا یاد بگیرید که چگونه بر روی آب فرود آیید. مسافت موردنیاز برای فرود آن نیز فقط کمی طولانی‌تر از باند زمینی موردنیاز برای فرود هواپیماهای سبک معمولی است. اگر در هنگام پرواز مشکلی برای پرنده پیش‌آمده و قادر به ادامهٔ پرواز نباشد، یک چتر نجات اضطراری در آن تعبیر شده که به‌آرامی هواپیما را به سطح زمین می‌رساند.

برای صدور مجوز پرواز با هواپیماهای سبک همچون A5 از سوی FAA، متقاضیان باید در یک دوره کلاس‌های آموزشی ۳۰ ساعته با هزینهٔ ۹۵۰۰ دلار در طول دو هفته شرکت کنند. البته ممکن است برخی خلبانان به چند ساعت آموزش اضافی نیز احتیاج داشته باشند. پس‌ازاین، آیکون A5 شما و یک سرنشین را به آسمان برده و لذتی را به شما هدیه می‌کند که مشابه آن را در هیچ خودرویی نمی‌توانید پیدا کنید. البته اگرچه که هنوز تولید انبوه A5 آغاز نشده اما به‌هرحال در آینده‌ای نه‌چندان دور این لذت قابل‌دستیابی است.

مشخصات فنی

پیشرانه چهار سیلندر هوا آب خنک
قدرت ۱۰۰ اسب بخار
ملخ سه پره
طول/دهانهٔ بال/ارتفاع ۷/۱۰/۲.۲ متر
وزن خالی ۴۹۰ کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست ۶۸۵ کیلوگرم
ظرفیت سوخت ۷۶ لیتر
حداکثر سرعت ۱۹۴ کیلومتر در ساعت
سرعت کروز ۱۶۰ کیلومتر در ساعت
برد ۵۵۵ کیلومتر
ظرفیت سرنشین ۱ خلبان و ۱ سرنشین
قیمت ۲۵۷ هزار دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. احمد باقری

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    خیلی خوب شده. البته تا چند سال دیگه سعی می کنن دیگه چیزی به شکل بال که دست و پاگیر هست، وجود نداشته باشه و یا خیلی کو چک باشه و به فرم موشک در بیاد، البته کنترل و پایداری اون خیلی سخته که مسلما دارن روش کار می کنن.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Archi KHAN

      ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (2165 ديدگاه)

      احمِد چرا میگی ؟!
      اسرار مگوی را قرار نشد بگی ها !
      چرا گفتی دارن روش کار میکنن آخه …

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Archi KHAN

      ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (2165 ديدگاه)

      فکر کنم احمِد با بالِ بلند هم مثل طراحی جلو 911 حال نمی کنی ها …

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. ایرانی

    ۷ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (612 ديدگاه)

    کاش میشد اینا خرید و باش عشق کرد…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. جمشید

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بنظر من ماشین هایی میاد که اصلا نیاز به باند نداشته باشه و رو ابم بمونه کمی صبر

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا