طراحی

چرا خودروهای مسابقه‌ای کوچک‌تر از آنچه فکر می‌کنیم هستند؟!

موتور اسپورت یکی از محرک‌ها اصلی صنعت خودرو به شمار می‌رود. درحالی‌که افراد زیادی می‌گویند مسابقات متفاوت تنها برای سرگرمی و هیجان هستند اما همین مسابقات خودرویی هستند که توسعه‌ی برخی تکنولوژی‌های بکار رفته در خودروهای تولیدی آینده را شتاب می‌بخشند. از پروتوتایپ های استقامت گرفته تا خودروهای رالی شکل گرفته بر پایه مدل‌های خیابانی، یک‌چیزی همیشه ما را گیج کرده است: ابعاد این خودروها!


اگر یک خودروی مسابقه‌ای پروتوتایپ را در کنار یک خودروی تولیدی قرار دهید قطعاً متوجه خواهید شد که مدل مسابقه‌ای کوچک‌تر به نظر می‌رسد. دلیل بسیار خوبی برای توضیح این امر وجود داشته و آن‌هم تنها به یک دلیل محدود نمی‌شود بلکه توضیحات پیچیده‌ای متشکل از چندین فاکتور را در بر می گیرد.


اول از همه اینکه وقتی شما به یک خودروی لمانز نگاه می‌کنید چشمانتان تلاش خواهند کرد چیزهایی برای اندازه‌گیری ابعاد کلی خودرو پیدا کنند. یکی از اولین چیزهایی که شما خواهید دید شیشه‌ی جلوست که در چنین خودروهایی بسیار کوچک می‌باشد. مغز شما این شیشه را در نظر گرفته و آن را با ابعاد خودروی معمولی مقایسه می‌کند. مغز فرد یک خودروی مسابقه‌ای پروتوتایپ را در کنار یک خودروی مسابقه‌ای شکل گرفته بر پایه مدل تولیدی در نظر می گیرد تا توهم را بشکند.

2017 Le Mans 24 Hours
دلیل بعدی وجود قوانین مسابقه‌ای زیاد است. واضح است که هر کلاس مسابقه قوانین متفاوتی داشته و خودروهای پروتوتایپ قوانین محدود کننده‌ای در رابطه با طول، عرض و ارتفاع خودرو دارند. البته از نظر آئرودینامیک محدودیت چندانی وجود ندارد. مهندسان معمولاً تلاش می‌کنند بخش جلوی خودرو را تا حد ممکن کوچک بکنند تا ضریب درگ پایین‌تری وجود داشته باشد. از طرف دیگر خودروهای GT باید بر پایه مدل‌های جاده‌ای شکل بگیرند و بنابراین آن‌ها ابعاد و تناسبات کلی مدل‌های خیابانی را حفظ می‌کنند؛ و سپس به فرمول ۱ می‌رسیم که تمامی قوانین را می‌شکند.


ویدئوی منتشر شده مقایسه‌های مستقیم بیشتری بین انواع گوناگون خودروهای مسابقه‌ای انجام می‌دهد تا چیزهای بیشتری درباره‌ی ابعاد این خودروها بدانیم.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. ایمان

    ۱۷ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (3894 ديدگاه)

    یک خبر داغ که ارزش ترجمه و گذاشتن مطلبش رو داره
    https://www.motor1.com/news/375393/bmw-m8-competition-acceleration-video/

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. حسین

    ۱۷ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (419 ديدگاه)

    خودرو های مسابقه ای واقعا کوچیک هستن و نسبت ارتفاع به عرض زیادی دارن . چون نسبت وزن به قدرت و ایجاد آیرودینامیک بالا و ضریب درگ کمتر اولویت هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Khosrow

    ۱۷ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    چرا چیه / یه نفر میخواد بشینه بگازونه پیاده شه / چرا نباید کوچیک باشن؟ ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Behrouz. anzali

    ۱۷ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (372 ديدگاه)

    جالب بود پدال

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا