طراحی

سایبرتراکی شدن خودروهای معروف!

رونمایی پیکاپ الکتریکی تسلا سایبرتراک در سال پیش فصل جدیدی را پیش روی طراحی خودرو باز کرد. گفته می‌شود نسخه تولیدی این خودرو هم همان ظاهر جنجالی خود را در سال ۲۰۲۱ حفظ خواهد کرد.

استایل تیز و گوشه‌دار سایبرتراک باعث ایجاد نظرات سیاه و سفید بین مشتریان و طرفداران شده است. البته این موضوع از ثبت پیش سفارش ۲۵۰ هزارتایی تنها در عرض ۵ روز جلوگیری نکرده است. به این ترتیب احتمال دارد تسلا سایبرتراک تأثیر زیادی روی آینده طراحی خودرو داشته باشد.

خب اگر خودروهای معروف و نمادین امروزی بخواهند تحت تأثیر طراحی تسلا سایبرتراک قرار بگیرند با چه محصولاتی روبرو خواهیم شد؟ LeasingOptions این کار را انجام داده و ۵ رندر جالب از خودروهای سایبرتراکی شده را منتشر کرده است.

  • مینی کوپر

فکر کردن به هر چیزی جز طراحی کلاسیک و استاندارد مینی کوپر کار بسیار سختی است. آیا اگر مینی توسط همان تیم طراحی تسلا سایبرتراک طراحی شده باشد همین محبوبیت برای مینی محفوظ خواهد بود؟

خب این بسته به نگاه مشتریان دارد. پانل‌های گرد و روان مینی جای خود را به خطوط مستقیم در بخش‌های گوناگون از جمله چراغ‌ها و جلوپنجره داده‌اند. حتی قوس چرخ ها نیز گوشه‌دار طراحی شده است.

  • فولکس‌واگن بیتل

می‌دانیم که فولکس‌واگن اقدام به خاتمه تولید بیتل پس از عمر ۸۰ ساله‌اش کرده اما حالا زمان مناسبی برای احیای این خودرو به عنوان یک محصول الکتریکی است. اگر طراحان تسلا این کار را انجام دهند احتمالاً حاصل کار شبیه این رندر خواهد بود.

البته تصور چنین چیزی بسیار سخت است زیرا ما درباره‌ی خودرویی صحبت می‌کنیم که تقریباً تخم‌مرغی شکل است.

  • جگوار اف تایپ

اف تایپ یکی از زیباترین خودروهای اسپورت قرن ۲۱ است و مخصوصاً نسخه پیش از فیس لیفت آن تا سال‌ها در یادها خواهد ماند. این خودرو حتی پس از فیس لیفت نیز جذابیت بصری خود را حفظ کرده است. حالا تیم طراحی تسلا می‌خواهد روی اف تایپ دست بگذارد! نتیجه کار؟ نه چندان جالب…

طراح این رند جلوپنجره مشهور جگوار را حفظ کرده هرچند فرم آن تغییر یافته است. چراغ‌ها نیز چندضلعی شده اما زاویه تیز ستون‌های A و سقف ظاهر جالبی را ایجاد کرده‌اند. اگر طراحی اف تایپ گردتر باشد قطعاً جالب‌تر خواهد بود.

  • بوگاتی ویرون

ویرون از سطوح گرد و منحنی زیادی در طراحی بدنه خود استفاده کرده است. سایبرتراکی شدن این خودرو اصلاً آسان نیست اما نتیجه کار بهتر از انتظار بوده است.

اگرچه ورودی‌های هوای جانبی مشهور ویرون حفظ شده اما طراحی آن با طراحی معمولی محصولات بوگاتی فرسنگ‌ها فاصله دارد.

  • رنجروور اووک

احتمالاً این بهترین هماهنگی بین طراحی خودروهای نمادین و سایبرتراک است. طراح استایل اووک را حفظ نموده و درعین‌حال استایل خاص تسلا را در آن بکار برده است.

علیرغم تغییرات قابل‌توجه این خودرو هنوز هم به عنوان یک رنجروور اووک قابل‌تشخیص است که همین امر هدف اولیه طراح نیز بوده است.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه

  1. Sina

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (500 ديدگاه)

    واقعا مسخر شدن!!!!!
    الان مشخص میشه چقدر ظاهر سایبر تراک بیش از زشت بوده

    1. مهدی

      ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (324 ديدگاه)

      من بتونم بیتل میگیرم
      به نظرم عالیه مخصوصا نسلی که چرا پشتش دایره ای بود تو بازه دیده بودم عشق میکنم باهاش

    2. مهدی (M سابق)

      ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (3 ديدگاه)

      واقعا احساس میکنم ایلان ماسک از تتلو هم عجیب غریب تره !
      هیچ جوره نمیتونم کاراشو درک کنم ! بعضی حرکتارو میزنه که واقعا فوق العادس ادم سختی کشیده و موفقیه اما بعضی از این حرکتاش …
      چی بگم ؟ اخه این چی بود معرفی کردی؟

    3. فرزاد

      ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (46 ديدگاه)

      جای پیکان هم اینجا خالی بود , چون پیکان خودش کلا طراحیش سایبر تراکی هست خخخخخ

    4. ferrari_lvr

      ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (464 ديدگاه)

      بنظرم فقط رنجروور قابل تحمله:!

      1. علیرضا

        ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
        سوابق: (425 ديدگاه)

        دقیقا . البته مقداری هم بوگاتی

  2. Saeed

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (646 ديدگاه)

    فقط اون رنجوور بهش ساخته
    بقیه مخصوصا بوگاتی خیلی خنده دار شدن😂😂😂

  3. ارش

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (1036 ديدگاه)

    فاجعه ست .

    1. Car lover

      ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (655 ديدگاه)

      اگ طراحیه ضعیف باعث بهبود پرفورمنس بشه چرا که نه؟
      چرا تمرکزمونو رو یه قابلیتی بزاریم که فقط بدرد چشمو هم چشمیو به قول یه سریا پرستیژ میخوره و از داخل ماشین هیچ دیدی بهش نداری؟ این نقطه قوت شکل تسلا تو ی فرایند ساخت بسیار به چشم میاد
      شما باید احساس امنیت کنید مطمئن باشید به ماشینتون و قدرت کافی داشته باشین به شخصه برا روزمره ماشینی که این کارو انجام بده با قیمت گمتر ولی طراحی زشت تر بیشتر میپسندم و اولویتم به کیفیت مواد استفاده شده هست تا فرم چینش اگه تازه ظاهر مهک باشه برام
      درضمن این طراحی نهایی سایبرتراک نیست و ما نمیتونیم چیزی که نیومدرو قضاوت کنیم
      یا حق

      1. Sina

        ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
        سوابق: (500 ديدگاه)

        ۹۰ درصد از خریداران ماشین رو بخاطر ظاهر میخرن. هیچکس غیر از علاقه مندان به خودرو دنبال پرفورمنس نیست اگه هم باشه بخاطر راحتیه و پز دادنه.
        سایبرتراک برای مردم اومده بود ، و تنها نسخه پرفورمنسش بدرد میخوره و بقیه نه تنها پرفورمنشون ضعیف تره بلکه مثل همه ی نسخه ها زشت هستن
        و اینکه این به احتمال ۸۷ درصد ظاهر اصلیشه

        1. Car lover

          ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
          سوابق: (655 ديدگاه)

          مث ظاهر فوق العاده کرولا و راوفور

  4. Abbas.Lambo

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (713 ديدگاه)

    بازم سایبرتراک از بقیشون زشت تره

  5. Farzad

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (1090 ديدگاه)

    نگاه کردن به این عکس ها از نگاه کردن به سایبر تراک هم ذلت بخش تره …

  6. Car lover

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (655 ديدگاه)

    رفت رو اعتبار چند تا برندی که جمع ارزششون (خودشون نه مجموعه مادرشون) اندازه تسلا نمیشه
    مدتها طول میکشه تا ما بفهمیم اهمیت و مهم بودن رو مخاطب و مشتری تعیین میکنه نه پرستیژ نه زیبایی و نه هیچ چیز دیگه این منطق و تفکرو اپل بهش رسیده و استفاده میکنه ک چجور رگ خواب مخاطب دستم بیاد و اونیکه بهتر بتونه اینکارو کنه برندس چه ما خوشمون بیاد چه نیاد
    شاهد منم پیش فروش فوق العاده همین ماشین زشته (که البته نسل جوون( ۱۸ ۱۹ ساله ها) خیلی دوستش دارن)
    تو عرصه موسیقی هم همینه کیه که ندونه سواد موسیقی بندی مثه گرین دی خیلی بیشتر از جاستینه؟
    اما برنده کیه؟ کی از کارش راضیه؟ کی پول بیشتر به جیب میزنه؟جاستین

  7. OMID

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (1270 ديدگاه)

    میگم این نوع طراحی واسه عابر پیاده خطرناک نیست؟
    چون اون لبه جلویی اگه با کسی با سرعت بالا بخوره قشنگ نصفش می‌کنه به خصوص این که فولادی هم هست

    1. Behrouz. anzali

      ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (314 ديدگاه)

      احتمالش زیاده

    2. Elmiraj

      ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (1527 ديدگاه)

      هر مانعی در شعاع ۱۶۰ متری این ماشین با دو رادار لیزری تشخیص داده میشه ، اگر اون انسان یا ماشین یا حتی حیوان برای سایبرتراک ایجاد خطر کنه یا سایبرتراک برای اون شیء خطر ایجاد کنه سیستم در ۶۰ متری سرعت کم می‌کنه و اگر لازم باشه ترمز می‌کنه و برخوردی در کار نخواهد بود .
      .
      هم اکنون در صفحه اول Electrek میزان ایمنی Autopilot نسبت به سیستم های ایمنی معمول شرح داده شده .

      1. OMID

        ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
        سوابق: (1270 ديدگاه)

        درسته ولی فکر کنم طراحی مدل تولیدی رو تغییر بدن تا حدودی به دلیل قوانین
        سیستم تسلا درسته پیشرفته ترینه ولی بازم عملکردش صد در صد نیست
        به همین خاطر فکر کنم طراحیش رو تغییر بدن و جلوش رو یه کم روان تر کنن شاید

  8. مازراتی

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (35 ديدگاه)

    جلو جگوار اف تایپ چقدر شبیه دنا شده
    دنا هم ی پا سایبر تراک هس برا خودش 😂

  9. Elmiraj

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (1527 ديدگاه)

    دلایل بسیار بزرگی پشت طراحی سایبرتراک وجود داره که برای ۹۰ درصد مردم غیر قابل درکه…
    ماشین بعدی تسلا مثل سایبرتراک نخواهد بود چه برسه به ساخته های دیگر شرکت ها….

  10. Sina

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (500 ديدگاه)

    از نظر دوستداران تسلا:

    ماشین های تسلا فضایی هستن و ۱۰۰۰۰۰۰۰سال از خودشون جلوترن
    بقیه کارخونه ها آشغال میسازن و فقط تسلا خوبه

    دوستان چرا میخواهید مخفی کنید تسلا در این پروژه ضعیف عمل کرده.
    بله تسلا از نظر نرم افزاری و آپشن فوق العادس ولی از نظر زیبایی و طارحی و کابین و هندلینگ بسیار ضعیفن و ماشین ها رو با کامپیوتر اشتباه گرفتن

    1. Hamidreza

      ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (694 ديدگاه)

      همیشه خیلی ها سعی میکردند که مثلا یه چیز بسازن که مال صد سال آیندس! خودتون برید مثلا فیلم هایی که تو سال ۱۹۸۰ تولید شدند و قصد نشون دادن سال ۲۰۵۰ رو داشتند ببینید! می فهمید چقدر مسخره اند ! اما اونی که طبق معمول بوده همیشه خاصه! مثل ماسل کار ها! مثل فیلم هایی که بازمانه جلو رفتند!
      اینم چند سال دیگه باعث خنده میشه…
      البته بنظر من ماشین بدی نیست و پرفورمنس خوبی ارائه میکنه؛ واسه کسی که میخواد خودنمایی کنه و خاص باشه خوبه! چون کسی که بخواد بعنوان یه وانت واقعی از ماشینش کار بکشه نمیاد اینو بخره! میره پیکاپ های دیگه میخره!
      البته از مردم هیچی بعید نیس!

    2. Elmiraj

      ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (1527 ديدگاه)

      تسلا در این پروژه ضعیف عمل کرده که بیش ۷۰۰ هزار پیش سفارش دریافت کرده ، ولی فولکس واگن id.3 که کلی مشکل نرم افزاری داری داره و کلا ۳۷ هزار سفارش گرفته موفق هست…؟!
      .
      من زیبایی و طراحی را در model S و رودستر و هندلینگ بی رقیب را در model 3 performance بخوبی می بینم…

      1. Sina

        ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
        سوابق: (500 ديدگاه)

        id3 ربطی به سایبرتراک نداره
        سایبرتراک در بازار به فروش میره که F15۰ اونجاس.
        از نظر هندلینگ بهتره حرفی زده نشه معلومه که برقی ها هندلینگشون ضعیفه
        زیبایی و طرحی شاید رودستر خوب باشه ولی اگه مقایسه ی بین سری ۵ و مدل S رو ببینی ضعف های طراحیش مشخصه، زیادی سادست.
        کلا تسلا از تکنولوژی عالیه ولی در بقیه موارد خیلی ضعیفه و جای کار داره
        در آینده بهتر میشه (اگه دست از طراحی های فضایی و تخیلی برداره) ولی با اون افزایش قیمت زیادی هم بوجود میاد.
        و درکل باید گفت صنعت اتوموبیل سازی با بازار های تکنولوژی مثل AMD و و اینتل و انویدیا متفاوته و برعکس اونجا که چندتا مشخصه برای خرید هست در بازار خودرو صد ها مشخصه وجود داره

        با تشکر از شما

  11. رضا

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (228 ديدگاه)

    سایبر تراک خیلی باحاله ، شبیه جنگنده رادار گریز نیروی هوایی میمونه ، من این طراحی رو به بقیه ترجیح میدم

  12. علیرضا

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (425 ديدگاه)

    فک نکنم کسی باقی مونده باشه که از تراک دفاع کنه هنوزم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
X