طراحی

طراحی‌های اعجاب‌انگیز برای کشتی‌های تفریحی

طراحان معمولاً به عنوان افرادی باهوش و خلّاق شناخته می‌شوند که می‌توانند درجات مختلفی از استعداد را در خود داشته باشند. این استعداد، اول از همه باعث پیشرفت کار طراحی شده و مهارت طراحان را نیز تضمین می‌کند. در این میان، بسیاری از طراحان در یک زمینه به‌خصوص مانند طراحی قایق تفریحی می‌توانند کیفیت بسیار خوبی از خود نشان دهند. طراحان آرشیتکت، نیازی به دانستن جزئیات عملکرد قایق و پیشرانه آن ندارند و از سر میل و علاقه‌ی خود، به طراحی آن می‌پردازند. قایق‌های تفریحی و بعضاً از نوع بزرگ با طراحی‌های اعجاب‌انگیز، محصول کار طراحان خواهند بود. تنها چیزی که باید در طراحی یک قایق تفریحی مدّنظر داشت، استفاده از مواد و مصالح مناسب و پیش‌بینی تعادل وزنی در آن است.

Superyacht
با هم نگاهی خواهیم داشت به چند نمونه از طرح‌های جالب برای کشتی‌های تفریحی بزرگ. البته شاید هم نرم‌افزارهای طراحی آرشیتکت‌ها در هنگام طراحی دچار ویروس شده و چنین اشکال هندسی ماورایی ایجاد شده‌اند!

زاها حدید (Zaha Hadid)

Zaha Hadid
Zaha Hadid
در اینجا با یک نمونه‌ی عالی از یک آرشیتکت معروف روبرو هستیم. کسی که همیشه علاقه دارد در مهندسی کشتیرانی، طرح‌هایی ناهمگون به کار ببرد. خانم «حدید» به تازگی این کانسپت کشتی تفریحی بزرگ را طراحی کرده است. در کنفرانس خبری، بلوم واس (Blohm+Voss) از کار حدید به عنوان ارتباطی قدرتمند بین عرشه کشتی و المان‌های طراحی یاد شده است و واقعاً هم، کار خلاقانه و با کیفیتی ارائه شده است.

تیمون ساگر (Timon Sager)

Timon Sager
Timon Sager
اگر بخواهیم این طراحی را یک «قایق» نامیم، واقعاً کار مشکلی است. طراحی آینده‌نگرانه تیمون ساگر در این کشتی با نام «بِیریم» (the Bairim)، کمترین مقاومت را در برابر حرکت در دریا به‌وجود می‌آورد و می‌تواند با عملکردی بالا، راه خود را در دریا بشکافد و به جلو برود. در عین‌حال، در داخل کابین، فضا به قدر کافی بزرگ و جادار طراحی شده است و آسایش و راحتی مناسبی برای مسافران به همراه خواهد داشت. در یک طرف یک دیوار تمام شیشه‌ای و همین‌طور یک سالن نمایش … تا همه چیز برای یک تفریح خوب فراهم شده باشد.

نورمن فاستر (Norman Foster)

Norman Foster
Norman Foster
نورمن فاستر، یک طراح و معمار شناخته شده است که کارهای معروفی چون برج هرست در شهر نیویورک امریکا را در کارنامه دارد. در این کشتی، نگاه زیباشناسانه نورمن فاستر وارد مهندسی حمل‌ونقل دریایی شده است. کشتی اوشن امرالد ۳۶ متری در سال ۲۰۰۹ تولید شد و در حال حاضر بین گروهی از مولتی میلیونرها دست به دست می‌شود. این کشتی از بین شبیه یک دانه کاکائو ست که به دور آن یک صفحه کروم کشیده شده و از داخل شبیه به یک موزه برای کارهای نورمن فاستر است! چون تمام جزئیات داخلی، حاصل طراحی‌های اوست.

ایگور لوبانوف (Igor Lobanov)

Igor Lobanov
Igor Lobanov
کشتی فونیشا و یا همان فنیقیه، حتی با نام خود، نشان می‌دهد که چقدر سعی داشته شرایطی شبیه به کشتی‌های قدیمی داشته باشد: بادبانهایی بلند شبیه به کشتی‌های جنگی یونان قدیم. با طولی بیش از ۹۰ متر، این کشتی تفریحی، واقعاً کشتی بزرگی است و احتمالاً برای مسافرت‌های طولانی دریایی ساخته شده است. همچنین، این کشتی دارای یک سکوی فرود هلی‌کوپتر است؛ بنابراین می‌تواند برای حضور پناهجویان محتاج به کمک نیز آماده باشد.

فیل پالی (Phil Pauley)

Phil Pauley
Phil Pauley
فیل پالی در رؤیاپردازی‌های خود، خود را یک طراح نوگرا و مفهومی می‌داند و برای همین، در طراحی کشتی‌های تفریحی، خلاقیت زیادی را به خرج می‌دهد. سری کانسپت کشتی‌های کروز که حاصل کار طراحی‌های وی هستند، بر پایه طراحی متحرک ساخته شده‌اند؛ بنابراین، عرشه کشتی‌ها می‌تواند در مواقع لزوم باز شده و جای بیشتری را برای مسافران ایجاد کند. همچنین بال‌های کناری می‌توانند از هم باز شوند و امکان پرواز! کشتی را فراهم کنند.

رنزو پیانو (Renzo Piano)

Renzo Piano
Renzo Piano
این طراح مشهور ایتالیایی، در پشت ساختمان بلند روزنامه نیویورک تایمز، کشتی منحصر به فرد و معروف خود را با نام کیریبیلی ) The Kirribilli) طراحی کرده است. کیریبیلی طراحی بسیار زیبایی دارد. طراحی عرشه کاملاً کلاسیک و از جنس چوب است و این در حالی است که در قسمت‌های مختلف آن از مواد با کیفیت بالا، استفاده شده است. همین باعث شده تا کشتی، هم آرامش داشته باشد و در عین‌حال در دریا به‌سرعت حرکت کند؛ چیزی که واقعاً از یک کشتی تفریحی انتظار می‌رود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. پژمان

    ۱۹ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من خودم معمارم ولی هیچ جور نتونستم با کار زاها حدید ارتباط برقرار کنم این سبک رو برای قایق نمی پسندم ولی کار نورمن فاستر واقعا عالیه توصیه می کنم فیلم این قایق رو تو نت ببینید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. «« میلاد * فقط آلمان * فقط بنز »»

    ۱۹ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (6525 ديدگاه)

    درود.

    خیلی مطلب خوبی بود.

    ولی تو طرح ها من بیشتر از همه برای خانوم زاها حدید رو پسندیدم.

    طرحش حرف نداشت.

    ((( ایران و آلمان )))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. mahsa

    ۱۹ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (293 ديدگاه)

    چقد جالب فانتزی بنظر میاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Saied

    ۱۹ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    به نظرم دوره همی گرفتن تو اینا خیلی حال بده!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. محسن.د

    ۱۹ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1447 ديدگاه)

    ترجیح میدم با یه ماشین خوب تو خشکی باشم :-)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. حمادي

    ۱۹ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (303 ديدگاه)

    سوار این میشم پول به این خوروسازان(گاری سازان) نمی دم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. GOD OF GOD

    ۱۹ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (64 ديدگاه)

    درود
    محسن فقط بنز.تسلط بر آسمان و زمین و دریا

    ما هنوز تسلط بر زمینشو نیدیدیم.چه برسه به هوا و دریا.

    بنز شاید ماشین خوبی باشه و با کیفیت ولی دیگه نه میتونه زیر آب بره نه روی آب نه روهوا.

    با محسن موافقم ماشین فقط مال خشکیه.از آب وهوا خوشم نمیاد.
    ما خاکی هستیم.ماشین باید 4 چرخ باشه نه مثل ترافوگیا.که حاصل ازدواج فامیلیه.
    ازدواج هواپیما و ماشین
    6411656558

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. دکتر

    ۱۹ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    تو این طرح ها خلاقیت موج میزنه کاش ماشینی عمومی و در دسترسی میساختند که هم قایق بود هم هواپیما هم یه خودرو جاده البته دور نیست این کار.،.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. امین

    ۱۹ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (821 ديدگاه)

    و ما هنوز اندر خم طراحی و ساخت یه پلت فرم موندیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. ashkan

    ۲۰ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (258 ديدگاه)

    پدال تشکر از این مطلب خوبی که گذاشتی
    من اگه از این ها یکی داشتم دیگه خانه نمیخواستم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. moein

    ۲۳ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (890 ديدگاه)

    انصافا طراحی رنزو پیانو رو ببینید
    محشره
    ساده و شکیل
    حرف نداره این بشر
    واقعا هنرمند به تمام معناست

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا