مقایسهٔ طراحی فارادی فیوچر و لوسید ایر، الکتریکی‌های گران‌قیمت

دو شرکت نوپای لوسید و فارادی فیوچر چند ویژگی مشترک با یکدیگر دارند. هردو چند تن از کارکنان سابق تسلا را استخدام کرده‌اند و هر دو خودروهای خود را با استفاده از تکنولوژی و طراحی مشابه شاسی تسلا ساخته‌اند. همچنین خودروهای این شرکت‌ها که فارادی FF91 و لوسید ایر (Air) نام دارند، دارای موتورهای الکتریکی در هر محور خود بوده و یک پکیج باطری لیتیوم یون نیز بین آن‌ها قرار گرفته است. FF91 مجهز به یک پکیج باطری در کف خود است یعنی درست شبیه به کراس‌اوور تسلا مدل X و سدان مدل S درحالی‌که پکیج باطری‌های خودروی ایر در زیر کنسول وسط نصب شده است.

styling-size-up-faraday-fut

با وجود این شباهت‌ها اما استایل و ظاهر این دو خودرو کاملاً با یکدیگر متفاوت است به‌گونه‌ای که فارادی FF91 بیشتر شبیه به یک کراس‌اوور است درحالی‌که لوسید ایر بدون شک یک سدان است. ولی با وجود این اختلاف، ما می‌خواهیم بدانیم که طراحی کدام‌یک از این دو خودروی الکتریکی گران‌قیمت زیباتر است؛ بنابراین در ادامه مقایسه‌ای تصویری خواهیم داشت میان فارادی FF91 و لوسید ایر تا طراحی هرکدام را بررسی کنیم.

در بخش جلویی، FF91 دارای یک سپر با ورودی هوای باریکی است که در طرفین آن در ارتفاعی بالاتر دو ورودی هوای بزرگ‌تر نیز به چشم می‌خورد. چراغ‌های LED باریک جلو هم به‌طور کامل در سرتاسر عرض خودرو کشیده شده‌اند و ظاهر منحنی شکلی دارند. یک پریسکوپ با اسکنر نیز از مرکز کاپوت بالا آمده است که البته در مواقع غیر نیاز داخل کاپوت می‌رود.

در سوی دیگر، ایر دارای یک جلوپنجرهٔ باریکی است که از طرفین به چراغ‌های LED باریک جلو می‌رسد. در مرکز سپر نیز یک ورودی هوای بزرگ‌تر دیده می‌شود که دو چراغ LED عمودی هم در طرفین آن طراحی شده است. کاپوت هم به‌استثنای دو خروجی هوا در بالای چراغ‌های جلو، تقریباً مسطح است.

در نمای جانبی، هر دو خودرو به دلیل عدم وجود پیشرانه‌های درون‌سوز دارای کاپوت‌های کوتاهی هستند که منجر به افزایش فضای داخلی شده است. کراس‌اوور فارادی بجای آینه‌های جانبی از دوربین‌های نصب شده بر روی پایه‌های باریکی استفاده کرده است درحالی‌که سدان ایر دوربین‌ها را با آینه‌های جانبی سنتی ادغام کرده است. همچنین هر دو خودرو در خطوط پایینی بدنه در ناحیهٔ ستون B دارای خطوط کمانی شکلی هستند که البته این خط در FF91 زاویه‌دارتر است درحالی‌که در ایر فرمی منحنی دارد.

faraday-future-ff-91-side-p

در بخش جانبی هر دو خودرو، پنجرهٔ چهارمی هم به چشم می‌خورد که در اصل ادامهٔ شیشهٔ عقب است که تا بخش جانبی کشیده شده است؛ اما سقف FF91 بیشتر به سمت عقب خودرو کشیده شده درحالی‌که به دلیل فرم خاص ستون D، سقف طراحی شناوری دارد.

lucid-motors-air-side-profi

در بخش عقبی، شیشهٔ عقب FF91 به‌صورت یکپارچه با اسپویلر عقب طراحی شده و تمام عرض چراغ‌های LED عقب را فراگرفته است. علاوه بر این، یک اسپویلر هم به‌صورت یکپارچه در بالای شیشهٔ عقب قرار گرفته است. سپر عقب نیز به تقلید از سپر جلو در قسمت پایینی دارای ورودی هوا است و در بالاتر هم در گوشه‌ها دو ورودی هوا تعبیه شده است.

faraday-future-ff-91-front3

در سوی دیگر، شیشهٔ عقب سدان ایر تا روی درِ صندوق کوتاه خودرو ادامه یافته است. همچنین درِ صندوق از بالای شیشهٔ عقب باز می‌شود و به همین دلیل لوسید ایر یک سدان لیفت‌بک محسوب می‌شود. چراغ‌های عقب هم از نوع LED و بسیار باریک هستند که تا سراسر بخش عقبی و همین‌طور بخش جانبی کشیده شده است.

lucid-motors-air-rear-three

دوست داشتیم در این مقایسه طراحی داخلی دو خودرو را هم بررسی کنیم اما فارادی فیوچر هنوز تصاویری از داخل FF91 منتشر نکرده است. بااین‌حال شما کدام‌یک از این دو خودروی الکتریکی لوکس را زیباتر میدانید؟ سدان لوسید ایر یا کراس‌اوور فارادی FF91؟

منبع: MotorTrand

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

10 دیدگاه

  1. faramarz
    سوابق: (174 دیدگاه) ,

    من لوسید ایر رو بیشتر دوست دارم

    پاسخ
  2. Viper ACR
    سوابق: (9790 دیدگاه) ,

    من از FF بیشتر خوشم اومد.

    پاسخ
  3. كوروش
    سوابق: (676 دیدگاه) ,

    لوسید بنظرم جالب تره
    یک مقاله درباره تسلا توی موتور ترند نوشته بود خیلی جالب درباره ساختن یک خودرو مشابه تسلا که نوشته بود به هیچ وجه کار پیچیده ای توی این دوره زمونه نیست دلیلش هم این بود که خودرو های الکتریکی پیچیدگی مکانیکی ندارند و تکنولوژی های بالایی هم که استفاده می کنند نسبتا رایج هستش حتی رانندگی خودران که تا امسال بیش از دو هزار دانشجو توی دنیا خودشون اجراش کردند البته نه به تکامل و پیچیدگی امسال تسلا و بی ام و ولی خب عیر ممکن هم نیست و مثل سابق نیست که ٢٠ سال طول بکشه تازه بقیه به فناوری تعلیق دست پیدا کنند بهترین موتور های الکتریکی رو هم که چین و ژاپن و سوئد و لهستان و …. تولید می کنند تامیین باتری هم از موتور راحت تر در کل تاسیس شرکت مشابه پیچیده نخواهد بود نتیجه اش هم جالب بود نوشته بود اینا شعور ، پول و مدیریت می خواهد (البته واضح هستش که اینا برای ما جواب نمی ده بخصوص مورد اولش )

    پاسخ
  4. رسول
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    نمیدونم چرا این طراحی ھا بہ میلم نیست احساس میکنم بی روح و واقعا ھیچ حس و علاقہ ای بہشون ندارم واقعا یہ چی ھست میگن فقط قدیما تازہ دارم بہش میرسم البتہ من شخصا از ماشین ھای الکتریکئ حمایت میکنم چون ن صدا و ن الودگی دارن اما این طراحی ھا بہ قول خودمون خیلی فانتزی ھستن ۔مینئ بوس رو ترجیح میدم بہ اینا ۔فکر کنم تا ۵۰ سال دیگہ اینقدر تکنولوژی پیشرفت میکنہ کہ خواھد کرد کہ دیگہ حتی لازم نباش از تخت خوابت بلند بشی کہ شخصا انیمیشنی چند وقت پیش دیدم کہ واقعا ھمین اتفاق خواھد افتاد و دیگہ زندگی میشہ خواب و بی روح ۔خدایش ادم نمیدونہ چی بگہ احساس میکنم ھمہ چی کلا ھرچی کہ فکر کنی دارہ عادی و بی میل و ذوق میشہ و دنیا بہ سمتی پیش میرہ کہ عمر خیلی معمولی میشہ یعنی ھیچی نیست کہ تورو خوشحال یا ناراحت کنہ دلیلش ھم تکنولوژی کہ ادما رو میبرہ بہ دنیای خاص و بی رنگی و این اتفاق خواھد افتاد و کلا ھمہ چی پوچ پوچ میشہ بخدا شخصا دارم بہ این نتیجہ میرسم ھر سال از عمر ھم کہ میگزرہ بہش خیلئ نزدیک میشم روز و شبتوُن خوش

    پاسخ
  5. پرهام
    سوابق: (462 دیدگاه) ,

    جفتشون خیلی هیولا هستن!
    لوسید صفر تا صد ۲.۶ داره
    Ff 91
    صفر تا صدش ۲.۳۹ !
    پیشنهاد میکنم برید ویدیو معرفی فارادی رو ببینید
    واقعا شاهکار هستن
    ولی لوسید یه چیز دیگه اس
    طراحیش فوق العاده است
    اینم لینک ویدیو معرفی فارادی فیوچر :
    https://www.youtube.com/watch?v=1Y8hUf0Np6k

    و اینم لینک دانلود نسخه دویست و خورده مگیش :
    https://checker.in/go/243012

    تونستین ببینید ویدیو رو با این که خیلی طولانیه 😐
    ۸۹ دقیقه است!

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x