سزار روم برمی‌خیزد: نگاهی به فراری لافراری

فراری لافراری نخستین خودروی هیبریدی ساخته شده در مارانلو و نیز قدرتمندترین ابرخودروی جاده‌ای مزین به نشان فراری است. این خودرو در تعداد محدود و به مشتریان خاص فروخته شده است. تولید لافراری از سال 2013 شروع شد و به 499 دستگاه ختم شد.

فراری لافراری
شاید لافراری بر مبنای فلسفه خودرویی جاده‌ای-مسابقه‌ای تولید شده باشد اما اجزای کابین آن از بهترین متریال موجود برخوردار شده‌اند. روح فرمول یک در این خودرو کاملا محسوس است. غربیلک فرمان به سبک خودروهای فرمول یک با دکمه‌ها و سوییچ‌های مختلف احاطه شده است که این نوع از غربیلک فرمان حالا دیگر در سایر خودروهای فراری نیز قابل مشاهده است. صندلی راننده در سرجای خود ثابت شده و در عوض برای دست یابی به راحت‌ترین موقعیت رانندگی، غربیلک فرمان و مجموعه پدال‌ها قابل تنظیم هستند.

فراری لافراری

فراری لافراری
کلیه متغیرهای غیر ضروری از روی صفحه سرعت شمار به کنار رفته‌اند و یک شمارنده بزرگ دور موتور، در مرکز نمایشگر تعبیه شده در پشت غربیلک فرمان، مشاهده می‌شود. صندلی‌ها به خوبی بدن را در آغوش می‌گیرند و سرنشین نشسته بر روی صندلی لافراری، از حمایت مناسبی برخوردار می‌شود. دید به بیرون کاملا مناسب است. البته مانند اکثر خودروهای موتور وسط، در مشاهده آنچه پشت سر خودرو حضور دارد، کمی به دردسر خواهید افتاد.

فراری لافراری
لافراری از سیستم‌های بسیار پیشرفته الکترونیکی و آئرودینامیکی کنترل شاسی به منظور اطمینان از مهار مناسب نیروی زیاد پیشرانه، بهره می‌برد.

فراری لافراری

فراری لافراری
لافراری در پیست آنچنان سطحی از قابلیت کنترل و پایداری را به نمایش می‌گذارد که برای یک چنین خودرو دیفرانسیل عقب پرقدرتی بعید به نظر می‌رسد. به مدد قرارگیری سیستم هیبرید در ارتفاعی نسبتا کوتاه، مرکز ثقل خودرو پایین‌تر آمده و مزایای این امر در بهبود قابلیت‌های آئرودینامیک لافراری به ویژه حین افزایش سرعت، کاملا واضح و مبرهن است.

فراری لافراری
در مقایسه با پورشه 918 دو دیفرانسیل، رانندگی با لافراری نیاز به مهارت بیشتری دارد اما هر مرتبه رانندگی با لافراری می‌تواند به یک خاطره خوب و هیجان انگیز بدل شود.

فراری لافراری
قلب تپنده لافراری یک پیشرانه V-12 بنزینی با توان 789 اسب بخار و گشتاور 705 نیوتن متر است که در همراهی با سامانه الکتریکی با قدرت 161 اسب بخار، مجموعه‌ای با توان کلی 950 اسب بخار و گشتاور 900 نیوتن متر را پدید آورده است. برخلاف مکلارن p1 و پورشه 918 هیبریدی، لافراری نمی‌تواند از نیروی برق به صورت جداگانه برای حرکت استفاده نماید.

فراری لافراری
یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه اتوماتیک مامور انتقال نیروی پیشرانه لافراری به سوی چرخ‌های عقب شده است. شتاب صفر تا صد لافراری زیر 3 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن نیز بالغ بر 218 مایل بر ساعت است. میزان مصرف سوخت این خودرو که بر اساس ادعای فراری در حدود 40 درصد نسبت به پیشرانه‌های با توان مشابه کاهش داشته است، معادل 19.6 لیتر بر 100کیلومتر در شهر و 14.7 واحد در بزرگراه اعلام شده است.


سامانه مسیریابی، کلایمیت کنترل، نورپردازی LED، ترمزهای کربن سرامیکی، آئرودینامیک فعال، تعلیق تطبیق‌پذیر، نسل سوم دیفرانسیل الکترونیکی و سامانه کنترل کشش EF1-Trac یکپارچه با سیستم هیبرید، جزء تجهیزات رفاهی-عملکردی خودروی لافراری محسوب می‌شوند.


خودروهایی نظیر فراری لافراری شاید هر ده سال یکبار به دنیای اتومبیل راه پیدا کنند که در هر مرتبه حضورشان، نقطه عطفی برای کل صنعت خودروسازی به شمار می‌روند و تعدادی از آنها برای انجام امور سرمایه‌گذاری از نظرها پنهان می‌شوند. این گونه ابرخودروها بقدری خوب هستند که شاید توانایی‌های فوق العاده آنها هیچگاه به طور کامل کشف نشود.

درباره نویسنده

کارشناس مهندسی مواد کارشناسی ارشد اقتصاد

مطالب مرتبط

37 دیدگاه

  1. ساسان
    سوابق: (859 دیدگاه) ,

    عالی بود.درکنار918و p1یکی از 3ضلع هرعشق ماشینیه.
    ..اخبار مربوط به هایپرکارها سوپراسپرتها ودرگها رو بیشتر کنید..فک کنم بیشتر ازسایر مطالبتون طرفدار داشته باشه,

    پاسخ
  2. پیکان جوانان گوجه ای
    سوابق: (956 دیدگاه) ,

    این ماشین هر چی بابتش بدی ارزش داره نه کمپانی بی اصل و نصب که بیاد به اسم خاص و تک بودن از پول میلیونی بخواد مثل اون لایکن مثلا هایپر اسپورت

    پاسخ
  3. ایمان
    سوابق: (1780 دیدگاه) ,

    هر موقع خبری از فراری می بینم روح و روانم شاد میشه
    عشق است اسب سرکش و طوفان سرخ مارانللو
    ???? ???? ????

    پاسخ
  4. ژان وال ژان
    سوابق: (166 دیدگاه) ,

    عظمت لافراری به تنهایی بیشتر از صنعت خودرویی بسیاری کشور هاست
    شاید فقط آلمان، ژاپن و ایتالیا رو بشه مستثنی کرد

    پاسخ
      1. ژان وال ژان
        سوابق: (166 دیدگاه) ,

        با احترام به شما دانیال جان
        من صرفا نظر خودم رو گفتم
        منظورم رساندن عظمت لافراری رود نه تحقیر بقیه
        لافراری یعنی یک قرن خودروسازی

        از بابت تأیید شما هم ممنونم !
        ولی کاش الکی به خودتون زحمت ندید

        پاسخ
        1. مجید سبزواری
          سوابق: (83 دیدگاه) ,

          جریان ژان وان ژان قضیه همون جوراب هم اتاقی مجیده که تعریف کرد

    1. الف.ی
      سوابق: (1493 دیدگاه) ,

      جناب ژان وال ژان بسیار بسیار معذرت میخوام که اینطوری صحبت میکنم ولی دوستان پدالی
      برخی نظرات مریخی این دوستمون رو به من و بقیه دوستانم ( آلمانی بازای سایت ) مرتبط ندونید من خودم در بعضی مواقع مثل الآن با نظر ایشون مخالف هستم

      پاسخ
      1. VIPER
        سوابق: (1861 دیدگاه) ,

        من هم قبلا این مطلبو گفته بودم
        مرسی امیر جان

        پاسخ
    2. aura
      سوابق: (25 دیدگاه) ,

      درسته داداش باهات موافقم خیلی از ویژگی های سوپر اسپرت رو لافراری پیاده سازی کرد.
      سیستم آیرودینامیک فعالی که الان لامبو در پرفورمانته گذاشته و ترکونده
      رام کردن سیستمای انجین فرمول یک که الان در خودروهای خیابونی گذاشته شده نظیر پروجکت وان مرسدس
      اینا جزئی از میراث لافراریه❤
      مطلب عالی بود لذت بردم

      پاسخ
    3. HORSE
      سوابق: (217 دیدگاه) ,

      آقای ژان وان ژال کار ندارم داری از فراری دفاع میکنی یا نه ولی لطفا دست از گذاشتن همیچین کامنتایی بردار!
      اگر میخوای بهبرند ها و علاقه ی دیگران توهینی کنی لطفا به عنوان به فراری فن اینکارو نکن!

      پاسخ
  5. الف.ی
    سوابق: (1493 دیدگاه) ,

    هیچ وقت از فراری خوشم نیومده ولی با این حال از سه مدل این شرکت که F12 و FXX K و FXX K Evo باشن نتونستم هیچ ایرادی بگیرم و باید اعتراف کنم بهترین صدای موتور در صنعت خودرو با اختلاف متعلق به فراریه حتی زیباتر از آمریکایی های 8 سیلندر یا 12 سیلندر و 10 سیلندر لامبو
    اینبار میخوام از درونم داد بزنم Forza Ferrari
    وجود فراری به صنعت خودروسازی و فرمول یک کمک میکنه و باعث بالاگرفتن تب رقابت میشه و البته باعث به وجود اومدن یکی از شرکت هایی که احتمالا خیلی از ما از اون خوشمون میاد شد یعنی همون گاو وحشی سنت آگاتا
    مرسی که هستی نابودگر مریخی

    پاسخ
    1. الف.ی
      سوابق: (1493 دیدگاه) ,

      البته در مورد تیراژ لافراری این نکته قابل ذکره که پانصدمین دستگاه اون به منظور کمک خیریه تولید شد و فکر کنم به مزایده گذاشته شد خبرش تو همین پدال موجوده

      پاسخ
      1. VIPER
        سوابق: (1861 دیدگاه) ,

        به نظر من خوش صدا ترین صدا تو فراریها متعلق به انزو هست
        خیلی خیلی خالص و اصیله

        پاسخ
    2. aura
      سوابق: (25 دیدگاه) ,

      کل مدلای فراری عالی و بی نظیرن❤
      یکم از عیبایی که از مدلاشون گرفتی رو بزار برامون لذت ببریم ?

      پاسخ
      1. الف.ی
        سوابق: (1493 دیدگاه) ,

        دوست ندارم جنجال درست کنم اونم در مقابل یه سری متعصب
        بماند اون ایرادات

        پاسخ
  6. NAVID۰۰۹۸
    سوابق: (2096 دیدگاه) ,

    تیکه آخر مقاله گویای تمام مزیتهای شرکت فراری بخصوص سریهای تولید محدود اونه:
    (( این گونه ابر خودروها بقدری خوب هستند که شاید توانایی های فوق العاده آنها هیچگاه به طور کامل کشف نشود)).
    خودروهای سری محدود فراری ازون دسته ماشینایی هست که بی برو برگشت خریدش مساوی با سرمایه گذاری و ارزش مبلغ پرداختی تا چند برابر مبلغ پرداختی حتی با گذشتن از مدت شاید کمتر از ۳ ماه .به همین خاطره که فراری به هرکسی این جور ماشینهارو نمیفروشه و به کسی میفروشه که خوده ماشین و بَرند فراری بیشتر براش ارزش داره تا ارزش چند برابری اون سود زیاد نسبت به مبلغ پرداختی.

    پاسخ
    1. Ferrari
      سوابق: (1428 دیدگاه) ,

      بله حق با شماست ماشینهای تولید محدود فراری متعلق به افرادیه که عاشق فراری هستن دلیل اینکه لافراری یا F12TDF به افرادی فروخته شدن که بیشتر از 5 فراری دارن هم همینه این ماشین ها و سودی که صاحبانشون ازش میبرن قدردانی فراری از مشتریان وفاداره

      پاسخ
  7. me84
    سوابق: (1670 دیدگاه) ,

    .
    فراری مثل قالی کرمانه. هرچی بمونه قیمتش میره بالاتر.

    پاسخ
  8. علی
    سوابق: (218 دیدگاه) ,

    فراریه دیگه . سلطان سوپر اسپرت سازها در تمام کل همه ی دنیای جهان گیتی.

    پاسخ
    1. ژان وال ژان
      سوابق: (166 دیدگاه) ,

      واقعا همینطوره ?
      فراری لایق یه چیزی بیشتر از عشقه
      عصاره و چکیده ی تمام تاریخ سوپراسپرت سازی

      قوی ترین دوازده سیلندر تنفس طبیعی در تاریخ

      پاسخ
  9. ایمان
    سوابق: (231 دیدگاه) ,

    لا فراری یه گنج پنهان که تا ده سال دیگر مطمئن ارزش چند میلیون دلاری پیدا میکنه ولی من به شخص com وخوش انزوا رو بیشتر دوست داشتم

    پاسخ
  10. ایمان
    سوابق: (231 دیدگاه) ,

    این کیبورد ما هم همه چی رو قاطی میکنه منظورم اف 40 و انزو بود

    پاسخ
  11. مهدی
    سوابق: (639 دیدگاه) ,

    البته جناب رپتور انزو یکی از خودروهای تاثیر گذار تو صنعت خودرو هست و بعد از اف۴۰ بهترین ساخته فراری اما همونقدر که عاشق انزو هستم باید اعتراف کنم بدترین صدا رو بین تمام فراری ها داره ! به نظر من صدا فقط صدای ۳۶۰ چلنج استرادال

    پاسخ
  12. aura
    سوابق: (25 دیدگاه) ,

    میشه یه برندی رو بگین که هرچی ماشیناش خاک بخورن ارزششون بیشتر بشه؟؟؟
    روح اسپرت یعنی فراری
    والسلام

    پاسخ
  13. Fericuda
    سوابق: (108 دیدگاه) ,

    نمیدونم چند سالم بود. ۴-۵-۶
    فقط یادمه اولین ماشینی که عاشقش شدم فراری بود. اینهمه سال گذشت ولی هنوزم هیچ خودروسازی رو بالاتر از فراری نمیدونم همیشه واسم حکم افسانه رو داشته
    بهترین مدلاش به نظر من : laferrari – enzo – f40 – 488 -250 gt lusso -288 gto

    پاسخ
  14. امین قاف
    سوابق: (15 دیدگاه) ,

    متنفرم از جرمی کلارکسون انگلیسی نژاد پرست که تمام تلاششو میکرد تو برنامه تاپ گیر مک لارنو همسطح فراری قرار بده
    ماشین ایتالیایی یعنی روح یعنی عشق یعنی اسطوره
    حتی امریکام نمیتونه اینجوری با ماشین ادمو ارضا کنه

    پاسخ
    1. Ali
      سوابق: (82 دیدگاه) ,

      اتفاقا توی تاپ گیر سعی میکردن لافراری رو بی ارزش تر از دوتای دیگه نشون بدن…

      پاسخ
  15. Monster
    سوابق: (52 دیدگاه) ,

    لعنتی!!!
    تو بهترین چیزی هستی که تا حالا تو زندگیم دیدم

    پاسخ
  16. Ali keyhani
    سوابق: (457 دیدگاه) ,

    اگه قرار باشه از بین تمام ماشین هایی که در طول تاریخ توسط شرکت های مختلف ساخته شده یکی رو انتخاب کنم،بدون شک اون ماشین یک فراریه،و اون فراری یک لافراری قرمز

    پاسخ
  17. Love Cars
    سوابق: (165 دیدگاه) ,

    شاهکار فراری و همچنین یکی از فراری هایی که نمیشه دوستش نداشت.

    پاسخ
  18. مهدی
    سوابق: (2205 دیدگاه) ,

    بر میخیزد ؟ مگه تا الان بر نخیزیده بود؟

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.