اسب رقصان فراری از کجا آمده است؟

می‌خواهیم درباره یکی از مشخص‌ترین لوگوهای تاریخ و سمبل پرفورمنس بالا صحبت کنیم. اسب رقصان فراری تقریباً به اندازه نام این کمپانی نمادین بوده اما ریشه آن به کجا بازمی‌گردد؟ انزو فراری تنها یک‌بار درباره این موضوع صحبت کرده است.

انزو فراری
پیش از آنکه انزو فراری قابل‌احترام‌ترین خودروهای جاده‌ای و مسابقه‌ای دنیا را بسازد یک راننده بود. انزوز با آلفارومئو موفقیت‌های فراوانی کسب کرد و در ایتالیا برنده مسابقه 1924 Coppa Acerbo شد. در سال 1929 تیم اسکودریا فراری تشکیل شد و عمده خودروهایی که در مسابقات حضور داشتند محصولات آلفارومئو بودند.


یک روز فراری با والدین خلبان جنگ جهانی اول فرانچسکو باراکا ملاقات کرد. باراکا روی بدنه هواپیمای خود نقش‌هایی از یک اسب رقصان را به تصویر کشیده بود. خانواده باراکا از فراری خواستند تا این نماد را برای خوش‌شانسی روی خودروهای خود نصب کند. انزو نیز با این کار موافقت نمود و پس زمینه زرد را که رنگ نمادین مارانللو محسوب می‌شود به آن اضافه کرد و نهایتا نشان فراری به وجود آمد.


در سال 1932، یک سپر زردرنگ که دارای اسب رقصان مشکی بود روی آلفارومئوهای انزو اسکودریا در گرند پری اسپا دیده شد. این نماد باعث خوش‌شانسی شد و هر دو خودرو مقام‌های اول و دوم را کسب کردند. زمانی که آلفارومئو در سال 1933 با مشکلات مالی مواجه شد خود را از مسابقات کنار کشید و تیم فراری اسکودریا تنها ماند. سپس لوگوی تاریخی فراری برجسته‌تر از قبل شد و حتی روی جلوپنجره آلفارومئو Bimotore 1935 نقش بست.


بعدها آلفارومئو سهام خود در اسکودریا فراری را دوباره خرید و زمانی که مسابقات موتور اسپورت به خاطر جنگ جهانی دوم متوقف گردید انزو فراری آلفارومئو را ترک کرد تا خودروهای مسابقه‌ای خود را بسازد. او تا چند سال نتوانست نام فراری را روی محصولات خود بگذارد. تجارت او با ماشین‌آلات شروع شد اما علاقه او به موتور اسپورت حتی در سال‌های جنگ کم‌رنگ نشد و حتی بمباران مقر جدید فراری در مارانللو نیز بر علاقه او تأثیری نگذاشت.


در سال 1947، مدل تیپو 125S ساخت فراری که پیشرانه 12 سیلندر داشت یک‌بار دیگر با افتخار تمام نشان اسب رقصان فراری را به همگان نشان داد. این خودرو در سال 1948 و در گرندپری ایتالیا معرفی شد و کل آن همان‌گونه که فراری می‌گوید تاریخی درخشان را تشکیل می‌دهد…

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

25 دیدگاه

  1. (Ali (Chevy nova
    سوابق: (3859 دیدگاه) ,

    ىکى از قشنگ ترىن کل کل هاى تارىخ خودروسازى بىن فرارى و فورد بود
    حتما مستند تولىد فورد جى تى 40 رو ببىنىد که در مورد اون کل کل بطور کامل صحبت شده
    خلاصه اون کل کل هم اىن بود که هنرى فورد دوم در دهه ى 60 ىه نماىنده مىفرسته به فرارى که کل شرکت فرارى رو بخره اما انزو فرارى خىلى خشن برخورد مىکنه و فورد هم در تلافى مىاد مدل جى تى 40 رو مىسازه تا تو پىست از فرارى انتقام بگىره و.؛… ماجراهاى مختلفى رخ مىده

    پاسخ
    1. یاشار اسدی
      سوابق: (31 دیدگاه) ,

      خواهشا فورد رو با فراری مقایسه نکن….فورد هیچ به گرد پای فراری هم نمیرسه…تو خیال داری زندگی میکنی ها

      پاسخ
      1. (Ali (Chevy nova
        سوابق: (3859 دیدگاه) ,

        ىاشار اسدى
        کاربر 1000 اسم پدال بازم زدى زىر حرفت و با من حرف زدى
        قبل از اونه با اکانت فىک خودت نظر بدى برو تو اىنترنت سرچ کن و از کسى که وارده و مطالعه داره بپرس بهت مىگه
        البته برام عجىب نىست که متوجه هم نشى

        پاسخ
        1. (Ali (Chevy nova
          سوابق: (3859 دیدگاه) ,

          دوستان با سوادى که زبان انگلىسى بلدن مىتونن براى ىاشار اسدى ترجمه علت ساخت فورد جى تى 40 رو ترجمه کنن و بهش بگن تا از خواب بىدار شه و مثل قبل که مىگفت شتاب پراىد از جنسىس بهتره شروع به فکاهى گوىى نکنه

        2. Ferrari
          سوابق: (736 دیدگاه) ,

          درسته فورد دهه ی شصت قصد داشت فراری رو بخره درواقع خود انزو دوست داشت کمپانی فراری رو به فور بفروشه تا سرمایه لازم برای حضور درمسابقات رو بدست بیاره مقامات فورد به ایتالیا اومدن تا معامله رو انجام بدن اما بندی در قرارداد وجود داشت که باعث شد انزو معامله رو بهم بزنه تو قرارداد نوشته شده بود که انزو برای شرکت در مسابقات باید از فورد اجازه بگیره همین باعث شد انزو قبول نکنه مقامات فورد هم تصمیم گرفتن با فراری رقابت کنن فراری از سال 60 تا 65 شش قهرمانی پیاپی. درلمانز بدست اورد درحالی که فورد با مدل gt40 به خط پایان هم نمیرسید تا اینکه سال 66 با صرف هزینه هنگفت قهرمان شدن و قهرمانیشون رو هم سه بار دیگه تکرار کردن

        3. یاشار اسدی
          سوابق: (31 دیدگاه) ,

          عزیز دل من…اولا خواهشا یکم با ادبانه صحبت کن…..ثانیا به جان مادرم قسم فقط همین یک اکانت رو داشتم دارم و خواهم داشت….علاوه بر من هم یکی دیگه بود که اومد و رفت فک کنم….همچنین من منکر اطلاعات فوق العاده شما راجع به خودرو نیستم…تو این مورد هم من به گرد پای شما نمیرسم….فقط یه بدی که شما دارین اینه که کور کورانه دارین ازماشین های آمریکایی دفاع میکنین….فکر میکنین که من از ماشین های آمریکایی خوشم نمیاد؟؟؟!!! مگه ممکنه یکی از غرش پیشرانه های آمریکایی خوشش نیاد؟؟؟ ولی بازم میگم هیچ خودروسازی رو تو این جهان با فراری مقایسه نکن…فراری مروارید خودروسازیه….هیچ خودروسازی هم به گرد پاش نمیرسه….راجع به علاقم نسبت به خودروساز های کره ای…من به مردم زحمت کش کره علاقه دارم…اونا مثل آمریکایی ها و ژاپنی ها این و اونو استعمار نکردن تا سرمایه جمع کنن تو جنگ جهانی دوم تمامی سرمایه دارا رفتن از اروپا به آمریکا….ولی کره ای زحمت کشیدن به این جاها رسیدن….و به نظر من ار نظر کیفیت که شاخص ترین ویژکی یک خودرو هستش…فقط و فقط از ژاپنی ها عقب هستن …کیفیت آمریکایی ها هم که آشنای عامه و خاصه …زرت و پرت خراب میشه….

        4. (Ali (Chevy nova
          سوابق: (3859 دیدگاه) ,

          ىاشار اسدى
          مگه شما با من درست حرف زدى؟؟؟؟
          اومدى به من گفتى تو خىالات هستم و منم عىن خودت جواب دادم
          تازه قبلا هم چندىن بار دىدم که تىکه انداختى به ماشىنهاى امرىکاى
          نگو تا نگم

      2. علی
        سوابق: (85 دیدگاه) ,

        با سلام
        دوست عزیز در مورد تقابل این دو و پیرو حرف دوستمون جناب ALI NOVA دقیقا فلسفه ساخت GT40 رقابت با فراری بود و هم تو تخت گاز و هم گرند تور جمزمی کاملا درباره این رقابت و داستانهای جالبش مستند کاملی درست کرده بود .یادت باشه همیشه رقابت باعث پیشرفت می شه و کشتی گیر بی رقیب همیشه پیروزه

        پاسخ
        1. (Ali (Chevy nova
          سوابق: (3859 دیدگاه) ,

          على
          درسته
          اون مستند که جمىز مى درش بود کامل اون داستان رو گفت و خىلى جالب بود
          کل کل 2 خودروساز باعث تولىد محصولات بسىار خوبى از طرف فورد و فرارى شد

    2. SAEED Z
      سوابق: (447 دیدگاه) ,

      علی جان من تاریخچه شو خوندم, حرفت کاملا درسته.
      سال 1963بود که انزو فراری نامه ای با مزمون علاقه مندی اش به فروش فراری به کمپانی فورد, به هنری فورد دوم فرستاد. فورد مشتاق بود و جواب مثبت داد و قصد خرید فراری رو داشت. انزو فراری در این تصمیم مردد بود چون میدونست با انجام این کار دیگه نمیتونه مثل سابق در مسابقات حضور پر رنگی داشته باشه و در لحظه آخر جواب رد رو به فورد میده. بعد از این اتفاق در نهایت انزو فراری سهام شرکتشو به فیات واگذار کرد و اینجا نقطه عطفی بود که فورد تصمیم گرفت از فراری انتقام بگیره!
      فورد با همکاری لوتوس و کمپانی های دیگه ای که در مسابقات و مهندسی انجین دست داشتند ( مثل Lola و Cooper ـی که الان با مینی همکاری داره), نقشه ساخت یه سوپرکار رو طرح ریزی کردند که یک سال بعدش Ford GT40 متولد شد! GT40 بر اساس Lola Mk6 انگیلیسی ساخته شده بود و چند سال پیاپی قهرمانی مسابقات لمانز رو بدست آورد.
      داستان جالبی داره, حتی میشه ازش یه فیلم خوب هم ساخت!!

      پاسخ
      1. (Ali (Chevy nova
        سوابق: (3859 دیدگاه) ,

        سعىد جان درسته
        منم همىنو گفتم اما ىاشار اسدى داره داستان مىگه
        فورد جى تى 40 حاصل رقابت فورد و فرارى بود

        پاسخ
  2. #ali.m#
    سوابق: (1469 دیدگاه) ,

    مقاله خیلی خوبی بود.
    فراری یه الماسه
    قابل احترام ترین و بهترین اسپورت ساز جهان.
    💜فراری💜

    پاسخ
  3. #ali.m#
    سوابق: (1469 دیدگاه) ,

    میخوام زندگی نامه ی انزو فراری رو ب صورت خلاصه بنویسم :
    انزو فراری سال 1898در مودنای ایتالیا به دنیا میاد .
    ادالیزا و الفردو فراری پدر و مادر کشاورزش بودن که بعد ها یک کارگاه ساخت وسایل کشاورزی تاسیس کردن .

    انزو به خاطر عدم علاقش به درس مدرسش رو تموم نمیکنه.
    اول از همه علاقه داشته یک خواننده ی اپرا بشه
    اما علاقش به ماشین و مسابقه از 10سالگی شروع میشه ک پدرش انزو و برادرش رو میبره به مسابقات امیلیا .
    اما پدر و برادرش وقتی انزو 18سالش بوده با خاطر بیماری فوت میکنن .
    پس اول ب اتش نشانی و بعد هم به ارتش ایتالیا ک درگیر جنگ جهانی اول بوده میپیونده .اما چون دچار انفولانزا میشه بعد از دوتا عملیات موفق از خدمت معافش میکنن .
    وقتی از جنگ بر میگرده به شهر تورین میره تا در شرکت فیات مشغول ب کار بشه اما شغلی پیدا نمیکنه
    و در یک شرکت کوچک به عنوان راننده مشغول میشه .
    سال 1919به عنوان راننده cmn انتخاب میشه .
    و در مسابقاتParma-Poggio di Berceto مقام چهارم رو میاره.
    بعد از یک سال از cmn به الفا رومئو میره .و تا یک سال وظیفش فقط تست و ازمایش ماشین هایی بوده که الفا رومئو اصلاح یا تیونینگ کرده.
    انزو 20سال در الفا میمونه و اینقدر تلاش میکنه تا مدیر بخش مسابقات الفا میشه .

    تا اینکه بدترین تصادف خودش رو تحربه میکنه .
    اونم به خاطر یک گله گاو که مسیر رو بسته بودن .
    دوسال طول میکشه تا انزو به اوج خودش برگشت و مقام اول مسابقات ساویو رو بدست اورد .
    و بعد از اونم با کنت باراکا پدر فرانچسکو باراکا خلبان جنگ حهانی ملاقات میکنه .
    باراکا عکس امضا شده ی پسرش و نشان اسب رقصان رو به انزو هدیه میده و ازش میخواد اونو به عنوان طلسم پیروزی استفاده کنه . همون سال دولت ایتالیا نشان رسمی شوالیه رو به خاطر موفقیت های انزو بهش اعطا میکنه .
    و با ازدواج انزو اون سال میشه بهترین سال زندگیش.

    فعلا تا همینجا کافیه بقیش رو تو یه پست دیگه مینویسم .
    (رونمایی از اولین خودروی مسابقه ایش ،قهرمانی لمانز و ماجرای متهم شدن به قتل و …)

    پاسخ
  4. Kamran
    سوابق: (384 دیدگاه) ,

    چهره انزو فراری با مسعود اوزیل فوتبالیست
    تُـرک تبـار تیـم ملـی المـان مـو نمیزنه انصـافا
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    پاسخ
    1. akrh78
      سوابق: (151 دیدگاه) ,

      جالب تر اینه که سالی که انزو فراری فوت کرده مسوت اوزیل به دنیا اومده

      پاسخ
  5. Alireza
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سلام به نظر من جالب ترین کل کل بین انزو فراری و فروچیو لامبورگینی بوده

    پاسخ
  6. رضا
    سوابق: (14 دیدگاه) ,

    فراری جای خودش ولی آلفا یه چیز خاصه

    پاسخ
  7. رضا
    سوابق: (14 دیدگاه) ,

    فراری 1939
    آلفا 1910
    البته اولین خودرویی که ساخت سال 1908 بود

    پاسخ
  8. ایمان
    سوابق: (125 دیدگاه) ,

    یک کلام ختم کلام ( فراری یعنی پادشاه سوپر اسپرت ها )

    پاسخ
  9. شاهین
    سوابق: (357 دیدگاه) ,

    داداش با لامبورگینی دوست باشید زشته ایتالیایی ها باهم مرافه داشتن باشن

    پاسخ
  10. Mercede kaviani
    سوابق: (293 دیدگاه) ,

    با سلام به دوست عزیز شاهین احمد زاده
    تشکر از مطلب عالی شما .
    ببخشید اگر امکان دارد در مورد مدل کانسپت فراری سدان که قرار بود جایگزن فراری 400 شود اولین کوپه لوکس فراری و اولین فراری که با گیربکس اتوماتیک وتا زمام فوت اقای انزو فراری مورد استفاده ایشان بود
    هم مطلب بگذارید
    باتشکر دوستدار شما مرسده کاویانی

    پاسخ
  11. مهدی
    سوابق: (390 دیدگاه) ,

    فراری های سری ۴۰۰ تو دهه ۷۰ بودن که ۴۱۲ جایگزینشون شد و جالبه بدونید که گیربکسهای اتومات این دو مدل همون گیربکس اتومات ۳ دنده معروفth400 شورلت هست. تقریبا میشه گفت نقطه قوت محصولات اون زمان جی ام گیربکس های th350 و th400 بودن که گشتاور بالایی رو تحمل میکردن و خیلی خوشکل و تمیز در هر شرایطی کارشون رو انجام میدادن و مرگ هم نداشتن

    پاسخ
  12. Love Cars
    سوابق: (148 دیدگاه) ,

    اسب رقصانی که نماد اسطوره سوپراسپورت سازی و موتوراسپورت شد.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x