فراری

همه‌چیز درباره فِراری F12tdf

چندی پیش خودروسازی فِراری طبق عادت همیشگی‌اش نسخه ارتقا یافته‌ای از F12berlinetta را معرفی کرد و نام F12tdf بر آن نهاد. ما نیز پس از انتشار معرفی‌نامه اجمالی آن در پدال تصمیم گرفتیم نگاهی به جزئیات کاملش بیندازیم؛ البته کمی هم صبر کردیم تا حداقل یک یا دو تصویر از نمونه‌های واقعیِ تولید شده به دستمان برسد.

2016 Ferrari F12 TDF
۲۰۱۶ Ferrari F12 TDF
طراحی
Tdf به‌طور کامل در مرکز طراحی اسب سرخ متولد شده و همان رنگ‌وبوی وحشی پیشینان خود را به همراه ویژگی‌های اختصاصی خودش دارد. در بحث نمای ظاهری تلاش شده تا بهترین تعامل و هماهنگی بین سطوح اقتباسی از F12berlinetta و عناصر بهبودبخش هواسُر (آئرودینامیک) جدید تحت قالبی وحشی و گیرا به‌دست آید؛ به همین خاطر تمرکز خاصی روی تکامل مسیرهای عبور هوا گذاشته‌شده که استفاده از فیبر کربن خالص هم در بهبود آنها بی‌تأثیر نبوده است. این امر در کنار سایر جزئیات دقیق طرح کلی یکپارچه و چشم‌نوازی را برای خودرو به ارمغان آورده که تحسین هر بیننده‌ی عاقلی را برخواهد انگیخت. با باز کردن درب‌ها و ورود به کابین همه‌چیز همان‌طور که انتظار دارید بوی خشونت و اسپورتی منحصربه‌فرد فِراری را دارد و عناصر تجملاتی کمتر به چشم می‌خورند. استفاده نسبتاً وسیع از فیبر کربن برای ادوات دورتادور صندلی راننده و پوسته‌ی پنل درب‌ها نیز این حس را برای هدایت‌گر اسب وحشی تشدید می‌کند. قسمت اعظم‌تریم داخلی به‌علاوه‌ی پوشش صندلی‌ها از جنس چرم آلکانتارا است که در قسمت کف اتاق به‌منظور کاهش هرچه بیشتر وزن خشک جای خود را به آلومینیوم طرح‌دار می‌دهد.

2016 Ferrari F12 TDF
۲۰۱۶ Ferrari F12 TDF
2016 Ferrari F12 TDF
۲۰۱۶ Ferrari F12 TDF
نوآوری‌ها
پیشرانه: نمونه ۶۲۶۲ سی‌سی معروف مورد بازنگری‌های وسیعی قرار گرفته تا بازدهی بازهم بیشتری نسبت به F12berlinetta داشته باشد. افزایش حداکثر توان از ۷۳۰.۵ به ۷۶۹.۷ اسب بخار عدد مکث‌آور ۱۲۳.۷ اسب بخار را به ازای هر لیتر از حجم پیشرانه به ارمغان آورده است. بیشینه گشتاور ۷۰۵ نیوتون‌متری (با ۱۵ واحد افزایش) که ۸۰ درصد آن در ۲,۵۰۰ دور بر دقیقه آماده انجام وظیفه است واکنش سریع و قرص و محکم این پیشرانه را تضمین می‌کند تا همه‌چیز بی‌نظیر باشد؛ همچنین استفاده از اجزای مکانیکی و ورودی‌های با ژئومتری متغیرِ اقتباس شده از خودروهای فرمول ۱ کارایی حجمی آن را بیشتر کرده است. جعبه‌دنده نیز در این نسخه نمونه‌ی خاصی از F1 DCT است که با نسبت دنده‌های ۶% کوچک‌تر در تعویض‌های افزایشی و کاهشی به ترتیب ۳۰ و ۴۰ درصد سریع‌تر عمل می‌کند. [دانلود ویدئو]

هواسُر (آئرودینامیک): اولین نکات جالب توجه ضریب هواسُری ۱.۶ و نیروی رو به پایین ۲۳۰ کیلوگرمی در سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است که به ترتیب حدود دو برابر و ۱۰۷ کیلوگرم بهبود را نشان می‌دهند. تک‌تک قسمت‌های بدنه در این بخش نقش دارند و در کنار هم سطحی یکدست و به‌اصطلاح هوا لیز را برای tdf به ارمغان آورده‌اند. در قسمت جلو مجموعه‌ی پیچیده‌ی سپر با ارتفاع پایین‌تر، اسپلیتر اقتباسی از خودروهای مسابقه‌ای، اجزای شکافنده‌ی هوا، باله پایینی و بادگیرهای خود در ایجاد نیروی رو به پایین و تسهیل عبور هوا از زیر و طرفین بدنه نقش دارد. مسیر عبور هوا از روی دو برآمدگی درب محفظه پیشرانه بازطراحی شده تا نیروی حاصل از جریان هوا در این بخش افزایش یابد. به عقب که می‌رسیم بادگیرهای روی گلگیرها موجب خروج هوا از محفظه چرخ‌ها و نیز افزایش کارایی قسمتی از زیر بدنه در تولید نیروی رو به پایین می‌شوند که به ندرت توسط دیگر خودروسازان به این منظور مورد استفاده قرار گرفته است! اسپویلر عقب ۶۰ میلی‌متر طویل‌تر و ۳۰ میلی‌متر بلندتر شده تا به کمک عمودی‌تر شدن شیار قسمت عقب سطح وسیع‌تری را برای تولید نیروی رو به پایین در اختیار داشته باشد و با بازدهی بیشتری انجام وظیفه کند؛ البته باید اشاره کنم انحنای مقعر موجود در طرفین درب صندوق عقب نیز در این مورد نقش مثبت دارد. سه جفت شکاف مهم و تأثیرگذار برای هواسُریِ زیر بدنه تعبیه شده که از مسابقات GT آمده‌اند تا گوشه‌ای از افزایش ۳۰ درصدی نیروی رو به پایین را به عهده بگیرند. دیفیوزور عقب کاملاً از نو طراحی شده تا با ۳ فلاپ فعال، ۳ کانال، اسپلیترهای عمودی و دیواره‌های خمیده‌ی خود در مجموع ثبات و پایداری بخش عقب و پشت چرخ‌ها را تأمین کند. در مجموع طراحی رادیکال هواسُرِ بدنه باعث شده که tdf نسبت به مدل استاندارد تفاوت نسبتاً زیادی داشته باشد و برگ جدیدی در تومار شگفتی آفرینی‌های پادشاه مارانللو ورق بزند. [دانلود ویدئو]

پویایی خودرو: سعی مهندسان فِراری بر این بوده که F12tdf اسبی بسیار چابک، قدرتمند و قابل استفاده برای رانندگان کمتر حرفه‌ای باشد. استفاده از سرمایه‌ها و تجربیات پروژه‌های XX نیز در نیل به این هدف سودمند بوده، چرا که تمامی محصولات این پروژه‌ها کارایی و ویژگی‌های شگفت‌انگیز را در قالبی ارائه می‌کنند که رانندگان عادی بتوانند نهایت لذت را در رانندگی با آن‌ها تجربه کنند. پویایی فراباور شاسی در کنار افزایش ابعاد لاستیک و رینگ‌های جلو به ترتیب از ۲۵۵ به ۲۷۵ و ۹.۵ به ۱۰ به حصول بیشترین میزان شتابگیری و واکنش‌های جانبی (عرضی) کمک شایانی کرده و درواقع تضمینی برای آن به حساب می‌آید. البته افزایش ابعاد رینگ و لاستیک در محور جلو می‌تواند باعث بیش فرمانی شود که برای رانندگان عادی چالش مهمی است، به همین دلیل سازندگان اسب سرخ برای اولین بار سامانه جدید “فاصله کوتاه مجازی بین دو محور (Virtual Short Wheelbase)” را در کالبد آن قرار داده‌اند که به محور عقب اجازه چرخیدن به طرفین (حول یک محور عمودی) را می‌دهد! این سامانه‌ی کنترلی که به‌طور کامل در خانه‌ی فِراری توسعه یافته چرخ‌های عقب را به‌صورت خودکار تنظیم می‌کند تا سر پیچ‌ها بهترین فرمان‌پذیری تقدیم راننده شود و سرعت واکنش فرمان و تاختن tdf افزایش یابد. درواقع بهبود سرعت واکنش‌های خودرو، القای بیشتر حس چابکی به سرنشینان در کنار عبور آنی از پیچ‌ها (مخصوصاً در جاده‌های گردنه‌ای)، به چالش کشیدن تمامی مدعیان در انواع پیست‌ها و در عین حال پایداری بی‌نظیر در سرعت‌های بالا به‌عنوان دستاوردهای این فناوری آن را تبدیل به یک نقطه‌ی عطف چشمگیر در سیر مکث ناپذیر پیشرفت‌های فِراری کرده‌اند. [دانلود ویدئو]

مشخصات
پس از بررسی نوآوری‌ها و طراحی بیرونی و درونی اسب جوان مارانللو، بدون مقدمه نگاهی دقیق به اعداد و ارقام بخش‌های مختلف آن می‌اندازیم. به شخصه معتقدم مطالعه جزئی این اطلاعات آدرنالین خون را از جای خود به حرکت درمی‌آورد!
ابعاد و وزن
طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر): ۴۶۵۶، ۱۹۶۱، ۱۲۷۳
فاصله بین دو محور (میلی‌متر): ۲۷۲۰
وزن خشک (کیلوگرم): ۱۴۱۵
تقسیم وزن (جلو/عقب): ۵۴%-۴۶%
ظرفیت مخزن سوخت (لیتر): ۹۲

2016 Ferrari F12 TDF
۲۰۱۶ Ferrari F12 TDF
پیشرانه
نوع: ۱۲ سیلندر V شکل با زاویه ۶۵ درجه
حجم دقیق (سی‌سی): ۶۲۶۲
نسبت تراکم: ۱۳.۵ به ۱
بیشینه قدرت: ۷۶۹.۷ اسب بخار در ۸,۵۰۰ دور بر دقیقه*
توان مخصوص (اسب بخار/لیتر): *۱۲۳.۷
حداکثر گشتاور: ۷۰۵ نیوتون‌متر در ۶,۲۵۰ دور بر دقیقه
بیشترین دور مجاز (دور بر دقیقه): ۸,۹۰۰

2016 Ferrari F12 TDF
۲۰۱۶ Ferrari F12 TDF
رینگ و لاستیک
جلو: ۲۷۵/۳۵ ZR 20 10J
عقب: ۳۱۵/۳۵ ZR 20 11.5J
جلو (مخصوص زمستان): ۲۵۵/۳۵ ZR 20 9.5J
عقب (مخصوص زمستان، قابل استفاده با زنجیر چرخ): ۳۰۵/۳۵ ZR 20 11.5J
جعبه‌دنده
۷ سرعته F1 دو کلاچه

2016 Ferrari F12 TDF
۲۰۱۶ Ferrari F12 TDF
سرعت عمل
شتاب ۰-۱۰۰ کیلومتر بر ساعت: ۲.۹ ثانیه
شتاب ۰-۲۰۰ کیلومتر بر ساعت: ۷.۹ ثانیه
بیشینه سرعت: بیش از ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت
مسافت توقف از سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت: ۳۰.۵ متر
مسافت توقف از سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت: ۱۲۱ متر

2016 Ferrari F12 TDF
۲۰۱۶ Ferrari F12 TDF
ترمزها
کربن سرامیکی نسل سوم (CCM 3) با دیسک‌های ۳۹۸ میلی‌متری در جلو و ۳۶۰ میلی‌متری در عقب
سامانه‌های الکترونیکی
کنترل الکترونیکی پایداری (ESC)
سامانه ترمزهای ضد قفل بسیار قوی (ABS)
توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
سامانه کنترل کشش فرمول ۱ (F1 Trac)
دیفرانسیل الکترونیکی نسل سوم (E-diff 3)
سامانه کنترل تعلیق مغناطیسی (SCM) مجهز به کویل‌های دوتایی (Dual Coil)

Ferrari F12tdf rear wheel steering system
Ferrari F12tdf rear wheel steering system
مصرف سوخت
۱۵.۴ لیتر در یکصد کیلومتر به‌صورت ترکیبی

2016 Ferrari F12 TDF
۲۰۱۶ Ferrari F12 TDF
آلایندگی
۳۶۰ گرم CO2 در هر کیلومتر (مجهز به سامانه HELE)
*(دقت کنید در تبدیل واحدهای گوناگون قدرت به اسب بخار ممکن است تا ۳ الی ۴ واحد اختلاف مشاهده شود که امری طبیعی است)

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امین قوام‌

گزارشگر و راننده آزمایش وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. مهدی 911

    ۷ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (459 ديدگاه)

    ضعیفتر از 918 وپی 1 و لا فراریه ولی رقیب اصلیش اونتادور اس وی هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرمان بی ام دبلیو

      ۷ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (191 ديدگاه)

      مکلارن 675 ال تی جفتشون رو درو میکنه

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. kurdishlambo

    ۷ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (68 ديدگاه)

    آیرودینامیک=هوا سُر! از پهنا تو حلقم! اینو دیگه از کجا آوردی؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. امین قوام‌صفری

      ۸ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (211 ديدگاه)

      شما اگه انتقادی به این اصطلاح دارین خوشحال میشم بگین.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  3. Sina

    ۷ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (307 ديدگاه)

    دقت کنید در تبدیل واحدهای گوناگون قدرت به اسب بخار ممکن است تا 3 الی 4 واحد اختلاف مشاهده شود که امری طبیعی است)
    همیشه واسم سوال بود چرا تو خوده همین سایت یه ماشین تو مطلب های مختلف اسب بخارشون در حده 4.5 تا باهم فرق داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Carbonado Aventador

    ۷ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (4468 ديدگاه)

    حرف نداره…
    فنی عالی. تکنولوژیک عالی . طراحی عالی!
    اما…
    نمای عقبش کاملا بی مفهومه!
    یعنی هیچ شباهتی به f12 برلینتا نداره که درنوع خودش خیلی عجیبه!!!
    نمیگم زشته ها…
    میگم هیچ شباهتی به اف 12 برلینتا نداره!
    از عقب انگار یه مدل کاملا جدیدی هست نه یک مدل قویترشده!!!
    درکل خیلی دوسش دارم و منتظر رقابتش با آونتادور هستم!

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Mohsen

      ۷ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (68 ديدگاه)

      این ماشین و اونتادور در دو دسته ی کاملا متفاوت قرار میگیرن. اونتادور یه سوپرکار ( یا بهتر بگم هایپرکار) موتور میانیه. در حالی که فراری اف12 و این مدل در اصل گرند تورر (به اختصار GT) هستن. درسته که پرفورمنس هردو به قدری شگفت انگیزه که مرز بین تفاوت ها کمرنگ تر میشن. با این حال ماهیت استفاده این دو با هم فرق دارن. اونتادور هیولاییه که بیشتر برای پیست طراحی شده، و مسلما تو پیست قابلیت هاش به نفعش تموم میشن. اما در عوض اف12 تو جاده ها و مسافرت ها اصالتش رو به نمایش میذاره.

      یه نمونه ی خوبش قسمت سفر به آلبانی تخت گاز هست. کلارکسون و هموند هر دو از دو ماشین جی.تی استفاده میکنن (فراری کالیفورنیا و استون مارتین دی.بی.اس) و جیمز رو که با سوپرکار اومده بود (لامبورگینی گایاردو) مسخره میکردن که ماشین درستی نیاورده.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. king 918

        ۷ آبان ۱۳۹۴
        سوابق: (2493 ديدگاه)

        برلینتا معمولیشم ماشین سریع و فوق العاده ایی هستش با اوانتادور از لحاظ موتور توی یک کلاسن قدرتشونم نزدیک به همه شتاب اولیه ی اوانتادور بالا تره ولی شتاب ثانویه برلینتا به مراتب بهتر از اوانتادوره ………….

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. Carbonado Aventador

      ۷ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (4468 ديدگاه)

      محسن…
      ولی به نظرم برعکس گفتی!
      اف 12 tdf با توجه به اسپیلیتر جلو که شبیه فرمول یک هست و نیز لاستیک های صاف بیشتر از اونتادور مسابقه ای و مخصوص پیست هست و اونتادور با توجه به حداکثر سرعت بالاتر و AWD بیشتر خوراک جاده و درگ هستش!!!
      درکل این دو(آونتادور-فراری)ماشین هایی چند منظوره هستن که چه در شهر یا جاده یا پیست میتونن بهترین عملکرد خودشونو داشته باشن!
      ولی تاریخ اینو نشون داده که فراری بیشتر از لامبو دنبال مسابقه ای و پیستی بودن بوده.
      درحالی که لامبورگینی دنبال فروش بیشتر و ماشین متعادلتر بوده!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. احمد باقری

    ۷ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    عالیه. بی نظیره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. صادق

    ۷ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    مرسی امین جان

    روحمو شاد کردی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. امید

    ۷ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (414 ديدگاه)

    نمیشه اینو با اونتادور اس وی مقایسه کرد…مگر تو بحث شتاب اولیه و …
    ولی اونتادور از لحاظ فنی و سرعت سر پیچ ها و لپتایم بهتر از اینه!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Carbonado Aventador

      ۷ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (4468 ديدگاه)

      با توجه به قدرت بیشتر و 100 کیلو وزن کمتر و فرمان پذیری چرخ های عقب اف 12 این حرف که آونتادور سریعتر در پیست باشه یکم بعیده!!!!
      البته آونتادور هم سیستم AWD و اسپویلر بزرگ عقب رو برخورداره!
      ولی تو پیست فراری موفق خواهد بود چون هدفش ساختن ماشین مسابقه ای بوده!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. سلــطان مکلارن

    ۷ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1131 ديدگاه)

    بد نیست :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. سلــطان مکلارن

    ۸ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1131 ديدگاه)

    خوبه بد نیست :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Archi KHAN

    ۸ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    شتاب 0-100 کیلومتر بر ساعت: 2.9 ثانیه !!
    خلاص ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. enzo

    ۸ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    عالیه….حرف نداره….از لحاظ آیرودینامیکی عالیه.نمای عقبش تقریبا مثل f430میمونه..از جلو چراغاش مث f12ولی اون خشونت جلو پنجره f12رو توی این کمتر کردن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. باجناق جوشکار خسته

    ۸ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (83 ديدگاه)

    مدل زردش بسیار زیبا و خوش فرم است ،

    دوستان چندین بار گفتم بازم میگم فراری لا فراری یعنی فراری بی فراری ،
    اما ظاهرن بعضی از دوستان نمیخوان بپذیرن و مدام تکرار میکنن لافراری لافراری لافراری..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. 1A1

    ۸ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (144 ديدگاه)

    بیشتر از اینا باید روش حساب باز کرد.enzoجان ددر اصل این با خشونت تره ودرنده تر جلو پنجره برلینددا از این نرم تر بود.با احترام به نظظر جنابعالی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. vtc

    ۹ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (635 ديدگاه)

    تشکر ویژه از آقای امین قوام صفری
    این مدل جدید فراری خیلی زیبا و پرقدرت هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. رضا

    ۹ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (216 ديدگاه)

    آبیشم دارن ؟!
    خخخ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. Ahmad..F12

    ۱۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (2543 ديدگاه)

    با تشکر از دوست و همکار خوبم امین جان

    بسیار لذت بردم….

    بسیار جامع و مفید توضیح دادی دوست خوبم

    این خودرو رویای منه و هر روز با دیدنش و تحسین کردنش لذت میبرم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا