فراری

حراج یک فراری کلاسیک منحصربه‌فرد و غیرمعمول

این فراری عجیب که ۱۶۶ MM/212 Export Uovo نام دارد، به معنای واقعی کلمه شبیه به هیچ‌یک از فراری‌های دیگر نیست. این خودرو به درخواست یک رانندهٔ مسابقهٔ ایتالیایی بنام «Giannino Marzotto» توسط شرکت اتاق‌سازی «Carrozzeria Fontana» ساخته شد. جنینو مرزوتو که به‌طور کامل از محصولات فراری رضایت نداشت، تصمیم گرفت با تماس با یک Coachbuilder یا اتاق‌ساز، خودروی رؤیایی خود را با بدنه‌ای ساخته‌شده از دورالومین که یکی از اولین آلیاژهای آلومینیوم است و ترکیبی از مس، منیزیوم و منگنز بسازد.

ferrari-166-mm-212-export-1

ابن بدنهٔ سفارشی بر روی یک شاسی فراری ۱۶۶ MM قرار گرفت و پیشرانهٔ آن نیز از فراری ۲۱۲ گرفته شد که یک نمونهٔ ۲.۶ لیتری V12 بود؛ بنابراین هرچند در زیر بدنهٔ این ماشین یک فراری ۱۶۶ MM قرار داشت، اما نتیجهٔ کار، ساخت خودرویی بود که ظاهر کاملاً متفاوت و البته غیرمعمول و زیبایی داشت. کلمهٔ Uovo نیز در نام این خودرو در زبان ایتالیایی به معنای تخم‌مرغ است و اشاره به‌ ظاهر تخم‌مرغی شکل آن دارد. سپس مرزوتو با این فراری منحصربه‌فرد خود در مسابقهٔ معروف Mille Miglia در سال ۱۹۵۱ شرکت کرد اما متأسفانه وی به دلیل مشکلات فنی و مکانیکی مجبور به کناره‌گیری از مسابقه شد؛ اما او بعداً ادعا کرد که با این فراری در مسابقهٔ Coppa della Toscana پیروز شده است.

mo17_r101_032

اما بپردازیم به موضوع اصلی این مطلب یعنی حراج این فراری کلاسیک عجیب و منحصربه‌فرد. مالک فعلی این فراری آن‌را از سال ۱۹۸۶ در اختیار دارد و حالا تصمیم گرفته آن‌را به فروش برساند. فراری ۱۶۶ MM/212 برای حدود دو دهه به‌جز نمایشی مختصر در موزهٔ انزو فراری، هیچ‌گاه به نمایش عمومی درنیامده است اما حالا کسانی که می‌خواهند شکوه بدنهٔ سفارشی این ماشین را از نزدیک ببیند، می‌توانند به نمایشگاه Rétromobil در پاریس بروند چراکه ۱۶۶ MM/212 برای نخستین بار در این رویداد به نمایش عمومی درآمده است.

mo17_r101_019

پس‌ازاین قرار است این فراری خاص در حراجی RM Sotheby مونتری که در ۱۸ و ۱۹ آگوست (۲۷ و ۲۹ مرداد ۹۶) برگزار می‌شود، به حراج گذاشته شود. مسلماً چنین خودروی منحصربه‌فردی قیمت بالایی خواهد داشت به‌گونه‌ای که برای آن قیمتی در حدود ۵.۵ میلیون دلار برآورد شده است چراکه در سال ۲۰۱۳ یک فراری ۱۶۶ معمولی با قیمت ۳ میلیون دلار فروخته شد.

ferrari-166-mm-212-export-2

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. Bavaria

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (581 ديدگاه)

    جنینو مرزوتو که به‌طور کامل از محصولات فراری رضایت نداشت!!!!!
    .
    الان این تخم مرغ رضایتشو جلب کرد؟؟؟؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. مجید.بهترین یا هیچ.

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    خوشم نیومد ازش.
    حتما کلکسیونر ها واسش میزنن تو سر و کله ی هم
    اما من که بیشتر از 30 هزار تومن حاضر نیستم براش پول بدم ?

    اگه با 30 هزار تومن میدید که ببرم !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. حامد

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (188 ديدگاه)

    به نظرم حجم انجین احتمالا باید 2.6 لیتری باشه. اگه اشتباه نمی کنم لطفا اصلاح بفرمایین.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. محمد

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1488 ديدگاه)

    مزرتو یکی از نابغه های مد و پوشاک بود که در ٢٢ سالگی از ثروتمند ترین افراد جهان بود و دوستی نزدیک با انزو فراری داشت وگرنه انزو رو محصولاتش تعصب بالایی داشت و اجازه عیب گرفتن رو به کسی نمی داد دعواش با فورچیو لامبورگینی که مطلعید

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا