فراری

معرفی رسمی فراری ۸۱۲ کُمپتیزیونه، وحشی‌ترین اسب V12 مارانلو

فراری سرانجام نسخهٔ جدید ۸۱۲ را به‌طور کامل معرفی و نام آن‌را اعلام کرده است. این شاهکار جدید مارانلو، ۸۱۲ کُمپتیزیونه نام داشته و در دو نسخهٔ کوپه و روباز بنام ۸۱۲ کُمپتیزیونه A معرفی شده است. مهم‌ترین ویژگی این ماشین قدرت آن است که از ۸۰۰ اسب بخار در ۸۱۲ سوپرفست حالا به ۸۳۰ اسب بخار افزایش یافته است. این قدرت توسط نسخهٔ ارتقاءیافته از پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی فراری تولید می‌شود که می‌تواند تا رقم تکان‌دهندهٔ ۹۵۰۰ rpm دور بگیرد. گشتاور این موتور اما با کمی کاهش از ۷۱۷ نیوتن متر به ۶۹۵ نیوتن متر رسیده است.

فراری برای اینکه پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری V12 بتواند به چنین دور فوق‌العاده‌ای برسد، بسیاری از قطعات آن‌را دوباره طراحی کرده است که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به میل‌لنگ سبک‌تر و متعادل‌تر و شاتون‌های تیتانیومی جدید اشاره کرد که ۴۰ درصد سبک‌تر از سوپرفست هستند. علاوه بر این، روی میل بادامک‌ها و پین‌های داخل پیستون‌ها هم به‌منظور کاهش اصطکاک و دوام بیشتر، یک پوشش کربنی جدید الماس مانند کشیده شده است. به این پیشرانه یک سیستم اگزوز جدید هم اضافه شده که علیرغم داشتن فیلتر اجباری ذرات بنزین برای اروپا، مثل دوازده سیلندرهای همیشگی فراری، وحشیانه فریاد می‌کشد.

اما علاوه بر پیشرانه، گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه هم به نرم‌افزار جدیدی مجهز شده که زمان تعویض دنده را ۵ درصد کاهش می‌دهد اما همان ضریب دنده‌های سوپرفست را حفظ کرده است. به لطف این تغییرات در قوای محرکه، حالا ۸۱۲ کُمپتیزیونه ظرف تنها ۲.۸۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و توانایی دستیابی به حداکثر سرعتی بیش از ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت را خواهد داشت.

۸۱۲ کُمپتیزیونه غیر از ارتقاءهای فنی، در آئرودینامیک هم بهبودهای زیادی را تجربه کرده است. یکی از این بهبودها دیفیوزر سراسری عقب است که ۲۵ درصد داون‌فورس بیشتری نسبت به ۸۱۲ معمولی تولید می‌کند. این دیفیوزر عظیم که سر اگزوزهای مستطیل شکل از طرفین آن بیرون زده‌اند، با اسپویلر جدید عقب همکاری می‌کند تا حداکثر داون‌فورس ممکن را در محور عقب فراهم کند. علاوه بر این، در جلوی خودرو هم یک اسپویلر فعال تعبیه شده که در سرعت‌های بیش از ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت باز شده و با از کار انداختن دیفیوزر، اجازه می‌دهد خودرو بتواند به حداکثر سرعت خود دست پیدا کند.

فراری در ۸۱۲ کُمپتیزیونه بدون افزایش ابعاد و وزن رادیاتورها، مدیریت جریان خنک‌کننده را بهبود بخشیده است. بدین منظور، دو ورودی هوا در طرفین جلوپنجرهٔ مرکزی تعبیه شده درحالی‌که خروج هوای گرم نیز حالا به لطف دریچه‌های دو طرف تیغهٔ جدید روی کاپوت، بهتر صورت می‌گیرد. یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های ۸۱۲ کُمپتیزیونه اما کاور جدید و کاملاً بسته بجای شیشهٔ عقب است که در ویژگی‌های آئرودینامیکی خودرو هم نقش دارد. این کاور شش بخش برجسته دارد که به‌عنوان مولد گردباد عمل کرده و با منحرف کردن بخشی از جریان هوا به سمت کناره‌های اسپویلر عقب، موجب افزایش داون‌فورس و بهبود کارایی دیفیوزر می‌شود.

ازجملهٔ دیگر ویژگی‌های قابل‌توجه ۸۱۲ کُمپتیزیونه می‌توان به جدیدترین نسخه از سیستم کنترل لغزش جانبی فراری، لاستیک‌های اختصاصی میشلن کاپ ۲ R روی رینگ‌های تمام فیبر کربنی و سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب اشاره کرد. به گفتهٔ فراری، به لطف استفاده از متریال و قطعات جدید در قوای محرکه و بدنه، وزن خشک ۸۱۲ کُمپتیزیونه با ۳۸ کیلوگرم کاهش نسبت به سوپرفست به ۱۴۸۷ کیلوگرم رسیده است.

فراری می‌گوید ۸۱۲ کُمپتیزیونه و ۸۱۲ کُمپتیزیونه A به گروه بسیار منحصربه‌فردی از مجموعه‌داران و علاقه‌مندان به اصیل‌ترین سنت‌های فراری اختصاص داده شده است؛ بنابراین، هرچند ایتالیایی‌ها اعلام نکرده‌اند که چند دستگاه از این خودروها ساخته می‌شود اما این گفته می‌تواند به معنای تولید محدود بودن آن‌ها باشد.

[دانلود ویدئو]
[دانلود ویدئو]

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۴۳ دیدگاه

  1. بهنام

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (37 ديدگاه)

    حد نهایی زیبایی و اصالت و خاص بودن . چه میکنه این اسب رقصان و اصیل ایتالیایی ؟!

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۳
    1. Reza

      ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (1912 ديدگاه)

      واقعاً زیباست ?

      موافقم ۴
      مخالفم ۱
    2. مزدا

      ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (1757 ديدگاه)

      هنر ایتالیایی
      صنعت آلمانی
      عشق فرانسه
      اختلاس ایران
      دنیا با اینا زیبا میشه!

      موافقم ۶
      مخالفم ۱
    3. علی

      ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (177 ديدگاه)

      ولی طراحی بیرونش اصلأ زیبا نیست نسل قبلش بهتر بود فراری روز به روز طراحی هاش بدتر از دیروز

      موافقم ۱
      مخالفم ۸
  2. mm.y@rlou

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (190 ديدگاه)

    جذبه و زیبایی این ماشین از توی عکس هم آدم رو میگیره چه برسه به واقعیت از موتور قدرتمند و دوست داشتنیش هم نگم که خودتون بهتر میدونید یه جواهره ایتالیایی

    موافقم ۳
    مخالفم ۱
  3. Farzad

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2196 ديدگاه)

    شاهکاری دیگر از پدرخوانده ?
    تو بررسی هایی که از ۸۱۲ سوپرفست خوندم این جملات خیلی جالبن : برخی مواقع راندمان عجول و سریع سوپرفست حس نالازم اورژانسی بودن شرایط را القا می‌کند. انگار خودرو می‌خواهد جایی برود، هرجا، مهم نیست کجا… فقط باید تا آنجا که می‌تواند با سرعت و عصبانیت به مقصد برسد‌ .

    حالا ببینید این نسخه دیگه چقدر میتونه وحشی تر باشه و راننده رو با یه نیش گاز جوری بچسبونه به صندلی که احساس کنه صندلی داره مثل جاروبرقی عمل میکنه !

    موافقم ۷
    مخالفم ۰
    1. SF90 STRADALE

      ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (3092 ديدگاه)

      این ماشین بیشترین تمرکزش روی پیست هست
      با این حال در جاده هم عملکرد وحشیانه ای داره
      فقط ۹۹۹ دستگاه از این ماشین تولید میشه
      یعنی ۲۰۰ دستگاه بیشتر از F12 TDF
      لپ تایم ۱.۲۰ در فیورانو خیلی جالبه
      ۱.۵ ثانیه از ۴۸۸ پیستا سریع تره

      موافقم ۱
      مخالفم ۱
      1. Farzad

        ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (2196 ديدگاه)

        ایمان جان عشقی که به فراری داری واقعا قابل تحسینه و با باعلاقه خاصی دنبالش میکنی ، درود بر تو .
        به قول خودت فراری همیشه در اوج .

        موافقم ۱
        مخالفم ۰
        1. SF90 STRADALE

          ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (3092 ديدگاه)

          عزیزی آقا فرزاد ??
          باورت میشه هر روز بیش از ۱۰ سایت معتبر خارجی و داخلی رو دنبال میکنم تا شاید خبر جدیدی از فراری پیدا کنم !!!!
          تاریخچه فراری برام شده مثل جدول ضرب که حفظش کردم و دیگه فراموش نمی کنم
          بیش از ۱۰۰۰ کلیپ خودرویی در کامپیوتر دارم که نصفش مربوط به فراری هست
          تا گوشی رو برمیدارم خانمم میگه دوباره رفتی پدال و کل کل کنی با آنتی فراری ها ??
          بلاخره هرکسی یه عشقی داره و منم با انزو عشق ماشین شدم و تا ابد عاشق این اسطوره می مونم

          موافقم ۱
          مخالفم ۰
        2. سهند

          ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (434 ديدگاه)

          من هم فراری را خیلی دوست دارم و کسی که فراری را دوست نداشته باشد یعنی در ذهنش مشکل وجود دارد.
          فراری: لایک?

          مک‌لارن: دیسلایک?

          موافقم ۶
          مخالفم ۳
        3. Farzad

          ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (2196 ديدگاه)

          آقا سهند جمعیت عاشقان فراری در دنیا میلیونی هست اما الان ما چیکار به مکلارن داشتیم که بخوایم این برند رو دیس کنیم ؟!
          مکلارن سوپراسپرت ساز کاملا قابل احترامی هست و طرفدارانش هم همینطور .

          موافقم ۶
          مخالفم ۰
        4. حسین

          ۳ خرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (1 ديدگاه)

          ببخشید کمپتیزیونه ای کلا سقف نداره؟

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
  4. SF90 STRADALE

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (3092 ديدگاه)

    قوی ترین و سریع ترین GT تاریخ مارانلو
    این اسب سرکش هم تو جاده هم تو پیست خیلی حرف برای گفتن داره
    این قلب تپنده دیگه تکرار نمیشه
    این ردلاین و هیجان بالا دیگه تکرار نمیشه
    خیلی دلمون برای اون صدای گوش نوازت تنگ میشه
    خداحافظ V12 افسانه ای مارانلو ❤❤

    موافقم ۷
    مخالفم ۰
    1. RezaRs

      ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (1108 ديدگاه)

      واقعا غم انگیزه تهش ??‍♂️ اجاق گاز برا کل دنیا برقی کنین ملاعین چرا اول خودرو ملاعینننننننننننن

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
    2. مهدی موتور

      ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (1000 ديدگاه)

      ایشالله هیدروژن تویوتا نجاتشون بده

      موافقم ۴
      مخالفم ۰
      1. Amirreza

        ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (1065 ديدگاه)

        هیدروژنم مشکلای بزرگی داره ، هیچ سوختی بنزین نمیشه ، ای کاش میتونستن یه سوخت پاک با ویژگی های بنزین تولید کنن ،
        مثلا همین هیدروژن که میگین یه اشکال بزرگ که داره اینه که هیدروژن بسیار واکنش پذیره و اونطوری که من توی سایتای مختلف خوندم طبق گزارشات اگر در تصادفات خدایی نکرده باعث نشت این ماده بشه ، سریعا با هوا واکنش میده و منفجر میشه و بقیشم خودتون میتونین حدس بزنین

        موافقم ۲
        مخالفم ۳
  5. زیزیگولو

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2119 ديدگاه)

    تو دنیای ماشینای سوپراسپرت اسم فراری همیشه جایگاه خاصو ویژه ای داشته و داره …. کمپانی ای که همیشه طراحیو عملکردش و محصولاش زبون زد خاصو عام بوده و الآنم‌ فراری ۸۱۲ کُمپتیزیونه تاکیدی بر همین جایگاه ویژه هستش

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
  6. Amirreza

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1065 ديدگاه)

    مگه میشه این اثر هنریو دوست نداشت ، شاهکار مارانلو ، نماد سرعت ، پر از ظرافت ، کوهی لز اصالت و یاد آور یه خبر غم انگیز
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    آخرین ۱۲ سیلندر مارانلو و جایگزینی اون با جاروبرقی ??

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  7. R@m!n

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (794 ديدگاه)

    حداقل ۵۰۰k قیمتشه حداقل !!!!

    ولی واقعا زیباست به قول آقا شاهین احساس برانگیزه ???

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
    1. RezaRs

      ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (1108 ديدگاه)

      قطعا ۱۵ سال دیگه قیمتش به ۲ میلیون دلار راحت میرسه نا سلامتی میشه اخرین v12 فراری ?

      موافقم ۳
      مخالفم ۰
  8. RezaRs

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1108 ديدگاه)

    یااااا خدااااااااا از نچرال ۸۳۰ اسب خیییییلیییییییهههههههههههههههههههههههههههههههههههه افسانه ی بی پایان انجن های سری f140 لعنت بهش پایان دار بعنی ***

    موافقم ۲
    مخالفم ۱
  9. Reza Hosseini

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (74 ديدگاه)

    ۹۵۰۰ دور در دقیقه!
    دوازده سیلندر!
    ۸۳۰ اسب!

    به احترامش کلاه از سر باید برداشت

    موافقم ۶
    مخالفم ۰
  10. GT

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (439 ديدگاه)

    بهترین و اصیل ترین محصول حال حاضر فراری
    به نظرم از SF90 هم سر تره ❤️

    موافقم ۳
    مخالفم ۱
  11. امیررضا

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (67 ديدگاه)

    یا خدا. صدای این موتور میتونه در صورت استریت پایپ شدن کر کنه لامصب ?

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  12. مهدی

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (795 ديدگاه)

    هر کی اینو دوست نداشته باشه یعنی اینکه مغزش مشکل داره
    چجوری این ماشین انقدر جذبه داره چجوری این ماشین انقدر تو دل برو هست
    ولی متاسفانه خودتون میدونید دیگه
    اخرین V12 مارانلو هست باور کنید داشتم جمله رو می نوشتم نزدیک بود گریه کنم

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  13. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2022 ديدگاه)

    چه شاهکاری ?

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  14. ناشناس

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (192 ديدگاه)

    همیشه در یاد ها خواهد ماند این شاهکار v12 موتور جلو دف عقب تنفس طبیعی فراری

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  15. Hamid

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1326 ديدگاه)

    محشره!
    حد نهایی مهندسی !
    در کنار F12 TDF همیشه در یاد ها خواهد ماند …
    شاهکار مارانلو …
    این طراحی زیبا که کمتر تو ماشینای جدید دیده میشه و خیلی خیلی خاصش کرده … ای کاش بیشتر از این طراحی ها ببینیم …
    بعنوان یه طرفدار کوچیک مک لارن و دوست دار خودرو برای این شاهکار شرکت دوست و رقیب کلاه از سر بر میدارم …
    امیدوارم ی روزی بشه تجربه اش کنم … آرزوی هر دوست دار خودرویی هست ی بار سوارش بشه … کاری با صحبت طرفدار هاش یا مخالفانش ندارم اما نمیشه از این ماشین ایراد گرفت … چه ی عده شرکت مورد علاقه منو بکوبن چه ازش خوب بگن اما من میگم این ماشین بی نظیره …
    میتونم صدای اون انجینش رو تصور کنم … V12 خالص!
    از SF90 عزیز تره …
    چقدر خشن و تهاجمی طراحی شده! چه اینتریور چه اکستریور حرفی برای گفتن باقی نمیزاره … امیدوارم بزودی عکس های بیشتری ازش ببینیم …

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  16. محمدرسول صمدی (◕‿◕)

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (48 ديدگاه)

    فراری کتاب مقدس خودروسازی هاست

    موافقم ۳
    مخالفم ۱
  17. مهدی

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (887 ديدگاه)

    خب میشه گفت هر چند سال یکبار یه خودرو با همچین طراحی اغواگرایانه ای معرفی میشه… تو این بیست و سه سال اخیر که تو ذهنم ثبت شده خودروهایی که طرحشون یه شوک به رقبا وارد کرد …آیودی تی تی نسل اول ، انزو ، مورسیه لاگو ، cls نسل اول ، ائودی r8 نسل اول ، کامارو نسل ۵ ، اونتادور و f12tdf البته slr زمان رونمایی خیلی پر سر و صدا نبود شاید چون تو رقابت زیر سایه انزو افتاد اما هرچی که گذشت انگار ظاهرش جذابتر شد…

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  18. Sina10

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1611 ديدگاه)

    عجب هیولایی شده!!!
    هر چند به نظرم اون بخش سیاه روی کاپوت و اگزوز های مربعیش خیلی زیبا نیستن ولی بقیه اجزاش فوق العاده شدن
    حیف که شاید آخرین V12 نباشه ، ولی از آخرین هاست..
    ببینیم چه پرفورمنسی داره!!

    موافقم ۲
    مخالفم ۲
    1. مهدی

      ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (887 ديدگاه)

      اتفاقا اگزوز عقبش از نظر من جز نکات خیلی مثبتشه … همچین طرح جذابی واسه خروجی اگزوز تاحالا ندیده بودم واسه ماشین شهری

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  19. حیدر حسن پور

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (13 ديدگاه)

    من خودم طرفدار دو آتیشه لامبورگینی هستم ولی انصافاً طراحیش خوب شده در حد یک فراری ناب

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  20. ارشیا

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1459 ديدگاه)

    بیاید یه نگاهی به اعداد بندازیم
    نسخه عادی ۸۱۲ نوربرگو تو۷.۲۸ رفته
    از اونجا که تو مجلات تاین میانگین ۱۰ ثانیه با شرکت فرق داره ما میگیم ۷.۱۸
    نسخه پیستا از ۴۸۸ تایم نوربرگش دقیق ۷ بوده
    ۱۰ ثانیه کم کنیم میشه ۶.۵۰
    این ماشین از ۴۸۸ ۱ ثانیه سریعتر بوده تو فیورانو
    فیورانو یک ششم نوربرگه
    ینی حدودا این ماشین تو نوربرگ ۶ ثانیه از پیستا سریعتر
    ۶.۴۴
    ????????????????????????

    موافقم ۱
    مخالفم ۱
    1. مهدی

      ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (887 ديدگاه)

      تایم پیستا اگر خود شرکت با راننده و تجهیزات بیاد مطمئنا یه چیزی در حد پورشه gt2 rs هست یا شاید هم بهتر منطقش هم مقایسه تایم دو خودرو تو بقیه پیست ها هست… اما به نظرم دقیقترین تایم های ممکن همون تایم های فیورانو هست چون خود فراری با تجهیزات کامل و شرایط آب و هوایی خوب و چندین تست تایم رو ثبت می‌کنه و تمامی شرایط واسه خودروهای فراری اونجا یکسان هست و همچنین پیستی هست که هم پیچهای خوبی داره هم مسیر مستقیم به اندازه…. در نتیجه اگر توی فیورانو فرضا خودرویی مثل sf90 از پیستا قویتر بوده مطمینا تو نوربرگ رینگ بهترین تایم رو داره ، همچنین همین کمپتیزیونه

      موافقم ۱
      مخالفم ۱
      1. ارشیا

        ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (1459 ديدگاه)

        چپکی گفتی
        فیورانو بیشترش مسیرمستقیمه
        برا همین این ماشین یا لافراری تونستن تو فیورانو انقد تایم خوبی بزنن
        ولی پیستا کند بود.
        چون پیستا برای پیچه
        مثلا svj فقط تو نوربرگ خیلی خوب تایم زد
        چون بخشای انتهایی نوربرگ فوق العاده سرعتی و کم وپیچه
        و svj برای پیست مستقیمه نه پیچ دار

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
        1. مهدی

          ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (887 ديدگاه)

          فیورانو نسبت به نوربرگ مسیر مستقیم بیشتری داره اما در قیاس با بیشتر پیستها یه پیست معمولی و معقوله در واقع نوربرگ رینگه که پیچ و خم زیاد داره…. در مورد svj هم که من فکر میکنم با اون سیستم تعلیق خشک و چهار چرخ متحرک بودن بیشتر به درد پیچ و خم میخوره تا مسیر مستقیم… این ماشین تو مسیر مستقیم در قیاس با بیشتر رقبا سریع نیست و صرفا لانچ قوی داره وگرنه نسبت به پیستا و gt2 و مک‌لارن ها و غیره تو مسیر مستقیم و رولینگ ضعیفتره

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
  21. محمد امین

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (317 ديدگاه)

    از این بهتر نمیشد، خداست، اگر اشتباه نکنم دانفورس وحشتناکی داره ،با اینکه یا ماشین gt هست تکنولوژی های یه هایپر کار رو داره
    دمش گرم شارژمون کرد
    Forza ferrari

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  22. porsche

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (393 ديدگاه)

    ???

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  23. imamenzo

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    واقعا میشه کسی علاقمند به خودرو باشه و عاشق فراری نباشه؟مدلهای تولید محدود فراری که واقعا موندگار و با ارزشند

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  24. mahan

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1715 ديدگاه)

    هنر توی این فراری خلاصه شده

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  25. Kato

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (76 ديدگاه)

    اح اح حالم بد شد

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  26. hadi

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    تنفس طبیعی واقعا شاهکاره قدرت بسیار بالایی داره

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا