معرفی فراری مونزا SP1 و SP2 با قوی‌ترین پیشرانه 12 سیلندر

فراری به‌صورت رسمی از خودروهای جدید مونزا SP1 و SP2 رونمایی کرد.


این خودروها که در رویداد ویژه‌ای معرفی شده‌اند از نوع تولید محدود و سفارشی بوده و ترکیبی از طراحی دهه‌ی 50 میلادی و تکنولوژی مدرن هستند. فراری می‌گوید این دو خودرو از بارچتاهای مسابقه‌ای نمادینی همچون 166 MM 1948 الهام گرفته‌اند.


اگرچه هر دو خودرو دارای طراحی مشابهی هستند اما مونزا SP1 یک خودروی تک نفره است که تجربه‌ی رانندگی منحصربه‌فردی را از پشت فرمان ارائه می‌کند. هیچ خودروی دیگری در جاده شبیه مونزا SP1 نیست.


در نمای جلو شاهد اسپلیتر فیبر کربنی جدیدی هستیم که درست زیر جلوپنجره پهن و دیلایت های LED جا خوش کرده است. تغییرات بزرگ‌تر در بخش‌های عقب‌تر رخ داده‌اند جایی که شیشه‌ی جلو حذف شده و این موضوع تجربه‌ی رانندگی پرسرعت خودروهای فرمول 1 را تداعی می‌کند.


عقب‌تر از آن شاهد نیم درهای منحصربه‌فردی هستیم که به سمت بالا باز می‌شوند. این امر باعث دسترسی به کابین جمع‌وجوری می‌شود که دارای فرمان سه پره، سوئیچ‌های مخصوص و قطعات فیبر کربنی زیادی می‌باشد.


اگرچه مونزا SP1 خودرویی تک‌نفره با کاوری بزرگ است اما در مدل SP2 آن کاور جای خود را به صندلی سرنشین داده است. تغییرات به همین‌جا ختم نمی‌شوند زیرا فراری شیشه‌ی جلو کوچک و دومین رول بار را نیز اضافه کرده است.


فراری می‌گوید شیشه‌های جلوی این خودرو را با تکنولوژی سپر محافظ باد مجازی توسعه داده است. این شیشه‌ی جلو درست جلوی پشت آمپرها با خودرو ترکیب شده است. اگرچه این شیشه‌ی جلو خیلی بزرگ به نظر نمی‌رسد اما فراری می‌گوید همچنان راحتی راننده را تأمین می‌کنند.


اسب رقصان مارانللو اشاره زیادی به جزئیات بیشتر این خودروها نداشته اما می‌دانیم که مونزاها از پیشرانه‌ی 12 سیلندر 6.5 لیتری‌ای بهره می‌برند که قدرتمندترین پیشرانه‌ی تاریخ این برند می‌باشد. این پیشرانه قدرت 799 اسب بخاری و گشتاور 719 نیوتون متری دارد و باعث ایجاد شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 2.9 ثانیه‌ای و شتاب صفر تا 200 کیلومتر در ساعت 7.9 ثانیه‌ای می‌شود. اگر راننده به حد کافی شجاع باشد می‌تواند به سقف سرعت بالاتر از 300 کیلومتر در ساعت نیز دست یابد.

[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

31 دیدگاه

  1. Reza
    سوابق: (738 دیدگاه) ,

    چرا این ریختی شده؟

    انتظار داشتم یه سوپراسپرت بهتر از 812 رونمایی بشه.
    شوکه شدم

    پاسخ
    1. یانکی
      سوابق: (344 دیدگاه) ,

      با 65 تا هلکت ردای با 797 اسب و بیش از 900 نیوتن متر گشتاور

      پاسخ
    2. علی
      سوابق: (852 دیدگاه) ,

      فوق العاده طراحی خاصی داره و بی نهایت زیباست و به درد کلکسون دارا میخوره. من بی نهایت شکه شدم از طراحی این ماشین و باید تبریک گفت به فراری. فقط اگه اشتباه نکرده باشم خیلی سال پیش شرکت پورشه ی همچین چیزی طراحی کرد به رنگ نقره ایی یا آلومینیومی . و شد سمبل ماکتهای ویترین پورشه در جهان . درست تشخیص دادم دوستان؟

      با تچکر

      پاسخ
    3. m40
      سوابق: (28 دیدگاه) ,

      نسخه پرفورمنس ۸۱۲ هم میاد و این نسخه ی خاصی هستش که فراری هر چند سال یکبار تولید میکنه.
      به نظر من که طراحی فوق العاده و بسیار زیبایی داره
      و پرفورمنسش هم فوق العده هستش

      پاسخ
  2. mahdy
    سوابق: (1555 دیدگاه) ,

    !!!!!
    اینا دیگه چین ؟
    زیر اون کاور فلزی SP1 که جای یه نفر گرفته چی جاساز کردن ؟
    واقعا نخم داره دود میکشه اینا چین ؟

    پاسخ
  3. Khan
    سوابق: (243 دیدگاه) ,

    حالا ما که فعلا پول نداریم بخریم، ولی حتی بدرد دنبال کردن اخبارش هم نمیخوره
    طرف میخره میذاره تو گاراژ ماشین هاش
    درضمن به صورت تئوری SLR Stirling moss رو هم به اینا ترجیح میدم

    پاسخ
  4. Elring-aventador
    سوابق: (332 دیدگاه) ,

    درود .

    در مورد طراحی واقعا جای هیچ سخنی نذاشته . فوق العاده زیبا و فوق العاده ایتالیایی !
    می شه روح لافراری رو توش احساس کرد .

    ولی در مورد موتور و سایر قسمت های فنیش من انتظار دیگه ای داشتم . فکر می کردم فراری زود تر از لامبو برای نسل جدید سوپر اسپورتاش دست به کار شده و شاهد یه سوپر اسپرت پرچم دار تولید انبوه خواهیم بود که متاسفانه انگار باید بیشتر منتظر بمونیم .

    به نظرم تو مدل sp1 اگه صندلی راننده وسط ماشین قرار داشت خیلی بهتر میشد …. اصلا اون کاور رو درک نمی کنم

    پاسخ
    1. SFXSuperFast
      سوابق: (146 دیدگاه) ,

      اون کاور شبیه به کاوری هست که تو ماشینای قبل دهه 50 تو ماشینای مسابقه میذاشتن!
      زمانی که فرراری با رنگ آبی دلفینی تو مسابقات شرکت میکرد(نماینده اصلی ایتالیا اون زمان الفا بود و رنگ قرمز در اختیار الفا بود)

      پاسخ
  5. Hamed
    سوابق: (24 دیدگاه) ,

    شوکه شدم
    با اون تیزر مرموز حدس میزدم بخوان یه چیز خاص معرفی کنن ولی بازم شوکه کننده بود
    عاشق SP1 شدم . یه پرتره کلاسیک با لباس دنیای مدرن
    واقعا که فراری دنیای خودش رو داره هنوز وفادار به کلاسیک خودش

    پاسخ
  6. ارش
    سوابق: (582 دیدگاه) ,

    امسال موتور ترند لامبورگینی رو به عنوان ماشین برتر انتخاب گرد هرچند من چیزی نفهمیدم از سایت موتور ترند انتخاب های بعدی مشخص نشدن فیلمها هم پولی شده اصلا یه وضع مسخره ای اعتراضات هم زیاد شده نمیدونم پدال میتونه اطلاعاتی در مورد برگزاری رویداد گیر بیاره ؟

    پاسخ
    1. شاهین
      سوابق: (542 دیدگاه) ,

      برعکس دیدگاه اکثر مردم که (تکنولوژی ساخت) رو توی شتاب و سرعت مسیر مستقیم میبینن، مجله معتبر خودرویی پرفورمانته رو انتخاب کرده بین مکلارن ۷۲۰ و پورشه آر اس ۲ !!!

      پاسخ
  7. Amirferrari
    سوابق: (178 دیدگاه) ,

    من عاشق فراری ام،ولی انتظارم از فراری بیشتر از اینا بود…

    پاسخ
    1. Ferrari
      سوابق: (1175 دیدگاه) ,

      انتظار شما چی بود؟؟ به مشت نشریه بودن بیخودی جو دادن.بهتر از این دوتا ماشبن میخواستین؟؟ که یاد اور مدلهای ۷۵۰ و ۸۶۰ مونزا هست؟؟؟ مدل sp2 شاهکاره
      ضما یه خبر خوب دیگه برای شما دارم رییس جدید فراری اعلام کرده تا سال ۲۰۲۲ فراری ۱۵ مدل جدید معرفی خواهد کرد که اکثرا هیبریدی خواهد بود اسم شاسی بلند فراری رو هم اعلام کردن و گفتن سال ۲۰۲۲ معرفی خواهد شد.فراری حتی اعلام کرده دو کلاس دیگه جز شاسی بلند به سبد محصولاتش اضافه خواهد کرد و روی موتور های کاملا حدید هم دارن کار میکنن خبر زیاده ۴سال اینده سال فراریه

      پاسخ
      1. mahdy
        سوابق: (1555 دیدگاه) ,

        یعنی سدان فراری؟
        این همه ریسک وااااای
        من تن و بدنم داره میلرزه به جای عوامل فراری سدان و شاسی بلند فراری باید انقدر خوب باشه که تمامی توجهات رو از رو اصل مطلب (ساخت سدان و شاسی بلند تسط یه سپر اسپرت ساز)برداره

        پاسخ
  8. moein
    سوابق: (382 دیدگاه) ,

    خاص زیبا باشکوه مثل همیشه
    واقعا که ترکیب سنت و مدرنیته رو عالی در آوردن5😍😍

    پاسخ
  9. omid622
    سوابق: (503 دیدگاه) ,

    طوفان جدید فراری این بود
    منتظر چیزی بهتر از F12TDF بودم

    پاسخ
  10. ارش
    سوابق: (75 دیدگاه) ,

    عالی خیلی خاصه .قدرت ۷۹۰ اسب بخار و زیبایی فوقالعاده بی نظیره.

    پاسخ
  11. علی رضا
    سوابق: (113 دیدگاه) ,

    تو این زمان فراری بیشتر به یه پرچم دار مدرن مثل لافراری نیاز داشت تا یه خودروی نمادین ، اینا خاصن ولی زیبا نیستن ، اما بالاخره فراری دیگه خودش بهتر میدونه چی کار کنه
    ولی حیف ای کاش مرسدس هم پیکان نقره ای رو در تعداد بیشتر تولید کنه ، فکر کنم بشه باهاش رکورد های زیادی رو جابجا کرد مثل رکورد سرعت اگزا

    پاسخ
  12. Ali Keyhani
    سوابق: (386 دیدگاه) ,

    فکر میکردم یه خودروی قوی تر و سریع تر از 812 باشه،انتظار چنین خودرویی رو نداشتم،مونزا خودرویی نیست که برای شتاب بالا یا رکورد پیست زدن ساخته شده باشه که بعضی از دوستان در مورد شتاب و سرعت این خودرو حرف میزنن.
    مونزا تلفیقی از گذشته،حال و ِآیندس و یک خودروی بسیار بسیار خاصه که احتمالا قیمت چند میلیون دلاری داره،به شخصه خیلی دوست دارم طراحیشو،بخصوص مونزا sp2،اگر به هرجای خودرو نگاه کنیم خاص بودن میبینیم،چراغ های جلو و بخصوص چراغ های عقب که برخلاف دیگر مدل ها دارای چراغ های گرد نیست،درب ها و طراحی کابین بی نظیر که از این خودرو،یک سوپراسپرت کلکسیونی و بسیار خاص ساخته که در آینده‌ای نه چندان دور قیمت چندین برابر پیدا میکنه.

    پاسخ
    1. SAEED Z
      سوابق: (475 دیدگاه) ,

      این رویه ی پیشینه فراریه. اول یک مدل معرفی میکنه و بعد مدتی نسخه فوق العاده خاص تر از همون ماشین میسازه که بیشتر ارزش کلکسیونی دارند. تازه داستان از این به بعد شروع میشه, چون فراری قراره نسخه تولید محدود از فراری 812 سوپرفست تولید کنه!
      چندین سال قبل اتفاق برای فراری F12 Berlinetta افتاد.
      اول معرفی خود F12 Berlinettaa بعد نسخه های خاصِ F12 TRS و F12 Berlinetta Touring و F60 America معرفی شدند و بعد از اینا نوبت به مدل تولید محدود رسید که F12 TDF متولد شد.
      معرفی مونزا ها تازه اول راهه…

      پاسخ
  13. ایمان
    سوابق: (181 دیدگاه) ,

    بینظیر وبسیار زیبا مثل همیشه،مسلما این خودروها ده سال دیگه ارزش کلکسیونی زیادی پیدا میکنن

    پاسخ
  14. مهدی
    سوابق: (524 دیدگاه) ,

    ماشینی که همه فاکتورها رو داره تا پولدارها عاشقش بشن!
    فاز اونایی که میگن انتظار بیشتر رو داشتیم رو درک نمیکنم این ماشین نیومده که جایگزین ۸۱۲ سوپرفست بشه که! صرفا یه تولید محدود هست که از نظر من بینظیرتر از این نمیتونست باشه!

    پاسخ
    1. Hamed
      سوابق: (24 دیدگاه) ,

      موافقم متاسفانه همه این روزا فقط دنبال اینن ببینن کدوم هایپرکار جدید بیاد بیرون و یه رکورد لعنتی رو جا به جا کنه دنیای تک بعدی مسخره اعداد و رکوردها
      حالا این وسط یکی مثل فراری که میاد خارج از عرف بازار وجه دیگه ای از دنیای ماشینای خاص رو نشون میده یه چیزی خارج از زمان، همه میگن انتظار یه غول رکوردشکن داشتیم . من نمیدونم مگه اعلام کردن قراره جانشین لافراری رو معرفی کنن یا یه چیزی بهتر از 812 ؟؟
      برای چی بایدبه فاصله1سال بیاد یه چیزی بهتراز 812 تولید کنه که ارزش محصول قبلیش رو تو نگاه مشتریاش بیاره پایین مگه بیزنس بازی کامپیوتریه؟

      پاسخ
  15. Arman
    سوابق: (277 دیدگاه) ,

    یکم ضد حال شد! انتظار یه طراحی هجومی تر و بهتر رو داشتم،طراحیش جالب نیست

    پاسخ
  16. شاهین
    سوابق: (542 دیدگاه) ,

    میتونم درک کنم که فراری خواسته اثر هنری معرفی کنه و مدل sp2 عالی شده
    هنوز سوپر فست تنفس طبیعی و پیستا تنفس مصنوعی رو داره و عقب نیست از رقبا
    اما بهتره خودی نشون بده تا به چشم بیاد توی این دوره ای که رقابت ریس و لپ تایم و … هست

    پاسخ
  17. sevlan
    سوابق: (153 دیدگاه) ,

    Sp1رو نمیدونم ، ولی sp2 یه شاهکاره ، واقعاً خاص و جادویی ، بدجور من یکی سورپرایز شدم ، عاشق اینجور ماشینای تلفیقی حاصل از سنت و مدرنیته ام ، موتور تنفس طبیعی ۸۰۰اسب بخار ، فکم افتاد ، دیگه فک نکنم کسی بتونه ،البته شاید بجز خود فراری،از یه موتور ۶.۵لیتری دوازده سیلندر اینقده قدرت بکشه بیرون ، شتاب ۲.۹ثانیه ای هم با توجه به طراحی خاص خودرو شاهکاره ، عالی ،دم فراری گرم ، خوش بحال دارنده اش!!!😘💪👍👌👏👏👏

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.