مقایسهٔ فراری F8 تریبوتو با 488 GTB و 458 ایتالیا

تقریباً یک دهه از زمانی که فراری 458 ایتالیا راهی خط تولید شد می‌گذرد و حالا بعد از گذشت این سال‌ها، به‌تازگی مدل جدید F8 تریبوتو معرفی شده است که از لحاظ فنی دومین فیس‌لیفت عمده بر 458 محسوب می‌شود. اولین فیس‌لیفت این سوپراسپرت ایتالیایی در فوریهٔ سال 2015 با نام 488 GTB معرفی شد زیرا 458 با پیشرانهٔ تنفس طبیعی خود دیگر نمی‌توانست در بین رقبا عرض‌اندام کند خصوصاً با وجود رقبای جدیدتری از پورشه و مک‌لارن که با پیشرانه‌های توربوشارژ به بازار آمده بودند. به همین دلیل، فراری سنت خود را زیر پا گذاشته و 488 GTB را به پیشرانهٔ توربوشارژ مجهز کرد. حالا نیز F8 تریبوتو از همان موتور توربو استفاده می‌کند اما قدرت آن به 720 اسب بخار افزایش پیدا کرده است. در ادامهٔ این مطلب اما قصد داریم این سه سوپراسپرت موتور وسط فراری را باهم مقایسه کنیم.

بیرون

هر سهٔ این خودروها طراحی واقعاً زیبا و جذابی دارند و به همین دلیل انتخاب خودروی زیباتر از بین آن‌ها واقعاً دشوار یا حتی تقریباً غیرممکن است زیرا فراری همواره سوپراسپرت‌های بشدت جذاب و خیره‌کننده‌ای را تولید می‌کند. بااین‌حال می‌توان گفت 458 ایتالیا طی فیس‌لیفت‌های بعدی در ظاهر بیشتر و بیشتر تهاجمی شده است. البته در 488 GTB اضافه شدن ورودی‌های هوا در بالای گلگیرهای عقب، پروفیل جانبی بی‌نظیر 488 ایتالیا تا حدودی از بین رفت. 458 ایتالیا همچنین درب صندوق جلوی تهاجمی‌تر، سپر جلوی اسپرت‌تر و سر اگزوزهای سنتی‌تری هم دارد.

در F8 تریبوتو اما بیشتر پکیج‌های آئرودینامیکی متمرکز بر پیست جلب‌توجه می‌کنند که از 488 پیستا گرفته شده‌اند. همچنین برخلاف 488 GTB، نمای عقبی F8 هیچ شباهتی به 458 ندارد و بیشتر مدل 812 سوپرفست را به یاد می‌آورد. یکی دیگر از ویژگی‌های بیرونی قابل‌توجه F8 نیز کانال‌های هوای S شکلی هستند که از خودروهای فرمول یک الهام گرفته و موجب افزایش 15 درصدی داون‌فورس شده‌اند. ازجملهٔ دیگر ویژگی‌های بیرونی این سوپراسپرت جدید نیز می‌توان به ورودی‌های هوای جدید خنک‌کنندهٔ ترمزها، چراغ‌های جلوی کوچک‌تر و پوشش کرکره‌ای پیشرانه اشاره کرد که در آخری به از مدل افسانه‌ای F40 الهام گرفته شده است.

داخل

هرچند تفاوت‌های زیادی بین کابین F8 و دو سوپراسپرت پیشین آن وجود دارد اما در مدل جدید هنوز هم از طرح داشبورد راننده محور استفاده شده است. بااین‌حال به گفتهٔ فراری، تمامی قسمت‌های داشبورد، رو دری‌ها و کنسول مرکزی در F8 به‌طور کامل از نو طراحی شده‌اند. ازجملهٔ دیگر ویژگی‌های کابین این سوپراسپرت نیز می‌توان به سیستم HMI جدید (رابط انسان و ماشین)، غربیلک فرمان جدید، دریچه‌های تهویهٔ دایره‌ای و نمایشگر هشت اینچی لمسی جدید در قسمت سرنشین اشاره کرد.

پیشرانه

همان‌طور که در بالا اشاره شد، 458 ایتالیا همچنان به سنت فراری یعنی استفاده از پیشرانه‌های تنفس طبیعی پایبند بود و به یک موتور 4.5 لیتری V8 تنفس طبیعی مجهز شده بود که 570 اسب بخار قدرت و 540 نیوتن متر گشتاور داشت؛ اما پس از عرضهٔ رقبای تازه‌نفس از سوی پورشه و مک‌لارن با موتورهای توربو، فراری هم در 488 GTB سنت خود را کنار گذاشته و این مدل را به یک پیشرانهٔ جدید 3.9 لیتری V8 توئین توربو مجهز کرد. این موتور 670 اسب بخار قدرت و 760 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد که اختلاف قابل‌توجهی با خروجی موتور تنفس طبیعی 458 داشت.

F8 هم از همان پیشرانهٔ 3.9 لیتری توئین توربوی سلف خود استفاده می‌کند اما پس‌ازاینکه مک‌لارن با مدل کاملاً جدید 720S طوفانی در دنیای سوپراسپرت‌ها به پا کرد، فراری هم در F8 قدرت این موتور را به 720 اسب بخار افزایش داده است درحالی‌که گشتاور آن نیز با 10 واحد افزایش به 770 نیوتن متر رسیده است؛ بنابراین حالا خروجی پیشرانهٔ F8 دقیقاً با 720S یکسان است. علاوه بر این، سوپراسپرت جدید فراری می‌تواند ظرف 2.9 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت و در 7.8 ثانیه به سرعت دویست کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند درحالی‌که حداکثر سرعت آن نیز به 340 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این ارقام نیز با رقیب بریتانیایی یکسان هستند که این یعنی F8 و 720S روی کاغذ کاملاً باهم برابر هستند.

 

مشخصات فنی

458 ایتالیا

488 GTB

F8 تریبوتو

پیشرانه 4.5 لیتری V8 3.9 لیتری V8 3.9 لیتری V8
تنفس طبیعی توئین توربو توئین توربو
قدرت 570 اسب بخار 670 اسب بخار 720 اسب بخار
گشتاور 540 نیوتن متر 760 نیوتن متر 770 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته اتوماتیک 7 سرعته دوکلاچه 7 سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب عقب عقب
شتاب صفرتاصد 3.4 ثانیه 3.0 ثانیه 2.9 ثانیه
حداکثر سرعت 325 کیلومتر/ساعت 325 کیلومتر/ساعت 340 کیلومتر/ساعت
فاصلهٔ محوری 2.65 متر 2.65 متر 2.65 متر
طول 4.52 متر 4.57 متر 4.61 متر
وزن 1380 کیلوگرم 1420 کیلوگرم 1435 کیلوگرم

 

منبع: CarScoops

 

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

18 دیدگاه

  1. ساسان
    سوابق: (835 دیدگاه) ,

    لعنت به رقابتی که صدای زیبای 458 یا f430اسکودریا رو از دنیای ماشین گرفت..لعنت به720S…به امیدتنفس خودرو هایv12ایتالیایی فارق از اعدادو ارقام.

    پاسخ
    1. علی
      سوابق: (96 دیدگاه) ,

      واقعا لعنت به توربو که صدای عالی موتور های فراری خفه کرده لعنت به کسی که پیشنهاد توربو به فراری داد

      پاسخ
    2. ash
      سوابق: (375 دیدگاه) ,

      فراری ون از نظر تعداد خودروی ساخته شده در سال جز خودرو های تولید انبوه میشه برای فرار از مالیات های سنگین که به پاس رعایت نکردن الودگی های موتور های تنفس طبیعی با حجم بالا گرفته شد مجبور شد اینکار رو کنه وگرنه اگه این کار رو نمیکرد روی اینده فراری تاثیر منفی میذاشت برای همین روی اوردن به این کار

      پاسخ
  2. TESLA
    سوابق: (370 دیدگاه) ,

    نمای جلویی اف 8 خیلی خوب
    کابینش هم که حرفی برا گفتن نداره ( عالیه )
    نمای عقب فقط کاش از همون طرح قبلی استفاده میکردن
    البته شاید طرح قبلی رو خیلی دوس دارم
    نمیتونم طرح فعلی رو قبول کنم .
    از لحاظ فنی هم که پیشرفت قابل توجهی داشته
    یه فیلم تو یوتوب گذاشتن
    که از اف 8 تو خیابون لندن فیلم میگیرن
    پیشنهاد میکنم ببنید زیباست

    پاسخ
  3. ehsan gt3
    سوابق: (77 دیدگاه) ,

    با سلام
    بر حسب اتفاق دیروز یه کلیپ از 458 تو آمریکا دیدم تو اتوبان بعد رفت داخل تونل گاز میداد بک فایر آبی میزد یه فضای رویایی درست کرد
    رفتم یه نگاه به قیمت 458 های کارکرده تو آمریکا انداختم از حول و حوش 250هزار دلار تا 700 هزار برای مدل اسپشیاله کم کار لامصب ماشینای فراری افت قیمت ندارن هرروز گرون تر میشن مثل قالی کرمون می مونه
    واقعا ارزش داره 300 هزاریا 400 هزار برای 458 بدی برا من صدای یه سوپر اسپرت مهمترین فاکتوره آرزو دارم یدونه 458 داشته باشم آرزو دارم همه عاشقاش بتونن روزی سوارش بشن

    پاسخ
    1. سایت خرید فروش
      سوابق: (34 دیدگاه) ,

      رفتم یه نگاه به قیمت 458 های کارکرده تو آمریکا انداختم//// تو چه سایت هایی میشه دید؟
      سایت های خارجی مثل دیوار خودمون چی هست ؟

      پاسخ
  4. Khosrow
    سوابق: (1259 دیدگاه) ,

    اینا مقایسه نمیخوان / جواهر ساختارش همیشگیه / از روز اول تا هرچقدر ..

    پاسخ
  5. بهنام
    سوابق: (247 دیدگاه) ,

    به گفته ی کلارکسون و دوستان، 458 ایتالیا بهترین سوپر اسپرت موتور وسط تاریخ هست. پیشرانه ی عالی با تنفس طبیعی، ظاهری زیبا با عملکردی رویایی. این خودرو با همکاری مستقیم میشائیل شوماخر افسانه ای توسعه یافته و بی شک برترین سوپر اسپرت موتور وسط تاریخه. از منظر طراحی هم به نظرم هنوز زیباتر از آن دو جواهر هست.

    پاسخ
  6. iman
    سوابق: (231 دیدگاه) ,

    هنوز اعتقاد دارم 458 شاهکار طراحی بود و یکی از زیباترین فراری های تاریخ

    پاسخ
  7. Mohammadreza
    سوابق: (637 دیدگاه) ,

    458واقعا برف پاکن نداره یا منم که نمیتونم برف پاکن هاشو تو عکس ها پیدا کنم؟

    پاسخ
  8. مازراتی
    سوابق: (24 دیدگاه) ,

    تکامل و پیشرفت میشه تو هر کدوم از مدل ها درک کرد
    واقعا خیلی خوب تونستن جانشین ۴۵۸ و ۴۸۸ تولید کنن هم از نظر طراحی و هم از نظر فنی
    یکی از یکی دیگه چشم نواز تر

    پاسخ
  9. Ferrari
    سوابق: (1421 دیدگاه) ,

    وزن ۴۵۸:
    ۱۳۸۰ کیلوگرم
    وزن ۴۸۸:
    ۱۳۷۰ کیلوگرم
    وزن f8:
    1330 کیلوگرم
    وزن ۴۸۸ و f8 اشتباهه

    پاسخ
  10. امیرحسین
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    سه مدل فراری مورد علاقم:
    f12 berlinetta & tdf
    laferrari
    458 speciale

    پاسخ
  11. ZXEN
    سوابق: (94 دیدگاه) ,

    نمای عقب تریبوتو زشت هست . از نمای بقل شیک و جذاب و از نمای جلو زیبا. موتوری قدرتمند با 720 اسب بخار و شتاب 2.9 ثانیه ای بسی لذت بخشه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.