سختی‌های تولید سوپرکار هیبریدی از زبان فراری

شاید به نظر برسد فراری در استفاده از تکنولوژی هیبریدی در سوپرکار جدید SF90 استراداله کار آسانی داشته است. هرچه باشد موفقیت لافراری نشان داده که این برند با این مسیر آشنا است و تکنولوژی هیبریدی به راحتی می‌تواند وارد اسطبل اسب‌های این برند ایتالیایی شود.


اما استفاده از چنین تکنولوژی‌ای بدون قربانی کردن برخی فاکتورها به دست نیامده است. مدیر تکنولوژی فراری تائید کرده این برند به خاطر تکنولوژی هیبریدی مجبور به افزایش وزن خودرو شده است.


مجبور بودن به افزایش وزن در خودروهای پرفورمنس معانی زیادی دارد. وزن کاملاً مهم است زیرا روی شتاب گیری و هندلینگ خودرو تأثیر می‌گذارد. برای مثال یک خودروی کارت با وزن بیشتر از حد معمول را تصور کنید که نیازمند تلاش بیشتر برای رسیدن به سرعت‌های بالاتر خواهد بود؛ و این مشکلی بوده که فراری بایستی در زمان تولید SF90 استراداله حلش می‌کرده است.


مدیر فراری می‌گوید افزایش 250 کیلوگرمی وزن یک فراری را به سختی می‌توان جبران کرد. این برند مجبور بوده برخی روش‌ها همچون فیبر کربن روی قطعات زیاد را در نظر بگیرد اما نهایتاً باید روش‌های دیگری را نیز در نظر گرفت. یک روش دیگر وجود قدرت زیاد است که درباره‌ی SF90 استراداله شاهد قدرت و گشتاور 986 اسب بخاری و 900 نیوتون متری هستیم.


فراری با مشکلات دیگری هم دست و پنجه نرم کرده که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به فاصله‌ی بین محوری نسبتاً کوتاه و مرکز ثقل کوتاه اشاره کرد. همچنین دو پیشرانه‌ی روی اکسل جلو باعث اضافه‌وزن 70 کیلوگرمی شده‌اند که این امر هم با سیستم هدایت گشتاوری به منظور ایجاد همان حس محصولات فراری حل شده است.


ایده‌ی تولید SF90 استراداله اصلا آسان نبوده اما اینکه فراری توانسته به این سختی‌ها غلبه کند و قوی ترین اسب رقصان جاده‌ها را معرفی نماید جای تحسین و خوشحالی فراوان دارد…

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

10 دیدگاه

  1. Khosrow
    سوابق: (1256 دیدگاه) ,

    اتفاقا ماشین از یه حدی که سبکتر میشه حس خوبی نمیده روندنش / سر پیچ ها حس کردن وزن و قرص بودن ماشین یه حاله باحالیه ..

    پاسخ
  2. AMG
    سوابق: (53 دیدگاه) ,

    بعد یه سریا میان واسه AMG One ، مرسدس رو سرزنش میکنن ، ببینید پیاده کردن یه سیستم هیبریدی نسبتا معمولی که قبلا روی لافراری هم تست شده برای استراداله چقدر زمان بر و پیچیده بوده، خوب معلومه وقتی بخوای یه پیشرانه فرمول یک رو بعد از زمان هیبریدی شدن به صورت تمام و کمال روی یه هایپر کار پیاده کنی ، باید سختی زیادی رو تحمل کنی ، حالا هم که یه سری قوانین جدید وضع کردن اوضاع پیچیده تر شده ، اگر عرضه پروجکت وان ۵ سال هم عقب بیفته باز هم ارزش انتظار کشیدن رو داره ، هر وقت مرسدس بطور رسمی عرضه خودرو رو منتفی اعلام کرد اون موقع هر چی دوست دارید بگید ….

    پاسخ
    1. Ferrari
      سوابق: (1419 دیدگاه) ,

      دوست عزیز این دومدل باهم فرق دارن مرسدس موتور هشت سیلند و دوازده سیلندر اماده داشت که میتونست ازشون استفاده کنه اما با یه حرکت جوگیرانه تصمیم گرفتن از پیشرانه فرمول یک استفاده کنن یکی بیاد بگه که چی بشه؟؟؟ مرسدس اندازه توسعه یه موتور کاملا جدید خرج بهینه سازی موتور فرمول یک کرده که قوانین رو پاس کنه تازه محدودیت عمر هم که داره بهتر نبود از همون پیشرانه های موجود استفاده میکرد؟ یا یه پیشرانه جدید براش توسعه میداد؟ اصلا نیازی به موتور فرمول یک نبود و نیست یکی از مدیران فراری هم دوسال پیش گفت که ایده خوبی نیست.ضمنا مشکل فراری غلبه کردن به وزن ماشین بود باید سیستم های دینامیکی رو طوری توسعه میدادن که به چابکی ماشین لطمه نزنه و وزن زیاد ماشین حس نشه این با موتور مرسدس که باید برای استفاده شهری بهینه بشه فرق داره

      پاسخ
    2. SFXSuperFast
      سوابق: (179 دیدگاه) ,

      قربونش
      سیستم هیبریدی لافرراری کِرس عه دقیقا شبیه سیستم دهه 2010 فرمول یکه (موتور تنفس طبیعی+کرس) و همه قدرت یکپارچه رو میل لنگه
      سیستم هیبریدی اس اف90 دوتا موتور الکتریکی کاملاً جداگونه رو اکسل جلو و یه موتور تویین توربو رو اکسل عقب داره!!!
      کلن از صفر سیستم هیبریدیش رو توسعه دادن!
      حتی برنامه ریزی نحوه بهره برداری از قدرت الکتریکی ک دیگ ریزترین و ساده ترین جزئیات ساخت ماشین هیبریدیه رو هم از اول شروع کردن چون اصن هم الکتریکیا جدان هم رو اکسل جلون هم موتور بنزینی تویین توربوعه!!!!

      پاسخ
      1. Seyed AMG
        سوابق: (53 دیدگاه) ,

        درسته ببخشید یه اشتباه کردم و اون که فکر کردم سیستم هیبرید sf90 مثل لافراری ولی در کل منظورم این بود که فراری تجربه استفاده از سیستم هیبریدی تو یک هایپر کار رو داشته اما مرسدس نه …
        دوم اینکه درسته سیستم هیبریدی لافراری از فرمول یک به عاریت گرفته شده اما با تغییرات و اینکه پیشرانه AMG One دقیقا برای فرمول یک نه شبیه به فرمول یک و با قوانین جدید کار برای مرسدس سخت تر شده
        سوم اینکه در گذشته هم پورشه 918 از سیستم هیبریدی نسبتا شبیه به SF90 بهره میبرده اما قبل از مرسدس هیچ شرکتی عین پیشرانه فرمول یک بعد از هیبریدی شدن رو تو خودروهاش استفاده نکرده…

        البته هر گلی یه بویی داره و هر کاری سختی خودش رو ، من منکر پیچیده بودن پیشرانه sf90 نیستم اما مشخصا کار مرسدس خاص تر و خاص بودن هم هزینه های خودش رو داره مشکل من اینه که یسریا مرسدس رو متهم به خودنمایی میکنن در حالی که …

        پاسخ
        1. Ahmad
          سوابق: (1078 دیدگاه) ,

          ما هم منکر مهندسی عالی مرسدس نیستیم ولی فرق فراری با مرسدس اینه که کاری رو شروع میکنه که بتونه انجامش بده. و تصمیمات هیجانی نمیگیره

  3. ایمان
    سوابق: (1706 دیدگاه) ,

    با فراری ، سختی ها آسان می شود
    بی نظیره این ” پادشاه مارانلو “

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.