کانسپت‌های فراموش‌شده: فراری FZ93

نام فراری فرمولا زاگاتو 93
معرفی نمایشگاه ژنو 1993
پیشرانه 4.9 لیتری V12
قدرت 428 اسب بخار
گشتاور 490 نیوتن متر
گیربکس پنج سرعته دستی
محور محرک عقب

این فراری منحصربه‌فرد که فرمولا زاگاتو 93 نام دارد (به‌صورت مخفف FZ93) برای اولین بار در نمایشگاه ژنو 1993 رونمایی شد و ازلحاظ طراحی کاملاً با دیگر فراری‌های هم‌دورهٔ خود متفاوت بود. همان‌طور که از نام FZ93 مشخص است، این خودرو توسط زاگاتو و یا در اصل «Ercole Spada» که در آن زمان سر طراح زاگاتو بود، طراحی شد. ایدهٔ پشت ساخت این خودرو، ترکیب ویژگی‌های طراحی خودروی مسابقه‌ای فصل 1991 فرمول یک با یک خودروی جاده‌ای ساخته شده بر اساس مدل 512TR بود.

ferrari_fz93_concept_2

این خودرو رنگی معروف فراری یعنی قرمز را بر بدنه داشت که البته سپرها، بخش جانبی، رکاب‌ها و قسمتی از بخش عقبی آن به رنگ مشکی بودند. در دو طرف آن نیز نشان معروف فراری یعنی اسب رقصان نقش بسته بود؛ اما همان‌طور که از یک خودروی طراحی شده توسط زاگاتو انتظار می‌رود، سقف با فرم دو حباب که در آستون‌مارتین‌های زاگاتو هم بکار می‌رود، در این فراری منحصربه‌فرد هم دیده می‌شود. فرم طراحی سپر جلوی FZ93 هم جالب است چراکه در طرفین خودرو تا قوس چرخ‌های جلو کشیده شده است.

ferrari_fz93_concept_4

اما در زیر این پوست زیبا، اساساً یک فراری 512TR قرار گرفته بود. این مدل نسخهٔ باز مهندسی‌شده از تستاروسا بود که در سال 1992 معرفی شد. این سوپراسپرت مجهز به یک پیشرانهٔ 4.9 لیتری V12 تنفس طبیعی بود که در میانهٔ شاسی نصب شده و 428 اسب بخار قدرت و 490 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. این نیرو از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد. آمار و ارقام عملکرد FZ93 هرگز اعلام نشد اما به‌احتمال‌زیاد عملکردی مشابه همان 512TR داشت است که در 4.8 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسید و می‌توانست به حداکثر سرعت 313 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

ferrari_fz93_concept_1

طراحی این خودرو حداقل برای سال 1993 متعلق به آینده به نظر می‌رسید اما قطعاً نمی‌توان آن‌را زیباترین خودروی تاریخ فراری دانست. البته سبک طراحی دماغهٔ FZ93 که مشابه خودروهای فرمول یک بود، بعداً در سوپراسپرت‌های فراری مورداستفاده قرار گرفت و حتی می‌توان گفت که فراری انزو هم برخی از نشانه‌های طراحی آن‌را به ارث برده است. فراری FZ93 در سال 2010 در یک حراجی با قیمت 1 میلیون دلار برای فروش گذاشته شد درحالی‌که کیلومتر شمار آن عدد تنها 700 کیلومتر را نشان می‌داد.

 

منبع: Motor1

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

8 دیدگاه

  1. Parker
    سوابق: (10288 دیدگاه) ,

    نشانه هایی از فراری انزو در طراحیش داره.

    پاسخ
    1. الف.ی
      سوابق: (824 دیدگاه) ,

      شاید بهتر باشه بگیم نشانه هایی از این تو انزو هست چون این کانسپته

      پاسخ
  2. asa
    سوابق: (563 دیدگاه) ,

    خیلی فراری نیست به نظرم .
    عکس اول بیشتر شبیه nsx هست

    پاسخ
  3. منصور
    سوابق: (87 دیدگاه) ,

    واسه فراری تقریبا صفر کیلومتر که تنها یک نمونه ازش ساخته شده بنظرم یک میلیون دلار مفته

    پاسخ
  4. ایمان جباری
    سوابق: (48 دیدگاه) ,

    سلام؛ بنده تازه عضو شدم و خیلی خوشحالم امیدوارم بتونم نظرهای مثبتی بدم و چیزی که در تخصص بنده نیست وارد نشم

    پاسخ
    1. asa
      سوابق: (563 دیدگاه) ,

      خوش امدی ایمان جان . انشالله بتونیم از اطلاعات هم استفاده کنیم و شما هم به جمع دوستان پدال بپیوندی و دوستی خالصانه ای داشته باشیم . با ارزوی موفقیت…..

      پاسخ
    2. KING 918
      سوابق: (2085 دیدگاه) ,

      سلام اقا ایمان ……
      صفا اووردی داشم …………
      هستیم در خدمتت ………. 🙂

      پاسخ
  5. faramarz
    سوابق: (175 دیدگاه) ,

    چقدر جالب بود تا حالا ندیده بودمش

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x