تجربه و آزمایشفورد

آزمایش عملکرد خودرو با تایر زاپاس در فورد موستانگ

سرعت گرفتن در حالت استفاده از یک تایر زاپاس با ابعاد کوچکتر از تایرهای معمول نه‌تنها بی‌احتیاطی است، بلکه تجاوز کامل از توصیه‌های راهنمای نگهداری خودرو به شمار می‌رود؛ جایی که در راهنمای خودرویی مانند فورد موستانگ GT می‌خوانیم که در این حالت نباید با سرعتی بیشتر از ۵۰ مایل یا ۸۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی کرد. ضمن اینکه یک هشدار دیگر نیز بر روی تایر زاپاس درج شده است. امّا دست‌اندرکاران Car and Driver تمام این هشدارها را نادیده گرفته و شرایط عملکرد خودرو را با یک تایر زاپاس بررسی کرده‌اند. گزارش این بررسی را در ادامه مرور می‌کنیم.

How Much Does a Donut Spare Tire Limit Performance? We Find Out

How Much Does a Donut Spare Tire Limit Performance? We Find Out
در رانندگی با لاستیک‌های زاپاس، با حداکثر توان ممکن خودرو، خطرات زیادی وجود دارد. تنها ۲ دور در پیست کافی است تا لاستیک کوچک زاپاس دود کند و آتش بگیرد. منظور از آتش در اینجا، شعله‌های واقعی است. اگر کسی با طرز کار آتش‌خاموش‌کن آشنا نباشد، آتش‌سوزی می‌تواند در عرض چند ثانیه، منجر به آسیب کلی به خودرویی مانند موستانگ شود.

نتایج
موقعیت تایر زاپاس

خط ترمز ۱۱۲.۶۵ تا ۰ km/h

شتاب ‌جانبی

۰- ۹۶.۶ km/h

بدون زاپاس

۵۲.۴۲۶ متر

۰.۸۸ g

۴.۸ sec

جلو

۵۲.۷۳ متر

۰.۸۴ g چرخ خارجی
۰.۸۸ g  چرخ داخلی
۰.۸۶ g متوسط

عقب

۵۳.۰۳۵ متر

۰.۸۵ g چرخ خارجی
۰.۹۱ g چرخ داخلی
۰.۸۸ g متوسط

۵.۲ sec

امّا شرایط رانندگی با موستانگی که در یکی از گوشه‌هایش، یک تایر زاپاس کوچک به کار گرفته شده، تفاوت زیادی با حالت عادی ندارد. تایرهای زاپاس مینی T155/60R-18 Maxxis که فورد در موسانگ‌های بدون پکیج «پرفورمنس» استفاده می‌کند، با فشار باد توصیه شده ۶۰ psi، تفاوت ظاهری چندانی با تایرهای معمول خودرو ندارند. در نتیجه، نتایج مرتبط با آزمایش‌های هندلینگ و سیستم ترمز مشابه همان نتایجی هستند که با تایرهای تمام‌فصل پیرلی پی‌ زیرو Nero با ابعاد ۲۵۵/۴۰ZR-19 به‌دست می‌آیند. جیکی کولن (Jamie Cullen)، مسئول تیم دینامیک وسایل نقلیه فورد در این زمینه می‌گوید:

هدف از یک تایر زاپاس کوچک، رسیدن به عملکرد و پاسخ تایرهای استاندارد، در بهترین حالت ممکن است. این تایرهای کمکی از یک ترکیب تهاجمی و حداقل عمق آج برای حصول چنین نتایجی استفاده می‌کنند.

ترمز‌گیری
How Much Does a Donut Spare Tire Limit Performance? We Find Out
عملکرد ترمزهای ABS از سرعت ۱۱۲.۶۵ کیلومتر بر ساعت در حالتی که زاپاس در گوشه سمت چپ جلو قرار گرفته، اندکی با حالتی که از ۴ تایر پی زیرو استفاده شود، متفاوت است. اندکی کشیدگی در سمت چپ احساس می‌شود، امّا شدتش به آن اندازه نیست که شرایط از کنترل خارج شود. مسافت توقف در این حالت برابر ۵۲.۷۳ متر ثبت شده که تنها حدود ۳۰ سانتی از وضعیت استاندارد فورد موستانگ فاصله دارد. همچنین میزان کشیدگی در حالت استفاده از زاپاس در عقب، سمت چپ، کمتر بوده، امّا در عین حال، حدود ۳۰ سانتی‌متر دیگر به فاصله توقف افزوده شده است.

گردش در پیچ
How Much Does a Donut Spare Tire Limit Performance? We Find Out
تست شتاب جانبی از الگوی استاندارد بررسی‌های مجله Car and Driver پیروی می‌کند؛ یعنی گردش در یک پیچ ۳۰۰ فوتی در دو جهت و سپس میانگین‌گیری از نتایج. در حالت استفاده از پی زیرو در تمام چهار گوشه موستانگ، شتاب جانبی برابر ۰.۸۸ g به‌دست آمده است. امّا وقتی تایر زاپاس در گوشه سمت چپ جلو قرار می‌گیرد، بر چسبندگی اثر گذاشته و شتاب جانبی ۰.۸۴ g ثبت می‌شود. در همین حال، وقتی زاپاس را به چرخ داخلی پیچ در عقب انتقال می‌دهیم، تمایل موستانگ به گردش بیشتر شده و شتاب جانبی به مقدار ۰.۹۱ g بهبود می‌یابد. همچنین در حالتی که جهت گردش تغییر پیدا می‌کند، تایر زاپاس در چرخ خارجی عقب موستانگ، بر میزان چسبندگی اثر منفی گذاشته و عدد ۰.۸۵ g ثبت می‌شود. در مجموع، به طور متوسط در هنگام استفاده از تایر زاپاس در عقب خودرو، چه در چرخ خارجی و چه در چرخ داخلی، شتاب جانبی ۰.۸۸ g ثبت می‌شود که بسیار شبیه به عملکرد تایرهای پیرلی است.

شتاب‌گیری
How Much Does a Donut Spare Tire Limit Performance? We Find Out
در تست شتاب صفر تا ۹۶.۶ کیلومتر بر ساعت، تأثیر تایر زاپاس مشخص‌تر است؛ جایی که زمان شتاب ۴.۸ ثانیه موستانگ، در حالت استفاده از زاپاس در چرخ سمت چپ درعقب، به ۵.۲ ثانیه افزایش می‌یابد. دیفرانسیل لغزش‌محدود موستانگ در حالی که تلاش می‌کند تایرها را با همان سرعت به گردش دربیاورد، امّا از تفاوت قطر تایرها که حدود ۵ سانتی‌متر می‌شود، غافل است؛ موضوعی که منجر به کاهش چسبندگی و در نتیجه، عملکرد کُندتر در شروع به حرکت و یا بکسواد بیشتر شده و در نهایت، از سطح شتاب‌گیری خودرو می‌کاهد. وقتی چرخ‌ها کشش لازم را به‌دست آوردند، اندکی تمایل خودرو به سمت چپ احساس می‌شود که البته تصحیح آن به کمک فرمان آسان است.

منبع: caranddriver

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. ASA

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    چرا انقدر زاپاس رو کوچیک میسازن!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. (پهلوان مک لارن)new great britain

      ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (2761 ديدگاه)

      برای اینکه تو صندوق عقب جا بشه.?

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. AK_007

      ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (562 ديدگاه)

      فکر میکنم به خاطر وزن و جا و اینا
      معمولا برا ماشینای اسپرت اینجوریه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Nima

        ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
        سوابق: (1658 ديدگاه)

        براى غیر اسپورت هم همینه

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. AK_007

          ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
          سوابق: (562 ديدگاه)

          در مورد سدان و ماشین های افرودی من با این قضیه مواجه نشدم
          ممکنه هم باشه

          موافقم 0
          مخالفم 0
    3. ?ReventОn

      ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (282 ديدگاه)

      برا اینکه قیمت کلی ماشین ارزون تر شه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. كوروش

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1125 ديدگاه)

    خیلی قیافش با ژاپاس با حال و خنده داره بخصوص از روبه رو

    ولی دقت کنید چقدر استاندارد رعایت شده که با کاهش مصرف سوخت (بدلیل سایز ) ولی ترمز گیری و شتاب گیری تفاوتی نکرده یادمه مزدا ٣ ژاپاسش تا ٨٠ تا محدودیت داشت و بیشتر از اون بادش خالی می شد یا تویوتا کرولا (بستگی به سفارش کشور هم داره) دو سایز ژاپاسش کوچکتره و محدودیت ٩٠ تا داره تازه اگر چرخ جلو بسته بشه که کمتر هم می شه ولی اخر مهندسی رو mg خودم داره همون رینگ رو انداخته توی صندوق بی خیال اضافه وزن و مهندسی و …. :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. FERRUCCIO LAMBORGHINI

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    از عقب مثل آدمی شده که یک پاش کوچیک تره و داره میلنگه !!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Mori Ca.

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (68 ديدگاه)

    بچه ها تلاش شد فیس لیفته جدیدش رو ببینم ولی فورد واسه نمایشگاه کانادا نمایشش نداده بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ali

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (775 ديدگاه)

    بنظر من این زاپاس های کوچیک خیلی بهتر هستن تا زاپاس عادی.. سبک و کوچیکن و برای تعویضون با لاستیک پنچر دردسر کمتری دارید . برای سرعتم تو جاده هم باشید 80 تا تا برسید به اپاراتی کافیه… تو مزدا 3 تجربه استفاده ازشو دارم…خوب بود

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا