فورد

ده آزمایش سخت برای فورد F-150

شاید فروش پیکاپ‌ها به این خاطر است که این خودروهای سرسخت و به‌ویژه سرآمد آن‌ها، F-150، هیچ وقت صاحبشان را ناامید نمی‌کنند. فورد F-150 مدل ۲۰۱۵، در مجموع حدود ۱۰ میلیون مایل برای سنجش دوام، مورد آزمایش قرار گرفته است. این آزمایش‌ها، هم در دنیای واقعی، از جاده‌های کوهستانی گرفته تا دریاچه‌های یخ‌زده و هم در شبیه‌سازی‌های آزمایشگاهی انجام گرفته‌اند. پت ریس (Pete Reyes)، مهندس فورد می‌گوید:

ما می‌خواستیم که با وجود کاهش وزن ۳۱۷ کیلوگرمی، سرسخت‌ترین و کاربردی‌ترین F-150 را بسازیم. به این منظور، این F-150 بیش از همه مدل‌های قبلی‌اش، مورد آزمایش‌های سخت قرار گرفت.

فورد می‌گوید که F-150 جدید، بارهای سنگین را به دنبال خودش در مسیرهای کوهستانی در دمای ۴۹ درجه کشیده و از سطح دریاچه یخ‌زده با دمای منفی ۴۰ درجه سانتی‌گراد عبور کرده است. این تراک پیکاپ، شرایط رطوبت زیاد، شوره‌زارها و مسیرهای صعب‌العبور و حمل عبور از شیب‌های تند را تجربه کرده است.

2015 ford f-150 king ranch crew cab
۲۰۱۵ ford f-150 king ranch crew cab

کوبیدن محکم درها توسط ربات‌ها، رها کردن اجسام سنگین به کف بارگیر و تکان‌ها و پیچش‌ها در جهات مختلف، از جمله شبیه‌سازی‌های آزمایشگاهی برای تست دوام این مدل بوده‌اند. فورد می‌گوید که برخی از این تست‌ها چنان سخت بوده‌اند که دوره ۵ روزه‌ی آن‌ها برابر با ۱۰ سال کارکرد اتومبیل یا ۱۵۰ هزار مایل (حدود ۲۴۱ هزار کیلومتر) توسط بی‌ملاحظه‌ترین رانندگان است.

2015 Ford F-150
در ادامه، نگاهی خواهیم داشت به ۱۰ نمونه از سخت‌ترین تست‌های دوامی که F-150 از سر گذرانده است.

نیروی هفت‌جهته

Seven channel input
Seven channel input

فورد یک دستگاه ویژه شکنجه! خودرو ساخته که در هفت جهت مختلف، به مدت ۵ روز برای خودرو، پیچش و تکانه ایجاد می‌کند. شبیه‌سازی این آزمایش چیزی حدود طی مسافت ۳۶۰ هزار کیلومتر در دنیای واقعی است.

جاده ناهموار

Silver Creek
Silver Creek

تست جاده ناهموار (Silver Creek) برای این مدل در رومئو از ایالت میشیگان امریکا انجام شد که متشکل از دو مسیر بسیار سخت بوده است. اولی جاده‌ای سنگلاخی و دیگری پر از تکه خرده‌های بتنی. در این سطح جاده، مسیر ۵۰۰ مایلی برابر ۲۰ هزار مایل (حدود ۳۲ هزار کیلومتر) از جاده‌های ناهموار معمولی است.

قدرت در تپه‌ها

Power Hop Hill
Power Hop Hill

این تست استقامت فورد در یک جاده با شیب‌های تند و ناهموار خاکی در کوه‌های هوالاپای در شمال‌غربی آریزونا انجام شده است. شیب ۱۱ درصدی در این جاده، بیش از قسمت نهایی بسیار از سکوهای پرش اسکی است و هنگامی که چرخ‌ها از زمین فاصله می‌گیرند و دوباره به سطح می‌رسند، فشار زیادی به موتور و گیربکس وارد می‌شود.

رها کردن بشکه‌ها

Drum drop
Drum drop

مهندسان فورد بشکه‌های ۲۰۰ لیتری را با زاویه‌ای خاص در کف قسمت بارگیر خودرو، رها می‌کنند و دقت می‌کنند که تمام نیرو از لبه تیز بشکه وارد شود. مهندسان در دیربورن میشیگان این آزمایش را انجام می‌دهند و پس از ثبت پاسخ بدنه قسمت بارگیر، تغییرات لازم را اعمال می‌کنند و به این وسیله از مقاومت کافی در این بخش از خودرو مطمئن می‌شوند.

خوردگی در محیط

Corrosion bath
Corrosion bath

F-150 مدل ۲۰۱۵ از آلیاژ آلومینیوم با مقاومت بالا در پنل‌های بدنه استفاده کرده است و فورد سعی کرده که برای تست بدنه، آزمایش‌هایی فراتر از حدّ معمول ترتیب دهد. بر این اساس خودرو در محیط‌هایی مانند آب نمک با غلظت بالا و رطوبت زیاد قرار گرفته است. این خودروساز، همچنین یک آزمایش اصلاح شده خوردگی با استفاده از اسپری اسیدی برای تأثیرگذاری بیشتر بر آلیاژ آلومینیوم ایجاد کرده است. بعد از شبیه‌سازی نزدیک به ۱۰ سال در معرض خوردگی بودن F-150، مصالح آلومینیومی به کار رفته هیچ نشانی از فرسودگی در خود نداشتند.

دیویس دام

Davis Dam
Davis Dam

در یک آزمایش دوام، یک مسیر ۱۳ مایلی از خارج از شهر بول‌هد سیتی در آریزونا تا گردنه یونیون برای عبور F-150 درنظر گرفته شده که طی آن، این خودرو باید با سرعت مشخص بین ۵۶ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، با حداکثر ظرفیت حمل بار حرکت کند و در همین حال، کولر را تا آخرین درجه برای غلبه بر گرمای تابستان، روشن داشته باشد. دیویس دام (davis dom) عنوانی برای مسیر است.

حمله سنگ‌ریزه ها

Stone Peck Alley
Stone Peck Alley

برای تست رنگ آمیزی F-150 جدید، مهندسان با این خودرو در مسافتی شنی به اندازه ۱۵۰ مایل رانندگی کرده‌اند. این مسیر پر از سنگ و خرده ریزه‌های آهنی است که به‌وسیله تایرها به سطح بدنه خودرو پرتاب می‌شود.

شوک دمایی به موتور

Engine thermal shock
Engine thermal shock

در این تست در مدت یک ثانیه دمای موتور از پایین دمای قطبی به دمای بسیار بالا رسانده می‌شود. در همین حال، موتور در یک سلول ویژه قرار داده شده که با اتصال به یک دینامومتر، حرکت در یک شیب زیاد با بار سنگین را شبیه‌سازی می‌کند. این پروسه به تعداد ۳۵۰ بار در زمانی بیش از ۴۰۰ ساعت انجام می‌شود تا از دوام بلوک، سرپوش‌ها، سرسیلندر و دیگر قطعات موتور اطمینان حاصل گردد.

شتاب و توقف

Rock and stop
Rock and stop

فورد به تعداد ۵۰۰ بار، آزمایشی را برای سنجش میزان دوام محورهای عقب انجام می‌دهد که در آن با شتاب و توقف آنی، گشتاوری نزدیک به ۲۷۰۰ نیوتن‌متر به محور وارد می‌شود که این میزان ۱۳۰ درصد بیشتر از حدی است که برای F-150 درنظر گرفته شده است؛ به این منظور که مقاومت مناسب محور عقب و قطعات آن در شرایط سخت، آزمایش شود.

پیچش گودال

Twist ditch
Twist ditch

در این دستگاه، با دو بازوی موازی، شرایطی شبیه‌سازی می‌شود که در آن یکی از چرخ‌های جلو در هوا معلق شده و چرخ عقب مخالف آن نیز متعاقباً از زمین جدا می‌شود. این شرایط فشار بسیار زیادی را به بدنه و شاسی تراک وارد می‌کند.

[jwplayer mediaid=”71800″] [jwplayer mediaid=”71801″] [jwplayer mediaid=”71802″] [jwplayer mediaid=”71803″] [jwplayer mediaid=”71804″]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۶۰ دیدگاه‌ها

  1. hero

    ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (593 ديدگاه)

    پرچم ژاپن بالاتره
    فقط توندرا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. sina

      ۱۶ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (126 ديدگاه)

      نه دوست عزیز ژاپن فقط تویوتاش پیکاپ تولید میکنه بس ولی آمریکا هر برندش پیکاپ تولید میکنه پیکاپ های قدرتمند و با اصالت باید خدمت جنابعالی عرض کنم پیکاپ فقط = آمریکاااااااااااهیچ کشوری رو دستش نیومده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. احمد.ف

    ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (447 ديدگاه)

    حالا اینجا بعد دو روز که ماشین رو تحویل دادن، ماشین معیوب میشه میبری نمایندگی میگه تو بد باهاش تا کردی!! عجبااااااا !!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Awdell

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    آفرین به مدیریت و اهمیت به ارتقاء محصول شرکت فورد. چیزی که خودروسازان این سرزمین اصلا حالیشون نیست. یه مشت مدیر […] بی کفایت که تنها کاربری مفیدشون، بستنشون به گاریه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. علی

    ۳ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (126 ديدگاه)

    وانت خوب میخوای بنز جی 63 سه دیفرانسیل شک نکنید بهتزین وانت در دنیا.خوراکش جاده های سخته اخه فورد و نیسان ماشینه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ali

      ۳ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (29 ديدگاه)

      به نسبت قیمتاشون هم توجه داشته باش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. حمید

    ۷ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (81 ديدگاه)

    چرا پراید بار رو برای رقابت با این ماشین نفرستادن؟
    F150 رو عشقه
    توی پیکاب فقط امریکا

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا