تجربه رانندگی با فورد رنجر رپتور 2019
تجربه رانندگی با فورد رنجر رپتور 2019

تجربه رانندگی با فورد رنجر رپتور 2019

با فورد رنجر رپتور آشنا شوید، خودرویی که درس‌های خوبی از برادر بزرگ‌تر خود یعنی F-150 رپتور گرفته است. رنجر خودروی شناخته شده‌ای در بازار بریتانیا بوده چراکه پرفروش‌ترین پیکاپ این کشور است؛ اما فورد تصمیم گرفته دستی بر سر و روی پیکاپ قابل‌اعتماد خود بکشد و نسخه‌ی پرفورمنس آن را بسازد.


بازار پیکاپ ها در بریتانیا کاملاً سرراست است. اکثر خریداران به دنبال گزینه‌های 6 سیلندری همچون فولکس‌واگن آماروک و مرسدس X 350d و دیگر مدل‌های سرسخت و آفرود هستند. البته فورد می‌گوید هیچ رقیب دیگری ترکیب توانایی‌های آفرود جذاب با هندلینگ روی جاده را ارائه نمی‌کند و رنجر رپتور از این نظر محصولی کاملاً منحصربه‌فرد است.


بازار این خودرو در روی کاغذ هم بسیار محدود به نظر می‌رسد. فورد پرفورمنس فنرهای تخت رپتور استاندارد در عقب را کنار گذاشته و از سیستم تعلیق بکار گرفته شده در فورد فیستای رالی جهانی استفاده کرده است؛ بنابراین حالا فنرهای پیچشی و دامپرهای موتور اسپورت فاکس را می‌بینیم. در واقع کل شاسی ارتقا یافته تا هم در آفرود و روی جاده عملکرد بهتری داشته باشد و هم برای رانندگی داکار مانند توانایی داشته باشد. البته فکر نمی‌کنیم که خریداران خیلی به فکر رانندگی در چنین مکان‌هایی باشند.


رنجر رپتور 44 میلی‌متر پهن‌تر، 168 میلی‌متر طویل‌تر و 52 میلی‌متر قدبلندتر بوده و ارتفاع آن از سطح زمین نیز 51 میلی‌متر افزایش یافته و طبیعی است که زوایای حمله و فرار آن نیز بهبود یافته‌اند؛ اما این بدنه‌ی رنجر است که در نسخه‌ی رپتور خودنمایی می‌کند. قوس‌های چرخ گیراتر رینگ‌های 17 اینچی مشکی را در خود جای ‌داده‌اند و تکمیل کننده‌ی این بخش لاستیک‌های بزرگ BF گوودریچ است. سپر جلو نیز به شاسی وصل شده و زیر آن فلاپ و قلاب‌های بکسل جدید نصب شده‌اند. جلوپنجره‌ی این خودرو درست همانند F-150 رپتور نوشته‌ی بزرگ فورد را در خود جای داده است.


داخل کابین نمی‌توان تغییرات را فوراً تشخیص داد. یک جفت صندلی چرمی وجود دارد که به‌صورت برقی تنظیم شده و از نوع گرم شونده هستند. غربیلک فرمان اسپورت، چرم با دوخت آبی روی داشبورد، پشت آمپرهای متفاوت، سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحه لمسی 8.8 اینچی و… از دیگر ویژگی‌های کابین رنجر رپتور هستند.


تمامی این اصلاحات مهندسی باعث شده‌اند این خودرو محافظه‌کارتر از سایر نسخه‌ها باشد. در واقع ظرفیت بار این خودرو از یک تن به 680 کیلوگرم کاهش یافته و ظرفیت یدک کشی آن‌هم از 3.5 به 2.5 تن رسیده است. این تغییرات به معنی عدم کلاس‌بندی رنجر رپتور در کلاس خودروهای تجاری است بنابراین اگر شما این خودرو را برای کارهای تجاری بخرید باید مالیات را بپردازید. به همین خاطر است که رپتور 47982 پوند قیمت دارد که حدود 10 هزار پوند بیشتر از نسخه‌های استاندارد می‌باشد.


کاری به تصمیم خریداران در پرداخت این میزان پول برای رنجر رپتور نداریم اما اگر شما خواهان یک پیکاپ آفرود گیرا باشید قطعاً نظرتان به این خودرو جلب خواهد شد. سواری خودرو در جاده خوب بوده و سیستم تعلیق عقب جدید هم نسبت به فنرهای تخت سنتی عملکرد بهتری دارد.


فرمان این پیکاپ سبک بوده و به‌طور سورپرایز کننده‌ای دقیق است. بدنه هم در پیچ‌ها خیلی تلوتلو نمی‌خورد. 6 حالت رانندگی برای تغییر شخصیت رانندگی این پیکاپ در نظر گرفته شده که حالت اسپورت باعث می‌شود صدای مصنوعی 8 سیلندر مانند به کابین تزریق شود که ما آن را خیلی دوست نداریم.


یک حالت ویژه که ارزش توجه را دارد حالت “باجا” است. فورد می‌گوید این حالت رالی داکار است که پیشرانه و شاسی کاملاً آماده‌ی رویارویی با زمین های خشن و ناهموار می‌شوند. مسیر تست آفرود ما نشان داد که رپتور مشکل خاصی با عبور از موانع سخت ندارد.


با چنین ظاهر عصبانی و سواری شگفت‌انگیز، شما باید انتظار داشته باشید که رنجر رپتور از پیشرانه‌ی فورد GT استفاده می‌کند یا حداقل در بطن آن پیشرانه‌ی 6 سیلندر دیزلی قرار گرفته است اما متأسفانه این‌گونه نیست چراکه فورد از پیشرانه‌ی 4 سیلندر 2 لیتری دیزلی با قدرت 210 اسب بخاری استفاده کرده است.


به لطف وجود دو توربو، این پیشرانه قطعاً قدرتمند ظاهر می‌شود و قدرت بیشتری در مقایسه با پیشرانه‌ی 5 سیلندر 3.2 لیتری سایر مدل‌های رنجر دارد؛ اما خب این پیشرانه با تصویر ذهنی از رنجر پیکاپ هماهنگ نیست.


رنجر رپتور دست‌پرورده‌ی فورد پرفورمنس جایگاهی منحصربه‌فرد در بازار دارد چراکه شبیه هیچ خودروی دیگری نیست. اصلاحات مهندسی صورت گرفته در این خودرو کاملاً احساس‌برانگیز هستند؛ و اگرچه پیشرانه‌ی این خودرو به‌طور سورپرایز کننده‌ای کوچک است اما به راحتی می‌توان آن را دوست داشت.

مشخصات فورد رنجر رپتور

  • قیمت: 47982 پوند
  • پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری توئین توربوی دیزلی
  • قدرت/گشتاور: 210 اسب بخار/500 نیوتون متر
  • گیربکس: 10 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 10.5 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 170 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: 8.9 لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

12 دیدگاه

  1. net
    سوابق: (1006 دیدگاه) ,

    این مدل سقف ریلی اتاق بار وانتهای امریکایی خیلی عالی هست و زمانی که وسایل میخوای بگذاری در اتاق بار باد اذیت نمیکنه و خیلی خوبه ایا وانتهای ایرانی هم میشه همچین سقف ریلی براش درست کرد؟
    همان فورد رنجر معمولی زیباتر از فورد رنجر رپتور هست و این جلوپنجره رپتور که بزرگ نوشته فورد جالب نیست و سپر پلاستیکی مشکی اطراف لاستیک جالب نیست و اگر بدون سپر پلاستیکی بود زیباتر میشد

    پاسخ
  2. Elmiraj
    سوابق: (1044 دیدگاه) ,

    در اوج خشونت زیبایی بینهایتی داره….!!!!
    یعنی بدون شک فورد پادشاه بلامنازع پیکاپ سازی در دنیاست…
    .
    .
    این موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری کوچک به ظاهر خیلی کوچکه…ولی دقت کنید ۵۰۰ نیوتون متر گشتاور داره…!!!!!!!!!!
    یعنی هایلوکس و سری هفتادو درسته قورت میده…
    .
    در حالی که تنها ۸.۹ لیتر مصرف می کنه…!!!!!

    پاسخ
    1. H
      سوابق: (228 دیدگاه) ,

      هایلوکس ۲.۴ لیتری با یک توربو ۷۰۰ نیوتون گشتاور میده

      پاسخ
  3. NAVID۰۰۹۸
    سوابق: (2073 دیدگاه) ,

    عجب ماشینیه
    رقیب مستقیم تاکوما به حساب میاد
    اما تاکوما برای من چیز دیگریست .
    خودرو پلیس افغانستان هم هست و دقیقاً پا به پای هایلوکس در حرکته .
    اما این خودرو در آسیا جا نیفتاده و بیشتر در آمریکا و اروپا دوستار داره ، با اینکه حتی از بهترینهای آفرود هست .

    پاسخ
  4. net
    سوابق: (1006 دیدگاه) ,

    فورد رنجر معمولی رو بیشتر دوست دارم و زیباتر هست و این مدل جلوپنجره و لاستیک بزرگ و سپر پلاستیکی اطراف لاستیک و ارتفاع زیاد از سطح زمین بخاطر افرود ، رپتور دوست ندارم
    اسم این سقف ریلی رول شدنی اتاق بار وانتهای امریکایی چی هست؟خیلی خوبه زمانی که در حال حرکت هست ماشین و وسایل میزاری در اتاق بار دیگه بخاطر باد نیاز به چادر نیست و باد وسایل رو خراب و به بیرون پرتاب نمیکنه
    اگر سقف سانروف بزرگ فورد رنجر داشت زیباتر میشد

    پاسخ
  5. ایمان
    سوابق: (1755 دیدگاه) ,

    اصلی ترین رقیبش جیپ گلادیاتور هست تو آفرود
    مچ اندازی به سبک آمریکایی 🤛🤜
    منتظر یک مقایسه درست و حسابی بین این دو هستیم تا ببینیم رئیس کیه ؟؟؟؟

    پاسخ
    1. highlxu
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      هایلوکسه
      حتی با وجودی که فورد رنجر تو افریقای جنوبی تولید میشه ولی فروش هایلوکس تو افریقای جنوبی و باقی کشورا خیلی بالاتره
      فورد بدرد جاده های اسفالته ی بریتانیا و امریکا میخوره نه افریقا
      تو افریقا و کشورهای جهان سومی که جاده هاشون حتی اسفالته نیست شما به یه جون سخت نیاز داری نه یه سوسول شهری به اسم رنجر
      اون رنجرهاییم که تو افغانستان استفاده میکنن با این رنجرا فرق داره. اون رنجرا عکساشو ببینی قشنگ معلومه اونقدر قطعاتشو عوض کردن که شده شبیه هایلوکس

      پاسخ
      1. ایلیا
        سوابق: (664 دیدگاه) ,

        فیلم تست مقاومت وانت های فورد رو ببین تا دیگه از این حرفا نزنی

        خود پدال هم چند سال پیش یه مقاله در مورد سخت ترین تست های اف 150 نوشت، ده مورد بود اگه اشتباه نکنم، من هنوزم گاهی به اون مقاله سر میزنم و لذت میبرم، اونو هم میتونی پیدا کنی

        پاسخ
        1. highlux
          سوابق: (1 دیدگاه) ,

          یک. شما چه کاره ایی میگی نباید این حرفا رو بزنم؟
          دو. درست گفتی. نباید حرفشو بزنم. همینکه تو کشورای جهان سومی که اسفالت ندارن همشون میرن هایلوکس میخرن دیگه حرفی باقی نمیزاره که من بزنم. منم دیگه حرفی درباره رنجر و هایلوکس نمیزنم چون مردم به عمل نشون دادن کدومش تواناتره.
          ایا تستهای هایلوکسو گذاشته؟ یا تنها اف ۱۵۰ رو مقایسه کرده؟ بعدم ۱۵۰ چه ربطی به رنجر داره؟
          منم همیشه از دیدن هایلوکس لذت میبرم اما هیچوقت نیومدم به یکی بگم تو غلط میکنی رنجر میخری. هیچوقت نیومدم به یکی که از فورد رنجر تعریف میکنه بگم غلط میکنی این حرفا رو میزنی.
          اره ما با عمل نشون دادیم. شما به حرف.
          ما به عمل نشون دادیم مردم هیچوقت تو کشورای جهان سوم رنجر نمیخرن. شما به حرف داری میگی. جالب اینه قیمت فورد رنجر تو افریقا کمتر از هایلوکسه اما مردمشون بازم رنجر نمیخرن.
          تو کشورای اطراف خودم سلیمانیه رفتم. اونجا تو وانتهای سبک همه هایلوکس داشتن
          اگه خبر پدالو خونده باشی فروش رنجر تو اروپا بیشترین رشد رو داشته. چون خود دنیا میدونه رنجر برا مناطق جهان سومی و جاده های بدونه اسفالت ساخته نشده
          شما بهتره به همون رنجر بچسبی و کمتر برا بقیه تعیین تکلیف کنی چی بگن چی نگن.
          همین مونده زیر یه پست ماشین غیر امریکایی یکی یه کامنت بزاره تعریف کنه بعدش یه عده شهروند اصیل امریکایی با چماق و چوب و سنگ بریزن سرش

          همونطور که گفتم به شما هیچ ربطی نداره من طرفدار هایلوکسم. هیچ ربطی

  6. net
    سوابق: (1006 دیدگاه) ,

    خوب هست که امریکاییها یواش یواش دارن میرن سمت وانتهای میان سایز و وانتهای فول سایز امریکایی ابعادش خیلی بزرگه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.