فورد

تجربه رانندگی با فورد فوکوس RS Mountune

شرکت تیونینگ Mountune پیش از این دست خود را روی مدل‌های فیستا ST و فوکوس ST گذاشته و ماحصل این کار چشمگیر بوده است. حالا این فوکوس RS است که توجه Mountune را به عنوان جذاب‌ترین مدل فوکوس به خود جلب کرده است.

Ford Focus RS Mountune 2017
نه اینکه خودروی استاندارد ضرورتاً نیازمند قدرت بیشتری باشد اما اضافه کردن کیت القایی با جریان بالا، سوپاپ چرخشی به‌روز شده و نقشه‌ی ECU سفارشی ۲۵ اسب بخار دیگر را به پیشرانه اضافه کرده‌اند. با این تفاسیر پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲.۳ لیتری توربوی خودرو خروجی ۳۷۰ اسب بخاری دارد.

کیت FPM375 شرکت تیونینگ Mountune بهای ۸۹۹ پوندی دارد و نصب آن کمتر از یک ساعت طول می‌کشد. این موضوع گارانتی فوکوس استاندارد را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.

Ford Focus RS Mountune 2017
علاوه بر قدرت اضافی، گشتاور نیز از ۴۷۰ به ۵۱۰ نیوتون متر رسیده که بیشتر از گشتاور پورشه ۹۱۱ کررا S است. این میزان قدرت و گشتاور اضافی باعث شده تا شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت خودرو به ۴.۵ ثانیه کاهش یابد. RS Mountune واقعاً خودروی سریعی است.

Ford Focus RS Mountune 2017
در دورهای بالای ۲ هزار پیشرانه با فشردن پدال گاز فریادهای شرورانه‌ی آن برمی‌خیزد. توقفی لحظه‌ای در فعال شدن توربو وجود دارد اما با وجود گشتاور زیاد خودرو وجود آن خیلی احساس نخواهد شد.

Ford Focus RS Mountune 2017
کارایی کیت بکار رفته بسیار خوب بوده و ضرورت این افزایش قدرت را به سختی می‌توان متوجه شد؛ اما هیچ شکی وجود ندارد که Mountune RS یک گلوله‌ی سریع است.

Ford Focus RS Mountune 2017
در راه‌های سخت حسی زیبا از وجود گشتاور زیاد در شتاب گیری‌های سنگین دیده می‌شود. البته خودرو به کمی هدایت و تصحیح مسیر احتیاج دارد اما همه‌ی این‌ها بخشی از هیجان است. با افزایش دو پیشرانه غرش‌های عمیقی به گوش می‌رسد.

Ford Focus RS Mountune 2017
اتفاق خیلی زیادی بعد از دور ۶۵۰۰ نمی‌افتد اما بجای آن گیربکس ۶ سرعته دستی خودرو با تعویض‌های خود گشتاور مناسب را در همه‌ی دورهای پیشرانه در دسترس می‌گذارد.

Ford Focus RS Mountune 2017
کشش خودرو خیال‌انگیز است. فوکوس می‌تواند تا ۷۰ درصد گشتاور خود را به اکسل عقب بفرستد و این نیرو نیز می‌تواند با انتخاب حالت دریفت بین یکی از دو چرخ توزیع شود. با فشردن کامل پدال گاز از پیچ خارج شوید، به سیستم اعتماد کنید و فوکوس دایره‌ی حرکت از پیچ را تنگ کرده و به زیبایی از آن عبور می‌کند.

مثل قبل حالت‌های رانندگی نرمال، اسپورت و پیست وجود دارند که تنظیمات سیستم چهارچرخ محرک را تغییر داده و باعث تیزتر شدن پاسخ پدال گاز می‌شود. اگرچه که فوکوس حتی در حالت نرمال نیز سفت و پایدار است. هرچند خودرو سفت است اما کنترل مناسب حرکات بدنه شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

Ford Focus RS Mountune 2017
دامپرهای تطبیق‌پذیر به‌صورت استاندارد در خودرو قرار دارند بنابراین شما می‌توانید با انتخاب حالت سفت‌تر سیستم تعلیق شاسی را آماده‌تر کنید. البته فوکوس RS در سفت‌ترین حالت خود بازهم نرم‌تر از هوندا سیویک تایپ R است.

Ford Focus RS Mountune 2017
با افزایش سرعت انرژی از طریق شاسی به شما منتقل می‌شود و احساس لذت بیشتری به سراغتان می‌آید اما می‌خواهید که در یک جاده‌ی صاف یا در پیست باشید تا از حداکثر توانایی خودرو در پیچ‌ها لذت ببرید.

Ford Focus RS Mountune 2017
البته برخی نقاط ضعف هم وجود دارند که البته خیلی به اصلاحات Mountune مربوط نمی‌شوند. ترمزهای برمبو در سرعت‌های پایین حساسیت کمتری دارند اما در ترمز گیری‌های سنگین خوب عمل می‌کنند و کاراکتر فوکوس را تقویت می‌کنند. فرمان خودرو دقیق است اما میزان قفل شوندگی آن کم بوده و پارک کردن آن دردناک است.

ازآنجایی‌که این یک هاچبک داغ است که بسیاری از خریداران فقط این خودرو را دارند، موارد اشاره شده مهم هستند. هرچند مالکان نباید شکایتی درباره‌ی راندمان خودرو داشته باشند زیرا فوکوس RS Mountune همان میزان مصرف سوخت و آلایندگی مدل استاندارد را دارد.

با به‌کارگیری کیت FPM375 یک خودروی قدرتمندتری است. با بهای ۸۹۹ پوندی فوکوس RS وارد لیگ هایپر هاچبک ها می شود و با خودروهایی چون مرسدس-ای ام جی A 45 رقابت می‌کند که حدود ۸۵۰۰ پوند گران‌تر است. شاسی خودرو به آسانی با قدرت اضافی هماهنگ بوده و هنوز هم چسبندگی و جذابیت و درگیری بالایی دارد.

مشخصات فورد فوکوس RS FPM375 by Mountune

قیمت: ۳۲۱۴۹ پوند (۸۹۹ پوند برای کیت)
پیشرانه: ۴ سیلندر ۲.۳ لیتری توربوی بنزینی
قدرت/گشتاور: ۳۷۰ اسب بخار/۵۱۰ نیوتون متر
گیربکس: ۶ سرعته دستی، چهار چرخ محرک
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۴.۵ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۶۵ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: ۷.۷ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. reza

    ۴ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (309 ديدگاه)

    بهترین هاچ بک دنیاست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ShoMpeT

      ۴ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (271 ديدگاه)

      عزیزم هیچ ماشینی رو نمیشه گفت بهترین هست!

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. Parker

        ۴ بهمن ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        معلومه که گلف منظورته ?

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. فرشاد سجادیان

      ۴ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (3019 ديدگاه)

      تو رنج قیمت خودش شاید بهترین باشه اما در‌کل پایین‌تر از مرسدس‌بنز A45 AMG و آئودی RS3 قرار می‌گیره.
      خوشم میاد ازش، فقط طراحی داشبوردش قدیمی به نظر میرسه.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. faramarz

    ۴ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (184 ديدگاه)

    یکی از جذابترین هاچ بک های دنیا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Parker

    ۴ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    جونم اون گیربکس دستی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. فقط تویوتا و هوندا

    ۴ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (571 ديدگاه)

    370 اسب از یه موتور 2.3 لیتری توربو. زیادی خوب نیس؟؟ :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. امیر.عارف

    ۴ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (876 ديدگاه)

    وای خدای من کمک کن به ایرانی جماعت که آرزوی لذت بردن از این نوع ماشینها را به….. نبرند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Ali.usa

    ۴ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (335 ديدگاه)

    خیلی دوسش دارم?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. امیرحسین

    ۴ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (102 ديدگاه)

    عاشق این ماشینم
    با این که آلمانی ها رو خیلی دوست دارم ولی اینو به گلف ترجیح میدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. hossein

    ۵ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (9 ديدگاه)

    خیلی عالیه.
    اینجا یه هدرز نصب میکنی که احتمال داره 5اسب یا کمی بالا یا پایین تر بیاد رو قدرت ماشین و قیمتش یک و خورده ای هست حال کار به گرانتیش که باطل بشه یا نه ندارم اخه اصلا گرانتی برای من که به شخصه زیاد جالب نبوده تو ماشینای ایرانی.
    ولی دمشون گرم عجب تیونینگی زدن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. رامتین

    ۵ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (3020 ديدگاه)

    برام جالبه خودرویی با 370 اسب شتاب 4.5 داره. این جالب بودن از دید منفی است. چرا؟ چون اگر همین خودرو در ایران و مثلا تهران تست شه شتابش راحت 5.5 خواهد بود. کاملا این موضوع مشهوده و اعتراضی وارد نیست. همونطور که در تهران پورشه911 شتاب 5 داره در حالیکه در سایت رسمی شتابش 4.1 نوشته شده. اما از همه مهمتر اینه که آلفا 4c با توان نازل 240 اسب (در برابر رقبا) در تهران با بنزین داغون، شتاب 4.5 زده. کلا بحث شتاب میخوای باید سمت ایتالیایی ها یا آلمانیها رفت.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. aston martin

    ۵ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1346 ديدگاه)

    قیمتش بالاس
    کم اصطحلاک باشه یه دست دومشو بتونی یروز اون ور بخری حال میده بهت کلی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. محمد

    ۴ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ما شانس استفاده و حتی دیدن همچین خودروهایی رو خیلی وقت پیش از دست دادیم مگه اینکه به خواب ببینیم همچین ماشین هایی رو

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا