فورد

اولین تجربه رانندگی با فورد فوکوس 2018 جدید

چند سال پیش فورد فوکوس یکی از سرراست‌ترین انتخاب‌ها در کلاس هاچبک های خانوادگی بود اما واکسهال آسترا و فولکس‌واگن گلف عرصه را بر این خودرو تنگ کرده‌اند. فورد در طی بیش از ۲۰ سال گذشته بیشتر از ۲ میلیون دستگاه از این خودرو را در بریتانیا فروخته است.


اما اخیراً ستاره فورد در حال افول بوده است. گلف ارزان‌تر از هر زمان دیگری بوده و البته هنوز هم یک خودروی فوق‌العاده است. در طرف دیگر نیز آسترا قرار دارد که دگرگون شده و سرحال به نظر می‌رسد. همچنین خودروسازان همچون کیا و هیوندای محصولاتی عرضه کرده‌اند که از نظر جاداری، کیفیت کابین و هزینه‌های مالکیت حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. البته نباید تویوتا آئوریس را نیز از یاد برد.


بنابراین فورد هر آنچه در توان داشته را برای چهارمین نسل فوکوس بکار برده است، خودرویی که ما برای اولین بار پشت فرمان آن نشسته‌ایم. این خودرو دارای پلتفرم کاملاً جدید با نام C2 است که در آن بسیاری از مدل‌ها دارای سیستم تعلیق عقب مستقل و آپشن دامپرهای متغیر می‌باشند.


شاید پیشرانه‌های این خودرو آشناترین بخش فوکوس جدید باشند. یک پیشرانه ۳ سیلندر ۱ لیتری اکوبوست بنزینی با سه خروجی ۸۴، ۹۹ و ۱۲۳ اسبی وجود دارد. اگر قدرت بیشتری می‌خواهید می‌توانید پیشرانه بنزینی ۳ سیلندر ۱.۵ لیتری اکوبوست با قدرت‌های ۱۴۸ و ۱۸۰ اسب بخار را انتخاب کنید.


فورد طرفداران پیشرانه‌های دیزلی را نیز فراموش نکرده و پیشرانه ۱.۵ لیتری با قدرت‌های ۹۴ و ۱۱۸ اسب و نسخه ۲ لیتری ۱۴۸ اسب بخاری را ارائه می‌کند. گیربکس استاندارد فوکوس جدید از نوع ۶ سرعته دستی است اما می‌توانید گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک جدید را در برخی نمونه‌های بنزینی و دیزلی سفارش دهید. همچنین قوای محرکه هیبریدی ملایم نیز در آینده عرضه خواهند شد.

طیف مدل‌های فورد فوکوس جدید با نسخه استایل ادیشن آغاز می‌شود که زیر ۱۸ هزار پوند قیمت داشته و به‌طور قابل‌توجهی قیمت پایه این خودرو را پایین می‌آورد. البته این نسخه تجهیزات خیلی چشمگیری نداشته و برای دسترسی به سیستم‌های ارتباطی بهتر باید مدل Zetec را انتخاب کنید. تریم های ST-Line و ST-Line X و تریم های لوکس‌تر تیتانیم، تیتانیم X و ویگنیل اعضای دیگر خانواده فوکوس هستند. طبیعتاً نسخه استیشن این خودرو نیز عرضه می‌شود و یک نسخه شاسی‌بلند مانند با نام فوکوس اکتیو نیز عرضه خواهد شد اما چند ماهی تا معرفی آن زمان مانده است.


مدل عادی ۵ درب به وضوح تکامل یافته و در بخش جلویی بسیار شبیه برادر بزرگ‌تر یعنی فیستا است؛ اما در ادامه دگرگونی این خودرو سریعاً دیده می‌شود. فاصله بین محوری نسل جدید فوکوس ۵۳ میلی‌متر افزایش یافته تا فضای بخش عقب کابین که پاشنه آشیل نسل قبلی بود بهبود یابد.


نسخه‌های سفارشی استایل ادیشن از سیستم اطلاعات سرگرمی SYNC 3 استفاده می‌کنند که با اندروید اتو و اپل کارپلی تکمیل می‌شود. این سیستم در مدل Zetec و ST-Line با صفحه‌نمایش ۶.۵ اینچی عرضه می‌شود اما در مدل‌های دیگر دارای صفحه‌نمایش ۸ اینچی است. صفحه‌نمایش بزرگ‌تر در خودروی تست نیز نصب شده و دارای گرافیک تیز و خوب و پردازنده قوی به منظور جابجایی‌های سریع منوها است.


کل داشبورد ترکیبی از متریال نرم و باکیفیت و پلاستیک‌های سخت است. همین پلاستیک‌های سخت باعث می‌شوند فوکوس در بحث کیفیت کابین کمی پایین‌تر از رقبا قرار بگیرد. در واقع داشبورد هوشمندتر از یک گلف نیمه‌فول به نظر نمی‌رسد.


علاوه بر افزایش فاصله بین محوری، مهندسان فورد داشبورد را نیز تا حد ممکن به جلو برده‌اند تا فضای بیشتری برای زانوهای سرنشینان جلویی ایجاد شود. همچنین کف خودرو نیز مسطح بوده بنابراین فردی که در وسط صندلی عقب می‌نشیند مشکلی نخواهد داشت. قطعاً فوکوس از این نظر پیشرفت‌های زیادی داشته است و در بحث فضای سرنشینان عقب می‌تواند جزو بهترین‌های کلاس خود باشد.


فضای بار ۳۷۵ لیتری این خودرو نیز برای قرار دادن اسباب و وسایل کافی بوده و با نیازهای روزانه همخوانی دارد. البته در زمان حمل بارهای سنگین باید لبه صندوق را نیز در نظر داشته باشید.


فورد از نظر ایمنی کاملاً قوی عمل کرده و بی‌شک این خودرو با ۵ ستاره ایمنی خوش می‌درخشد. شما می‌توانید سیستم کو پایلوت ۳۶۰ را سفارش دهید که شامل کروز کنترل تطبیقی، تشخیص علائم ترافیکی و… می‌باشد. از دیگر تجهیزات ایمنی فوکوس جدید می‌توان به دستیار فرمان، هشدار نقاط کور و دستیار پیشگیری از برخورد با تشخیص عابران اشاره کرد.


سؤال بزرگی که فوکوس باید پاسخش را بدهد تأثیر یا عدم تأثیر افزایش فاصله بین محوری روی چابکی و هندلینگ خودرو است؛ و پاسخ آن خوشبختانه عدم تأثیر منفی است. ما بخش اعظم تست را با پیشرانه ۱۲۳ اسبی اکوبوست گذراندیم که در عقب دارای سیستم تعلیق میله پیچشی می‌باشد. شایان ذکر است مدل‌های دیگر از سیستم چند اتصالی رضایت‌بخش‌تر سود می‌برند.


در رانندگی شهری پاسخ سریع فوکوس در زمان چرخش فرمان را شاهد خواهید بود اما این به معنی عملکرد عصبی در سرعت‌های بالا نیست. خودرو در سرعت‌های بالا نیز پایدار باقی می‌ماند. فوکوس جدید راحت بوده و سواری نرمی دارد.

مدل ۱.۵ لیتری ST-Line سیستم تعلیق گران‌تری داشته و ارتفاع آن ۱۰ میلی‌متر کمتر است. این خودرو از نظر چابکی خیلی سرتر نیست و زمانی که شروع به تغییر جهت سریع در جاده‌های ناهموار می‌کنید پیچیدگی بیشتری را احساس خواهید کرد. این خودرو نسبت به نمونه کم‌توان‌تر پایداری بیشتری ایجاد می‌کند اما قطعاً ما نسخه ۱.۵ لیتری را به مدل ۱ لیتری ترجیح نخواهیم داد.


قوی‌ترین پیشرانه ۱ لیتری احساس سریع بودن را تداعی می‌کند اما خب در بطن یک خودروی بزرگ‌تر قرار گرفته است. این نسخه در اکثر موارد خوب بوده و زمانی که وارد بزرگراه شوید آن را یک کروزر عالی خواهید یافت.


البته که مدل ۱.۵ لیتری سریع‌تر از مدل ۱ لیتری بوده است. این پیشرانه ۱.۵ لیتری طیف قدرت وسیع‌تری داشته و اگرچه نسخه ۱ لیتری ۱۲۳ اسبی از دور حدود ۲۲۵۰ به بالا سرحال‌تر می‌شود اما مدل ۱.۵ لیتری ۱۸۰ اسبی در دور زیر ۲ هزار عملکرد قدرتمندانه‌ای نشان می‌دهد. این پیشرانه سریع و هیجان‌انگیز است.


فورد فوکوس جدید با مأموریتی غیرممکن که همان کابین بزرگ‌تر و سواری راحت‌تر و آرام‌تر و در عین حال به دست آوردن هندلینگ و چابکی بالاتر است روبرو بوده است؛ و البته از این مأموریت با پیروزی بیرون آمده است. فوکوس یک خودروی خانوادگی است که رانندگان مشتاق را همانند خانواده‌ها راضی خواهد کرد و در سفرهای طولانی یا جاده‌های پر پیچ و خم لذت‌بخش نشان خواهد داد. فوکوس توانایی‌های گسترده‌تری از حتی فولکس‌واگن گلف داشته و اگر در بازار خوش بدرخشد بجای چهار و نیم ستاره فعلی هر پنج ستاره را کسب خواهد کرد.

مشخصات فورد فوکوس Titanium 1.0 EcoBoost 125PS

  • قیمت: ۲۱۵۵۰ پوند
  • پیشرانه: ۳ سیلندر ۱ لیتری توربوی بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۱۲۳ اسب بخار/۱۷۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۱۰.۳ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۱۹۸ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۴.۸ لیتر در هر صد کیلومتر
[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. حمید

    ۱۴ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    یکم گرونه ولی خوب با حال به نظر میاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. محمد

    ۱۴ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (688 ديدگاه)

    برادر بزرگتر یعنی فیستا؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرهاد

      ۱۴ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (134 ديدگاه)

      فیستا برادر کوچکتر هستش نه بزرگتر

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Sajjad

    ۱۵ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    یکی از بهترین موارد برای بازار تشنه ایران البته با قیمت معقول
    مصرف سوخت بسیار خوب و کیفیت فوق العاده
    ظاهرش هم که خودتون شاهد هستید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. سعید سابق

    ۱۵ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (222 ديدگاه)

    خیلی شبیه مزدا میاتا شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. zaros

    ۱۶ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (27 ديدگاه)

    سلام
    عزیزان کسی میدونه این سیستم دستیار فرمان چیه؟
    لطفا اگر میدونید جوای بدید
    سپاس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Unique_lord16

    ۱۸ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اون درندگیش نمونده

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا