فورد

ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت آخر)

سرانجام به آخرین قسمت از سری مطالب تاریخچهٔ موستانگ شلبی رسیدیم. در قسمت‌های قبلی این سری مطالب تاریخچهٔ این ماسل کار پرافتخار و مشهور را به‌طور کامل و با جزئیات از نسل اول بررسی کرده و در قسمت قبلی به پایان تاریخچهٔ نسل دوم موستانگ شلبی رسیدیم. گفتیم که این نسل آخرین به‌روزرسانی خود را برای مدل ۲۰۱۳ تجربه کرد و یکی از جذاب‌ترین و باابهت‌ترین موستانگ‌های تاریخ شکل گرفت. GT500 طی این به‌روزرسانی به یک پیشرانهٔ جدید ۵.۸ لیتری V8 سوپرشارژ با ۶۶۲ اسب بخار قدرت و ۸۵۵ نیوتن متر مجهز شد که آن‌را به قوی‌ترین شلبی استاندارد کارخانه‌ای تا آن زمان تبدیل کرد؛ اما این GT500 جدید عمر کوتاهی داشت و تنها در دو مدل ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به بازار عرضه شد زیرا تولید نسل پنجم موستانگ در سال ۲۰۱۴ خاتمه یافت و نسل ششم جایگزین آن شد.

Mustang Shelby GT500 2013

بازگشت رسمی GT350

نسل ششم موستانگ برای اولین بار رسماً در دسامبر سال ۲۰۱۳ رونمایی شد اما در ابتدا خبری از نسخهٔ شلبی نبود و صرفاً نسخه‌های معمولی شامل پایه، اکوبوست و GT به بازار عرضه شدند؛ اما فورد برنامهٔ ویژه‌ای را برای نسخهٔ شلبی در این نسل تدارک دیده بود که آن احیای رسمی مدل افسانه‌ای شلبی GT350 پس از ۴۵ سال بود. همان‌طور که در قسمت‌های قبلی گفتیم، موستانگ شلبی برای اولین بار در سال ۱۹۶۵ با مدل GT350 متولد شد و در سال ۱۹۷۰ به همراه GT500 از خانوادهٔ موستانگ حذف شد. در نسل پنجم موستانگ نیز هرچند فورد رسماً با ساخت GT500 جدید نسخهٔ شلبی را احیا کرد اما همچنان خبری از GT350 نبود. البته در قسمت قبلی گفتیم که شلبی در سال ۲۰۱۰ به مناسبت چهل‌وپنج‌سالگی موستانگ GT350، اقدام به ساخت GT350 جدید کرد اما این خودرو به‌طور مستقل توسط شرکت شلبی ساخته شده بود و فورد هرگز به شکل رسمی در نسل پنجم موستانگ اقدام به ساخت GT350 نکرد.

Mustang Shelby GT350 2016

در نسل ششم موستانگ اما فورد تصمیم به احیای شلبی GT350 گرفت و بدین ترتیب در نمایشگاه لس‌آنجلس ۲۰۱۴ پس از نزدیک به نیم‌قرن، شلبی GT350 رسماً بازگشت و به خانوادهٔ موستانگ اضافه شد. به گفتهٔ فورد، GT350 تمرکز بیشتری از GT500 روی پیست دارد و برای رقابت با خودروهایی مثل شورلت کوروت، ب‌ام‌و M4 و پورشه ۹۱۱ GT3 طراحی شده است. زیر کاپوت این مدل یک پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی بنام Voodoo قرار گرفته که ۵۲۶ اسب بخار قدرت و ۵۸۲ نیوتن متر گشتاور دارد و نیروی آن توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی سبک‌وزن انتقال پیدا می‌کند. ازجملهٔ دیگر ویژگی‌های قابل‌توجه GT350 نیز می‌توان به تنظیم شاسی متمرکز بر پیست، تغییرات آئرودینامیکی مثل کاهش ارتفاع کاپوت، ترمزهای برمبو، صندلی‌های ریکارو، سیستم اگزوز فعال و اقدامات مختلف برای کاهش وزن اشاره کرد.

Mustang Shelby GT350 2016

علاوه بر این، برای GT350 سیستم مگناراید کمک‌فنرها هم قابل سفارش است و این اولین فوردی محسوب می‌شود که به این سیستم مجهز شده است. این شلبی دوست‌داشتنی در ظاهر هم با ویژگی‌هایی مثل گلگیرهای جلوی عریض‌تر، سپر جلوی تهاجمی‌تر با ورودی‌های هوای بزرگ‌تر و چهار سر اگزوز در عقب، نمای وحشی‌تری به خود گرفته و از نسخه‌های معمولی متمایز شده است؛ اما برای کسانی که حتی این ویژگی‌ها را هم کافی نمی‌دانستند، فورد در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۵ نسخهٔ خاصی از GT350 را با نام GT350R معرفی کرد. این نسخه که تمرکز بیشتری روی پیست دارد، برای رقابت با شورلت کامارو Z28 و پورشه ۹۱۱ GT3 RS در نظر گرفته شده است.

Mustang Shelby GT350R

شلبی GT350R به همان پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V8 با همان خروجی نسخهٔ استاندارد مجهز است اما چسبندگی آن با لاستیک‌های عریض‌تر میشلن پایلوت اسپرت کاپ بیشتر شده است. این لاستیک‌ها نیز روی رینگ‌های فیبر کربنی قرار گرفته‌اند که هرکدام حدود ۷ کیلوگرم سبک‌تر از رینگ‌های آلومینیومی GT350 هستند. علاوه بر این، به لطف اسپلیتر بزرگ‌تر و بال عقب فیبر کربنی، داون‌فورس خودرو هم افزایش پیدا کرده است. به‌منظور کاهش وزن، خریدارانی که تمایل داشته باشند می‌توانند سفارش حذف کارخانه‌ای سیستم صوتی، تهویه مطبوع، کف‌پوش صندوق بار، همهٔ کف‌پوش‌های داخلی و صندلی‌های عقب را بدهند. در این صورت وزن GT350R نزدیک به ۶۰ کیلوگرم کمتر از GT350 می‌شود.

Mustang Shelby GT350R

بازهم فورد، شلبی، هرتز

در قسمت‌های قبلی سری مطالب تاریخچهٔ موستانگ شلبی گفتیم که در سال ۲۰۰۶ به مناسبت چهل‌سالگی شلبی GT350H که در سال ۱۹۶۶ توسط شرکت هرتز اجاره داده شد، نسخهٔ ویژه‌ای از نسل پنجم موستانگ با همکاری سه شرکت فورد، شلبی و هرتز با نام شلبی GT-H ساخته و معرفی شد. ۱۰ سال بعد نیز به مناسبت پنجاه‌سالگی GT350H، این سه شرکت بار دیگر باهم همکاری کرده و شلبی GT-H جدیدی که بر اساس نسل ششم موستانگ ساخته شده بود را در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۶ معرفی کردند.

Ford Mustang Shelby GT-H

شلبی GT-H بر اساس موستانگ GT ساخته شده بود اما شلبی با استفاده از قطعات فورد پرفورمنس مثل تعلیق، اگزوز و رینگ‌های ۱۹ اینچی آلومینیومی با لاستیک‌های میشلن، آن‌را ارتقاء داده بود. علاوه بر این، شاسی خودرو هم با پکیج هندلینگ فورد بروز شده بود که به ارائهٔ تجربهٔ رانندگی مسابقه‌ای مانند کمک می‌کرد. این پکیج فنرهای پایین‌تر و تنظیم ویژهٔ کمک‌ها را هم به همراه داشت. GT-H در بیرون مثل نمونهٔ اصلی سال ۱۹۶۶ به رنگ مشکی با خطوط طلایی‌رنگ بود.

Ford Mustang Shelby GT-H

در قسمت‌های مختلف بدنهٔ این نسخهٔ ویژهٔ مثل جلوپنجره و بخش عقبی خودرو نشان GT-H کار شده بود و شلبی هم اسپلیتر و اسپویلر استاندارد را با نمونه‌های فیبر کربنی جایگزین کرده بود. علاوه بر این، یک کاپوت ویژه با دریچه‌های هوا و برآمدگی بزرگی در وسط نیز برای GT-H طراحی شده بود. کابین خودرو اما تا حد زیادی با موستانگ GT استاندارد یکسان بود و فقط نشان GT-H در قسمت‌های مختلف کار شده و یک پلاک با شمارهٔ تولید در آن نصب شده بود. از شلبی GT-H فقط ۱۴۰ دستگاه ساخته شد که مثل قبل به‌صورت اجاره‌ای توسط هرتز ارائه می‌شدند.

Ford Mustang Shelby GT-H

 

سرانجام، جدیدترین موستانگ شلبی

همان‌طور که گفته شد، در سال ۲۰۱۴ تولید نسل قبلی شلبی GT500 خاتمه یافت و هرچند در همین سال فورد شلبی GT350 را معرفی کرد که بر اساس نسل ششم موستانگ ساخته شده بود اما تا چند سال خبری از GT500 در خانوادهٔ موستانگ نبود تا اینکه بعد از حدود پنج سال غیبت و انتظار، سرانجام فورد اوایل امسال نسل جدید شلبی GT500 را در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۹ رونمایی کرد. این خودرو قوی‌ترین، پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین موستانگ شلبی تاریخ محسوب می‌شود.

فورد در GT500 جدید از همان پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V8 شلبی GT350 استفاده کرده اما مهندسان با استفاده از یک سوپرشارژر بزرگ، خروجی این پیشرانه را به اعداد فوق‌العادهٔ ۷۶۰ اسب بخار قدرت و ۸۴۷ نیوتن متر گشتاور رسانده‌اند. این یعنی هرچند گشتاور GT500 جدید به میزان جزئی کمتر از نسل قبلی است اما در عوض قدرت آن به تقریباً ۱۰۰ اسب بخار بیشتر شده است. البته علاوه بر تجهیز به سوپرشارژر، در این پیشرانه تغییرات دیگری مثل میل‌لنگ متفاوت و استفاده از سر سیلندر آلومینیومی و شاتون‌های فورج‌کاری شده هم صورت گرفته است و بنابراین پیشرانهٔ کاملاً مدرنی محسوب می‌شود. مهندسین فورد در این موتور اینترکولر را بین بلوک‌های سیلندر نصب کرده‌اند تا مرکز ثقل خودرو کاهش پیدا کند. این پیشرانه همچنین از سیستم روغن‌کاری پیشرفته‌ای هم برخوردار است تا در شتاب‌های جانبی بالا همچنان روان کاری مناسب صورت گیرد.

برای انتقال نیروی این موتور برای اولین بار در تاریخ GT500 یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه در نظر گرفته شده و خبری از گیربکس دستی نیست. به‌منظور مدیریت قدرت عظیم پیشرانه نیز شاسی شلبی GT500 جدید به تعلیق اصلاح شده با فنرهای سبک‌تر و نسل جدید دامپرهای مغناطیسی و واحد الکترونیکی نیروی کمکی فرمان مجهز شده است. مجموعه‌ای از دیسک‌های ترمز سوراخ‌دار بسیار بزرگ ۴۲۰ میلی‌متری با کالیپرهای شش پیستونهٔ برمبو نیز وظیفهٔ مهار کردن این هیولای سرکش را بر عهده دارند. این‌ها بزرگ‌ترین دیسک‌های ترمزی محسوب می‌شوند که تاکنون در یک کوپهٔ آمریکایی بکار رفته‌اند. این ترمزها ۲۰ درصد بزرگ‌تر از ترمزهای شلبی GT350 هستند زیرا GT500 بجای رینگ‌های ۱۹ اینچی، به‌صورت استاندارد به رینگ‌های ۲۰ اینچی مجهز شده که با لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲ پوشیده شده‌اند.

فورد هنوز مشخصات عملکردی دقیق شلبی GT500 جدید را اعلام نکرده اما به لطف قدرت فوق‌العادهٔ پیشرانه و گیربکس دوکلاچه، قطعاً خودروی بسیار سریعی خواهد بود. به گفتهٔ فورد، این خودرو بین ۳ تا ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و مسافت ۴۰۰ متر را هم در زیر ۱۱ ثانیه طی می‌کند. سازندهٔ آمریکایی همچنین ادعا کرده است که نسل جدید شلبی GT500 پرشتاب‌ترین موستانگ جاده‌ای تاریخ بوده و از بیشترین تکنولوژی‌های عملکرد بالا در تاریخ این ماسل کار افسانه‌ای برخوردار است. این خودرو ظاهر بسیار تهاجمی و هیولا مانندی هم دارد که با ویژگی‌های متعددی مثل جلوپنجره و ورودی‌های هوای بزرگ‌تر و گلگیرهای عریض‌تر نسخه‌های معمولی موستانگ متمایز شده است. همچنین خوشبختانه در GT500 از همان دماغهٔ پیش از فیس‌لیفت موستانگ استفاده شده است.

شلبی GT500 جدید ادامهٔ دهندهٔ راه پرافتخار موستانگ‌های شلبی است. راهی که در سال ۱۹۶۵ با معرفی اولین شلبی GT350 آغاز شد و تا به امروز ادامه پیدا کرده است. این خودرو با بهره‌گیری از جدیدترین تکنولوژی‌های صنعت خودروسازی، نام بزرگ موستانگ شلبی را به سطح جدیدی ارتقاء داده است. البته GT500 جدید وظیفهٔ سنگینی بر عهده دارد که آن حفظ اعتبار و آبروی موستانگ شلبی افسانه‌ای است.

فهرست تمام مطالب تاریخچهٔ موستانگ شلبی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. ali (chevy nova)

    ۵ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (6807 ديدگاه)

    اسطوره ای با فروش 10 میلیونی در عرض 5 دهه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. ایمان

    ۵ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (3895 ديدگاه)

    این راه پر افتخار همچنان ادامه دارد ….
    ☆ فورد ? موستانگ ? شلبی ☆

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. آریا ماشین

    ۵ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (661 ديدگاه)

    ببخشید کامنتم به موضوع ربطی نداره ولی همین چند ساعت پیش کونیگ زگ رکورد ۰-۴۰۰-۰ رو جا به جا کرد
    اونم با رگرا
    حدود ۲ ثانیه رکورد خودش رو ارتقا داد
    در این حد از بقیه جلو افتاده که رکورد های خودش رو میزنه?
    اگه یادتون باشه رکورد ۰-۳۰۰-۰ هم که دست کونیگ زگ ONE:1 هست قبلش دست آگرا R بود که کونیگ زگ رکورد خودش رو زد اینجا هم با رگرا رکورد آگرا RS خودش رو زد
    پدال جان لطفا هر چه سریعتر مطلب رو بزار

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. اعتمادیان

    ۵ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (257 ديدگاه)

    یک اسطوره پر افتخار

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Farzad

    ۵ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (163 ديدگاه)

    لامصب خیلی خوش عکسه….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. فرهاد تابش

    ۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (6 ديدگاه)

    پریسیده بودم کسی جوایب نداد:
    دوستان ماسل کار خوب تو تهران کی سراغ داره؟
    میخوام رو پیکان موتور 8 سیلندر بزارم.
    فقط ماسل کار واقعی باشه و مهارت کافی داشته باشه تا بتونه 8 سیلندر رو به پیکان بخورونه.
    ماسل کاری سخته و تجربه بالا میخواد.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا