فورد

ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت نهم)

این هفته هم با قسمت دیگری از سری مطالب ماسل کارها در خدمت شما عزیزان هستیم. در مرور تاریخچهٔ این ماسل کار افسانه‌ای، از قسمت هفتم، به نسل سوم رسیدیم که تاریخچهٔ این نسل در قسمت قبلی هم ادامه پیدا کرد و در این قسمت نیز همچنان ادامهٔ تاریخچهٔ نسل سوم موستانگ را بیان می‌کنیم. در قسمت قبلی این سری مطالب تا سال ۱۹۸۷ پیش رفتیم یعنی سالی که نسل سوم موستانگ فیس‌لیفت عمده‌ای را تجربه کرد. در قسمت هشتم این سری مطالب به‌طور کامل تغییرات و بهسازی‌های موستانگ طی این فیس‌لیفت را بیان کردیم و امروز در این قسمت ادامهٔ تاریخچهٔ نسل سوم فورد موستانگ را از سال ۱۹۸۸ به بعد پی می‌گیریم.

Mustang LX 1988

تغییرات عمده‌ای در سال ۱۹۸۸ در موستانگ صورت نگرفت و صرفاً ارائهٔ سقف T-Top از میانهٔ این سال متوقف شد. در سال ۱۹۸۹ نیز فورد به مناسبت بیست‌وپنج‌سالگی موستانگ نسخهٔ ویژه‌ای از آن‌را معرفی نمود؛ اما این مدل تفاوت چندانی با نسخه‌های استاندارد موستانگ نداشت و تنها ویژگی آن نشان کوچک ۲۵ سالگی روی داشبورد سمت شاگرد بود. تولید نسخهٔ ۲۵ سالگی موستانگ از تاریخ ۲۷ مارس سال ۱۹۸۹ آغاز شد و تا پایان مدل ۱۹۹۰ ادامه یافت.

Mustang 25th Anniversary 1989

از سال ۱۹۸۹ به بعد اما فورد تمرکز بر توسعهٔ نسل چهارم موستانگ را آغاز کرد و به همین دلیل نسل سوم تا پایان تولیدش یعنی سال ۱۹۹۳ تغییرات چندانی را تجربه نکرد. بااین‌حال در سال ۱۹۹۰ تغییراتی در کابین موستانگ صورت گرفت که شامل اعمال تغییراتی در داشبورد سمت راننده و نصب غربیلک فرمان جدیدی می‌شد که به ایربگ مجهز بود. علاوه بر این، در پانل‌های جانبی عقب تجدیدنظر شده و دستگیره‌هایی برای سرنشینان عقب تعبیه شد، کیفیت صدای بلندگوها بهبود پیدا کرد، جیب روی درها به‌صورت استاندارد ارائه شد و تریم چرمی هم برای موستانگ قابل سفارش بود.

Ford Mustang GT 1991

برای مدل ۱۹۹۱ اما تغییراتی در پیشرانهٔ ۲.۳ لیتری چهار سیلندر موستانگ صورت گرفت که قدرت آن‌را از ۸۸ اسب بخار به ۱۰۵ اسب بخار افزایش داد. این افزایش قدرت به لطف تجدیدنظر در سر سیلندر پیشرانه با شمع دو جرقه‌ای در هر سیلندر رخ داده بود. همچنین در همین سال در سقف نسخهٔ کابریولت اصلاحاتی صورت گرفت و برای نمونه‌های مجهز به موتور ۵ لیتری هم رینگ‌های آلیاژی ۱۶ اینچی جدید پنج پره‌ای با طرح ستاره‌ای ارائه شد؛ اما در این سال قیمت پایهٔ موستانگ برای اولین بار از ۱۰ هزار دلار فراتر رفت و درنتیجه فروش آن رو به کاهش گذاشت به‌نحوی‌که فروش موستانگ در سال ۱۹۹۱ برای اولین بار در طول تاریخش به زیر صد هزار دستگاه در سال رسید. کاهش فروش موستانگ در سال بعد هم ادامه یافت و فروش آن در سال ۱۹۹۲ به تنها ۷۹ هزار دستگاه رسید.

Mustang LX 1992
Mustang GT Convertible 1993

در سال ۱۹۹۳ که آخرین سال تولید نسل سوم موستانگ بود، به علت ایجاد تغییراتی در پیشرانهٔ ۴.۹ لیتری موستانگ، قدرت آن کاهش یافته و به ۲۰۵ اسب بخار رسید. همچنین در این سال برای اولین بار امکان سفارش سیستم پخش سی‌دی به‌صورت کارخانه‌ای برای موستانگ فراهم شد. در همین سال اما فورد بخش جدیدی بنام SVT را به‌منظور تولید نسخه‌های اسپرت و قدرتمندتری از محصولاتش تأسیس کرد. شاید امروزه مشهورترین محصول بخش SVT فورد مدل F150 رپتور باشد اما این بخش کار خود را با تقویت نسل سوم موستانگ آغاز کرد و اولین محصول آن نسخهٔ اسپرتی از موستانگ با نام SVT کبرا بود که در سال ۱۹۹۳ معرفی شد.

Mustang SVT Cobra 1993

این مدل از همان پیشرانهٔ ۴.۹ لیتری V8 استفاده می‌کرد که در مدل‌های GT و LX هم وجود داشت اما با اعمال تغییراتی خروجی این موتور به ۲۳۵ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور رسیده بود که ۳۰ اسب بخار بیشتر از GT مدل ۱۹۹۳ بود و بنابراین قوی‌ترین مدل نسل سوم موستانگ محسوب می‌شد؛ اما موستانگ SVT کبرا علیرغم قدرت بیشتر، ظاهر ساده‌تری نسبت به مدل GT داشت. علاوه بر این، در همین سال مدلی بنام کبرا R هم تولید شد که در اصل نسخه‌ای مخصوص مسابقه بود تا جایی که حرف R در آن از کلمهٔ Race گرفته شده بود اما به‌صورت قانونی مجوز تردد در جاده‌های عمومی را هم داشت.

Mustang SVT Cobra R 1993

در این مدل به جهت کاهش وزن، سیستم صوتی شامل رادیو، بلندگوها، آنتن و سیم‌کشی‌ها به همراه صندلی‌های عقب، کمربندهای ایمنی عقب، چراغ‌های مه شکن، تهویه مطبوع و عایق‌های صدا حذف شده بود که حذف تمامی این موارد موجب کاهش وزنی در حدود ۲۰۰ کیلوگرم شده بود. علاوه بر این در کبرا R کمک‌های قابل تنظیم Koni و فنرهای Eibach استفاده شده بود که هرچند برای استفاده در خیابان‌ها کمی خشک بود اما در پیست مسابقه عالی عمل می‌کرد. این مدل همچنین به ترمزهای بزرگ‌تری هم مجهز شده بود که در جلو دارای دیسک‌های عظیم ۱۳ اینچی و در عقب ۱۰.۵ اینچی بود.

Mustang SVT Cobra R 1993

کبرا R اما از همان پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 کبرای استاندارد استفاده می‌کرد ولی این موتور به یک رادیاتور منحصربه‌فرد و یک خنک‌کنندهٔ روغن به‌صورت استاندارد مجهز شده بود که خنک‌کنندگی موتور را بهبود می‌بخشید. کبرا R همچنین به رینگ‌های ۱۷ اینچی جدیدی هم مجهز شده بود. البته این رینگ‌ها چندی بعد در نسل جدید موستانگ GT مدل ۱۹۹۴ ارائه شدند اما پیش از آن برای کبرا R ارائه شده بود. البته این رینگ‌ها در کبرا R به رنگ مشکی با تریم کرومی بودند و با لاستیک‌های گودیر پوشیده شده بودند که لاستیک‌های استاندارد موستانگ کبرا محسوب می‌شد. به گفتهٔ SVT، موستانگ کبرا R ظرف ۵.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسید و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۲۲۵ کیلومتر در ساعت را هم داشت. کبرا R خودروی تولید محدودی بود به‌نحوی‌که تنها ۱۰۷ دستگاه از آن ساخته شد که همگی به رنگ قرمز بودند و بسیاری از آن‌ها توسط مجموعه‌های خصوصی خریداری شدند.

Mustang SVT Cobra R 1993

نهایتاً اما در سال ۱۹۹۳ تولید نسل سوم موستانگ پس از ۱۴ سال به پایان رسید و بنابراین این نسل رکورد طولانی‌ترین زمان تولید را در بین تمامی نسل‌های موستانگ در اختیار دارد. نسل سوم این خودرو هرچند در ظاهر به‌هیچ‌عنوان درخور نام بزرگ موستانگ نبود اما رونق بیشتری نسبت به نسل دوم داشت چراکه در این نسل قدرت خودرو به بیش از ۲۰۰ اسب بخار رسید و مدل‌های کابریولت و GT هم پس از چند سال غیبت بار دیگر در این نسل به خانوادهٔ موستانگ بازگشتند. نسل سوم موستانگ طی ۱۴ سال به فروشی بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه دست پیدا کرد و سرانجام در سال ۱۹۹۳ از خط تولید کنار رفت تا جای خود را به نسل مدرن و تازه‌نفس چهارم بدهد.

اما گفتیم که از سال ۱۹۸۹ فورد تمرکز خود را بر روی توسعهٔ نسل چهارم موستانگ گذاشته و پروژهٔ توسعهٔ این نسل در آن سال آغاز شد. بدین ترتیب از سال ۱۹۹۰ پروتوتایپ‌های مختلفی از نسل چهارم موستانگ ساخته شد. سپس در نمایشگاه دیترویت ۱۹۹۳ فورد کانسپتی بنام موستانگ مک III را رونمایی کرد که اشاره‌ای به نسل چهارم موستانگ محسوب می‌شد. سپس نهایتاً چندی بعد نسل چهارم فورد موستانگ رسماً معرفی شده و تولید آن از اکتبر سال ۱۹۹۳ آغاز شد و با مدل ۱۹۹۴ به بازار آمد.

Mustang Mach II Concept 1993

این نسل بر اساس نسخهٔ بروز شدهٔ پلت‌فرم فاکس ساخته شده بود که فورد به‌منظور بهبود این پلت‌فرم جهت استفاده در نسل چهارم موستانگ ۷۰۰ میلیون دلار هزینه کرده بود. در این راستا تلاش‌هایی در جهت بهبود هندلینگ خودرو و کاهش سروصدا صورت گرفته بود. همچنین تعلیق جلوی موستانگ از نوع مک‌فرسون با بازوهای کنترلی طولانی‌تر، اسپیندل‌های جدید، میله‌های آنتی رول و سایر ارتقاءها بود. تعلیق عقب نیز از نوع چهار اتصالی بود و در تمامی مدل‌ها ترمزها به‌صورت استاندارد در هر چهارچرخ دیسکی بودند درحالی‌که امکان سفارش ترمز ABS هم وجود داشت.

Mustang 1994

طراحی نسل چهارم موستانگ توسط Bud Magaldi صورت گرفته بود که در آن از برخی عناصر موستانگ‌های کلاسیک استفاده کرده بود. در کل نسل چهارم موستانگ از استایل بسیار مدرن‌تری برخوردار بود که کاملاً از فرم خشک و بی‌روح نسل سوم فاصله گرفته بود. البته این نسل در ظاهر هنوز هم با یک موستانگ اصیل بسیار فاصله داشت اما طراحی آن تا حد زیادی بهتر از قبل شده بود. در نسل چهارم موستانگ همچنان نسخهٔ کابریولت وجود داشت اما برخلاف نسل‌های قبل، مدل کوپه در دو نسخهٔ مختلف ناچ‌بک و فست‌بک یا لیفت‌بک تولید نمی‌شد و نسخهٔ کوپهٔ نسل چهارم صرفاً به یک کوپهٔ معمولی تبدیل شد. به‌عبارت‌دیگر، دو نسخهٔ کوپهٔ قبلی در یک مدل ادغام شدند و حالا موستانگ تنها در دو نسخهٔ کوپه و کابریولت به تولید می‌رسید.

Mustang GT Convertible 1994

نسل چهارم موستانگ در کنار ظاهر کاملاً جدید، از کابین جدیدی هم بهره‌مند بود که در آن از طرح کاکپیت دوگانه استفاده شده بود. در سال ۱۹۹۴ موستانگ با آپشن‌های زیادی ارائه شده که بعضی از آن‌ها بعدها به تجهیزات استاندارد تبدیل شدند. ازجملهٔ تجهیزات این ماسل کار می‌توان به پنجره‌ها و آینه‌های برقی، ریموت کنترل و سیستم ورود بدون کلید، تهویه مطبوع و کروز کنترل اشاره کرد. همچنین تمامی مدل‌ها به‌صورت استاندارد به کمربندهای ایمنی سه‌نقطه‌ای و دو ایربگ جلو مجهز بودند.

در بخش پیشرانه‌ها نیز خوشبختانه نمونهٔ چهار سیلندر در لیست موتورهای نسل چهارم وجود نداشت و پیشرانهٔ پایه یک واحد ۳.۸ لیتری V6 با ۱۴۵ اسب بخار قدرت و ۲۹۲ نیوتن متر گشتاور بود. نیروی این موتور به‌صورت استاندارد توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی انتقال پیدا می‌کرد درحالی‌که امکان سفارش یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک هم وجود داشت. در سال ۱۹۹۴ اما مدل GT معرفی شد که عملکرد بالاتری نسبت به موستانگ GT نسل قبلی داشت. البته GT جدید همچنان از همان پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 (که در اصل حجم آن ۴.۹ لیتر بود) نسل قبلی استفاده می‌کرد که مثل قبل ۲۱۵ اسب بخار قدرت داشت.

Mustang GT 1994

اما برخلاف نسل قبلی، این پیشرانهٔ هشت سیلندر صرفاً در مدل GT ارائه می‌شد و برای مدل پایه قابل سفارش نبود. موستانگ GT ظرف حدود ۶.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسید و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۲۲۰ کیلومتر در ساعت را داشت. موستانگ GT در ظاهر هم با برخورداری از پروژکتورهای جلو، اسپویلر عقب و رینگ‌های متفاوت، به‌صورت جزئی از نسخهٔ پایه متمایز شده بود. در قسمت بعدی این مطلب، ادامهٔ تاریخچهٔ نسل چهارم موستانگ را پی خواهیم گرفت. با ما همراه باشید.

Mustang GT 1994

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. فورد

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (853 ديدگاه)

    اگر هم ماشین خوبی بوده ولی موستانگ نبوده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. (Ali (Chevy nova

      ۲۰ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (6790 ديدگاه)

      فورد
      دادا ىه دونه از اون مدل 89 موستانگ قرمز رو 240 مىلىون قىمت زدن واسه فروش
      پلک قدىم هم هستش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. حمیدرضا

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    تجهیزات سال 94 امروزه شدن استاندارد ولی من داشتم میخوندم احتمالا منظورش در مورد موستانگ هست چون هنوز خودروهای زیادی هستن که با شیشه جلو دستی و این جور چیزا عرضه میشن نسل های سوم و چهارم به نظرم خیلی اسیایی طراحی شدن البته برای دوره خودشون انقلابی محسوب میشن ولی واقعا با چهره خشن یک ماسل کار ارتباطی نداشتن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. مهدی

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1586 ديدگاه)

    باز به قول شما دهه ۹۰ خوب بود اما موستانگ نبود اما دهه ۸۰ واقعا منو یاد دوو ریسر میندازه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آیدین

      ۲۰ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (12 ديدگاه)

      صد رحمت به دوو ریسر

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. Amir.z

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (174 ديدگاه)

    درست کمتر کسی هست که از نسل 3 و 4 موستانگ خوشش بیاد اما به هرحال همین نسل ها بودن که زمینه ساز تولید نسل 5 بودن
    بچه ای که میگفتن خیلی شبیه بابابزرگ افسانه ایش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. آیدین

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (12 ديدگاه)

    هیچ کدوم تعریفی ندارن و در حد اسم موستانگ نیستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Ehsangt3

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (164 ديدگاه)

    باسلام
    وباتشکر از آقای دهقان بابت زحماتی که برای تهیه این مطالب می کشن
    به نظر من موستانگ نسل اول مثل یه ورزشکار قهرمان میمونه که همه توقع داشتن پسرش هم مثل خودش باشه یعنی نسل دوم ولی پسر .نوه ونتیجه نتونستن مثل پدر باشن ولی خوب دوباره نسل 5 و6 نام پدربزرگ رو زنده کردن وبه اوج رسوندن
    به نظر من تنها خودروی افسانه ای آمریکایی که همیشه تو اوج موند کوروت بوده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Reventon

      ۲۱ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (282 ديدگاه)

      خراب شدن موستانگ و کامارو دوج در دهه ۸۰ بخاطر بحران نفتی بود که قیمت سوخت به شدت بالا رفت و بخاطر همین خودرو سازا مجبور شدن قدرتو و حجمو مصرف سوختو موتورو پایین بیارن و بیشتر رو ایرودینامیک کار کنن
      ولی تو قرن بیستم حل شد
      وقتی که خاورمیانه رو باز به استعمار خودشون در اوردن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. ژان وال‌ ژان

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (166 ديدگاه)

    در چند عکس اول به وضوح رگه هایی از طراحی پراید خودمون ( فرود فستیوا ) دیده میشه
    سپر
    ورودی هوا
    چراغ جلو
    آینه ها

    JVJ

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. (Ali (Chevy nova

      ۲۰ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (6790 ديدگاه)

      بازم ىه کاربر ترول دىگه با 5 تا دىدگاه تا الان که اسمش ژان وال ژان هست
      اگه اىن شبىه پراىده بنز cls نسل جدىد هم عىنه برلىناس و نسل جدىد a کلاس عقبش کپى هىوندا هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. (Ali (Chevy nova

        ۲۰ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (6790 ديدگاه)

        ممکنه بعضى ها بپرسن من از کجا متوجه شدم ژان وال ژان المانى بازه
        مشخصه تو پست ((جذاب‌ترین تصاویر محصولات پورشه که تاکنون ندیده‌اید)) و((بررسی آئودی S4 )) از ماشىنهاى المانى خىلى تابلو طرفدارى کرده

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. ژان وال‌ ژان

        ۲۰ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (166 ديدگاه)

        سلام علی آقا من اصلا قصد ناراحت کردن شما رو نداشتم گویا شما خیلی آزرده شدید که اینطوری به من حمله کردید معذرت می‌خوام علی آقا اگر ناراحت شدید متاسفانه چند ماهی میشه نیامدم پدال و ایمیلی که باهاش کامنت میذاشتم رو فراموش کردم
        بازم معذرت می‌خوام علی آقا

        موافقم 0
        مخالفم 0
      3. عشق فراري

        ۲۰ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (7 ديدگاه)

        دوست عزیز من خودم بدون تعصب از شاهکارهای آمریکایی ها من جمله فورد جی تی،موستانگ،شورلت کوروت و… حمایت کردم و خواهم کرد اینم خدمت جنابعالی بگم مسخره کردن برند های آلمانی همونطور که مسخره کردن آمریکایی ها واسه شما سخته برای ما هم مشکله و ترول خوندن آلمانی بازهاهم به هیچ وجه درست نیست

        موافقم 0
        مخالفم 0
      4. حسین دهمرد

        ۲۰ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (2417 ديدگاه)

        داش علی مگه پراید رو از روی فورد فستیوا نساختن؟
        خب طبیعیه که پراید شبیه فورد باشه یا فورد شبیه پراید باشه.
        عجب پراید تو پرایدی شد.آقا یه راه ارتباطی به ما بده درباره ماشین سوال دارم.نمیشه اینجا مطرح کنم .کامنتم اسپم میشه بچه ها هم حق دارن تو سایت.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  8. عشق فراري

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (7 ديدگاه)

    نمیدونم چرا کامنتها حذف میشه اما موستانگ واقعا شاهکاره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. امیر

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (48 ديدگاه)

    پدال جان خواهشا فاصله قرار گرفتن تاریخچه متسل کار هارو کم تر کن خیلی طولانی میشه اینجوری که شما دارید پیش میرید اگه با این سرعت پیش برید تا بخواد تاریخچه ماسل کارها تموم شه فکر کنم چند سال طول بکشه بهتر نیست هر هفته دوقسمت بیرون بدین یا حد اقل هر هفته یه قسمت بدین یا هر قسمت رو طولانی تر کنید تا تعداد قسمت ها کمتر بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا