فورد

مقاومت حیرت‌انگیز شاسی فورد سوپردیوتی

فورد برای اثبات مقاومت بالای شاسی های پیک آپ سری F سوپر دیوتی مدل ۲۰۱۷ خود، یک نمایش جالب را تدارک دیده است.

2017 Super Duty Frame Stunt
Super Duty Frame Stunt
آنها با کمک یک جرثقیل بزرگ، یک شاسی فورد سوپردیوتی جدید را به بالا کشیدند در حالی که تعدادی خودروی وانت سری اف به تدریج به کابلهایی که از دو سوی این شاسی متصل بود، اضافه می شدند. سرانجام این شاسی توانست معادل ۸ عدد وانت فورد F-150 و یک کامیون کمپرسی که در مجموع ۲۲.۷ تن وزن داشتند را به بالا بکشد در حالی که این قاب فولادی، بدون خم شدن توانست این مجموعه بار را تحمل نماید.

Super Duty Frame Stunt
Super Duty Frame Stunt
این موضوع نشان می دهد که یک وانت سوپر دیوتی هرچند با تمام ظرفیت و در بدترین شرایط تا جایی که تعلیق و تایرهای آن اجازه دهند می تواند بدون مشکل، انجام وظیفه کند.
این ویدئوی جالب را از دست ندهید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۴۲ دیدگاه‌ها

  1. luis

    ۷ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (612 ديدگاه)

    چه میکنه این فورد چه میکنه این صنعت خودرو سازی امریکا ایول ایول ایول.
    رهگذر بیا ببین که…..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمدرضا

      ۷ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (21 ديدگاه)

      اینا هم وانت میسازن. صنعت خودروی ما هم میسازه…

      وانت پراید رو با این مقایسه کنین تا ببینین چقدر فاصله داریم

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. محمدرضا

      ۷ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (21 ديدگاه)

      اینا هم وانت میسازن. صنعت خودروی ما هم میسازه…

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. سامان اذری

      ۷ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      خودروسازهای امریکایی بعد از پشت سرگذاشتن ورشکستگی الان به شدت دارن پیشرفت میکنند
      ایول به اوباما که نزاشت خودروسازهاش ورشکست شن

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. امیر مرادی

        ۷ مهر ۱۳۹۴
        سوابق: (113 ديدگاه)

        اگر این آزمایش روی وانت پراید انجام بشه همون بار اول که جرثقیل بلندش کنه شاسیش از اتاق در میاد

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. Archi KHAN

        ۷ مهر ۱۳۹۴
        سوابق: (2167 ديدگاه)

        عاغا نگو تورا خدا
        حالا حضرات هم جو گیر میشن ، میخواد از مانع ورشکستگی خودروسازای داخلی بشن …
        که شدن مثل اینکه …

        موافقم 0
        مخالفم 0
    4. ali ayat

      ۷ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (716 ديدگاه)

      اگه توجه کرده باشین هر بار ماشین هارو میزاشتن ماشین بالایی رو برعکس ماشین پایینی قرار میدادن تا وزن کنترل شه حالا اگه همین تبلیغ تو ایران بود یا کابل پاره میشد یا جرثقیل خراب بود چون معمولا مال بیست سال پیشه یا سر ماشین هارو همه یه طرف میزاشتن جرثقیل کج میشد میوفتید همه ماشین هاهم عین لاکپشت که برعکس میکنی میشدن
      آخرشم میگفتن تقصیر آمریکای جهان خواره چون ایراد از ما نیست به ماشین قطعا مربوطه که بد تولید شده

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. amirhosein

        ۷ مهر ۱۳۹۴
        سوابق: (92 ديدگاه)

        دمت گرم به نکته جالبی اشاره کردی

        موافقم 0
        مخالفم 0
    5. bee

      ۷ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (80 ديدگاه)

      البته ی کلک مهندسی هم زدند!
      اگر وانت ها از مرکز شاسی آویزان می شدند و شاسی از دو سر به جرثقیل وصل میشد مطمئناً اینقدر وزن رو تحمل نمی کرد.
      با این شرایط بیشتر بار توسط کابل های خود جرثقیل تحمل میشه چون اگر تعادل گره رو در اون نقطه رو نگاه کنیم کابل ها در یک راستا قرار میگیرند که نتیجتاً بیشترین بار رو تحمل می کنند.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. عباس

        ۷ مهر ۱۳۹۴
        سوابق: (154 ديدگاه)

        از نظر علم مقاومت حق با شماست!ولی شاسی ماشینبه صورت یکپارچه ست،اگه توجه کنید در هنگام زیر بار رفتن!بیشتریت فشار رو محور ها هاست که در فیلم کابل ها به محورهای چرخ وصل شدن!در حال زیر بار بیشتر فشار به محور میاد که به چرخ و در انتها به زمین منتقل میشه!

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. sohell

        ۲۷ دی ۱۳۹۴
        سوابق: (5 ديدگاه)

        جرثقیل به محل محورهای ماشین وصله و بار به خود شاسی
        نظر شما خوبه
        به نظر منم باید نقاط اتصال بار به شاسی رو بیشتر می کردن تا به واقعیت و بارگذاری نزدیک تر میشد
        البته این که ی شاسی بتونه این همه بار نقطه ای رو تحمل کنه واقعا عالیه که اگر بار گسترده هم میشد فک نکنم براش مشکلی پیش میومد

        موافقم 0
        مخالفم 0
    6. رهگذر

      ۷ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (353 ديدگاه)

      خوشحالم که خوشحالی!! اما ایکاش بدون ذوق زدگی به این فیلم تبلیغاتی نگاه میکردی! هنوز این امریکائیها دروغاشون رو با شکوه به مخاطب ساده ارائه میکنند!! البته من شخصا به موسس این کمپانی احترام قائلم ولی از محصولاتش اصلا خوشم نمیاد! کلا ماشینهای یغور امریکایی رو ایرانی های با جثه خیلی کوچیک خیلی دوست دارند نیمدونم چرا! شاسی بلند ها رو هم زنها و ادمای کوچیک علاقه عجییب بهش دارند و قوی هیکل ها خیل هاشون یه سدان رو علاقه دارند و نمیدونم چرا اینطوریه!! به هر حال سلیقت همینه دیگه چکارش کنیم؟ فقط حرفهای عجیب و غریب و ……… نگو بقیش مهم نیست

      موافقم 0
      مخالفم 0
    7. مهندس

      ۸ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (12 ديدگاه)

      آقا این تبلیغ فریبکارانه بود به چندین دلیل
      1. وزن گفته شده باید به 4 تقسیم بشه
      2. بالاتر از شاسی چهارچوب فلزی نصب شده که مانع ایجاد فشار به شکل افقی به شاسی شد
      3. طبق قانون فیزیک هرچه فاصله کمتر بشه نیروی بیشتری برای خم کردن لازمه که تو این تست فاصله کمتر از 30 سانت بود
      4.اساسا وسط شاسی که نقطه مهمی بشمار میاد تحت هیچگونه فشاری قرار نگرفت
      5. تلاش زیادی شده بود که نحوه اتصال شاسی به خوبی دیده نشه تا بیننده دچار گمراهی بشه.
      در کل این فیلم حیله تبلیغاتی بدتر از ایران خودرو و سایپا بود.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    8. احسان

      ۱۴ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (15 ديدگاه)

      دقت کنید که خودروها از کجای شاسی آویزان شده است.
      باید آنها را از وسط شاسی آویزان می کردند. به نظرم در این موقعیت اگر جرثقیل توان داشت باز هم می شد وزن را بالاتر برد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. میلاد

    ۷ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (24 ديدگاه)

    ماشین امریکایی یعنی همین …..استقامت بالا همراه با قدرتی باور نکردنی……

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. احمد باقری

    ۷ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    اینا دیگه مرزهای مقاومت شاسی رو جابجا کردن. آفرین.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مهدی

    ۷ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (18 ديدگاه)

    البته این رو هم باید دونست که شاسی تحت تعادله، و همین باعث میشه تقسیم وزن یکسان انجام بشه. و مقاومت به حد زیادی بالا میره. مثل همون لامبورگینی که روی چهارتا فنجون قرار دادن. مقاطع حساس زمانی که تحت خمش و یا بدتر به پیچش بیفته و یا ضربه بخوره. که اینجا نداشتیم. ولی باز مقاومت خارق العاده ای داشت و با این شرایط هم توی دنیای عادی فکر نکنم اصلا براش بوجود بیاد. دمشون گرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mohammad_boss429

      ۷ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (87 ديدگاه)

      به قسمت وسطی شاسی اصلا فشار وارد نمیشه. فقط فشار روی قشمت های قرمز رنگه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. میلاد

    ۷ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (23 ديدگاه)

    عالییییییی….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. احمد باقری

    ۷ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    عجیبه شاید من اشتباه می کنم ولی هر جور دقت کردم، بقیه ماشینها و کامیون، به شاسی وصل نشده اند، بلکه شاسی و بقیه ماشینها و کامیون به جرثقیل وصل شده اند، نمی دونم منظورم رو رسوندم یا نه؟منظورم این هست که دو تا تیغه به شاسی وصل شده اند که گوشه های همون تیغه ها امتداد پیدا کرده و به بقیه وصل شده اند، در حالی که باید به شاسی وصل بشن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سعید

      ۷ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (222 ديدگاه)

      دقیقا با شما موافقم؛ اینجا یه خورده تیز بازی در اوردن چون کل نیرو از طریق کابل ها مستقیم به جرثقیل منتقل میشه و نیرویی یا حداکثر نیرو به شاسی مورد آزمایش وارد نمیشه و یه چیز دیگه نیروهایی که به چهار گوش شاسی وارد میشه دقیقا در یک راستا و مساوی هستن و اگر کابل به وسط شاسی وصل بود و اتفاقی نمی افتاد موضوع فرق می کرد

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. احمد باقری

        ۷ مهر ۱۳۹۴
        سوابق: (4717 ديدگاه)

        آفرین. خیلی خب گفتی. حالا نمیدونم با اینکه خیلی مشخصه و خیلی از دوستان در زیر به این نتیجه رسیده اند که در واقع وزن بقیه ماشینها روی شاسی نیست، باز هم بیخودی دیسلایک میدن. به هر حال، هیچ وقت برام دیسلایک مهم نبوده، مهم اینه که بالاخره یک مسأله ای مشخص شد.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. محمد حسین

      ۷ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (489 ديدگاه)

      تو زمان 3:54 تصویر درستی از این آزمایش دیده میشه. دو تا تیغه قرمز رنگ به نظر میرسه زیر شاسی قرار گرفته که این تیغه ها از طریق کابل به قلاب جرثقیل وصل شده و ماشین های زیری هم به اون تیغه های قرمز رنگ آویزون هستن. یعنی تمام فشاری که داره وارد می شه فقط به قطعات فلزی دو طرف تیغه های قرمز رنگ هست و اونا دارن وزن رو تحمل می کنن. یعنی به نظرم حتی می شد بقیه قطعات شاسی رو باز کرد ! چون ظاهرا نیرویی بهشون وارد نمیشه.
      درست تر این بود که کابلی که ماشین های پایینی بهش قرار وصل باشن به وسط این شاسی بسته بشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. عباس

      ۷ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (154 ديدگاه)

      کابل منتهی به چرثغیل از طریق یک اتصال زیر شاسی بسته شده وکابل منتهی به پایین برای اتصال بقیه خودرو ها از طریق یک اتصال چنگک مانند در نقطه ایی دیگه بسته شده،در فیلم مشهوده که اصلا کابل منتهی به چرثغیل در نقطه ایی جداگانه از کابل زیری بسته شده!دقت کنید دو نقطه اتصال جداگانه هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. علی

    ۷ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (572 ديدگاه)

    والله بر خلاف تیتر، اصلا حیرت انگیز نبود! اینجوری که اینا ماشینا رو به شاسی وصل کردن اگر شاسی پراید هم بود احتمالا دووم میاورد.
    درستش این بود که نقطه اتصال ماشینا وسط شاسی باشه تا مقاومت اون مشخص بشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. ali ayat

    ۷ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (716 ديدگاه)

    دقیقا دارم افسوس میخورم که چرا ما نمیتونیم این مدل هارو سوار بشیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. me84

    ۷ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    شاسی خیلی مقاومیه ، ولی خیلی زیاد از علم فیزیک برای کلک زدن استفاده کردن. خیلی ساده هم این کار رو انجام دادن. اگه تو فیلم دقت کنین، میبینین دقیقا از همون نقطه ای که شاسی توسط سیم به جرثقیل وصل شده، از همون نقطه هم از پایین بقیه ماشینا به شاسی وصل شدن. اینجا نقش شاسی فقط به عنوان یک رابط عمل میکنه و فشار زیادی روش نیست. اما اگر سیم جرثقیل رو به وسط شاسی وصل میکردند و سیم ماشینا رو به دو انتهای شاسی یا برعکس، اونوقت باید نتیجه رو میدیدیم. ولی منکر مقاومت شاسی نمیشم.

    دنیای تبلیغات بعضی وقتا مثل سیاست میشه: کثیف.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی

      ۷ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (572 ديدگاه)

      کلا اکثر فیلمهای هالیوودی و تبلیغات و حتی برخی فیلمای مستند و امریکایی رو اکه با دقت نگاه کنی، رگه هایی از غلو و کیفیت ایین و جو زدگی رو توشون میتونی تشخیص بدی.
      این تبلیغ هم یکی از همین نوع فیلمهاست. کلا خیلی سطحی و بدور از منطق هست.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. m.tn

    ۷ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (32 ديدگاه)

    آقایون و خانمای عزیز
    لطفا صنعت خودروی امریکا و اروپا یا هر جایی رو با ما مقایسه نکنید
    مثل این میمونه که اونا بیان به ما بگن چطور غذا بخور یا چطور راه برو یا اینطور با همسایه رفتار کن
    در صورتی که ما قدمت 2600 ساله تو این مسائل داریم
    اونا هم خودرو رو خودشون تحویل دنیا دادن و نباید خودمون رو که قدمت ساخت یه واشر رو هم نداریم با اونا مقایسه کنیم
    پس لطفا بیاین بجای تمسخر کمک کنیم به این صنعت

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احمد باقری

      ۷ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (4717 ديدگاه)

      اصلا کسی نه مسخره کرد و نه حرف توهین داری زد، قبل از اینکه یه چیزی بگی اول کامنتها رو بخون بعدا بگو. فقط گفته شد که بیشتر وزن روی شاسی نیست، وگرنه همه میدونن که این ماشین فوق العاده است.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. F22RAPTOR

        ۱۲ مهر ۱۳۹۴
        سوابق: (43 ديدگاه)

        1 -دو سمت شاسی (جای فرو رفتگی محور و تایرها) دو تا تیغه فولادی در عرض شاسی گذاشتن بعد شاسی رو گذاشتن روش و چهار میله فولادی شاسی رو ( دو تیغه فولادی ) بالا می کشه
        2 – در هر دو طرف تیغه های فولادی در دو سمت شاسی دو چنگک گذاشتند و مجموعا هشت چنگک به شاسی وصل کردند که فاصله هر چنگک با تکیه گاه ( تیغه های فولادی ) تقریبا 30 الی 40 سانت هست
        3 -هشت کابلی که ماشینها بهش وصله به این هشت چنگک وصل میشه
        پس : فشار وارده مستقیما به شاسی وارد میشه و اگر شاسی مقاومت نمیکرد از سمت جلو و عقب (اگر چنگکها را دوتا دوتا شماره گذاری کنیم از جلو به عقب ) چنکگهای شماره 1و2 در عقب و چنگکهای شماره 7و8 از سمت جلو شاسی رو خم می کرد بیشتر از اینم حال ندارم توضیح بدم
        حالا از بالا تا پایین هزار نفر این ویدیو رو زیر سوال بردن نمدونم حقه هالیوودیه نمیدونم چرا به وسط شاسی نبستن نمیدونم چرا فلان چرا بیسار .آموجون فقط کیف کردم از سطر پنجم m.tn خوب جوابتونو داده همین .

        موافقم 0
        مخالفم 0
  11. ahmad

    ۷ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    با کمال احترام نسبت به دوستانی که این آزمایش رو زیر سوال بردن
    60300lbs=27351.619911kg
    ولی بازم عدد خیلی بزرگه و این شاسی فوق العادس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. nima

    ۷ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (8 ديدگاه)

    یه چیزی تو مایه های همین پراید وانت خودمونه!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. sina

    ۷ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (103 ديدگاه)

    یه کلیپ تبلیغاتی دیگم بود که فک کنم شورولت کروز یا مالیبو بود رو سقفش کانتیر میزاشتن وزن هرکدومش ٣/۶ تن بود ٣ تا کانتینر گذاشتن رو سقفش لامصب آخ نگفت!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mohsen

      ۷ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (1063 ديدگاه)

      فک کنم سوناتا و ازرا و جنسیسم اون طوری باشن. خخخخخ

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. باربد.فقط شورولت.فقط کامارو

      ۷ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (810 ديدگاه)

      درود بر سینای عزیز.داداش تازه 4 تا کانتینر بود اونم 3.9 تنی رو شورولت مالیبو گذاشتن!
      لامصبا چی میسازن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!
      آمریکایی ها کلا از این نظر هیچ حرفی باقی نمی ذارن حتی شما شورولت کپریس و ایمپالای قدیمی رو هم شما ببینی درخت به چه بزرگی میفتاد روش آخ نمی گفت.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. اسقاطی

    ۷ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    اخه مگه به شاسی فقط دوتا چرخ وصل میشه اونم وسط شاسی (هی میگید به وسط شاسی باید کابلو وصل میکردن) همونطور ک چرخ ها دو سر شاسی وصل میشن و فشار اومده به ماشین در کل شاسی پخش میشه… این ازمایشم همین کارو کرده فقط با فشار بیشتر دگ نمیتونستن بندازن روش اویزون کردن ازش.خیلی ساده مقاومت خارق العادشو نشون داده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. ماهان گاز

    ۷ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (80 ديدگاه)

    لامصب غول وانت سازی دنیائن/الکی که این لقب رو بهش ندادند/زنده باد /خسته نباشی پهلوان خدا قوت دلاور
    سامان جان یه چند تا عکس از وانت فورد بذار قبلا بیشتر فعال بودی قارداش……………..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. مهرداد

    ۷ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    درسته دوستان صنعت خودرویی ما یک صنعت ملی هست که داره با دانش ۲۰/۳۰ سال پیش ماشین تولید می کنه و الان تو گل گیر کرده ولی به لطف دولت پا برجاست.
    و این دلیل درستی نیست یک شرکتی مثل فورد که از تمام دنیا سرمایه گذار داره و دانش پیشرفت مختص آمریکا نیست بلکه از تحقیقات جهانی برخوردار هست و مقایسه این دو صنعت در هر صورتی با اینکه کاستی بشدت اینجا هست به نسبت باز قابل قیاس نیستند.

    و اما در فیلم قصد نمایش فشار رو نداره بلکه برش هست درسته شاسی جدید فورد تمام آلومنیوم سبک و بسیار مقاوم شده ولی در این فیلم تنها میشه گفت قابلیت خوبی در برابر نیروهای برشی داره چرا که جریان های نیرو همینطور که بعضی دوستان گفتن در طناب ها قرار داره و در فریم هم جریان نیرو در فیلم از مقطع بسیار کمی برخوردار هست و همینطور نیرو در طول فرم سوپر دیوتی وجود داره و نیروهای افقی بخاطر مرکزیت طناب در قلاب جرژقیل هست ولی این نیروی افقی بسیار ناچیز هست که یک فرم خودرو نتونه اون رو تحمل کنه.
    در کل پیشرفت فرود قابل تحسینه ولی این فیلم درشت نمایی زیادی انجام شده و با یه تقسیم بار ساده در فرم میشه متوجه شده بیشتر بزرگ نمایی هست تا یک نمایش علم مهندسی و مواد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. sina

    ۷ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (103 ديدگاه)

    سلام باربد جان اون کلیپ رو من تو گوشی یکی از دوستان دیدم اشتباه نکنم تقریبا یه ماه پیش واقعا تحسین برانگیز بود که یه خودرو چقدر میتونه ایمن و مقاوم باشه دست مریزاد داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. احسان

    ۸ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (314 ديدگاه)

    دقت کنین اولین ماشین رو یه چارچوب فلزی ساده سوار شد همون پرو فیل خودمون و بقیه ماشین ها هم به همون پرو فیل ساده( که زیر چرخ های ماشین اول نصب شد)با طناب وصل شدن و اخ هم نگفت چون همه فشار رو کابل هاس اگه یه تیکه الوار چوبی هم جای اون شاسی میزاشتن هم طوریش تمیشد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. خودآوند

    ۱۶ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اون جوری که کابلا رو ارتباط دادن به اون شاسی بار زیادی روش نمی افته.
    مثل اینه که اون شاسی اونجا نباشه و کابلا مستقیم به جرثقیل وصل شده باشن.
    زشته خیلی زشت. این دزدی از افکار مردمه.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا