سه تفنگدار! مقایسه شورولت سیلورادو 1500، فورد F-150 و رم 1500

با استفاده از پیشرانه‌های قدرتمند، سیستم‌های چهار چرخ محرک پیشرفته، ارتفاع مناسب از سطح زمین و وجود تکنولوژی‌های فراوان، پیکاپ های فول سایز امروزی برای انجام هر کاری از یدک کشی سنگین گرفته تا تفریح‌های آخر هفته و البته روبرو شدن با سخت‌ترین شرایط آب و هوایی آماده شده‌اند.


این بار سه نمونه از پرفروش‌ترین پیکاپ های بازار آمریکا را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد. هر سه خودرو شهرت زیادی در صنعت خودروی این کشور دارند. آیا آماده نظاره این جنگ سه‌طرفه هستید؟! کلاس پیکاپ ها بسیار رقابتی‌تر از گذشته بوده و هم‌اکنون رم و شورولت محصولات خود برای سال 2019 تازه کرده‌اند.


اما پیش از آنکه وارد اصل مطلب شویم بیایید نگاهی کوتاه به هر سه خودرو بیندازیم. فیات-کرایسلر خودروی رم 1500 را به این مصاف فرستاده است. این خودرو تنها چیزی بیشتر از استایل زیبا دارد زیرا چندین سال است در بازار حضور داشته ولی خب مهندسان رم تلاش داشته‌اند آن را تازه‌نفس نگه دارند. از جمله تجهیزات این خودرو می‌توان به فنرهای پیچشی عقب، سیستم تعلیق بادی، گیربکس 8 سرعته اتوماتیک، به‌روزرسانی کابین و… اشاره کرد. با اینکه رم مرد مسن این مقایسه است اما هنوز هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.


دومین ضلع از این مثلث فورد F-150 فوق‌العاده محبوب است که برای مدل سال 2018 فیس لیفت شده است. با وجود بدنه‌ای آلومینیومی و استفاده از فولاد با کشش بالا و البته پیشرانه‌های توربو، این خودرو همه‌چیز را برای همه‌کس ارائه کرده است. از کارگران ساختمانی گرفته تا کابوی‌های شهری که خواهان چرم نرم و جدیدترین تکنولوژی‌ها در کابین هستند، همه از این خودرو راضی خواهند بود.


نهایتاً به گاو شیرده جنرال موتورز یعنی سیلورادو 1500 می‌رسیم. این پیکاپ دارای پیشرانه‌ای کم‌مصرف، استایل شیک بوده و به نوعی قابل‌اعتمادترین پیکاپ فول سایز بازار محسوب می‌شود. در کل شورولت می‌تواند بهترین همه‌کاره این مصاف باشد اما خب قضاوت را به آینده موکول می‌کنیم.

به منظور هرچه منصفانه‌تر بودن این مقایسه ما تلاش داشته‌ایم هر سه خودرو را در شبیه‌ترین حالات ممکن مقایسه کنیم. هر خودرو مدل سال 2018 بوده، از سیستم چهار چرخ محرک و بدنه کرو کب جادار بهره برده و در فول ترین تریم خود قرار دارد. البته شورولت در تریم LTZ Z71 قرار دارد که یک پله پایین‌تر از مدل پرچم‌دار های کانتری می‌باشد.

  • رم 1500 مدل 2018

کار را با قدیمی‌ترین پیکاپ این مقایسه یعنی رم 1500 لیمیتد تنگستن آغاز می‌کنیم. بهای این خودرو حدود 60 هزار دلار می‌باشد.


زیر کاپوت رم پیشرانه 8 سیلندر 5.7 لیتری همی با قدرت 395 اسب بخار و گشتاور 556 نیوتون متر قرار دارد. این پیشرانه به یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک متصل شده است. به منظور سطح بالا بودن هر چه بیشتر، رم از سیستم تعلیق بادی سود می‌برد.


این نسل از رم که از حدود سال 2009 تاکنون در بازار حضور دارد قطعاً پیر شده اما هرگز این موضوع را نخواهید فهمید. پیکاپ رم 1500 از نظر تجهیزات و تکنولوژی‌ها به‌روزرسانی‌های بی‌وقفه‌ای داشته است.


اما تغییر یک مورد احساس نشده و آن پیشرانه همی بوده است. این پیشرانه در دورهای گسترده قدرت را ارائه کرده و گیربکس 8 سرعته نیز کمک‌حال آن می‌باشد. صدای تولیدی این پیشرانه بهترین است. صدای پیشرانه سیلورادو کم بوده و صدای پیشرانه فورد نیز مصنوعی به نظر می‌رسد. جدای از ارائه حداکثر پرفورمنس و تلاش برای هر چه کم کردن مصرف سوخت، گیربکس تعویض‌های نرم و مناسبی دارد.
سیستم تعلیق بادی رم در جاده و خارج از آن ارزش‌های خود را نشان می‌دهد و سواری نرم و روانی را شاهد هستیم. این خودرو کاملاً پایدار احساس می‌شود.

به لطف بخش عقبی پایدار، رم 1500 در شرایط آفرود نیز پایدارترین خودروی گروه بوده و سواری و احساس نرم و پایداری دارد. البته این تنظیم‌پذیری سیستم تعلیق به بهبود اوضاع کمک می‌کند و به شما اجازه می‌دهد تا ارتفاع بدنه را چند سانتی‌متری بالا ببرید.

موضوع سورپرایز کننده اینکه رم سنگین‌ترین سواری را در این مقایسه داشته و البته همین امر به ایجاد احساس پایداری کمک می‌کند. البته آرزو داشتیم کاش سواری خودرو کمی راحت‌تر بود.


جدای از این موارد، پیکاپ رم 1500 طراحی کابین شیک و دلپذیری دارد. متریال بکار رفته کیفیت بالایی داشته و طراحی کلی آن نیز ظریف و کاربردی است. احتمالاً طراحی ظاهری و کابین رم بهترین نمره را در این مقایسه می‌گیرد. بدین ترتیب رم پیکاپی است که شکست دادن آن کاری سخت جلوه می‌کند.

مشخصات رم 1500 مدل 2018

  • پیشرانه: 8 سیلندر 5.7 لیتری
  • قدرت/گشتاور: 395 اسب بخار/556 نیوتون متر
  • گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک
  • مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: 16.1/11.5/14 لیتر در هر صد کیلومتر
  • قیمت: 59045 دلار به همراه 1395 دلار هزینه تحویل

نقاط قوت: صدای زیبای پیشرانه، پایداری بالا در زمان یدک کشی، کابین لوکس

نقاط ضعف: ظرفیت یدک کشی پایین، سن بالای خودرو، احساس سنگین بودن

  • فورد F-150 4×4 Limited مدل 2018

دیگر پیکاپ تازه‌نفس کلاس نیم تنی‌ها فورد F-150 لیمیتد با بدنه‌ای آلومینیومی است. این خودرو دارای پیشرانه بسیار قابل 6 سیلندر 3.5 لیتری اکوبوست با قدرت 375 اسب بخار و گشتاور 637 نیوتون متر می‌باشد. گیربکس همکار پیشرانه از نوع 10 سرعته اتوماتیک است. این خودرو با قیمت نزدیک به 66 هزار دلار گران‌ترین پیکاپ مقایسه نیز لقب می‌گیرد.


زمانی که از رم دست کشیده و به فورد می‌رسید اولین موضوعی که جلب‌توجه می‌کند صندلی راننده F-150 است. ما آن را دوست داریم. صندلی‌ها که دارای عملکرد گرم و سرد شونده هستند بسیار راحت بوده و البته در زمان رانندگی شما را ماساژ هم می‌دهند.


کابین F-150 نیز لوکس و خوش‌ساخت است. تریم چرم بکار رفته به همراه متریال نرم و کنترل‌های خوب باعث شده‌اند فورد در این زمینه خوش بدرخشد. البته علیرغم تلاش‌های زیاد فورد در کابین، شاید رم 1500 هنوز هم از نظر کیفیت کلی کابین در رتبه بالاتری قرار گیرد.

اما بخشی که فورد واقعاً می‌درخشد تکنولوژی‌های بکار رفته است. F-150 نوآوری‌های بسیار زیادی دارد که یکی از آن‌ها میزان آسان شدن یدک کشی است.


با وجود سطح وسیعی از حسگرها و دوربین‌ها، بستن یک تریلر بسیار آسان خواهد بود. اگر بخواهید F-150 حتی چک‌لیستی را در اختیارتان خواهد گذاشت که با استفاده از آن هرگز خاموش کردن چراغ‌ها یا وصل کردن زنجیر ایمنی تریلر را فراموش نخواهید کرد.

پیشرانه 6 سیلندر اکوبوست این پیکاپ یک هیولای قاطع بوده و بدون توجه به دور خود به پیش می‌رود.


گیربکس نیز در هر زمانی تعویض‌های بدون تعللی دارد. با فشار بیشتر روی پدال گاز، گیربکس در چشم به هم زدنی از دنده نهم به دنده سوم معکوس می‌دهد. از آنجایی که گیربکس نسبت‌های زیادی دارد، بنابراین واحدی شلوغ بوده اما هرگز تعویض دنده را متوجه نخواهید شد. تنها موضوعی که جای شرمساری دارد صدای غیرواقعی پیشرانه F-150 است.

یکی دیگر از نقاط ضعف این خودرو سواری کمی لق است. برخی اسباب و وسایل سنگین در محفظه بار قطعاً باعث ناهنجاری خواهند شد. اگرچه عملکرد سیستم تعلیق خوب است اما اگر کمی پایدارتر بود اوضاع بهتر می‌شد. همین داستان در زمان یدک کشی نیز برقرار است زیرا برخی اوقات احساس می‌شود تریلر در حال حرکت دادن خودرو است و این دقیق در نقطه مقابل آن چیزی که می‌خواهید قرار می‌گیرد.

البته فورد بیشترین ظرفیت یدک کشی بین این سه خودرو را دارد. ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که فورد F-150 دو مشکل دیگر نیز دارد. اول اینکه رکاب‌های جانبی به‌صورت سفارشی نصب می‌شوند. این رکاب‌ها بسیار کمک کننده بوده و دومین نکته نیز لاستیک‌های پیرلی نصب شده هستند که در زمستان سواری مناسب ندارند.

مشخصات فورد F-150 مدل 2018

  • پیشرانه: 6 سیلندر 3.5 لیتری توئین توربو
  • قدرت/گشتاور: 375 اسب بخار/637 نیوتون متر
  • گیربکس: 10 سرعته اتوماتیک
  • مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: 13.6/10.7/12.3 لیتر در هر صد کیلومتر
  • قیمت: 65830 دلار به همراه 975 دلار هزینه تحویل

نقاط قوت: گیربکس 10 سرعته اتوماتیک، تکنولوژی تریلر نوآورانه، پیشرانه 6 سیلندر عضلانی، صندلی‌های نرم و راحت، ظرفیت یدک کشی بالا

نقاط ضعف: عدم وجود رکاب‌های استاندارد، لاستیک‌های نه چندان مناسب فصل، صدای غیرواقعی پیشرانه

  • شورولت سیلورادو Z71 1500 4WD LTZ مدل 2018

خودرویی که تفاوت‌های بین رم و فورد را جدا می‌کند شورولت سیلورادو است. این خودرو از پیشرانه 8 سیلندر 5.3 لیتری با قدرت 355 اسب بخار و گشتاور 519 نیوتون متر سود می‌برد. یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک هم این نیرو را به تمامی چرخ‌ها می‌فرستد. محصول شورولت با قیمت حدود 56 هزار دلاری ارزان‌تر از دو رقیب دیگر می‌باشد.


سیلورادو در زمان حرکت از رقبای اصلی خود عقب می‌افتد. برای نمونه باید گفت موقعیت رانندگی این پیکاپ مناسب نبوده و این احساس به وجود می‌آید که پدال‌ها در جای اشتباهی قرار گرفته‌اند.


همچنین ورود و استارت بدون کلید که این روزها استانداردهای پایه صنعت خودرو می‌باشند در سیلورادو وجود ندارد.


دیگر مشکل این خودرو کابین است که با رقبای دیگر فاصله دارد. هیچ شاخصه برجسته‌ای در این بخش دیده نمی‌شود. به نظر می‌رسد هر چیزی از متریال متوسط ساخته شده و طرح عمومی آن شبیه محصولات دهه 90 میلادی است. تریم پلاستیک کنسول مرکزی ارزان‌قیمت و خراش پذیر است. نسخه فول کامل‌های کانتری نیز تقریباً همین‌گونه است اما دارای چرم متفاوت می‌باشد که در کل یک ناامیدی محض به چشم می‌آید.


ظرفیت یدک کشی سیلورادو مناسب بوده اما چیزی که مشهود است حرکات بیشتر بخش عقبی این پیکاپ است. نکته مثبت اینکه کنترل ترمز تریلر در دسترس بوده و راننده به آسانی می‌تواند از آن استفاده کند.

پیشرانه شورولت در مقایسه با قلب‌های آهنین همی و اکوبوست رم و فورد کاملاً کم‌جان احساس می‌شود. قطعاً خواهان پیشرانه سفارشی 6.2 لیتری خواهید بود.

اما نکته مثبت اینکه به لطف لاستیک‌های بهتر شورولت در برف و یخبندان بسیار پایدارتر از فورد می‌باشد. این موضوع در آفرود نیز مشاهده می‌شود به گونه‌ای که شاهد کشش زیاد و احساس سبک‌وزن بودن بدنه هستیم.

مشخصات شورولت سیلورادو 1500 مدل 2018

  • پیشرانه: 8 سیلندر 5.3 لیتری
  • قدرت/گشتاور: 355 اسب بخار/519 نیوتون متر
  • گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک
  • مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: 15.6/11.6/13.8 لیتر در هر صد کیلومتر
  • قیمت: 56340 دلار به همراه 1295 دلار هزینه تحویل

نقاط قوت: مکان مناسب کنترل‌های ترمز تریلر، سواری سبک و چابک، پله‌های پشتی هوشمندانه

نقاط ضعف: سواری لق مخصوصاً در زمان یدک کشی، موقعیت رانندگی بد، پیشرانه 5.3 لیتری ضعیف، کابین ارزان‌قیمت

  • قضاوت نهایی

پس از تست وسیع داخل و خارج جاده‌ای زمان انتخاب برنده نهایی فرا رسیده است.

هر سه این پیکاپ ها بسیار توانا بوده و همگی انتخاب‌های خوبی هستند؛ اما از نظر ما شورولت سیلورادو کمترین علاقه را ایجاد می‌کند. اشتباه نکنید، این خودرو خوب بوده و عملکرد سرسختانه‌ای دارد اما شورولت هرگز ما را به تحسین وا نداشته است.

بدین ترتیب رقابت اصلی بین رم 1500 و فورد F-150 شکل می‌گیرد. هر دو خودرو واقعاً رقیبی قوی برای همدیگر بوده اما خب یک برنده وجود دارد و از نظر ما برنده فورد است.

پیشرانه 6 سیلندر اکوبوست F-150 قوی بوده و گیربکس 10 سرعته اتوماتیک نیز یک اثر هنری است. از طرف دیگر رم علیرغم سن بالای خود همچنان رقیبی توانا بوده و با فاصله‌ای اندک در رتبه دوم قرار می‌گیرد. این خودرو دارای کابینی لوکس، سیستم تعلیق بادی و سواری نرم و پیشرانه 8 سیلندر با صدایی جذاب می‌باشد.

فعلاً فورد F-150 رتبه اول را کسب می‌کند اما به یاد داشته باشید نسل جدید رم به زودی وارد نمایندگی‌های فروش می‌شود. شورولت نیز بیکار ننشسته و نسل جدید سیلورادو را معرفی کرده است.

منتظر رقابت داغ‌تر این سه تفنگدار در آینده‌ای نزدیک باشید!

منبع: autoguide

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

22 دیدگاه

      1. (Ali (Chevy nova
        سوابق: (4230 دیدگاه) ,

        فورد
        امار فروششون هم در امرىکا به ترتىب برابر با
        سرى اف 800/000 دستگاه
        سىلورادو 650/000 دستگاه
        رم 510/000 دستگاه

        پاسخ
        1. (Ali (Chevy nova
          سوابق: (4230 دیدگاه) ,

          رفقا خبر خوبى هم براتون دارم
          شرکت فىات – کراىسلر 3 ماهه ى اول سال 2018 رو با افزاىش فروش روبرو شده و جىپ هم مثل همىشه در صدر هستش
          عملکرد کراىسلر هم عالى بود و مدلهاى 300 و پاسىفىکا افزاىش فروش داشتن
          از طرف دىگه جنرال موتورز و فورد هم تونستن در 3 ماه اول سال فروششون رو بالا ببرن
          پدال اگه تونستى خبرش رو بزار منم لىنکش رو مىذارم

        2. (Ali (Chevy nova
          سوابق: (4230 دیدگاه) ,

          راستى دوستان افزاىش فروششون رو تا ماه مارچ 2018 مشخص کرده که من دىدم
          لىنکش هم گذاشتم منتظر تاىىد هستش

        3. آرش آمریکایی
          سوابق: (525 دیدگاه) ,

          میدونی علی آمریکا کشوری هست با مساحتی تقریبا به اندازه 1 میلیون کیلومتر مربع و جمعیت 323 میلیون نفر یعنی مساحت اندازه اروپا با جمعیت کمتر از نصف اروپا و آب و هوای بسیار متنوع از استوایی بگیر تا قطبی.
          تراکم بسیار مطبوع آمریکا باعث میشه جاده ها بسیار طولانی باشن که البته با مناظر زیبایی هم که داره بسیار چشم نواز هستن و راننده رو خسته نمیکنن
          و البته ماشین‌های آمریکایی باید بسیار پرقدرت، بزرگ و راحت باشن
          بخاطر همین شاسی بلند‌ها و البته پیکاپ تراک‌ها بسیار تو آمریکا فروش دارند
          تراکم مطبوع آمریکا باعث به جز ماشین‌ها میشه خونه‌ها مدارس، جاده‌ها، اداره‌ها و… هم بسیار بزرگ و دلباز طراحی بشن
          البته باعث میشه آمریکا مزارع و کارخانه‌ها و کارگاههای بزرگی و زیادی هم داشته باشه که یعنی نیاز به حمل و نقل و داشتن ماشین پرقدرت و هیکلی به شدت احساس بشه
          مثلا ایران اگه بخواد همچین کشوری باشه باید 50 میلیون جمعیت داشته باشه

    1. محمد
      سوابق: (236 دیدگاه) ,

      دماغه جلوی رم با قوس‌هاش خاص‌تره و فرم مجموعه کاپوت و دماغه پُف کرده‌ی تریلرهای بزرگ آمریکایی رو تداعی میکنه
      یعنی حس درشت هیکل بودن و قدرت بیشتر اونها رو به ذهن میاره
      و ابهتش بیشتره
      واسه همین رم رو بیشتر میپسندم اما از کابین فورد هم نمیشه گذشت که بهترینه
      و دقیقا نسخه فعلی رم مقابل فورد تو این زمینه قدیمی بنظر میاد
      موتور گیربکس تعلیق و سایر موارد هم که قطعا در مورد آمریکایی‌ها سخت میشه ایراد کیفی گرفت

      پاسخ
  1. پارسا
    سوابق: (48 دیدگاه) ,

    از اولم معلوم بود
    اف ۱۵۰ یه چیز دیگس 👌👌👌

    پاسخ
  2. امیر
    سوابق: (272 دیدگاه) ,

    چقد حالا اونجا توامریکا پیکاپ وانت میخرن توپرفروشا مثلا پنجاه تا اول ده تاش ازایناس کلا شاید یازده خودرو باشن تواین رده البته واسه امریکا به دلیل وسعت داشتن واینکه خیلیا مرکز شهر زندگی نمیکنن شلوغ باشه وکشاورزودامداروروسااییم زیاده مناسبه بخصوص ایالتای مرکزی امریکا

    پاسخ
  3. (Ali (Chevy nova
    سوابق: (4230 دیدگاه) ,

    3 تا عشق
    هر 3 تاشون خوبن و پرفروش
    من هر 3 رو انتخاب مىکنم

    پاسخ
  4. Khosrow
    سوابق: (429 دیدگاه) ,

    دوستان کسی میدونه OEM Performance Pack چیه؟ خواستم فرمون بگیرم اینم یکی از قطعات پیشنهادی شون بودکه با فرمون میدن ولی گرون — کارش چیه؟ مرسی ..

    پاسخ
    1. (Ali (Chevy nova
      سوابق: (4230 دیدگاه) ,

      OEM مخفف((Original equipment manufacturer)) هستش و معنىش هم مشخصه

      پاسخ
  5. m.m
    سوابق: (47 دیدگاه) ,

    دوستان کسی میدونه سرنوشت اون پیکاپ که تو نمایشگاه فکر کنم بهمن موتور میخواست بیاره چی شد؟
    اسمش هم ترالوورد بود ب نظرم

    پاسخ
  6. MOBINPOURMAMD
    سوابق: (83 دیدگاه) ,

    هیچ امریکایی بازی نیست که عاشق این سه تا نباشه،،هیچ امریکایی بازی نیست که بتونه بین اینا انتخاب کنه،،با اینکه عاشق دوجم ولی نتونستم انتخاب کنم،عشقن همه❤

    پاسخ
  7. MAHDI CHEVROLET
    سوابق: (1432 دیدگاه) ,

    انتخاب بین این 3 تا خیلی سخته
    نسل جدید رم بد نابودگریه رقابت سخت تر از همیشه شده

    پاسخ
  8. حمیدرضا
    سوابق: (1443 دیدگاه) ,

    کلا ساختن پیکاپ تراک ها تبدیل شده به یه حرکت سود آور این همه آپشن برای یه ماشین کاری خیلی زیاده
    پیشرانه توربو فورد از هر نظر بهتره در ضمن نقاط ضعفش هم واقعا بهانه جویانست
    من خودم استایل رم رو بیشتر دوست دارم ولی مصرف سوختش واقعا نا امیدم کرد

    پاسخ
  9. حمید ع
    سوابق: (155 دیدگاه) ,

    دوست عزیزی که وسعت آمریکا رو ذکر کردن احتمالا یک صفر رو یادشون رفته بعد از ۱ بزارن.مساحت ایالات متحده بیش از ۹میلیون کیلومتر مربع هست و بعد از روسیه و کانادا و چین ،چهارمین کشور وسیع دنیاست.باقی مطالب آرش آمریکایی دقیق و آموزنده بودن و در مدورد مساحت هم باز هم میگم مطمئنا اسشتباه تایپی بوده،برای کسی که اینچنین اطلاعات دقیق ازز اقلیم آمریکا میده دونستن مساحت اون کشور بدیهیه.

    پاسخ
  10. یاس ی
    سوابق: (412 دیدگاه) ,

    مگه میشه بین این سه بزرگوار انتخاب کرد !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! یعنی ابهت از سر و کولشون میباره، از نزدیک ببینیدشون انقدر جذبه دارن میترسی بهشون نزدیک بشی،افتخار زیارت سیلورادو و تاندرا را از نزدیک داشتم، قشنگ دو برابر لندکروزر استیشن هستن.الان که داشتم مقاله را میخوندم توی رویا داشتم با سیلورادو تیک آف میکردم مردم هاج و واج داشتن نگاه میکردن، عجب رویایی بود. حیف که رویا بود و رویا باقی خواهد ماند.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.