فولکس واگن

اولین تجربه رانندگی با نسل جدید فولکس‌واگن گلف 2020

تکرار موفقیت؟!
خودروهای معدودی می‌توانند مزیت‌های تکاملی فولکس‌واگن گلف را داشته باشند. در طول بیش از ۴۵ سال گذشته، بازار هاچبک های خانوادگی کاملاً دگرگون شده و به جایی رسیده که شرم می‌کنیم از مهندسان خودروسازها بخواهیم هاچبک بهتری را بسازند! اما حالا زمان قضاوت دراین‌باره فرا رسیده زیرا هشتمین نسل فولکس‌واگن گلف به‌صورت رسمی معرفی شده و ما هم برای اولین بار پشت فرمان آن نشسته‌ایم.


اول از همه باید اشاره‌ای کوتاه به تکامل این گلف داشته باشیم. همانند نسل‌های هفتم و هفت و نیم، نسل جدید هم از پلتفرم MQB گروه فولکس استفاده می‌کند و به همین خاطر ژرمن‌ها برخی بخش‌ها را دست نزده‌اند. ابعاد این خودروها نیز تنها چند میلی‌متر با نسل پیشین تفاوت دارد. البته فکر نکنید که تنها با یک فیس لیفت طرفیم. میلیاردها یورو صرف توسعه این خودرو شده و البته فولکس ضرورتی برای از صفر شروع کردن همه‌چیز ندیده و به همین خاطر برخی موارد را تنها بهتر ساخته است.


پیش از آن‌ها سواری این هاچبک مشهور را توصیف کنیم بهتر است به تفاوت‌های اصلی آن اشاره‌ای داشته باشیم. این اولین نسل از گلف است که الکتریکی سازی را در بطن خود جای داده است. نسخه پلاگین هیبریدی این خودرو قطعاً تولید خواهد شد اما نسخه‌های مجهز به سیستم هیبریدی ملایم ۴۸ ولتی نیز در دسترس خواهند بود.


این سیستم اساساً یک استارتر-ژنراتور است که می‌تواند انرژی را در زمان ترمز گرفتن جذب کرده و تا ۱۶ اسب بخار قدرت و ۲۵ نیوتون متر گشتاور اضافی را برای شتاب گیری های سنگین تأمین کند. شما این سیستم را در مدل پایه گلف دریافت نخواهید کرد. مدل پایه از پیشرانه ۱ لیتری بنزینی ۸۹ اسبی استفاده کرده است. سیستم هیبریدی یاد شده برای هماهنگی با گیربکس دوکلاچه فولکس‌واگن طراحی شده اما می‌توان گیربکس یاد شده را با پیشرانه‌ی ۱ لیتری ۱۰۹ اسبی یا ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو همراه کرد.


خودرویی که در تست شرکت داشت از نوع ۱.۵ لیتری مجهز به گیربکس دوکلاچه بوده و قدرت و گشتاور آن به ترتیب ۱۴۸ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتون متر بود. اولین چیزی که متوجه می‌شوید چگونگی کمک سیستم ۴۸ ولتی به شتاب گیری گلف است. این استارتر-ژنراتور برقی به خوبی با پیشرانه ۴ سیلندر بنزینی هماهنگ بوده و پیشرانه بسیار آرام تر و نرم‌تر از قبل بوده و کلاچ هم به خوبی درگیر می‌شود.


وقتی در بزرگراه حرکت کنید دو سیلندر از مدار خارج خواهد شد. البته مثل سیستم هیبریدی ملایم، این سیستم هم به حدی خوب عمل می‌کند که درگیر شدنش را اصلاً متوجه نخواهید شد. یک چراغ اکو در پشت آمپر روشن می‌شود اما این تنها علامتی دیداری است و زمانی که پدال گاز را فشار دهید پیشرانه بیدار شده و خیلی هم این روند را حس نخواهید کرد.


متأسفانه گیربکس DSG فولکس به اندازه‌ی سیستم‌های یاد شده نرم نیست. همانند اکثر گیربکس‌های دوکلاچه فولکس، این گیربکس تأخیرهایی بین شتاب‌گیری و معکوس دادن خواهد داشت. حتی با وجود سیستم استارتر-ژنراتور هم گیربکس کند حس می‌شود؛ اما در کل باید گفت گلف از این نظر ریلکس بوده و خیلی عجله نمی‌کند.


خودروی حاضر در تست به دامپرهای تطبیقی مجهز بوده و بنابراین راحتی بالایی دارد. گلف خودرویی نیست که معمولاً در عبور از دست اندازها ناراحتتان کند. ما حدس می‌زنیم ابعاد لاستیک و پیکربندی خودرو یک فاکتور کلیدی است زیرا رینگ‌های ۱۷ اینچی خودروی تست شده باعث می‌شد تکان‌های تیزتری وارد کابین شود.

و درحالی‌که صدای باد به خوبی سرکوب شده اما صدای لاستیک به گوش می‌رسد. پیشرانه هم می‌تواند صدایش را به کابین منتقل کند که البته این موضوع گهگاه رخ داده و می‌توان صدای آن را کمی خشن دانست.


فرمان در کل مستقیم و دقیق بوده و عملکرد نرمی دارد؛ اما در حالت کامفورت و در سرعت‌های پایین کمک زیادی از فرمان هیدرولیک را شاهد هستیم و در واقع فرمان در شهر بیش از حد سبک حس می‌شود و کمی مبهم است.


بخش اعظم پیکربندی سیستم تعلیق دست‌نخورده بنابراین سیستم مک فرسون در جلو و چند اتصالی در عقب وجود دارند و دلیل آن‌هم مشخص نیست. گلف در زمان‌های عبور از پیچ‌ها کاملاً پایدار حس می‌شود.

داخل کابین نیز اینترفیس کاربر دگرگونی زیادی داشته و موضوع مهم آن دکمه‌های کمتر است. دستورات مختلف را می‌توان از طریق سیستم‌های گوناگون همچون صفحه لمسی، دکمه‌های روی فرمان و دستورات صوتی منتقل کرد. حتی یک نوار زیر صفحه اصلی وجود دارد که برای تنظیم دمای کابین و صدای سیستم صوتی بکار می‌رود.


هنوز قیمت گلف در بازار بریتانیا مشخص نشده اما می‌دانیم که این تغییرات تکنولوژیکی با قیمت ارزان جبران نخواهند شد و بنابراین معتقدیم مدل S مجهز به رینگ‌های ۱۶ اینچی، چراغ‌های جلوی ساده‌تر و سیستم اطلاعات سرگرمی پایه‌تر حدود ۲۲ هزار پوند قیمت خواهد داشت. متأسفانه نسخه‌های فول تر این خودرو قیمتی حدود ۳۰ هزار پوند خواهند داشت.

  • ۱۰ نکته کلیدی درباره فولکس‌واگن گلف جدید
  1. فضای عقب کابین


تنها چند میلی‌متر تفاوت بین شاسی و بدنه‌ی گلف نسل قبل و نسل جدید وجود داشته و بنابراین اینکه فضای کابین تقریباً یکسان باقی مانده جای تعجب ندارد. این موضوع بدی نیست. خط سقف مشهور گلف باعث ایجاد فضای سر زیاد برای افراد شده است.

  1. فضای بار

فولکس‌واگن باتری لیتیوم-یونی مدل‌های هیبریدی ملایم را زیر صندلی سرنشین جلو قرار داده بنابراین فضای بار آن تحت تأثیر قرار نگرفته است. به همین خاطر محفظه بار ۳۸۰ لیتری وجود دارد که با خواباندن صندلی‌ها به ۱۲۳۷ لیتر می‌رسد. البته اشکودا اوکتاویا جدید از این نظر جادارتر است.

  1. کابین


بزرگ‌ترین تغییر گلف جدید به کابین آن مربوط می‌شود. دکمه‌های فیزیکی جای خود را به طراحی دل‌پذیرتر و شیک‌تری داده‌اند. البته عادت کردن مالکان به اینترفیس جدید این خودرو کمی زمان‌بر خواهد بود که از جمله آن‌ها می‌توان به دستورات صوتی و نوار زیر صفحه‌نمایش اصلی اشاره کرد. کیفیت کابین در سطح بالایی ارزیابی می‌شود.

  1. سواری و راحتی


اینجا ترکیبی از نقاط قوت و ضعف را شاهد هستیم. سیستم تعلیق مخصوصاً با وجود دامپرهای تطبیقی تواناست اما صدای جاده‌ی زیادی وجود داشته و پیشرانه هم وقتی تحت‌فشار قرار گیرد صدایش درخواهد آمد.

  1. هندلینگ


به یاد می‌آورید که گلف نسل پیش به طرز استادانه‌ای چابکی و راحتی را باهم درهم‌آمیخته بود؟ این موضوع هنوز هم در گلف جدید حس می‌شود. طراحی اصلی شاسی تغییری نداشته و این خودرو هنوز هم فرمان تیز و دقیقی دارد و تکان های بدنه در سر پیچ‌ها را محدود می‌کند. ما خیلی فرمان سبک خودرو در حالت کامفورت را دوست نداریم مخصوصاً که در سرعت‌های پایین چنگی به دل نمی‌زند.

  1. ایمنی


گلف تجهیزات ایمنی زیادی داشته که از جمله آن‌ها می‌توان به دستیار راننده جدیدی اشاره کرد که می‌تواند در وضعیت خواب‌آلودگی راننده یا بیماری آن خودرو را به‌صورت ایمن متوقف کند.

  1. مولتی‌مدیا

گلف جدید از سیم‌کارت خود برای کمک به سیستم اطلاعات سرگرمی استفاده می‌کند. اندروید اتو و اپل کارپلی هم وجود داشته و سیستم اپل کارپلی به‌صورت بی‌سیم هم کار می‌کند.

  1. استایل و طراحی


پروفایل کلی گلف همچنان آشناست. چراغ‌های عقب از نوع LED بوده و در بخش جلو تغییرات بیشتری دیده می‌شود. بخش پایینی دماغه به همراه نوار روشنایی LED جزو عناصر کلیدی این بخش هستند.

  1. پیشرانه


قوای محرکه جدید ۱.۵ لیتری هیبریدی ملایم ما را تحت تأثیر قرار داده و در هنگام شروع به حرکت پاسخی عالی ارائه می‌کند. این خودرو می‌تواند در زمان‌های ویژه دو سیلندر خود را غیرفعال سازد.

  1. چراغ‌ها

این گلف فاقد چراغ‌های سنتی است. تمامی مدل‌ها از چراغ‌های LED استفاده می‌کنند و در مدل‌های فول می‌توان نوربالای خودکار را دریافت کرد.


هنوز جزئیات مربوط به قیمت و مشخصات نسل جدید فولکس‌واگن گلف ۲۰۲۰ منتشر نشده اما اولین تجربه ما نشان می‌دهد قوای محرکه هیبریدی ملایم هماهنگی بسیار خوبی با کل خودرو دارد. ما هنوز درباره آسایش و رفاه این خودرو متقاعد نشده‌ایم اما کابین آن کاملاً سطح بالا نشان می‌دهد.

مشخصات فولکس‌واگن گلف ۱.۵ eTSI 150Ps DSG

  • قیمت: از ۲۴ هزار پوند (تخمینی)
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوی بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۱۴۸ اسب بخار/۲۵۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۸.۵ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۲۴ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: اعلام نشده

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۱۳ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (10203 ديدگاه)

    توجه کردین چی شد :
    حجم موتور ۱/۵ و ۴سیلندر و جالبتر که در مواقع لازم دو سیلندر از کار می اُفتند .
    یعنی مطمعناً اگر صدی ۵ مصرفش باشه ، با این سیستم میشه صدی ۲ تا ۳ لیتر ، خداوکیلی برای چه باید گلف را وِل کرد و رفت هیبرید حوصله سربر خرید یا قیمت بالا برای برقیها .
    این خودرو همیشه پرچمدار کلاس خودش بوده ، پس بهترینه .

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. Car lover

      ۱۳ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (688 ديدگاه)

      الان ینی همین گلف هیبریدش بیاد خوشت نمیاد و بنظرت خیلی حوصله سر بره؟؟؟
      بند اخر…

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. مزدا

      ۱۴ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (2034 ديدگاه)

      نقطه ضعف هیبریدی نسبت به بنزینی رو میتونی توضیح بدی!!؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Car lover

    ۱۳ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (688 ديدگاه)

    گلفی ک دنده نباشه گلف نی
    اصن هاچشه و دندش
    پ.ن میدونم دنده هم داره منظورم اینه تو بررسی دندشو باید میوردن ب عنوان هاچ بک

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. امیر.عارف

    ۱۳ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (876 ديدگاه)

    الکی نیست که سنگ محک هاچبک بهش میگن

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. امین

    ۱۴ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (578 ديدگاه)

    هنوز بازار نیومده در دسترس نیست ( توسط کمپانیهای اشتراک خودرو ارائه نشده) حداقل یکسال تا اون زمان باقی مونده
    و نمیشه نظر داد
    ولی نسل فعلی ش خیلی مناسبه و طیف وسیعی از نیازها جواب میده
    Cross&Cabriolet و … مخصوصا Variant که بیشترین فروش داره
    در پاسخ به دوست عزیز CarLover .. هفتاد درصد مدلهای فروخته شده گلف فعلی دنده غیر اتومات دارند در اروپا و مردم خواهانش هستند
    برعکس USA _ Middel East_Iran_China و حق با شماست باید نسخه دنده دستی بررسی میشد
    ولی کم کم بیشتر کمپانی ها دارند بسمت گیربکس اتومات میروند
    بخاطر مصرف سوخت ، پیشرفت خیره کننده گیربکس اتومات و تولید بیشتر اتوماتها در کارخانه های تولیدی گیربکس
    و مهمتر از همه اینکه دیگه پیشرفت گیربکسهای دستی بصرفه نیست و تولید انبوه ها در 6سرعته متوقف شدند و امکان عرضه 7 یا 8 و … وجود ندارد ( دلایل فنی و اقتصادی)
    برای همین سلیقه مشتری دارند به سمت اتومات سوق میدهند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. امین

    ۱۴ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (578 ديدگاه)

    دوستان برای نظر دادن مجبورم چندین مرتبه تلاش کنم و برای ثبت نظر مشکل دارم
    شما چطور؟
    کسی میتونه کمک کنه؟
    پدال عزیز : بین آی پی داخل خارج فرق داره؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. بهراد

    ۱۴ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (753 ديدگاه)

    این خارجیا خوشی زده زیر دلشون، فرمون به این نرمی حالا نمی دونم چرا دنبال بازخوردشن ؟
    باز خورد فقط فرمان پراید کاربرات ، یبار دور دو فرمون بزنی انگار پاورلیفتینگ کار کردی.
    من دوست دارم فرمون تو سرعت های پایین مثل روغن روون باشه.
    چرا از فرمون برقی استفاده نکردن؟ مصرف سوختش بازم میومد پایین

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا