تاریخچه لوگوی فولکس‌واگن، از سال 1937 تاکنون

فولکس‌واگن علاوه بر معرفی هاچبک تمام الکتریکی ID.3 در نمایشگاه فرانکفورت 2019 از لوگوی جدید خود هم رونمایی کرد. این نهمین لوگوی برند فولکس‌واگن است که از طراحی ساده و خطوط تخت به منظور تمایز اساسی نسبت به لوگوی قبلی استفاده کرده است.


لوگوی جدید این شرکت هویت جدیدی را برای این شرکت ترسیم کرده و در عصر دیجیتال و مدرن با زبان صوتی هم همراه شده است. همه‌چیز این لوگوی جدید تنها در عرض 2 ماه رقم خورده است. لوگوی این شرکت هم‌اکنون دارای دو بخش اساسی بوده و طراحی تخت و دوبعدی دارد.


این لوگوی جدید در 171 کشوری که فولکس‌واگن در آن‌ها حضور دارد بکار خواهد رفت. اولین قدم این برند تغییر لوگوی شرکت در مقرش در ولفسبورگ بوده و پس از آن شاهد اعمال تغییرات در دیگر مقرهای این شرکت در اروپا خواهیم بود. سپس هم تأسیسات فولکس‌واگن در آمریکا این تغییرات را اعمال خواهند کرد.


فولکس‌واگن می‌گوید در کل بیش از 70 هزار لوگو را در بیش از 10 هزار نقطه‌ی فروش و سرویس جهانی تعویض خواهد کرد؛ اما در این نوشتار باهم دیگر نگاهی خواهیم داشت به تاریخچه‌ی لوگوهای گوناگون فولکس‌واگن از سال 1973 تا عصر حاضر. با ما همراه باشید.

  • سال 1937 تا 1939


اولین لوگوی فولکس‌واگن به عنوان نمادی از خودروی مردم که آدولف هیتلر خواهان آن بود متولد شد.

ابتدای حروف فولکس و واگن داخل یک دایره قرار گرفته بود و آرایش آن‌ها به گونه‌ای بود که یکی بالای دیگر قرار داشت. اطراف این حروف را نیز چرخ دندانه‌داری احاطه کرده بود که تفسیری مجدد از صلیب شکسته‌ی آلمان نازی محسوب می‌شد. طراحی اصلی این لوگوی توسط Reimspiess که بعدها طراحی پیشرانه‌ی بیتل را انجام داد صورت پذیرفته است.

  • سال 1939 تا 1945


اولین لوگوی فولکس‌واگن تنها 2 سال بدون تغییر ماند و در زمان جنگ جهانی دوم مجدداً طراحی شد. دندانه‌های چرخ یاد شده حذف شد اما خود چرخ دندانه‌دار باقی ماند. در این طراحی حروف W و V بزرگ‌تر شده و ابعاد آن به لوگوی امروزی مشابهت داشت.

ویژگی عجیب‌وغریب لوگو این بود که تقریباً فقط روی خودروهای نظامی دیده می‌شد چراکه جنگ باعث شده بود تمامی تولیدات تحت تأثیر آن قرار گیرد.

  • سال 1945 تا 1960


این لوگو که از دوران پس از جنگ تا آغاز دهه‌ی 60 میلادی مورد استفاده قرار گرفته طولانی‌ترین زمان استفاده از لوگوی این خودروساز را به خود اختصاص داده است. این لوگو 15 سال روی محصولات فولکس دیده شد و نه تنها با بیتل بلکه با ون‌های T1 هم مشهور شد.

چرخ دندانه‌دار در این لوگو حذف شده و حروف هم پهن‌تر شده‌اند. این لوگویی کاملاً قابل‌تشخیص، ساده و بسیار متناسب است.

  • سال 1960 تا 1967


تنها لوگوی تاریخ فولکس‌واگن که شکل مربعی داشته به این سال‌ها مربوط می‌شود. در سال‌های 1960 تا 1967، فولکس‌واگن به بازارهای بین‌المللی به ویژه آمریکا وارد شد و یک طراحی جدید برای حفظ هویت جهانی آن ضروری بود.

  • سال 1967 تا 1978


در اواخر دهه‌ی 60 میلادی بود که بازهم شاهد تغییر لوگوی فولکس بودیم و این بار شکل مربعی ناپدید شد و دیگر هم خبری از آن نبود.

طراحی جدید بسیار مشابه لوگوی پس از جنگ بوده اما نازک‌تر است. همچنین رنگ لوگو دیگر مشکی و سفید نیست و رنگ آبی آن امروز نیز دیده می‌شود. این لوگو عنوان مینیمالیستی ترین لوگوی تاریخ فولکس را یدک می‌کشد.

  • سال 1978 تا 1989


دهه‌ی 70 میلادی هم‌زمان با تکامل خودروهای گلف و پاسات بوده است. در آن زمان فولکس‌واگن کاملاً رشد نمود و به دنبال بازار چین هم بود. در واقع یک لوگوی جدید بر بلوغ این شرکت تأکید داشت.

طراحی گرافیکی اصلی این لوگو تغییری نداشته و حالت دوبعدی‌اش نیز حفظ شده است. البته رنگ‌ها عوض شده و رنگ آبی به پس‌زمینه منتقل شده است.

  • سال 1989 تا 2000


در 11 سال آینده لوگوی فولکس‌واگن سه بار تغییر کرد. اولین نسخه که تا سال 1995 بکار رفت ساده‌ترین بوده و تقریباً همان لوگویی است که بین سال‌های 1945 تا 1960 مورد استفاده قرار گرفته اما خب بجای رنگ مشکی‌رنگ آبی خودنمایی می‌کند.

البته از سال 1995 تا 2000 گرافیک لوگوهای دهه‌ی 70 و 80 پدیدار شد اما تناسبات و رنگ‌ها کمی متفاوت بود و همین امر باعث گیج شدن افراد شد زیرا تقریباً دو لوگوی مشابه در آخرین سال قرن 20 وجود داشت.

  • سال 2000 تا 2012


با ورود به قرن 21 شاهد معرفی لوگوی جدید فولکس‌واگن بودیم که طرح سه‌بعدی داشت. رنگ آبی خودنمایی کمتری داشته و تناسبات جدیدی نیز در این لوگو دیده می‌شود.

  • سال 2012 تا 2019


لوگوی بعدی که مشاهده می‌کنید سه‌بعدی‌تر بوده و کمی کوچک‌تر از لوگوی قبلی محسوب می‌شود. این آخرین لوگوی فولکس‌واگن پیش از دگرگونی اساسی و حرکت به سمت عصر حمل‌ونقل الکتریکی می‌باشد.

  • سال 2019 تا…؟


و این هم لوگوی جدید فولکس‌واگن که نهمین نمونه از سال 1937 محسوب می‌شود. لوگوی جدید شرکت نسبت به دو لوگوی اخیر کاملاً متفاوت بوده و تنها از طراحی ساده، تخت و دوبعدی استفاده می‌کند.

این لوگوی جدید با ترکیب سفید و آبی و همچنین مشکی و سفید در نمایشگاه فرانکفورت 2019 به نمایش درآمده است.

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

4 دیدگاه

  1. Mad.z.Max
    سوابق: (405 دیدگاه) ,

    خودشونو سر کار گذاشتن بابا. ایننننهمه وقت و هزینه واسه تعویض لوگو توی 171 کشور جهان!! فکرشو کنین، تک تکه نمایندگیا، ساختمونای اداری، کارخانجات و هرجایی که اسمی از این شرکت داره، لوگوشو عوض میکنن. که چی، تازه بیس لوگو همونه، فقط ساده تر کردنش. که من قبلی رو بیشتر میپسندیدم تازه! واقعا نمیدونم چجوری ارزششو داره

    پاسخ
  2. Khosrow
    سوابق: (1235 دیدگاه) ,

    کارخوبی کردن / میتونن مثل مرسدس روی جلوپنجره مانور بدن با این ارم ..

    پاسخ
  3. مهدی اکرمی
    سوابق: (26 دیدگاه) ,

    اینا که 10 تا هستن، چندبار هم شمردم

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.