فولکس واگن

تاریخچه لوگوی فولکس‌واگن، از سال 1937 تاکنون

فولکس‌واگن علاوه بر معرفی هاچبک تمام الکتریکی ID.3 در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۹ از لوگوی جدید خود هم رونمایی کرد. این نهمین لوگوی برند فولکس‌واگن است که از طراحی ساده و خطوط تخت به منظور تمایز اساسی نسبت به لوگوی قبلی استفاده کرده است.


لوگوی جدید این شرکت هویت جدیدی را برای این شرکت ترسیم کرده و در عصر دیجیتال و مدرن با زبان صوتی هم همراه شده است. همه‌چیز این لوگوی جدید تنها در عرض ۲ ماه رقم خورده است. لوگوی این شرکت هم‌اکنون دارای دو بخش اساسی بوده و طراحی تخت و دوبعدی دارد.


این لوگوی جدید در ۱۷۱ کشوری که فولکس‌واگن در آن‌ها حضور دارد بکار خواهد رفت. اولین قدم این برند تغییر لوگوی شرکت در مقرش در ولفسبورگ بوده و پس از آن شاهد اعمال تغییرات در دیگر مقرهای این شرکت در اروپا خواهیم بود. سپس هم تأسیسات فولکس‌واگن در آمریکا این تغییرات را اعمال خواهند کرد.


فولکس‌واگن می‌گوید در کل بیش از ۷۰ هزار لوگو را در بیش از ۱۰ هزار نقطه‌ی فروش و سرویس جهانی تعویض خواهد کرد؛ اما در این نوشتار باهم دیگر نگاهی خواهیم داشت به تاریخچه‌ی لوگوهای گوناگون فولکس‌واگن از سال ۱۹۷۳ تا عصر حاضر. با ما همراه باشید.

  • سال ۱۹۳۷ تا ۱۹۳۹


اولین لوگوی فولکس‌واگن به عنوان نمادی از خودروی مردم که آدولف هیتلر خواهان آن بود متولد شد.

ابتدای حروف فولکس و واگن داخل یک دایره قرار گرفته بود و آرایش آن‌ها به گونه‌ای بود که یکی بالای دیگر قرار داشت. اطراف این حروف را نیز چرخ دندانه‌داری احاطه کرده بود که تفسیری مجدد از صلیب شکسته‌ی آلمان نازی محسوب می‌شد. طراحی اصلی این لوگوی توسط Reimspiess که بعدها طراحی پیشرانه‌ی بیتل را انجام داد صورت پذیرفته است.

  • سال ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵


اولین لوگوی فولکس‌واگن تنها ۲ سال بدون تغییر ماند و در زمان جنگ جهانی دوم مجدداً طراحی شد. دندانه‌های چرخ یاد شده حذف شد اما خود چرخ دندانه‌دار باقی ماند. در این طراحی حروف W و V بزرگ‌تر شده و ابعاد آن به لوگوی امروزی مشابهت داشت.

ویژگی عجیب‌وغریب لوگو این بود که تقریباً فقط روی خودروهای نظامی دیده می‌شد چراکه جنگ باعث شده بود تمامی تولیدات تحت تأثیر آن قرار گیرد.

  • سال ۱۹۴۵ تا ۱۹۶۰


این لوگو که از دوران پس از جنگ تا آغاز دهه‌ی ۶۰ میلادی مورد استفاده قرار گرفته طولانی‌ترین زمان استفاده از لوگوی این خودروساز را به خود اختصاص داده است. این لوگو ۱۵ سال روی محصولات فولکس دیده شد و نه تنها با بیتل بلکه با ون‌های T1 هم مشهور شد.

چرخ دندانه‌دار در این لوگو حذف شده و حروف هم پهن‌تر شده‌اند. این لوگویی کاملاً قابل‌تشخیص، ساده و بسیار متناسب است.

  • سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۷


تنها لوگوی تاریخ فولکس‌واگن که شکل مربعی داشته به این سال‌ها مربوط می‌شود. در سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۷، فولکس‌واگن به بازارهای بین‌المللی به ویژه آمریکا وارد شد و یک طراحی جدید برای حفظ هویت جهانی آن ضروری بود.

  • سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۸


در اواخر دهه‌ی ۶۰ میلادی بود که بازهم شاهد تغییر لوگوی فولکس بودیم و این بار شکل مربعی ناپدید شد و دیگر هم خبری از آن نبود.

طراحی جدید بسیار مشابه لوگوی پس از جنگ بوده اما نازک‌تر است. همچنین رنگ لوگو دیگر مشکی و سفید نیست و رنگ آبی آن امروز نیز دیده می‌شود. این لوگو عنوان مینیمالیستی ترین لوگوی تاریخ فولکس را یدک می‌کشد.

  • سال ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۹


دهه‌ی ۷۰ میلادی هم‌زمان با تکامل خودروهای گلف و پاسات بوده است. در آن زمان فولکس‌واگن کاملاً رشد نمود و به دنبال بازار چین هم بود. در واقع یک لوگوی جدید بر بلوغ این شرکت تأکید داشت.

طراحی گرافیکی اصلی این لوگو تغییری نداشته و حالت دوبعدی‌اش نیز حفظ شده است. البته رنگ‌ها عوض شده و رنگ آبی به پس‌زمینه منتقل شده است.

  • سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۰


در ۱۱ سال آینده لوگوی فولکس‌واگن سه بار تغییر کرد. اولین نسخه که تا سال ۱۹۹۵ بکار رفت ساده‌ترین بوده و تقریباً همان لوگویی است که بین سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۶۰ مورد استفاده قرار گرفته اما خب بجای رنگ مشکی‌رنگ آبی خودنمایی می‌کند.

البته از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ گرافیک لوگوهای دهه‌ی ۷۰ و ۸۰ پدیدار شد اما تناسبات و رنگ‌ها کمی متفاوت بود و همین امر باعث گیج شدن افراد شد زیرا تقریباً دو لوگوی مشابه در آخرین سال قرن ۲۰ وجود داشت.

  • سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲


با ورود به قرن ۲۱ شاهد معرفی لوگوی جدید فولکس‌واگن بودیم که طرح سه‌بعدی داشت. رنگ آبی خودنمایی کمتری داشته و تناسبات جدیدی نیز در این لوگو دیده می‌شود.

  • سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹


لوگوی بعدی که مشاهده می‌کنید سه‌بعدی‌تر بوده و کمی کوچک‌تر از لوگوی قبلی محسوب می‌شود. این آخرین لوگوی فولکس‌واگن پیش از دگرگونی اساسی و حرکت به سمت عصر حمل‌ونقل الکتریکی می‌باشد.

  • سال ۲۰۱۹ تا…؟


و این هم لوگوی جدید فولکس‌واگن که نهمین نمونه از سال ۱۹۳۷ محسوب می‌شود. لوگوی جدید شرکت نسبت به دو لوگوی اخیر کاملاً متفاوت بوده و تنها از طراحی ساده، تخت و دوبعدی استفاده می‌کند.

این لوگوی جدید با ترکیب سفید و آبی و همچنین مشکی و سفید در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۹ به نمایش درآمده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. Mad.z.Max

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (1839 ديدگاه)

    خودشونو سر کار گذاشتن بابا. ایننننهمه وقت و هزینه واسه تعویض لوگو توی 171 کشور جهان!! فکرشو کنین، تک تکه نمایندگیا، ساختمونای اداری، کارخانجات و هرجایی که اسمی از این شرکت داره، لوگوشو عوض میکنن. که چی، تازه بیس لوگو همونه، فقط ساده تر کردنش. که من قبلی رو بیشتر میپسندیدم تازه! واقعا نمیدونم چجوری ارزششو داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۲۶ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (3686 ديدگاه)

      اینم خودش یه جور تبلیغاته

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Khosrow

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (2282 ديدگاه)

    کارخوبی کردن / میتونن مثل مرسدس روی جلوپنجره مانور بدن با این ارم ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. مهدی اکرمی

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (88 ديدگاه)

    اینا که 10 تا هستن، چندبار هم شمردم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا