تجربه و آزمایشفولکس واگن

تجربۀ رانندگی با فولکس واگن CC

نسل نخست مرسدس بنز CLS در سال ۲۰۰۴ به‌عنوان اولین سدان کوپهٔ دنیا معرفی شد. درحالی‌که مرسدس بنز با ساخت CLS، به‌عنوان مخترع کلاس سدان کوپه شناخته شد اما در ابتدا انتقادات زیادی به آن شد و کسی امید چندانی به موفقیت CLS نداشت؛ ولی پس از فروش مناسب و استقبال خوبی که از CLS به عمل آمد، همگان فهمیدند که مرسدس بنز در ابداع چنین کلاسی اشتباه نکرده است.

2016 Volkswagen CC
۲۰۱۶ Volkswagen CC
به همین دلیل پس از موفقیت مرسدس بنز، خودروسازان دیگر نیز به فکر ساخت و عرضهٔ محصولاتی در این کلاس افتادند. اولین شرکتی که پس از مرسدس اقدام به عرضهٔ سدان کوپه کرد فولکس‌واگن بود که مدل پاسات CC را معرفی نمود. البته بعداً به جهت متمایز کردن آن از پاسات، نامش به CC تغییر یافت. فولکس‌واگن CC، سدان پریمیوم دیفرانسیل جلو کلاس D محسوب می‌شود. این خودرو در سال ۲۰۱۲ فیس لیفت شد و با ظاهری زیباتر از قبل به بازار آمد. حال یک دستگاه فولکس‌واگن CC مدل ۲۰۱۵ در اختیار ماست که در ادامه به بررسی و آزمایش رانندگی آن می‌پردازیم.

2016 Volkswagen CC
۲۰۱۶ Volkswagen CC
فولکس‌واگن CC با دو نوع موتور قابل خریداری است: یک نمونهٔ ۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ با ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور و یک مدل ۳.۶ لیتری V6 تنفس طبیعی با ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور. موتور ۴ سیلندر با دو گیربکس ۶ سرعته دستی و ۶ سرعته اتوماتیک دوکلاچه DSG عرضه می‌شود درحالی‌که موتور V6 تنها با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک قابل خریداری است. سامانهٔ چهارچرخ متحرک ۴Motion نیز برای CC قابل سفارش است اما فقط در بالاترین تیپ آن یعنی V6 Executive عرضه می‌شود. مصرف سوخت این خودرو چندان پایین نیست چراکه نسخهٔ ۴ سیلندر توربو با گیربکس دستی مصرف سوخت شهر و جاده‌ای برابر با ۱۱.۲ و ۷.۳۵ لیتر و با گیربکس اتوماتیک DSG معادل ۱۰.۷ و ۷.۵ لیتر در هر صد کیلومتر دارد درحالی‌که مدل ۶ سیلندر در هر صد کیلومتر ۱۳.۸ و ۹.۴ لیتر در شهر و جاده مصرف می‌کند.

2016 Volkswagen CC
۲۰۱۶ Volkswagen CC
دینامیک و کیفیت رانندگی CC خوب است اما در حد پاسات (ورژن آمریکا) نیست و هندلینگ پاسات بهتر از CC است؛ ولی در کل فولکس‌واگن CC سواری آرام و راحتی دارد و از میان دو پیشرانهٔ قابل سفارش آن، موتور چهار سیلندر توربو بهترین عملکرد و مصرف و سوخت را در کنار شتاب مناسب ارائه می‌کند. داخل سی‌سی ساده است اما بهتر از گذشته شده و مجهز به سیستم ناوبری و اتصال به مرکز پشتیبانی گشته است. مواد بکار گرفته‌شده در داخل این خودرو از نوع درجه‌یک بوده و با به‌کارگیری روکش چرم بسیار باکیفیت، احساس قرار گرفتن در خودرویی لوکس را حتی در تیپ پایه به انسان منتقل می‌کند. گرم‌کن صندلی‌ها و رادیو ماهواره‌ای نیز به‌صورت آپشن قابل سفارش هستند. فولکس‌واگن سی‌سی ۲۰۱۵ موفق به اخذ ۴ ستاره ایمنی از موسسهٔ NHTSA شده است (حداکثر امتیاز ۵ ستاره است) و در آزمایش IIHS نیز حداکثر امتیاز را کسب نموده است.

2016 Volkswagen CC
فولکس‌واگن سی‌سی ۲۰۱۵ یک جایگزین مناسب برای اتومبیل‌های لوکس بشمار می‌رود و تجهیزات سخاوتمندانه‌ای را در اختیارتان قرار می‌دهد. دینامیک رانندگی مناسب، فضای داخلی ساخته‌شده با مواد درجه‌یک، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خوب، موتور توربوی عالی و گیربکس اتوماتیک دوکلاچه (فقط در مدل ۴ سیلندر توربو) از دیگر ویژگی‌های مثبت این خودرو به‌حساب می‌آید؛ اما سی‌سی هم مانند تمامی سدان های کوپه با مشکل فضای کم سرنشینان عقب بخصوص در قسمت سر مواجه است و افراد بلندقد در آن دچار مشکل می‌شوند. البته سامانهٔ چهارچرخ متحرک ۴Motion نیز آپشن بسیار مناسبی است که فقط مدل V6 فول در دسترس است درحالی‌که پکیج اسپرت R-Line هم برای نسخهٔ ۴ سیلندر قابل سفارش است. رقبای مستقیم فولکس‌واگن سی‌سی عبارت‌اند از بیوک ریگال، آکورا TLX، کیا کادنزا، هیوندای آزرا و نیسان ماکسیما.

2016 Volkswagen CC
اما در کل سی‌سی را به‌سختی می‌توان در یک کلاس و سگمنت قرار داد چراکه نسخهٔ ۴ سیلندر آن با قیمتی در حدود ۳۴.۷۹۰ دلار، در مقابل خودروهایی چون بیوک ریگال توربو، ب ام و ۳۲۰i و مرسدس بنز CLA قرار می‌گیرد درحالی‌که اگر مدل V6 را انتخاب کنید باید ۱۰ هزار دار بیشتر بپردازید و با قیمتی معادل ۴۴.۰۰۵ دلار، به قلمروی مرسدس بنز C کلاس وارد می‌شود. هرچند که نمی‌توان آن را رقیب مستقیم C کلاس دانست؛ اما تناقضات فولکس‌واگن سی‌سی در اینجا پایان نمی‌یابد زیرا در کلاس‌بندی‌ها آن را یک سدان اسپرت متوسط بشمار می‌آورند درحالی‌که سازمان حفاظت محیط ‌زیست به دلیل حجم کم کابین، آن را در دستهٔ خودروهای کامپکت قرار داده است. همچنین فرم فست بک آن نیز موجب می‌شود بیشتر آن را یک کوپه بدانیم تا سدانی سنتی.

2016 Volkswagen CC
ولی اینکه ما سی‌سی را یک پاسات لوکس بدانیم یا یک سدان پریمیوم واقعی و یا چیز دیگر چندان مهم نیست زیرا وقتی پشت آن بنشینید و آن را به چالش بکشید، سی‌سی را یک ماشین لوکس واقعی احساس می‌کنید. سواری آن نیز کاملاً راحت است اما عایق‌بندی چندان مناسبی نداشته و صدای باد و همین‌طور غرغر موتور به گوش سرنشینان می‌رسد. هرچند که برای برخی شنیدن غرش موتور لذت‌بخش است. نسخهٔ ۶ سیلندر باوجود برخورداری از سیستم چهارچرخ متحرک و موتور ۳.۶ لیتری بزرگ‌تر و همین‌طور ۸۰ اسب بخار قدرت بیشتر، چندان سریع‌تر از مدل ۴ سیلندر R-Line احساس نمی‌شود چراکه شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر آن ۶.۳ ثانیه است که اختلاف کمی با شتاب ۶.۷ ثانیه‌ای مدل ۴ سیلندر R-Line دارد. البته علت این امر به وزن سنگین ۱۷۴۱ کیلوگرمی مدل V6 برمی‌گردد که حدود ۲۰۰ کیلوگرم بیشتر از وزن نسخهٔ ۴ سیلندر R-Line است.
میزان مصرف سوخت فولکس‌واگن سی‌سی V6 از سوی سازمان حفاظت محیط ‌زیست ایالات‌متحده ۱۱.۲ لیتر در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی اعلام شده است که کمتر از میانگین مصرف سوخت رقبای ۶ سیلندری چون کرایسلر ۲۰۰ V6 AWD و یا حتی خودروهای بزرگ‌تری مثل کیا K900 است. البته ما در آزمایش واقعی به رقم کمی بیشتر ۱۱.۷ لیتر در صد کیلومتر دست پیدا کردیم.

2016 Volkswagen CC

2016 Volkswagen CC

2016 Volkswagen CC
فضای داخلی این ماشین آلمانی با امکانات استانداردِ صندلی‌های چرمی، گرم‌کن صندلی‌های جلو، ماساژور صندلی راننده، سنسور باران، سیستم صوتی با ۱۰ بلندگو و تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه‌ای، بسیار راحت است درحالی‌که نمایشگر لمسی و سیستم ناوبری فقط در مدل V6 وجود دارد.

2016 Volkswagen CC
رینگ‌های آلیاژی ۱۸ اینچی زیبا و تزئینات کرومی نیز موجب می‌شود که سی‌سی خودرویی لوکس به نظر برسد؛ اما آیا همهٔ این‌ها قیمت ۴۴ هزار دلاری آن را توجیه می‌کند؟ در جواب این سؤال باید گفت یک مرسدس بنز C کلاس با تجهیزات مشابه ۱۰ هزار دلار قیمت بیشتری دارد اما می‌توانید با ۳۶,۴۸۰ دلار یک پاسات V6 خریداری کنید که بیشتر امکانات و تجهیزات کلیدی و موردنیاز ازجمله صندلی‌های چرمی، گرم‌کن صندلی‌ها، سنسور باران، سانروف برقی و نمایشگر لمسی را دارد. تنها تفاوت عمدهٔ سی‌سی V6 با پاسات V6 این است که در پاسات V6 امکان سفارش سیستم چهارچرخ متحرک وجود ندارد؛ بنابراین اگر بتوانید از سیستم چهارچرخ متحرک و فرم جذاب فست بکِ سی‌سی چشم‌پوشی کنید، پاسات V6 گزینهٔ بهتری نسبت به سی‌سی V6 محسوب می‌شود و احتمالاً به همین دلیل است که در طی ۱۰ ماه اول حضور پاسات در ایالات‌متحده موفق بفروش ۸۱,۴۰۰ دستگاه شده است درحالی‌که سی‌سی در همین مدت فقط ۸۷۵۰ دستگاه فروخته است.

جدول مشخصات فنی

مدل VW CC 2015 V6 4Motion
قیمت پایه ۴۴.۰۰۵ دلار
قیمت نمونهٔ مورد آزمایش ۴۴.۰۰۵ دلار
ترکیب موتور جلو/چهارچرخ/۴ در/سدان
پیشرانه ۳.۵ لیتری V6 24 سوپاپ
قدرت ۲۸۰ اسب بخار
گشتاور ۳۶۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
وزن خالص ۱۷۴۱ کیلوگرم
طول/عرض/ارتفاع ۴.۸۰/۱.۸۵/۱.۴۱ متر
فاصلهٔ بین دو محور ۲.۷۱ متر
شتاب صفرتا ۹۶ ۶.۳ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۴.۷ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی ۱۱.۷ لیتر در صد کیلومتر

منبع: motortrend

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. بهنام طیبی

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    قیمتش 44005 دلار میشه 149617000 تومان
    مشخصات فنی خوبی داره
    چهره خودرو هم خوبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. احمد باقری

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    باید ماشین خیلی باحالی باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. احسان

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (112 ديدگاه)

    طراحی ساده و شیک ( بنظر خودم) .دوستش دارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. احسان(احسان سابق)

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    فولکس واگن متخصص ساخت ماشین هاییه که هیچکس از وجودشون خبری نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کیانوش

      ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (289 ديدگاه)

      دوست عزیز مخترع این کلاس مرسدس هستش و پیشکسوتش هم cls …

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. کیانوش

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (289 ديدگاه)

    به نظرم تو بازه ی قیمتی 44 هزار دلار(مدل فول و شیش سیلندر) انتخاب های خیلی بهتر از این خودرو هست نمونش مرسدس cla که خود نگارنده هم اشاره کرد بهش…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا