دوئل فولکس‌واگن بیتل و سایون tC

به قسمتی دیگر از دور هفتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال رسیده‌ایم که به گروه کوپه‌های کوچک اختصاص دارد. در دوئل قبلی این گروه ب‌ام‌و سری ۲ و آئودی TT به مصاف یکدیگر رفتند که طی این رقابت مجموعاً تعداد 1838 رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل آئودی توانست با دریافت 945 رأی و با اختلافی بسیاری جزئی یعنی کسب 51 درصد از کل آراء پیروز گردد درحالی‌که ب‌ام‌و موفق به کسب 893 رأی شده است. حال امروز در آخرین دوئل گروه کوپه‌های کوچک فولکس‌واگن بیتل در برابر سایون tC قرار گرفته است.

کیا سراتو کوپه

هوندا سیویک کوپه

فیات 124 اسپایدر

مزدا MX-5

هوندا سیویک کوپه

مزدا MX-5

آئودی TT

ب‌ام‌و سری 2

هیوندای ولوستر

فولکس‌واگن شیراکو

آئودی TT

فولکس‌واگن شیراکو

تویوتا GT86

نیسان 370Z

فولکس‌واگن بیتل

سایون tC

نیسان 370Z

؟

فولکس‌واگن بیتل

بیتل یکی از مشهورترین خودروهای دنیا است که در اکثر کشورهای دنیا ردپایی از آن دیده می‌شود و همچنین پایه‌گذار شرکت فولکس‌واگن نیز بشمار می‌رود. این شرکت با معرفی بیتل در سال 1938 کار خود را آغاز کرد. این خودرو که به درخواست هیتلر توسط فردیناند پورشه طراحی شد، به موفقیت خارق‌العاده‌ای دست پیدا کرد. بیتل در آلمان تا سال 1979 به تولید رسید اما تولید آن در مکزیک تا سال 2003 ادامه داشت و به‌طورکلی بیش از 21 میلیون دستگاه از آن در سراسر دنیا به فروش رسید؛ بنابراین بیتل پرفروش‌ترین خودروی دنیا در یک نسل محسوب می‌شود؛ اما نزدیک به دو دهه بعد از خاتمهٔ تولید این ماشین توسط فولکس‌واگن، این شرکت تصمیم به احیای آن گرفت و بدین ترتیب پس از معرفی کانسپتی نهایتاً در سال 1997 بیتل کاملاً جدید با نام نیو بیتل معرفی شد. این خودرو درحالی‌که کاملاً مدرن بود اما طراحی آن به‌طور کامل به‌صورت رترو و با نگاه به گذشته شکل گرفته بود. همچنین نیو بیتل برخلاف بیتل کلاسیک به خودرویی موتور جلو تبدیل شده بود. این خودرو تا سال 2011 به تولید رسید و سپس از این سال نسل دوم آن یا در اصل نسل سوم بیتل به بازار آمد که همچنان روی خط تولید قرار دارد. این ماشین که همچنان طراحی رتروی خود را حفظ کرده، روی پلت‌فرم A5 گروه فولکس‌واگن ساخته شده که با خودروهای فراوانی از این شرکت مانند فولکس‌واگن شیراکو، نسل ششم فولکس‌واگن گلف، اشکودا یتی، فولکس‌واگن جتا و… مشترک است. بیتل هم‌اکنون با طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های بنزینی و دیزل به بازار عرضه می‌گردد که ما برای این دوئل قدرتمندترین پیشرانهٔ آن‌را انتخاب کرده‌ایم. این یک واحد 2 لیتری چهار سیلندر توربو با 210 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور است که نیروی آن توسط گیربکس‌های گوناگونی چون یک نمونهٔ شش سرعتهٔ دستی به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند.

سایون tC

تویوتا در ژوئن سال 2003 اقدام به تأسیس برند جدیدی بنام سایون نمود این برند که با هدف جذب خریداران جوان تأسیس شده بود، به عرضهٔ محصولات کامپکت و اسپرت می‌پرداخت و بازار اصلی آن ایالات‌متحده بود. سپس یک سال بعد در نمایشگاه دیترویت 2004 تویوتا در قالب برند تازه تأسیس سایون اقدام به معرفی کوپهٔ کوچکی بنام tC نمود. این خودرو که یک کوپهٔ کوچک دیفرانسیل جلو است، در اصل به‌عنوان جایگزینی برای کوپهٔ مشهور سلیکا در نظر گرفته شده بود. سایون tC در برخی بازارها مانند خاورمیانه، چین و آمریکای جنوبی با برند تویوتا و با نام Zelas نیز عرضه می‌شد. نسل اول این کوپهٔ ژاپنی تا سال 2010 به تولید رسید و سپس در نمایشگاه نیویورک همین سال نسل دوم آن رونمایی شد؛ اما فروش نسل دوم tC در حد انتظارات سایون نبود که یکی از دلایل آن معرفی کوپهٔ دیفرانسیل عقب تویوتا GT86 در سال 2012 بود که در ایالات‌متحده توسط برند سایون با نام FR-S عرضه می‌شد. به همین دلیل tC برای مدل 2014 مورد فیس‌لیفت قرار گرفت که در آن از FR-S الهام گرفته شده بود. بااین‌حال نهایتاً پس از تعطیلی برند سایون در آگوست سال 2016، عرضهٔ tC نیز در ایالات‌متحده خاتمه یافت اما تولید و عرضهٔ آن همچنان توسط تویوتا با نام Zelas ادامه دارد. نسل دوم سایون tC تنها با یک پیشرانهٔ 2.5 لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی عرضه می‌شد که 180 اسب بخار قدرت و 235 نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال این نیرو هم یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی و یک نمونهٔ شش سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده که نیرو را به چرخ‌های جلو می‌رسانند. سایون tC در آخرین سال حضورش در ایالات‌متحده یعنی سال 2009 حدود 9 هزار دستگاه فروش داشته است درحالی‌که فروش فولکس‌واگن بیتل در این سال و در همین کشور بیش از 15 هزار دستگاه بوده است.

 

مشخصات فنی

 

فولکس‌واگن بیتل

سایون tC

پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر 2.5 لیتری 4 سیلندر
تنفس توربوشارژ طبیعی
قدرت 210 اسب بخار 180 اسب بخار
گشتاور 280 نیوتن متر 235 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته دستی 6 سرعته دستی
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد 6.7 ثانیه 6.9 ثانیه
مسافت 400 متر 15.3 ثانیه 15.4 ثانیه
حداکثر سرعت 210 کیلومتر/ساعت 215 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 8.7 لیتر (ترکیبی) 8.7 لیتر (ترکیبی)
وزن 1417 کیلوگرم 1406 کیلوگرم
طول 4.27 متر 4.48 متر
فاصلهٔ محوری 2.54 متر 2.70 متر
حجم صندوق بار 310 لیتر 415 لیتر
قیمت پایه 25,815 دلار 20,000 دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

24 دیدگاه

  1. VIPER
    سوابق: (1845 دیدگاه) ,

    بیتل
    من اصلا به مشخصات فنی دقت نکردم
    چون بیتل خیلی دوست داشتنی و فانتزی هست به اون رای دادم
    ولی سایون هم خیلی شیکه

    پاسخ
    1. فورد
      سوابق: (521 دیدگاه) ,

      بییییییییییییتل یعنی با اون قالپاقا دیووونم کرد

      پاسخ
    2. علی
      سوابق: (848 دیدگاه) ,

      من باور کنید مشخصاتو نخونده با سرعت عجیبی به بیتل رای دادم. بیتل حق آب و گل را تو ماشینها تصاحب کرده. اصلا نمیشه ایرادی به این ماشین نوستالوژی دوست داشتنی گرفت . خیلی گوگوله
      با تچکر

      پاسخ
    1. Amir.z
      سوابق: (131 دیدگاه) ,

      من به خاطر قیمت کمتر و صندوق بار بزرگتر و فاصله محوری بیشتر که قاعدتا به معنای فضای داخلی بزرگتر هست و اینکه کابین سایون برای من جذاب تر هست سایون رو انتخاب کردم

      پاسخ
  2. Mahdi Venom Demon
    سوابق: (1439 دیدگاه) ,

    پدال چرا نوع فهرست مطالب عوض شده
    برای گوشی این فهرست خوب نیست قبلا هم این طوری بود برای بازکردن پست هایی که تیتر طولانی داشتن اذیت میشدیم
    دوستان با لایک و دیسلایک نظراتتونو بگید

    پاسخ
    1. (ali(Chevy Nova
      سوابق: (5059 دیدگاه) ,

      مهدى فکر کردم فقط براى من اىنطور شده بود پس براى همه اتفاق افتاده

      پاسخ
      1. Mahdi Venom Demon
        سوابق: (1439 دیدگاه) ,

        فقط امیدوارم زودتر به همون شکل قبل در بیاد
        امروز هم همایش داریم جات خالی
        قراره بخشی از گوهر های امریکایی رو ببینم و از اونا هم بپرسم ببینم کاپی بخرم یا چیز دیگه ای

        پاسخ
        1. (ali(Chevy Nova
          سوابق: (5059 دیدگاه) ,

          مهدى خوشا به حالت فقط عکس زىاد بگىر
          در مورد خرىد کاپرىس هم اگه توان نگهدارى رو دارى برو تو کارش وگر نه همونى که بهت گفتم بهتره
          بازم کارى بود بگو بهم

      2. حامد
        سوابق: (645 دیدگاه) ,

        منم فکر کردم فقط واسه من اینجوری شده!!!
        انشاالله درست میشه

        پاسخ
  3. M3csl
    سوابق: (126 دیدگاه) ,

    من ک الان رفتم مطلب ۲۲ اکتبرو دیدم،ب ام و سری دو با ۵۱ درصد از ائودی تی تی با۴۹ درصد جلوتره،،
    چرا برعکس زدی پدال؟؟!
    چرا آئودی رو برنده کردی؟؟!!
    ب ام و بیش از سی تا رای جلوتره ک!!!

    پاسخ
  4. ارش
    سوابق: (75 دیدگاه) ,

    به به بیتل افسانه ای

    پاسخ
  5. حمیدرضا
    سوابق: (2291 دیدگاه) ,

    به خاطر عدم استقبال از برند سایون و پایان عرضه اون در امریکا به بیتل رای دادم

    پاسخ
  6. datsun
    سوابق: (1351 دیدگاه) ,

    تو ایران با چه تعرفه ای و اساسی این ماشین دویست میلیون قیمت خورد خدا داند

    پاسخ
    1. (ali(Chevy Nova
      سوابق: (5059 دیدگاه) ,

      داتسون جان داداش اىن که چىزه تازه اى نىستش
      تا بوده همىن بوده
      وقتى تعرفه اونقدر بالا باشه و نرخ ارز هم ثبات نداشته باشه و وارد کننده به فکر سود بالاى خودش باشه ماشىن 20/000 دلارى رو باىد 200 مىلىون خرىد

      پاسخ
  7. Madjid Thunderbird
    سوابق: (11215 دیدگاه) ,

    چند تا از این بیتل جدیدا تا الان از نزدیک دیدم
    از چیزی که تو عکس نشون میده هم خیلی قشنگ تره
    طراحی رترو که 100 سال خاطره با خودش داره
    هیکلش هم اتفاقا اصلا کوچیک نیست
    به نظرم هم اندازه ی رنو ساندرو باشه
    چندین سال پیش یک دونه نسل اولش رو داشتیم
    همه ی فامیل بهش میگفتن فولکس سو.سکی. خود پدرم میگفت قورباغه ای. اسم انواع و اقسام موجودات روش بود !
    منم خیلی ناراحت میشدم که اینا و حتی پدرم به ماشینمون توهین میکنند !!! نمیدونستم واقعا اسمش همینه. فکر کنم 4 یا 5 سالم بیشتر نبود.

    اصلا خرابی نداشت و خیلی اتاقش محکم بود . حتی از چپ کردنش هم کسی ترسی نداشت.

    برعکس رنو 5 که هم خرابیش زیاد بود هم به دلیل مجاورت با موتور خیلی زود لاستیک جلو سمت چپش میترکید و چپ میکرد.

    اون زمان جاده ها قدیمی بود و سربالایی خیلی زیاد داشت. بیتل چون موتورش عقب بود و برای کویر درست نشده بود تو این سربالایی ها مرتب جوش میاورد. تنها عیبش نسبت به زمان تولید و قیمتش فقط همین جوش آوردن بود.

    پاسخ
    1. ارش
      سوابق: (709 دیدگاه) ,

      اصلا قابل قیاس با رنو 5 نبود رنو 5 هم خیلی ضعیف بود و هم ایمنی پایینی داشت بدنه ضعیف و سر پیچها هم ضعیف عمل میکرد و زود چپ میکرد .

      پاسخ
  8. NAVID۰۰۹۸
    سوابق: (1898 دیدگاه) ,

    با این که عاشق تویوتا و ژاپنیام ولی سایون یه چیزه مزخرف از تویوتا بود
    منو یاد پیکان پراید و… میندازه
    اگه اشتباه نکنم فکر کنم بَرند سایون از اِمسال به خاطره ها پیوست

    پاسخ
  9. mazaher
    سوابق: (111 دیدگاه) ,

    طراحی عالی و بیاد ماندنی جهانی فولوکس بیتل غیر قابل انکار است .

    پاسخ
  10. Mehdi TuRbO
    سوابق: (614 دیدگاه) ,

    به سایون رای دادم چون این کلاس اسپورت و داخل ماشین تو این کلاس مهمه و اسپرت تر و اینکه تنفس طبیعیه،بیتلم خیلی دوست دارم ولی بیشتر طراحی فانتزی داره طراحی داخل سایون خیلی خوشم اومد مخصوصن داشبوردش ک مایل.

    پاسخ
  11. شاین
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    چیزی که هیتلر دستور ساختشو بده و فردینالد پورشه طراحیش کنه مگه میشه عالی نباشه؟

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.