فوردفولکس واگن

دوئل فولکس‌واگن e-Golf و فورد فوکوس الکتریک

سرانجام دور دهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال هم به پایان رسید و امروز با آخرین دوئل این دور از رقابت‌ها که به گروه خودروهای سبز اختصاص دارد در خدمت شما هستیم. در دوئل قبلی این گروه کیا سول EV به مصاف نیسان لیف رفت که طی این دوئل مجموعاً تعداد ۱۳۰۶ رأی به ثبت رسیده است. در این رقابت لیفت ۱۲۱۵ عدد از آراء را از آن خود کرد و بدین ترتیب با کسب ۹۳ درصد از کل آراء با قاطعیت پیروز دوئل شد درحالی‌که سول موفق به کسب تنها ۹۱ رأی شده است. حال امروز در نهمین دوئل گروه خودروهای سبز، دو هاچ‌بک کامپکت تمام الکتریکی بنام‌های فولکس‌واگن e-Golf و فورد فوکوس الکتریک به نبرد با یکدیگر پرداخته‌اند.

هوندا کلاریتی

تویوتا میرای

کیا سول EV

نیسان لیف

هوندا کلاریتی

نیسان لیف

تویوتا پریوس

هیوندای آیونیک

تویوتا پریوس پرایم

هیوندای آیونیک پلاگین

تویوتا پریوس

تویوتا پریوس پرایم

فیات ۵۰۰E

رنو Zoe

لکسس CT

شورلت ولت

رنو Zoe

شورلت ولت

ب‌ام‌و i3

مرسدس بنز B کلاس

هیوندای نکسو

تسلا مدل ۳

مرسدس بنز B کلاس

؟

فولکس‌واگن گلف GTE

کیا نیرو

هوندا کلاریتی الکتریکی

هیوندای آیونیک الکتریکی

فولکس‌واگن گلف GTE

؟

هوندا کلاریتی پلاگین

کیا نیرو پلاگین

فورد فوکوس الکتریک

فولکس‌واگن e-Golf

؟

؟

سیتروئن e-Mehari

فولکس‌واگن e-UP

هیوندای کُنا الکتریکی

شورلت بولت

؟

؟

فولکس‌واگن e-Golf

گلف را می‌توان به‌واقع برترین و محبوب‌ترین هاچ‌بک دنیا دانست. این هاچ‌بک افسانه‌ای برای اولین بار در سال ۱۹۷۴ به‌عنوان جایگزین مدل بسیار موفق بیتل راهی بازارهای جهانی شد و توانست راه پرافتخار پدرش را ادامه دهد. گلف پس از پاسات، دومین ساختهٔ فولکس‌واگن بود که از ترکیب موتور جلو، محور جلو استفاده می‌کرد. نسل اول این ماشین در سه نسخهٔ اصلی هاچ‌بک سه‌در، هاچ‌بک پنج‌در و کابریولت تا سال ۱۹۸۳ روی خط تولید بود و پس از تولید ۶.۸ میلیون دستگاه جای خود را به نسل دوم داد. از سال ۱۹۷۴ تاکنون تولید این هاچ‌بک محبوب آلمانی بی‌وقفه در نسل‌های مختلف ادامه داشته است تا اینکه امروزه به نسل هفتم خود رسیده است. این نسل برای اولین بار در سپتامبر سال ۲۰۱۲ در برلین رونمایی شد و در نمایشگاه پاریس همان سال به نمایش عمومی درآمد. نسل هفتم گلف روی پلت‌فرم MQB گروه فولکس‌واگن ساخته شده که با خودروهای فراوانی از این گروه خودروسازی مانند آئودی A3، سئات لئون و اشکودا اکتاویا مشترک است. نسل هفتم این خودرو به‌تازگی فیس‌لیفت و به‌روزرسانی میان‌دوره‌ای خود را نیز تجربه کرده است که شامل تغییراتی جزئی در ظاهر و داخل و ارتقاء تکنولوژی می‌شود. در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۵ اما فولکس‌واگن برای اولین بار نسخهٔ تمام الکتریکی گلف را با نام e-Golf رونمایی کرد. این مدل اولین عضو سبز خانوادهٔ گلف محسوب می‌شد که چندی بعد نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی GTE هم به آن اضافه شد. e-Golf اما از یک موتور الکتریکی با ۱۳۴ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. برای تغذیهٔ این موتور در ابتدا یک پکیج باطری لیتیوم یون ۲۴.۲ کیلووات ساعتی در نظر گرفته شده بود اما پس از فیس‌لیفت اخیر، باطری‌های e-Golf ارتقاء یافته و ظرفیت آن‌ها به ۳۵.۸ کیلووات ساعت رسیده است. این امر موجب افزایش قابل‌توجه بُرد خودرو از تنها ۱۹۰ کیلومتر به ۳۰۰ کیلومتر شده است. e-Golf در ظاهر هم با نوارهای LED درون سپر و رینگ‌های متفاوت، از دیگر اعضای خانوادهٔ گلف متمایز شده است.

فورد فوکوس الکتریک

فوکوس یکی از مشهورترین محصولات فورد است که نسل نخست آن در سال ۱۹۹۸ به‌عنوان جایگزینی برای مدل اسکورت به بازار آمد. نسل اول فوکوس در کشورهای مختلفی چون آلمان، روسیه، مکزیک و… در چهار نسخهٔ هاچ‌بک سه‌در، هاچ‌بک پنج‌در، سدان و استیشن تا سال ۲۰۰۵ در اروپا و تا ۲۰۰۷ در ایالات‌متحده تولید شد. سپس نسل دوم این خودرو در نمایشگاه پاریس ۲۰۰۴ رونمای شد که البته نسخه‌های اروپایی و آمریکایی آن باهم تفاوت داشتند. سرانجام در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۰ نوبت به معرفی نسل سوم یا کنونی این هاچ‌بک آمریکایی رسید اما در این نسل نیز دوباره مثل نسل اول نسخه‌های اروپایی و آمریکایی آن باهم یکسان هستند. نسل سوم فوکوس هم مانند اسلافش در انواع مختلفی شامل هاچ‌بک، سدان و استیشن تولید می‌شود اما نسخهٔ هاچ‌بک سه‌در از لیست مدل‌های حذف شده است. فورد در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۴ نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ نسل سوم این ماشین را معرفی کرد که با مدل ۲۰۱۵ به بازار آمد. در این فیس‌لیفت عمدهٔ تغییرات در چراغ‌های جلو و جلوپنجره انجام شده است. برنامهٔ ساخت نسخهٔ تمام الکتریکی فوکوس اما از نسل دوم آن آغاز شد. در این رابطه، فورد در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۰۹ نسخه‌ای تمام الکتریکی از نسل دوم فوکوس را در قالب یک کانسپت با نام فوکوس BEV رونمایی کرد؛ اما فرایند تبدیل این کانسپت به نمونه‌ای تولیدی تا بعد از معرفی نسل سوم فوکوس طول کشید تا اینکه نهایتاً در نمایشگاه تجهیزات الکترونیکی ۲۰۱۱، سازندهٔ آمریکایی نسخهٔ تولیدی فوکوس الکتریکی را رونمایی کرد که البته این بار بر اساس نسل سوم فوکوس ساخته شده بود. این هاچ‌بک سبز از یک موتور الکتریکی با ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند که برای تأمین انرژی آن یک پکیج باطری لیتیوم یون ۲۳ کیلووات ساعتی در نظر گرفته شده بود اما برای مدل ۲۰۱۷ فورد باطری‌های آن‌را به نمونه‌های ۳۳.۵ کیلووات ساعتی ارتقا داده که موجب افزایش بُرد خودرو به ۲۲۵ کیلومتر شده است. فوکوس الکتریکی در ظاهر اما تفاوت چندانی با نسخهٔ معمولی نداشته و ظاهر تقریباً یکسانی با برادران درون‌سوز خود دارد.

مقایسه مشخصات فنی

فولکس‌واگن e-Golf

فورد فوکوس الکتریک

پیشرانه الکتریکی الکتریکی
قدرت ۱۳۴ اسب بخار ۱۴۳ اسب بخار
گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر ۲۵۰ نیوتن متر
گیربکس تک سرعته تک سرعته
محور محرک جلو جلو
باطری ۳۵.۸ کیلووات ساعت ۳۳.۵ کیلووات ساعت
مصرف انرژی ۱۷.۶ کیلووات/صد کیلومتر ۱۹.۵ کیلووات/صد کیلومتر
بُرد ۳۰۰ کیلومتر ۲۲۵ کیلومتر
شتاب صفر تا ۹۶ ۸.۵ ثانیه ۹.۹ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۶.۶ ثانیه ۱۷.۷ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۵۰ کیلومتر/ساعت ۱۵۰ کیلومتر/ساعت
طول ۴.۲۷ متر ۴.۳۹ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۶۳ متر ۲.۶۵ متر
وزن ۱۵۵۵ کیلوگرم ۱۶۴۵ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۳۴۰ لیتر ۲۳۷ لیتر
قیمت پایه ۳۱,۳۴۵ دلار ۳۰,۰۴۵ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9953028]

بدین ترتیب دور دهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال هم به پایان رسید. همانند قبل پس از چند روز وقفه دور هشتم دوئل‌های مرحلهٔ مقدماتی را آغاز خواهیم کرد. از همراهی و مشارکت شما ممنون و سپاسگزاریم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. حامد

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (831 ديدگاه)

    انتخاب شخصیه من گلف به دلیل:
    ظاهر بهتر گلف(البته سلیقه ای هست)
    قدرت بیشتر گلف
    برد بیشتر گلف

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. E 36

      ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (918 ديدگاه)

      این موضوع درسته که بعد از چند سال باطری این ماشینها باید تعویض بشه و گرون هم هست؟ هیبریدی ها چطور؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. فرامرز

        ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
        سوابق: (1595 ديدگاه)

        یه ویدئویی تو یوتیوب میگفت چند تا تسلا رو بعد از ۱۰۰ هزار کیلومتر تست کردن و میزان افت ظرفیت باتری ها حدود ۳ درصد بوده که واقعاْ ناچیزه. بعد میگفت در صورت تصادف یا فرسودگی خودرو در آینده میشه باتری هاش رو تو نیروگاه های خورشیدی استفاده کرد که سرمایه گذاری بالای ده هزار دلاری برای مالک تسلا خواهد بود.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. SS

        ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
        سوابق: (738 ديدگاه)

        درست هست چون به هر حال باتری ها عمر مفید دارن و ظرفیتشون کم میشه
        برای هیبریدی ها هم همینطور هست
        اما همین الان هم شرکتی مثل تویوتا 7 سال گارانتی برای باتری ها در نظر گرفته
        که تقریبا به اندازه عمر مفید خودرو هست
        پس مشکل جدی محسوب نمیشه و حتی اگر نیاز بعد از 10 سال نیاز به تعویض باشه هم با توجه به هزینه های صرفه جویی شده در برابر موتورهای احتراق داخلی به نظر به صرفه هست ( این نکته رو هم در نظر بگیرید که موتورهای درون سوز خیلی از خودروها هم بعد از 10 سال نیاز به تعمیر پیدا می کنن)
        مشکل اصلی بازیافت این باتری های فرسوده هست که باید راه حلی براش پیدا بشه
        برای مثال تسلا تصمیم گرفته اون ها رو در نیروگاه های انرژی تجدید پذیر برای ذخیره انرژی استفاده کنه

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. فرامرز

      ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      از همه مهمتر کیفیت ساخت به مراتب بهتر گلف و همچنین داشبورد و مانیتورهای مدرن تر گلف ( انصافاْ ویرچوال کاکپیت و نویگیشن گلف یه سر و گردن بالاتر از رقباشه)

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Saeed Boroomand

        ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
        سوابق: (477 ديدگاه)

        لیف جدید وقتی هست یا حتی زویی، خریدن هر دو اشتباهه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. Amir

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (173 ديدگاه)

    فولکس????

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. amin

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    به نظرم گلف به طور کلی نماد کلاس هاچبک ها است و نسخه الکتریکی گلف هم خوب عمل کرده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. پیکان جوانان گوجه ای

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (990 ديدگاه)

    فولکس نه فقط گلففففففففففففففففففففففف

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ALI

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    گلفی که مونتاژه ایرانه رو یکی از همسایه ها تو کوچمون داشت و خیلی ازش راضی بود باهاش دو هفته کل ایرانو گشته بود نه با کولر کم میاورد نه تو شیب
    به نظرم اگه به قیمت منطقی به فروش برسه یعنی همون حدودا صد میلوین تومن که تو اروپا میفروشن گلف ارزش خریدو داره
    هاچبکها خیلی هم کوچیک و تنبل نیستا
    تهران که برف اومده بود یه ساندرو سفید رنگ راحت تو برفی که به قولی پرادو نمیتونست بره داشت برا خودش میگشت. این یه تشبیه بود الان نیایین کامنت بزارید که پرادو کجا ساندرو کجا
    خودم میدونم فقط میخوام تشبیه کنم که تو اون برف ساندرو به راحتی داشت گاز میداد و میرفت تو اون قسمت ونک که به طرف بالا شیب داره و احتمال داشت که نتونه بره بالا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. REVENTON

      ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (282 ديدگاه)

      اون گل بود نه گلف
      گل الان تو بازارای کمی مثه امریکای لاتین فروش میره

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. amin

      ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (1126 ديدگاه)

      الیته اون گل بود نه گلف و قطعاتش هم برزیلی بود
      موتورش و هندلینگش خیلی خوب بود
      کیفیتش بد نبود ولی دسته موتورها و گیربکس و جلو بندیش خیلی زود خراب میشد
      من سال ٨۶ یه نقره ایش رو داشتم،یه خاطره جالب هم که باهاش دارم اینه که با دوست دخترم صبح خیلی زود رفتیم شمال که مثلا شب بتونیم برگردیم ،رفتیم محمودآباد قایق پدالی سوار شدیم سوییچ از جیبم افتاد تو دریا!!!
      نشون به اون نشون که اون شب رو مجبور شدیم خونه بگیریم و شب بمونیم تا صبح که سوییچ یدک از تهران برسه!!!داستانی داشتیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ADAK

        ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
        سوابق: (1842 ديدگاه)

        حالا واقعا خودش افتاد !!؟
        یا به روایتی انداختیش …
        :-)

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. amin

          ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
          سوابق: (1126 ديدگاه)

          نه حاجی گرمکن پام بود از جیبش افتاد!!!!
          تازه خونه گرفتن هم مصیبتی بود!!
          آخرش همون بنده خدا که قایق رو اجاره داد بود اومد صاحبخونه رو راضی کرد که خونه رو بده به ما!!!
          البته شب بدی نبود اما یادمه اون موقع حدود ٣٠٠ تومن هزینه سوییچ ریموت دار اصلی شد و از دماغم دراومد!!!!

          موافقم 0
          مخالفم 0
  6. حمیدرضا

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    فولکس با توجه به مشخصات برد و قیمت گزینه به صرفه تری هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. #ali.m#

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    گلف بهتره .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. #ali.m#

      ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (1836 ديدگاه)

      نسل اول گلف(1974)
      و نسل اول سیویک(1973)
      http://uupload.ir/files/o70f_img_20180306_142808.png
      http://uupload.ir/files/hpf1_img_20180306_143010.png
      خیلی به هم شبیهن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. امیر.عارف

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (876 ديدگاه)

    نظر من هم گلفه چون هم برد بیشتری داره هم صندوقش بهتر و جادارتره و هم داشبوردش برای من دوست داشتنی تر بنظر میرسه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Ali Keyhani

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (657 ديدگاه)

    اوه چه اختلافی انداخته گلف!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا