فولکس واگن

فولکس‌واگن تایپ 4، خودروی موتورعقبی بر پایهٔ بیتل که شکست خورد

در دههٔ ۶۰ میلادی، فولکس‌واگن که از موفقیت فوق‌العادهٔ بیتل سرمست بود، به یک خودروی بزرگ‌تر بر اساس همان پلت‌فرم نیاز داشت و به همین دلیل تایپ ۴ را روانهٔ بازار کرد. این خودرو که با نام ۴۱۱ هم شناخته می‌شد، در سال ۱۹۶۸ با سیستم تعلیق مستقل و پیشرانهٔ چهار سیلندر تخت در عقب در دو نسخهٔ دودر و چهاردر (که اولین محصول چهاردر فولکس‌واگن محسوب می‌شد) به بازار آمد.

پیشرانهٔ تخت این خودرو که ۱.۷ لیتر حجم داشت و به کاربراتور دوقلو مجهز بود، ۷۶ اسب بخار قدرت و ۱۲۶ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. برای انتقال این نیرو هم گیربکس‌های چهار سرعتهٔ دستی یا سه سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده بود. ازجملهٔ دیگر ویژگی‌های برجستهٔ ۴۱۱ که به‌عنوان بزرگ‌ترین خودرو از ولفسبورگ به بازار عرضه شد هم می‌توان به سیستم گرمایش کمکی کنترل‌شده توسط ترموستات و قابلیت تنظیم شش جهتهٔ صندلی‌های جلو اشاره کرد. همچنین تعبیهٔ قسمت‌های جذب ضربه در جلو و عقب خودرو و همین‌طور ستون فرمان تاشو با پَدهای نرم روی پره‌های غربیلک نیز ۴۱۱ را به خودروی ایمنی تبدیل کرده بودند.

اما علیرغم اینکه ۴۱۱ ریشه‌های مشترکی با بیتل داشت، هرگز نتوانست مثل آن خودروی موفقی باشد به‌گونه‌ای که در سال اول تنها ۲۰ هزار دستگاه و در سال ۱۹۶۹ حدود ۴۸ هزار دستگاه از آن فروخته شد. سپس فولکس‌واگن با افزودن یک نسخهٔ استیشن سه‌در، خانوادهٔ ۴۱۱ را گسترش دارد ولی این کار هم به افزایش فروش آن کمکی نکرد.

اما فولکس‌واگن از فروش ضعیف ۴۱۱ دلسرد نشد و در سال ۱۹۷۱ آن‌را در ایالات‌متحده عرضه کرد و سپس یک سال بعد نیز آن‌را فیس‌لیفت نمود. این نسخهٔ جدید با نام ۴۱۲ در آگوست سال ۱۹۷۲ در آلمان به‌عنوان جایگزین ۴۱۱ به بازار آمد. در سال ۱۹۷۳ نیز حجم و قدرت پیشرانهٔ ۴۱۲ افزایش پیدا کرد؛ اما هیچ‌کدام از این اقدامات کارساز نبودند و سرانجام تولید ۴۱۲ درحالی‌که هیچ‌گاه نتوانست از مرز فروش ۸۰ هزار دستگاه عبور کند، در سال ۱۹۷۴ به‌طور کامل پایان یافت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. ارشیاSVJ

    ۶ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1745 ديدگاه)

    خیلی زشته.
    دلیل فروششم همین بوده.

    موافقم 10
    مخالفم 29
  2. OMID

    ۶ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (2172 ديدگاه)

    جالب به نظر میاد مخصوصا از نمای عقب
    قدرت خوبی هم داره نسبت به حجم موتور و سال تولید
    راجب قیمت توی دوران خودش هم می‌گفتید کاش
    ولی در آخر همون بیتله که بزک شده ( شبیه خانواده پراید خودمون) احتمالا دلیل فروش پایینش همین بوده

    موافقم 16
    مخالفم 4
    1. Hadi

      ۶ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (2200 ديدگاه)

      خیلی هم بد نیست…
      از بیتل بهتره به نظرم…

      موافقم 8
      مخالفم 1
      1. مانی

        ۷ آبان ۱۳۹۹
        سوابق: (2486 ديدگاه)

        کاش بجا پیکان اینو تولید کرده بودیم

        موافقم 5
        مخالفم 0
  3. blackburn

    ۶ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (182 ديدگاه)

    در باکو اینو چه جور ببری پمب بنزین یه نفر از صف خارج میشه

    موافقم 7
    مخالفم 3
  4. میثم

    ۶ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (3524 ديدگاه)

    اگه بجای این همون بیتل رو با همون طراحی 4 دربش رو میساخت بهتر بود
    مثل پورشه که بعدها بر اساس مدلهای کوپه، پانامرا رو ساخت

    موافقم 10
    مخالفم 2
  5. مهرداد كمال

    ۶ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1801 ديدگاه)

    بنظرم رقیباش بایس عالی عمل کرده باشن و اینکه این ماشین موتور عقب بوده شاید مردم کمتر استقبال کردن و الا قدرت خوبی هم موتورش داشته
    در جمع روی کاغذ بایستی ماشین موفقی میشده!

    موافقم 3
    مخالفم 2
  6. Sina

    ۶ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    پدال اگه همیشه از این مطالب آموزنده بذاره خیلی خوب میشه.

    موافقم 5
    مخالفم 0
  7. یوسف

    ۷ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (923 ديدگاه)

    توی اون سالها خیلی هم خوب بوده

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا