فولکس واگنمزدا

جدال غرب و شرق! فولکس‌واگن پاسات در مقابل مزدا 6

نسل هشتم فولکس‌واگن پاسات در سال ۲۰۱۵ عرضه شده و از پیشرانه‌های دیزلی کاملی بهره می‌برد. البته از آن زمان تاکنون پیشرانه‌های دیزلی با بد اقبالی‌های زیادی روبرو شده بنابراین هم‌اکنون پیشرانه‌های بنزینی گزینه‌های جذاب‌تری نشان می‌دهند.

فولکس‌واگن پاسات
به عنوان نتیجه، پیشرانه‌های ۱.۴، ۱.۸ و ۲ لیتری توربوی TSI هم‌اکنون در پاسات موجود بوده و ما هم کم‌حجم‌ترین پیشرانه با قدرت ۱۴۸ اسب بخاری را در این مقایسه مفصل حاضر کرده‌ایم.

نسخه تجاری SE قیمت ۲۴۷۴۰ پوندی داشته و دقیقاً در مقابل مزدا ۳ با پیشرانه ۲ لیتری اسکای اکتیو جی قرار می‌گیرد. البته پاساتی که در تصاویر مشاهده می‌شود از نوع GT است.


مزدا ۶ در تریم SE-L Nav قیمت ۲۱۸۹۵ پوندی داشته و از این نظر بر رقیب ژرمنی برتری دارد اما این مقایسه جنگی بین پیشرانه توربوی کم‌حجم‌تر فولکس با فلسفه تنفس طبیعی مزدا نیز می‌باشد.

هر دو خودرو راحتی سواری را با چابکی، تجهیزات مناسب و هزینه‌های معقول ترکیب کرده‌اند؛ اما کدام‌یک انتخاب متقاعدکننده‌ای می‌باشد؟ با ما باشید تا پاسخ این سؤال را بدانید.

  • شاخ‌به‌شاخ

مزدا ۶ ۲.۰ SkyActiv-G 145 SE-L Nav

فولکس‌واگن پاسات ۱.۴ TSI SE Business

مدل

۲۱۸۹۵

۲۴۷۴۰ قیمت (پوند)
۴ سیلندر ۲ لیتری ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری توربو

پیشرانه

۱۴۳/۲۱۰

۱۴۸/۲۵۰ قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر)
۶ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو

گیربکس

۸.۶ ثانیه/۲۰۷

۹.۲ ثانیه/۲۲۰ شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت/حداکثر سرعت
۷ ۶.۸

مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)

رنگ متالیک (۵۶۰ پوند)

فاقد آپشن اضافی

آپشن ها

 

  • فولکس‌واگن پاسات TSI

نقاط قوت: پرفورمنس مناسب پیشرانه توربو، تکنولوژی پیشرفته در کابین، کیفیت ساخت و متریال خوب

نقاط ضعف: عدم پایداری و اعتمادبه‌نفس در حد مزدا، هیجان سواری کمتر، قیمت بیشتر


خودروسازان سرمایه‌گذاری سنگینی روی حمل‌ونقل الکتریکی انجام داده‌اند و در سال‌های آینده خودروهای الکتریکی زیادی عرضه خواهند شد؛ اما هنوز هم پیشرانه‌های مرسوم از بین نرفته و اگرچه پیشرانه‌های دیزلی دیگر محبوب نیستند اما بنزینی‌ها هنوز هم هیجان‌انگیز هستند.


فولکس‌واگن پاسات مثال فوق‌العاده‌ این وضعیت است. این خودرو در سال ۲۰۱۵ تنها با پیشرانه‌های دیزلی عرضه شد اما هم‌اکنون با پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری توربو که قدرت ۱۴۸ اسب بخاری دارد نیز عرضه شده و ما هم همین نسخه را تست کرده‌ایم.


اما خب این منتظر ماندن ارزشش را داشت زیرا پیشرانه مورد بحث کارایی خوبی دارد. هر دو خودرو از گیربکس ۶ سرعته دستی استفاده می‌کنند اما فولکس‌واگن به لطف گشتاور ۲۵۰ نیوتون متری خود علاقه بیشتری به سبک کردن دنده‌ها دارد. این گشتاور از دور ۱۵۰۰ پیشرانه در دسترس است. حداکثر گشتاور مزدا ۶ از دور ۴ هزار پیشرانه در دسترس بوده بنابراین دسترسی به آن خیلی آسان نیست. جای تعجبی ندارد که پاسات در شتاب گیری‌های بین دنده‌ای سریع‌تر از رقیب ژاپنی خود می‌باشد.


مزیت پاسات در دنده‌های سنگین‌تر خیلی زیاد نیست زیرا قدرت مزدا در محدوده بیشتری در دسترس بوده اما پاسات هنوز هم قدرت و پرفورمنس بیشتری را در پیست تست نشان می‌دهد.

میزان چسبندگی و چابکی پاسات نیز با توانایی پیشرانه هماهنگی دارد. پاسات از پلتفرم MQB فولکس استفاده می‌کند و این امر از همان لحظه شروع حرکت واضح است. فرمان توازن وزنی خوبی داشته و دقیق است اما فاقد احساس فرمان مزدا می‌باشد. دامپرها نیز کنترل بدنه خوبی را حتی با وجود اینکه راحتی‌ای در حد مزدا ندارند ایجاد می‌کنند.


پاسات علاوه بر مزیت پرفورمنس خود احساس لوکس‌تری داشته و کابین آن کیفیت ساخت بالاتری را نشان می‌دهد. پلاستیک‌های بکار رفته بهتر بوده و طراحی آن نیز منطقی است. در تریم SE بیزینس نیز تجهیزات قابل‌احترامی بکار رفته است.

لیست تجهیزات این خودرو شامل مواردی چون کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری، حسگرهای پارک جلو و عقب، سیستم ناوبری و تهویه مطبوع می‌باشد. مزدا در تریم SE-L خود با این نسخه از پاسات برابری کرده و در عین حال بسیار ارزان‌تر است. اگر شما خودرو را به‌صورت اقساطی بخرید شکاف قیمتی دو خودرو کاهش خواهد یافت زیرا ارزش فروش دوباره فولکس‌واگن بالاتر است.

پاسات هنوز هم گران‌تر بوده اما با پولی که پرداخت می‌کنید چیز بیشتری به دست می‌آورید. همچنین نیازی به کارکرد سخت‌تر پیشرانه نبوده و این قلب آهنین ساکت‌تر از پیشرانه مزدا نیز می‌باشد.

نظرات آزمایش‌کنندگان

سیستم اطلاعات سرگرمی: صفحه لمسی ۸ اینچی که رزولوشن بالایی دارد فوق‌العاده بوده و بازنگری‌های صورت گرفته در آن باعث شده‌اند عملکردهای بیشتری نسبت به سیستم اطلاعات سرگرمی مزدا را شاهد باشیم.

گیربکس: گیربکس پاسات به اندازه مزدا رضایت‌بخش نیست اما در زمان استفاده احساس خوبی را به دست می‌دهد.

کابین: پلاستیک و پارچه‌های بکار رفته در کابین پاسات احساس لوکس‌تری را نسبت به کابین مزدا ۶ ایجاد می‌کنند.

  • مزدا ۶ اسکای اکتیو جی

نقاط قوت: سواری پایدار، فرمان و گیربکس مناسب، پیشرانه تنفس طبیعی مشتاق

نقاط ضعف: سر و صدای بیشتر در دورهای بالای پیشرانه، کیفیت متریال ضعیف‌تر، سیستم اطلاعات سرگرمی ضعیف‌تر نسبت به پاسات

پیشرانه بکار رفته در هر دو خودرو تجربه سواری پاسات و مزدا را تعریف می‌کند. مزدا ۶ از پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی استفاده می‌کند.


فلسفه خاص مزدا به این معنی است که پیشرانه برای ایجاد سرعت و شتاب مناسب کار سخت‌تری را باید انجام دهد. این پیشرانه خروجی ۱۴۳ اسبی داشته اما چیزی که خود را بیشتر نشان می‌دهد فاصله گشتاوری ۴۰ نیوتون متری بین دو حریف است.


این گشتاور در دور بالاتری به دست می‌آید و همین امر باعث می‌شود راحتی و آرامش کابین تحت تأثیر کارکرد سخت‌تر پیشرانه قرار گیرد.


البته پیشرانه علیرغم کارکرد سخت‌تر خود نرم بوده و از سواری پرفشار استقبال می‌کند. در جایی که پیشرانه فولکس‌واگن نسبتاً ساکت است پیشرانه مزدا صدای بیشتری را تولید می‌کند. تفاوت زیادی در بزرگراه بین دو خودرو دیده نمی‌شود اما پاسخ خودرو به دنده‌های بالاتر در پاسات بهتر است.


البته در زمان تخت گاز کردن، این مزدا است که با شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعتی ۸.۶ ثانیه‌ای پیش می‌افتد درحالی‌که پاسات شتاب ۹.۲ ثانیه‌ای دارد. در بحث تعویض دنده نیز اگرچه پاسات تعویض‌های دقیق و خوبی دارد اما گیربکس مزدا بهتر بوده و شاهد تعویض‌های سریع و دقیق هستیم.

البته اکثر راننده‌ها با این دو خودرو تخت گاز نخواهند رفت بنابراین گشتاور اضافی و انعطاف بیشتر پیشرانه فولکس‌واگن باعث می‌شود مزیت‌های این خودرو در شرایط روزمره بیشتر باشد.


از طرف دیگر این مزدا ۶ است که راحتی و کاربری آسان بیشتری داشته و کنترل بدنه و هندلینگ آن در مرتبه بالاتری ارزیابی می‌شود. این خودرو نسبت به پاسات سفت‌تر نیست که دلیل آن استفاده از رینگ‌های کوچک‌تر و لاستیک‌هایی با دیواره بلند است. اگرچه پاسات در تغییر جهت‌های ناگهانی پاسخگوتر است اما دقت و کنترل شاسی و فرمان مزدا ۶ یک سر و گردن بالاتر قرار می‌گیرد.

حتی مدل نسبتاً فول SE-L نیز به اندازه پاسات لوکس احساس نمی‌شود. البته این خودرو ۲۸۴۵ پوند ارزان‌تر بوده و همان تجهیزات پاسات را ارائه می‌کند. در این خودرو شما به سیستم ناوبری، بلوتوث، رادیوی DAB، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع و حسگرهای پارک عقب دست می‌یابید؛ اما خب کیفیت ساخت کابین مزدا ۶ به پاسات نمی‌رسد و این امر خود را نشان می‌دهد.

نظرات آزمایش‌کنندگان

سیستم اطلاعات سرگرمی: اهرم چرخان روی کنسول مرکزی استفاده از این سیستم را آسان کرده است؛ اما صفحه‌نمایش ۷ اینچی مزدا ۶ کوچک‌تر بوده و رزولوشن کمتری نسبت به پاسات دارد.

گیربکس: گیربکس ۶ سرعته دستی خوب این خودرو بهتر از پاسات بوده و تعویض‌های سریعی دارد.

متریال کابین: سدان مزدا از نظر کیفیت و احساس ساخت با پاسات برابری نمی‌کند و در بحث تکنولوژی نیز عقب می‌افتد.

  • قضاوت نهایی

رتبه اول: فولکس‌واگن پاسات
فولکس‌واگن پاسات
فولکس‌واگن پاسات تجربه سواری لذت بخشی به اندازه مزدا ۶ نداشته اما در هر یک از جنبه‌های دیگر برتری دارد. این خودرو منعطف‌تر بوده و راحتی زیادی داشته و از طرف دیگر هزینه‌های مالکیت کمتری داشته و احساس لوکس‌تری را به کاربر منتقل می‌کند؛ اما از نظر پیشنهادهای اقتصادی و مالی، قیمت بالاتر پاسات مشکل حادی نخواهد بود.

رتبه دوم: مزدا ۶
مزدا 6
مزدا ۶ از نظر دینامیکی خودروی توانایی است اما پیشرانه آن به اندازه پیشرانه ۱.۴ لیتری توربوی فولکس منعطف نیست. اگرچه این خودرو ارزان‌تر بوده اما خب این حس ارزانی را نیز منتقل می‌کند. مزدا ۶ به اندازه پاسات نیز کاربردی نبوده و هزینه‌های نگهداری آن با توجه به ذات هیجان بخش مزدا بیشتر است. تمامی این موارد به اضافه صندوق‌عقب کوچک‌تر باعث می‌شوند مزدا ۶ به کسب رتبه دوم بسنده کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. Kian70

    ۳ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (107 ديدگاه)

    مزدا رو جور دیگه ای دوست دارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. علیx76

    ۳ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1203 ديدگاه)

    مزدا ۳ با موتور ۲.۵ لیتری اسکای اکتیو رقیب بسیار مناسب تریه هم قیمت هم قدرت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. امیر

    ۳ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (730 ديدگاه)

    مقایسه ی منصفانه ای بود.به نظرم پاسات در سگمنت خودش بهترین هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مزدک

    ۳ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (14 ديدگاه)

    هر چقدر هم ماشین های فولکس از نظر فنی بالا باشن طراحیشون مسخرست

    و فکر میکنم اینکار عمدی و برای ایجاد فاصله بین فولکس و آیودی باشه

    من که‌ مزدارو بیشتر می‌پسندم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. رامتین

    ۳ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (3045 ديدگاه)

    بنظرم محصولات فولکس ارزش خرید ندارند در ایران، جز گلف. اصولا فولکس یعنی گلف. اوج هنر فولکس در نسل آخر گلف و اخیرا آرتیون نمایان شده و بنظرم در بقیه محصولاتش بشدت تفکر اقتصادی داره.

    موافقم 0
    مخالفم 1
  6. pouya

    ۳ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1854 ديدگاه)

    سلام‌
    از اونجایی که تجربه سواری با پاسات رو ندارم و البته با مزدا ۶ رو هم ندارم و از نظر فنی نزدیک هم هستن من از روی ظاهر مزدا ۶ رو انتخاب میکنم.
    ( مزدا 6 مدل 2018 هم از نظر ظاهری و هم فنی پیشرفت کرده )

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. جنوب

    ۳ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (316 ديدگاه)

    اگه یه شرکت باشه که بتونه وضعیت خودروی ایران رو نجات بده زیر مجموعه های فولکس واگنه. چه از نظر کیفیت چه بها و چه ایمنی مخصوصا اشکودا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. F۲۲RAPTOR

      ۳ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (2598 ديدگاه)

      کاملا موافقم
      اگه میشد فولکس مثه اشکودا و سئات
      یه زیر مجموعه کار درست تو ایران میداشت معرکه میشد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. sina

    ۳ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    من تو این سگمنت برای ایران کمری رو بهترین گزینه میدونم
    این به معنی نیست که پاسات یا مزدا یا اکورد بد هستن ، به این دلیل که تویوتا به دلیل پیشینه حضورش تو ایران قیمت یدکی کمتر، مراکز تعمیر بیشتر و ارزان تر، خدمات پس از فروش بیشتری داره لذا انتخاب عقلانی تری هست بنظرم
    ضمن اینکه تو ایران جز تنفس طبیعی ماشین خریدن یکم ریسکی هست.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. ایلیا

    ۳ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (731 ديدگاه)

    دوستان کیفیت متریال کیفیت مونتاژ و کیفیت رنگ بخش مهمی از زیبایی ظاهری خودرو هستن که در عکس ها بخوبی دیده نمیشن، ما معمولا طراحی کلی و زوایای خودرو رو میبینیم و در مورد ظاهرش قصاوت میکنیم، این مقدمه رو گفتم که بگم ماشینای فولکس از نزدیک واقعا زیبا و باکیفیتن و حس لوکس بودن رو منتقل میکنن، پاسان از نزدیک زیباتر از عکس هاشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. achtung

      ۴ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (422 ديدگاه)

      دقیقن به همین دلایل همیشه از رقبای آسیایی سرتره. متریال و ظاهر عالی در کنار قیمت خوب

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. مهدی دهقان

    ۳ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (67 ديدگاه)

    پدال دیروز کلی از بدیهای مدل ۲۰۱۸ پاسات گفت امروز تعریفشو کرد منکه گیج شدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. ahmad

    ۳ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (566 ديدگاه)

    با احترام به هردو خودروساز ، فکر کنم فولکس بهتر باشه چه از نظر ظاهر و چه از نظر موتور . من که فولکسو بیشتر میپسندم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. شاهين

    ۳ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (856 ديدگاه)

    هر دو خودرو رو دوست دارم ، البته مزدا رو با موتور ٢۵٠٠سی سی توربوش و اون سیستم خاموش کردن سیلندر ها در سرعت ثابتش که میشه مدل ٢٠١٨ ترجیح میدم به پاسات، در کل از لحاظ ظاهری هم مزدا رو ترجیح میدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. سعید

    ۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (35 ديدگاه)

    همین مردد کردن مزدا در انتخاب فولکس خودش یه پیروزی بزرگی هست واسه این سامورایی فوق العاده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. فرهاد كرمستجی

    ۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (254 ديدگاه)

    از رو تصاویر که کابین مزدا لوکس تر به نظر میرسه، البته هیجان رانندگی شاید برای خیلی ها مهمترین فاکتور باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. hamid3x

    ۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (397 ديدگاه)

    پاسات تو شتاب و هندلینگ عقبتر از مزدا ست،

    نکته جالب این مقایسه:رزولوشن بالاتر صفحه نمایش پاسات،انگار طرف میخواد باهاش کال اف دیوتی بازی کنه اینقدر تو مقایسه گفته شده،

    نکته بعدی اینه یه مزدا سوار همیشه از ماشین اش لذت میبره،حالا صندوق کوچکترو صدای موتور بیشتر لوکس نبودن کابین نسبت به المانی ها زیاد فاکتور مهمی نیست،
    ببخشید رزولوشن کمتر صفحه نمایش رو یادم رفت این یکم انتخاب رو سخت میکنه،خدایا خودت کمک کن

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. علی

      ۷ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (6 ديدگاه)

      دقیقا. اهواز هستم و مزدا6 دارم. واقعا مزدا کاری میکنه همیشه از سواریش خوشت بیاد

      موافقم 1
      مخالفم 0
  16. ali a

    ۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (775 ديدگاه)

    من جفتشون رو قبول دارم. بخوام انتخاب کنم باید با هر دو رانندگی کنم..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. sevlan

    ۶ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (186 ديدگاه)

    مرد مومن رزولوشن و راحت تر بودن صفحه لمسی پاسات شاید واسه ماها که تو ایرانیم چیز مهمی نباشه ولی واسه اروپایی ها فوق العاده مهمه، اونجا با اون سطح ارتباطات ماهواره ای طرف کار یه کامپیوتر خونگی و حتی بیشتر رو از مونیتورینگ خودرو میکشه ، منظورم قیاس مزدا و پاسات و خوب بودن پاسات به این دلیل نیست ، چون خودم عاشق مزدام و ارادتشو دارم ، ولی میخوام اینو بگم که اینجور چیزا واسه خیلی ها مهمه !!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. Amir

    ۸ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (18 ديدگاه)

    هیچکدوم پژو 508 2019

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. حامد

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (70 ديدگاه)

    پیشرانه تنفس طبیعی مشتاق؟ این دیگه چه جور ترجمه‌ایه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. محسن

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (9 ديدگاه)

    من خودم مزدا۶ دارم فقط کاش پول داشتم تا مدله توربویه۲۵۰۰ روبخرم واقعا که مزدا با موتور۲لیتری طبعیی شتابش خیلی ازماشینهایی که حجم وقدرت موتور بیشتری دارن رو شکست میده مصرف بنزین کمتری داره نرمی و هندلینگ هم که ژاپنی‌ها ها فوقالعادن قیمتش هم کمتره قیافشم شبیه آمریکایی ها با کاپوت بزرگ وخشن جوانپسنده. هرکی بایدببینه چقدرپول داره و اولویتش چیه برامن که شتاب ومصرف سوخت ونرمی وقیافه ماشین ملاک بود نه اپشن وکاملا ازانتخابم راضیم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا