فولکس واگن

موفقیت برند جدید جتا و احتمال گسترش بازار آن به خارج از چین

هرچند ما نام جتا را با سدان کامپکتی از فولکس‌واگن می‌شناسیم اما چند وقتی است که این غول خودروسازی آلمانی برندی اقتصادی را با نام جتا برای بازار چین به‌طور مستقل تأسیس کرده است. جتا اما در همین مدت کوتاه هشت ماهی که از تأسیس آن می‌گذرد، به برند بسیار محبوبی در چین تبدیل شده است و این محبوبیت موجب شده فولکس‌واگن به گسترش بازار آن به خارج از چین فکر کند. رئیس برند جتا «هارالد مولر» در گفتگو با اتوموتیو نیوز اروپا گفته است که این برند حدود یک درصد از کل بازار خودروی بزرگ چین را به دست آورده است.

جتا اما در میانهٔ بحران شیوع ویروس کرونا به این موفقیت دست پیدا کرده یعنی زمانی که فروش اکثر خودروسازان دنیا بشدت کاهش یافت. به گفتهٔ مولر، شروع موفقیت‌آمیز جتا در چین مطمئناً موجب علاقهٔ سایر بازارهای فولکس‌واگن به این برند می‌شود. فولکس‌واگن دقیقاً مثل نیسان و برند احیاشدهٔ آن یعنی داتسون، جتا را به‌عنوان برندی ارزان‌قیمت برای ورود به بازار چین در نظر گرفته است زیرا در این کشور دیگر برندهای اقتصادی گروه فولکس‌واگن مثل اشکودا چندان شناخته‌شده نیستند. در حال حاضر، جتا سدان VA3 و کراس‌اوورهای VS5 و VS7 را به بازار چین عرضه می‌کند. VA3 در اصل نسخهٔ بروز شده‌ای از نسل قبلی نسخهٔ چینی فولکس‌واگن جتا است درحالی‌که مدل‌های VS5 و VS7 به ترتیب نسخهٔ ری‌بج شدهٔ سئات آتکا و تاراکو هستند.

البته در حرف‌های مولر هیچ اعلام رسمی مبنی بر گسترش بازار جتا به خارج از مرزهای چین وجود ندارد و این فعلاً در حد یک احتمال است؛ اما بااین‌حال اگر نهایتاً این کار صورت گیرد، انتظار می‌رود جتا در روسیه و بازارهای آسیایی دیگری مثل فیلیپین، اندونزی و تایلند عرضه شود؛ اما این برند ارزان‌قیمت احتمالاً به بازار اروپا راه پیدا نمی‌کند زیرا فولکس‌واگن هم‌اکنون هم با محصولات خود مثل آپ و پولو و هم از طریق برند شناخته‌شدهٔ اشکودا، خودروهای اقتصادی را به بازار اروپا عرضه می‌کند. سلیقهٔ آمریکایی‌ها هم با متریال و پیشرانه‌های ارزان‌قیمت محصولات جتا مطابقت ندارد و بنابراین به‌احتمال‌زیاد این برند را در آمریکای شمالی هم نخواهیم دید؛ اما فارغ از این مسائل، امیدواریم جتا به سرنوشت داتسون که احتمالاً در برنامه‌های کاهش هزینهٔ نیسان تعطیل خواهد شد دچار نشود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. meysam

    ۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (3524 ديدگاه)

    طراحی های خوبی دارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. ارش

    ۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    شبیه محصولات سئات هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احمدرضا

      ۴ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (227 ديدگاه)

      خب چون کراس اوورهاش همون سئات هستند با لوگوی جتا

      موافقم 1
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا