فولکس واگن

یادی از نخستین نسل فولکس‌واگن پولو

سام کاویانی: نخستین نسل از فولکس‌واگن پولو که یک نسخه ری‌بج شده از آئودی ۵۰ بود، در سال ۱۹۷۵ میلادی معرفی شد. تفاوت بین مدل‌های فولکس و آئودی جزئی و در این میان، پولو ارزان‌تر و بسیار ساده‌تر از آئودی ۵۰ بود. هر دو خودرو در ابتدا به‌موازات یکدیگر فروخته می‌شدند اما آئودی ۵۰ هرگز فروش خوبی را تجربه نکرد و در سال ۱۹۷۸ میلادی از دور خارج شد. مدل پولو در کارخانه وولفسبورگ فولکس‌واگن تولید می‌شد. در سال ۱۹۷۷ میلادی، مدل دربی سدان عرضه شد که اساساً یک پولو بود. دربی، از ستون C به جلو عیناً شبیه نسخه هاچ‌بک بود که به آن یک صندوق بزرگ ضمیمه شده بود (این خودرو یک طرح قدیمی از طرف آئودی بود ولی هرگز توسط این برند فروخته نشد).


هنگامی‌که برای نخستین بار فولکس‌واگن پولو مهیای فروش شد، مدل LS بالاترین رده آن بود. این مدل از پیشرانه‌ای به حجم ۱۰۴۳ سی‌سی و توان ۵۰ اسب بخار (۳۷ کیلووات) برخوردار بود که در آئودی ۵۰ نیز نصب شده بود. سایر مشخصات این مدل شامل مواردی چون چراغ‌های پارکینگ، برف‌پاک‌کن عقب با شیشه‌شور، آفتاب‌گیر سقفی، سپرهای کرومی و چرخ‌هایی به سایز ۴.۵J × ۱۳” بود. در این بین، مدل N که از مشخصات پایه سود می‌برد فاقد بسیاری از تجهیزات مدل LS بود. در سال ۱۹۷۹ میلادی، مدل GLS معرفی و جایگزین مدل LS به‌عنوان بالاترین رده تجهیزاتی در پولو شد. مشخصات ارتقاء یافته در این مدل شامل مواردی چون جلوپنجره و چراغ‌های جلوی محاط شده با کروم، سانروف، یک فندک سیگار و همچنین تریم های کرومی چرخ، می‌گردید.


پیشرانه‌هایی به حجم ۸۹۵ ،۱۰۹۳ و ۱۲۷۲ سی‌سی در نسل نخست فولکس‌واگن پولو به کار می‌رفتند. پیشرانه کوچکتر (۸۹۵ سی‌سی) تنها در پولو هاچ‌بک استفاده می‌شد و پیشرانه ۱۲۷۲ سی‌سی هم تنها در مدل دربی، آئودی ۵۰ و پولو GT استفاده می‌شد. در راستای کسب خروجی‌های متفاوتی از توان، سطوح متفاوتی از تراکم برای هر کدام از این پیشرانه اعمال می‌شد که در نتیجه تغییرات زیادی در پیشرانه‌ها حاصل شده و بسته به کشوری که پولو در آن فروخته می‌شد، رنج توان خروجی بین ۳۵ الی ۶۰ اسب بخار بود (۲۶ الی ۴۴ کیلووات).


نسل نخست فولکس‌واگن پولو و دربی در سال ۱۹۷۹ میلادی دستخوش فیس‌لیفت شدند. این فیس‌لیفت شامل جایگزینی سپرهای پلاستیکی به‌جای سپرهای قبلی، یک جلوپنجره متفاوت و همچنین یک داشبورد اصلاح شده بود. چراغ‌های گرد جلو در مدل دربی جای خود را به چراغ‌های چهارگوش دادند. چراغ‌هایی که خطوط به کار رفته در آن شبیه به مدل جتا سدان بود؛ جتا نیز خود بر مبنای مدل گلف تکوین یافته بود.


بعدها مدل‌های دیگری از جمله S و LS و مدل از دور خارج شده LX هم معرفی شدند. درنهایت تولید نخستین نسل از فولکس‌واگن پولو پس از فروش ۵۰۰,۰۰۰ دستگاه از آن در سرتاسر جهان در ماه اکتبر سال ۱۹۸۱ میلادی خاتمه یافت.


منبع:
NETCARSHOW.COM

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. AMIR SCHUMACHER

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    این نسل از فولکس واگن پولو و هم چنین ماشین مستربین (مینی MK IV ) خیلی برام عزیزن.
    از دیدنشون لذت میبرم
    فولکس واگن و مینی ، در پولو و MK IV ، مفهوم «ناز بودن» برای یک ماشین رو معنا کردند !!!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. sevlan

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (186 ديدگاه)

    چه زیبا بوده لامصب ،عاشق طرحهای قدیم فولکسم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ایران خودرو = فرغون سازی (ویران خودرو)

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (990 ديدگاه)

    حالا که زحمت مقاله درج کردن اگه تاریخچه کامل ارائه میشد خیلی بهتر بود بازم ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. حمیدرضا

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    یعنی قشنگ فولکسه هیچی نداره اپشن صفره ولی کلی میفروشه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا