یادی از نخستین نسل فولکس‌واگن پولو

سام کاویانی: نخستین نسل از فولکس‌واگن پولو که یک نسخه ری‌بج شده از آئودی 50 بود، در سال 1975 میلادی معرفی شد. تفاوت بین مدل‌های فولکس و آئودی جزئی و در این میان، پولو ارزان‌تر و بسیار ساده‌تر از آئودی 50 بود. هر دو خودرو در ابتدا به‌موازات یکدیگر فروخته می‌شدند اما آئودی 50 هرگز فروش خوبی را تجربه نکرد و در سال 1978 میلادی از دور خارج شد. مدل پولو در کارخانه وولفسبورگ فولکس‌واگن تولید می‌شد. در سال 1977 میلادی، مدل دربی سدان عرضه شد که اساساً یک پولو بود. دربی، از ستون C به جلو عیناً شبیه نسخه هاچ‌بک بود که به آن یک صندوق بزرگ ضمیمه شده بود (این خودرو یک طرح قدیمی از طرف آئودی بود ولی هرگز توسط این برند فروخته نشد).


هنگامی‌که برای نخستین بار فولکس‌واگن پولو مهیای فروش شد، مدل LS بالاترین رده آن بود. این مدل از پیشرانه‌ای به حجم 1043 سی‌سی و توان 50 اسب بخار (37 کیلووات) برخوردار بود که در آئودی 50 نیز نصب شده بود. سایر مشخصات این مدل شامل مواردی چون چراغ‌های پارکینگ، برف‌پاک‌کن عقب با شیشه‌شور، آفتاب‌گیر سقفی، سپرهای کرومی و چرخ‌هایی به سایز 4.5J × 13” بود. در این بین، مدل N که از مشخصات پایه سود می‌برد فاقد بسیاری از تجهیزات مدل LS بود. در سال 1979 میلادی، مدل GLS معرفی و جایگزین مدل LS به‌عنوان بالاترین رده تجهیزاتی در پولو شد. مشخصات ارتقاء یافته در این مدل شامل مواردی چون جلوپنجره و چراغ‌های جلوی محاط شده با کروم، سانروف، یک فندک سیگار و همچنین تریم های کرومی چرخ، می‌گردید.


پیشرانه‌هایی به حجم 895 ،1093 و 1272 سی‌سی در نسل نخست فولکس‌واگن پولو به کار می‌رفتند. پیشرانه کوچکتر (895 سی‌سی) تنها در پولو هاچ‌بک استفاده می‌شد و پیشرانه 1272 سی‌سی هم تنها در مدل دربی، آئودی 50 و پولو GT استفاده می‌شد. در راستای کسب خروجی‌های متفاوتی از توان، سطوح متفاوتی از تراکم برای هر کدام از این پیشرانه اعمال می‌شد که در نتیجه تغییرات زیادی در پیشرانه‌ها حاصل شده و بسته به کشوری که پولو در آن فروخته می‌شد، رنج توان خروجی بین 35 الی 60 اسب بخار بود (26 الی 44 کیلووات).


نسل نخست فولکس‌واگن پولو و دربی در سال 1979 میلادی دستخوش فیس‌لیفت شدند. این فیس‌لیفت شامل جایگزینی سپرهای پلاستیکی به‌جای سپرهای قبلی، یک جلوپنجره متفاوت و همچنین یک داشبورد اصلاح شده بود. چراغ‌های گرد جلو در مدل دربی جای خود را به چراغ‌های چهارگوش دادند. چراغ‌هایی که خطوط به کار رفته در آن شبیه به مدل جتا سدان بود؛ جتا نیز خود بر مبنای مدل گلف تکوین یافته بود.


بعدها مدل‌های دیگری از جمله S و LS و مدل از دور خارج شده LX هم معرفی شدند. درنهایت تولید نخستین نسل از فولکس‌واگن پولو پس از فروش 500,000 دستگاه از آن در سرتاسر جهان در ماه اکتبر سال 1981 میلادی خاتمه یافت.


منبع:
NETCARSHOW.COM

درباره نویسنده

کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی

مطالب مرتبط

4 دیدگاه

  1. AMIR SCHUMACHER
    سوابق: (11204 دیدگاه) ,

    .
    این نسل از فولکس واگن پولو و هم چنین ماشین مستربین (مینی MK IV ) خیلی برام عزیزن.
    از دیدنشون لذت میبرم
    فولکس واگن و مینی ، در پولو و MK IV ، مفهوم «ناز بودن» برای یک ماشین رو معنا کردند !!!

    پاسخ
  2. sevlan
    سوابق: (176 دیدگاه) ,

    چه زیبا بوده لامصب ،عاشق طرحهای قدیم فولکسم.

    پاسخ
  3. حمیدرضا
    سوابق: (2213 دیدگاه) ,

    یعنی قشنگ فولکسه هیچی نداره اپشن صفره ولی کلی میفروشه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.