فولکس واگن

کارخانه جدید فولکس‌واگن، یا در ترکیه یا هیچ جا!

اخیراً بحث‌های زیادی درباره تصمیم فولکس‌واگن برای تأسیس کارخانه خودروسازی در کشور ترکیه شکل گرفته است.


علیرغم مخالفت اتحادیه‌های کارگری آلمان، این خودروساز در ماه جولای اعلام کرد کارخانه یاد شده در ترکیه تأسیس خواهد کرد. قرار بود این تأسیسات نسل بعدی فولکس‌واگن پاسات و اشکودا ساپرب را از سال ۲۰۲۲ و با حداکثر ظرفیت سالانه ۳۰۰ هزار دستگاهی تولید کند.

اما از زمانی که ارتش ترکیه به سوریه حمله کرد موج مخالفت‌ها با تصمیم فولکس‌واگن پررنگ‌تر شد و مدیرعامل این گروه خودروسازی نیز مجبور شد اتخاذ تصمیم نهایی دراین‌باره را تا پایان سال جاری میلادی به تعویق بیندازد.

البته اخیراً خبر آمده که این تصمیم تا ماه فوریه گرفته نخواهد شد. موضوع مهم‌تر اینکه گروه فولکس‌واگن هیچ محل دیگری به غیر از ترکیه را برای تأسیس کارخانه خود در نظر نگرفته است.


در زمانی که جنجال زیادی درباره سرمایه‌گذاری فولکس در ترکیه و حمله این کشور به سوریه بر پا شده بود، کشورهایی همچون بلغارستان، رومانی و صربستان امیدوار بودند توجه فولکس‌واگن به خود را جلب کنند.

ظاهراً این موضوع رخ نخواهد داد زیرا این غول خودروسازی یا کارخانه‌ی موردنظر با هزینه‌ی ۱.۳ میلیارد یورویی را یا در ترکیه احداث خواهد کرد یا هیچ جا. اگر ساخت کارخانه در ترکیه لغو شود فولکس‌واگن احتمالاً نسل بعدی پاسات و ساپرب را در تأسیسات کنونی‌اش در براتیسلاوای اسلواکی تولید خواهد کرد.


در حال حاضر پاسات در کارخانه اِمدن آلمان تولید می‌شود اما از سال ۲۰۲۲ به بعد این کارخانه فقط خودروهای الکتریکی را خواهد ساخت. هم‌اینک اشکودا ساپرب نیز در تأسیسات واسینی در جمهوری چک تولید می‌شود.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۳۰ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (1437 ديدگاه)

    آدم لذت میبره از ماشینهایی که توی خیابونهای ترکیه میبینه
    صنعت خودرو دارن هرچند مونتاژی اما باکیفیتشو دارن
    ۱ دونه خودرو چینی تو خیابونا نمیبینید
    بجز اکسنت که تاکسی هست، کمتر ماشین کره ای میبینید
    اما حداقل نصف ماشینها توی شهرهای مدرنترش مثل استانبول، آلمانی هستن
    بنز-بیمر-آئودی-فولکس
    والبته تولیدات بروز نه بنز ۴۰ سال پیش
    فولکس کارخانه پاسات ۲۰۲۲ رو واسه دنیا اونجا میزنه
    تویوتا کارخانه CH-R رو واسه عرضه جهانی اونجا میزنه…

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. SS

      ۳۰ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (487 ديدگاه)

      الان اینایی که دیسلایک دادن حرف حسابشون چیه?
      ادم لذت نمیبره که بروزترین ماشینهای دنیا در ترکیه تولید میشه??

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    2. محمدامین

      ۱ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (32 ديدگاه)

      نصف ماشینایی که توی شهر های مدرنش می بینی آلمانی ان؟داداش فک کنم فقط بشیکتاش یا ساری یر رفتی?
      آخه من ۹۰ درصد ماشینایی که دیدم کاملا معمولی بودن در سطح جهانی، شایدم کمتر حتی
      فیات تیپو!

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. پژمان

        ۱۰ دی ۱۳۹۸
        سوابق: (39 ديدگاه)

        داداش همون فیات تیپو بیاد ایران لاکچری حساب میشه
        باهاش میرن دور دور عینک دودی میزنن سیس میگیرن!

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  2. سینا

    ۳۰ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (69 ديدگاه)

    این نوادگان هیتلر مگه براشون هم فرقی داره حقوق بشر و این حرفها بساز خودتو راحت کن عمو

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
  3. Dante

    ۳۰ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (369 ديدگاه)

    ترکیه خیلی پیشرفت کرده با مسخره کردنشون حسودی خودمونو نشونشون میدیم
    پ ن : من ترک نیستم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  4. Ali a

    ۳۰ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (708 ديدگاه)

    اگه نظام الویت هاش چیزهای دیگه ای بود…شاید ۲۰ سال پیش ایران یکی از هاب های مهم فولکس واگن بود و خیلی از کمپانی های مهم خودروسازی دنیا… چون موقعیت و مشخصات ایران بهتر از ترکیه است… حیف…با همین فرمون .اینده تاریکتری از الان داریم..

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا