فولکس واگن

رونمایی کانسپت فولکس‌واگن اطلس کراس اسپرت، پیش‌نمایش بلندقامت

فولکس‌واگن با عرضهٔ کراس‌اوور فول سایز اطلس، تهاجمی را به بخش کراس‌اوورهای بازار ایالات‌متحده آغاز کرد. حال این شرکت با رونمایی از کانسپت جدید اطلس کراس اسپرت که در اصل نسخهٔ پنج‌نفرهٔ اطلس محسوب می‌شود، دومین گام خود را در این زمینه برداشته است. این خودرو که یک کانسپت نزدیک به تولید است، پیش‌نمایشی از نسخهٔ تولیدی آن محسوب می‌شود که سال آینده در ایالات‌متحده عرضه خواهد شد.

اطلس کراس اسپرت همان‌طور که از نامش مشخص است بر اساس کراس‌اوور فول سایز اطلس ساخته شده و بنابراین از همان پلت‌فرم ماجولار MQB استفاده می‌کند. همچنین فاصلهٔ محوری این کانسپت نیز با اطلس یکسان است اما حدود ۱۹ سانتیمتر کوتاه‌تر بوده و طولش به ۴.۸۴ متر رسیده است. این امر موجب ایجاد اوورهنگ‌های بسیار کوتاهی شده که نمای اسپرتی به ماشین بخشیده است. اطلس کراس اسپرت همچنین تقریباً ۵ سانتیمتر کم‌ارتفاع‌تر و بیش از ۲.۵ سانتیمتر کم‌عرض‌تر از اطلس است و با دو ردیف صندلی و ظرفیت حمل پنج نفر، شکاف بین اطلس سه ردیفهٔ کنونی و تیگوآن را پُر می‌کند.

هرچند اطلس کراس اسپرت بر پایهٔ اطلس شکل گرفته است اما در بیرون با دماغهٔ منحصربه‌فرد و چراغ‌های جلو LED متمایز، از استایل اسپرتی برخوردار شده که با اطلس معمولی متفاوت است. در نمای جلویی این ماشین جلوپنجره‌ای با سه ستون افقی دیده می‌شود که در دو خط بالایی آن چراغ‌های LED کار شده است. این چراغ‌ها به دی‌لایت‌های داخل چراغ‌های جلو متصل شده‌اند. برای اینکه اطلس کراس کانسپت بیشتر از برادر بزرگ‌ترش متمایز گردد، ستون C آن نیز به‌صورت زاویه‌دار طراحی شده و با زاویهٔ ۴۵ درجه موجب افزایش شیب شیشهٔ عقب شده است. علاوه بر این، سقف هم در قسمت عقب شیب‌دار است.

در نمای عقبی این کانسپت علاوه بر شیب بیشتر شیشهٔ عقب، ویژگی‌های منحصربه‌فرد دیگری چون خط کرومی سرتاسر درب صندوق بار، اسپویلر روی سقف و سر اگزوزهای برجستهٔ درون سپر هم دیده می‌شود که نمای اسپرتی را ایجاد کرده‌اند. علاوه بر این، طراحی چراغ‌ها نیز با اطلس متفاوت بوده و تا حدودی به تیگوآن نزدیک شده است. سایر ویژگی‌های ظاهری قابل‌توجه این ماشین اما شامل گلگیرهای عضلانی و رینگ‌های آلومینیومی ۲۲ اینچی می‌شود.

اطلس کراس کانسپت از کابین شیک دورنگ با تریم آلومینیومی و مشکی پیانو برخوردار است. در اینجا همانند نسل جدید توآرگ، دو نمایشگر بزرگ تعبیه شده است. نمایشگر اول که اندازه‌ای معادل ۱۲.۳ اینچ دارد، به‌عنوان صفحه آمپر دیجیتالی خودرو عمل می‌کند درحالی‌که دومی با اندازهٔ ۱۰.۱ اینچی در میانهٔ داشبورد جهت ارائهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی در نظر گرفته شده است؛ اما علاوه بر این دو نمایشگر، در کابین اطلس کراس کانسپت نمایشگر سومی هم تعبیه شده است که از طریق آن سیستم تهویه و گرم‌کن و تهویهٔ صندلی‌ها کنترل می‌شود. در داخل این کانسپت همچنین غربیلک فرمان اسپرت و یک انتخاب‌گر حالات رانندگی هم دیده می‌شود.

کانسپت اطلس کراس اسپرت به یک قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی مجهز شده که شامل یک پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری V6 به همراه دو موتور الکتریکی و یک پکیج باطری لیتیوم یون ۱۸ کیلووات ساعتی می‌شود. موتور بنزینی که از اطلس معمولی گرفته شده است ۲۷۶ اسب بخار قدرت دارد و موتورهای الکتریکی هم که یکی از آن‌ها در جلو و دیگری در عقب نصب شده است به ترتیب ۵۴ اسب بخار قدرت (جلویی) و ۱۱۴ اسب بخار قدرت (عقبی) تولید می‌کنند. خروجی کلی این سیستم نیز برابر با ۳۵۵ اسب بخار قدرت است که ماشین را ظرف ۵.۴ ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسانده و امکان رسیدن به حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر در ساعت را هم برای آن فراهم می‌کند. این ماشین همچنین می‌تواند تا حدود ۴۲ کیلومتر را هم به‌صورت تمام الکتریکی طی کند.

اما نکتهٔ جالب اینکه فولکس‌واگن به امکان تجهیز نسخهٔ تولیدی این خودرو به یک قوای محرکهٔ هیبریدی خفیف اشاره کرده است. این نمونه از همان پیشرانهٔ بنزینی ۳.۶ لیتری استفاده خواهد کرد اما پکیج باطری‌های آن کوچک‌تر بوده و تنها ۲ کیلووات ساعت ظرفیت دارند. این قوای محرکه مجموعاً ۳۱۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و می‌تواند اطلس کراس اسپرت را در ۶.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت برساند. احتمال اینکه نسخهٔ تولیدی اطلس کراس اسپرت در هنگام معرفی به این قوای محرکه مجهز باشد بیشتر به نظر می‌رسد. نسخهٔ تولیدی این ماشین به یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک ۴Motion هم مجهز خواهد بود.

اطلس کراس اسپرت همچنین از پنج حالت رانندگی مختلف هم بهره‌مند است که عبارت‌اند از: E-Mode که در آن خودرو تنها از موتور الکتریکی عقب و پکیج باطری لیتیوم یون استفاده می‌کند، حالت هیبریدی که در آن خودرو به‌صورت خودکار از هر منبع قدرتی که مناسب باشد استفاده می‌کند، حالت GTE که برای رانندگی اسپرت طراحی شده است، حالت آفرود که سیستم چهارچرخ محرک را با استفاده از دو موتور الکتریکی فعال می‌کند و حالت شارژ باطری که همان‌طور که از نامش مشخص است برای شارژ باطری‌ها در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، سیستم چهارچرخ محرک ۴Motion نیز حالات آنرود، آفرود، اسپرت و برفی را ارائه می‌کند.

اما باید مدتی منتظر بمانیم تا بفهمیم نسخهٔ تولیدی اطلس کراس اسپرت تا چه حد از لحاظ طراحی و ویژگی‌ها به نسخهٔ کانسپت نزدیک خواهد بود و با کدام‌یک از این دو قوای محرکهٔ مذکور راهی بازار خواهد شد؛ اما فولکس‌واگن با معرفی این کانسپت نشان داد که بیشتر از همیشه به بخش کراس‌اوورها توجه دارد و قصد حملهٔ سنگینی به این سگمنت پرطرفدار را دارد. البته مطمئناً این رویهٔ بسیار درستی است چراکه به‌عنوان‌مثال ماه گذشته ۵۴ درصد از کل فروش فولکس‌واگن در ایالات‌متحده را دو کراس‌اوور اطلس و تیگوآن به خود اختصاص داده‌اند. درهرحال گفته شده اطلس کراس اسپرت در کارخانهٔ فولکس‌واگن در ایالت تنسی آمریکا در کنار اطلس و پاسات تولید شده و احتمالاً فقط در ایالات‌متحده عرضه خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (297 ديدگاه)

    یعنی خود خودشه لعنتی
    دقیقا همون چیزیه که باید باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. حميد

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    چ یا حال شده خیلی طرح امروزی داره چراغ باریک دریچه هوای بزرگ رو سپر خط جانب که با بر امدگی گلگیر ها بر خورد داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Khan

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (362 ديدگاه)

    عجب هاا، پوکونده فولکس‌واگن
    همینو رینگاش کوچیکتر کنن شروع کنن فروش، کانسپت نیست که لامصب خود خود خودشه دیگه
    عاشق این طراحی های داخلی جدیدش شدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Bilbo

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (516 ديدگاه)

    کابین حس محشری القا میکنه، اما طراحی بیرونیش یه جوریه. حس میکنم گلگیرها بیشتر یه جورین. اما در مجموع عالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. KOLAH GHERMEZI

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    خرس دوست داشتنی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ahmad

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (566 ديدگاه)

    مثل سایر محصولات فولکس عالیه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. مهدی

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (263 ديدگاه)

    فولکس دیگه داره زیادی خوب میشه هیچ وقت فولکس را اینقدر خوب ندیده بودم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. مزدک

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (15 ديدگاه)

    استایل کلیش مثل آیودی Q7 شده

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا