نگاه دقیق‌تری به کراس‌اوور جدید فولکس‌واگن تایرون

فولکس‌واگن در بهار امسال کراس‌اوور کانسپتی بنام Advanced Mid Size را در پکن رونمایی کرد که پیش‌نمایشی از یک کراس‌اوور تولیدی جدید محسوب می‌شد. سپس در نمایشگاه چنگدو رسماً نسخهٔ تولیدی این خودرو با نام تایرون معرفی شد. تایرون در رده‌بندی کراس‌اوورهای فولکس‌واگن در نزدیکی مدل تیگوآن قرار می‌گیرد و می‌توان آن‌را برادر هم‌اندازه‌ای برای تیگوآن دانست؛ اما متأسفانه این کراس‌اوور جذاب و خوش استایل فقط برای بازار چین در نظر گرفته شده است.

فولکس‌واگن در چین از بازار فوق‌العاده‌ای برخوردار است و بی‌رحمانه می‌تازد به‌گونه‌ای که از لحاظ آمار فروش فاصلهٔ بسیار زیادی با تمامی رقبای پشت سر خود دارد. در هشت ماه نخست سال جاری، فولکس‌واگن در چین 2.03 میلیون دستگاه خودرو به فروش رسانده که 196 هزار دستگاه آن متعلق به کراس‌اوور تیگوآن بوده است. این کراس‌اوور آلمانی در بین 10 خودروی پرفروش بازار چین قرار دارد و با چنین میزان فروش بالایی، ساخت کراس‌اوور دیگری با اندازه و مشخصات مشابه آن منطقی به نظر می‌رسد.

استایل بیرونی تایرون شباهت‌هایی به کراس‌اوور ساب‌کامپکت T-Roc دارد به‌گونه‌ای که فرم جلوپنجره، دی‌لایت‌های درون سپر جلو و خط بالای گلگیر عقب آن کاملاً مشابه T-Roc است. برای تایرون رینگ‌هایی 17، 18 و 19 اینچی قابل انتخاب است درحالی‌که فولکس‌واگن پکیج اسپرت R-Line را هم برای آن ارائه کرده است. این پکیج با ویژگی‌هایی چون سپرهای متفاوت و تهاجمی‌تر و سر اگزوزهای بزرگ‌تر، نمای اسپرت‌تری به تایرون بخشیده و آن‌را از نسخه‌های معمولی متمایز می‌کند.

تایرون 4.59 متر طول دارد که این یعنی بین نسخهٔ معمولی تیگوآن با 4.48 متر طول و نسخهٔ کشیده یا آل‌اسپیس آن با 4.70 متر طول قرار می‌گیرد. فاصلهٔ محوری این کراس‌اوور جدید نیز 2.73 متر است که بازهم حدود پنج سانتیمتر از نسخهٔ معمولی تیگوآن بیشتر است. تایرون 1.86 متر عرض و 1.66 متر هم ارتفاع دارد. این خودرو اما صرفاً با دو ردیف صندلی تولید می‌شود و ردیف سوم صندلی‌ها حتی به‌صورت سفارشی هم برای آن ارائه نمی‌گردد. البته صندلی‌های ردیف دوم آن از قابلیت تنظیم طول مجزا برخوردارند.

کابین تایرون هم نمای آشنایی دارد ولی بااین‌حال نسبت به تیگوآن متفاوت به نظر می‌رسد. اکثر تیپ‌های این خودرو به‌صورت استاندارد به صفحه آمپر دیجیتالی، صفحه‌نمایش سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، سیستم کنترل تهویهٔ سه منطقه‌ای، تودوزی چرمی، صندلی‌های برقی جلو، دوربین دید اطراف، سقف پانوراما و… مجهز هستند. همچنین به دلیل فاصلهٔ محوری زیاد، در قسمت عقبی تایرون فضای زیادی برای سرنشینان وجود دارد و این دقیقاً همان موردی است که برای خریداران چینی بسیار اهمیت دارد.

تایرون روی پلت‌فرم ماجولار MQB گروه فولکس‌واگن ساخته شده که این یعنی از لحاظ پلت‌فرم هم با برادرش تیگوآن اشتراک دارد. برای این کراس‌اوور جدید تنها یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو در نظر گرفته شده که در دو سطح قدرت مختلف 185 و 220 اسب بخار ارائه می‌شود. نیروی هردو نسخهٔ این موتور توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه منتقل می‌شود. این پیشرانه و گیربکس هم از تیگوآن گرفته شده‌اند. تایرون هم به‌صورت دیفرانسیل جلو هم با سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Motion قابل خریداری است.

به‌طورکلی با توجه به اینکه تایرون در پلت‌فرم، پیشرانه و گیربکس با تیگوآن اشتراک دارد می‌توان آن‌را نسخه‌ای جذاب‌تر و جوان‌پسندتر از تیگوآن دانست. این خودرو در چین توسط جوینت ونچر فولکس‌واگن-فاو به تولید می‌رسد و تولید آن از ماه جولای امسال آغاز شده است اما قیمت آن هنوز اعلام نشده است. قرار است تایرون از ماه جاری در چین عرضه گردد. فولکس‌واگن هنوز برنامه‌ای برای عرضهٔ این کراس‌اوور جدید در بازارهای دیگری غیر از چین اعلام نکرده و به‌احتمال‌زیاد تایرون مدلی صرفاً مخصوص بازار چین خواهد بود.

 

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

10 دیدگاه

  1. Cadillac
    سوابق: (1367 دیدگاه) ,

    این حرکت که کمپانی ها یه محصول خاص یه کشور تولید میکنن داشت با تولید کویید تو ایران کیلید میخورد که نذاشتن
    دلمون به قرارداد جدید رنو بد خوش
    بود که اونم نذاشتن حالا اون سرمایه داره دو افریقا می‌ره
    این حرکت رنو میتونست خیلی به نفع قطعه سازی صنعت ما باشه

    پاسخ
    1. مزدا
      سوابق: (853 دیدگاه) ,

      داداش گفتی کمپانی های یه محصول خاص برای یه کشورتولید میکنن یاد چند دهه می افتم که المانی های قرار بود ماشین های خاصی سازگار با شرایط اب و هوایی ایران تولید کنن و امریکایی ها هم هلیکوپتر مخصوص شرایط اب و هوای ایران.

      پاسخ
        1. محمد
          سوابق: (47 دیدگاه) ,

          نه هلیکوپتر اصفهان منظورشه

  2. Mohammad
    سوابق: (672 دیدگاه) ,

    تنها کمپانی آلمانی که از اسم به جای حرف و عدد استفاده میکنه فولکس هست ولی اصلا بلد نیست
    این کار میتونه به ساخت کاراکتر از یه مدل در ذهن مردم کمک کنه ولی اسم مناسب با شخصیت ماشین لازمه 😎💪

    پاسخ
  3. sina
    سوابق: (1421 دیدگاه) ,

    چرا باید وقتی تیگوان هست و خوب هم میفروشه اینو عرضه کنن تو همون بازار؟
    قیافه اش هم که به خوبی تیگوان نیست !

    پاسخ
    1. حمیدرضا
      سوابق: (1758 دیدگاه) ,

      برای این که اجازه ندن یه کمپانی چینی از خلا نبود نسخه جوان پسند استفاده کنه و یه طرح کپی کنه

      پاسخ
  4. حمیدرضا
    سوابق: (1758 دیدگاه) ,

    ساده و شکیل بازار چین انقدر کشش داره که هرروز باید یه ماشین جدید تولید بشه تا اعتبار برند و فروش اون حفظ بشه
    چین با کمک همین همکاری ها امروز به همه جا رسیده و خودروسازی ما هنوز درگیر ساخت ماشین های ازرده خارج با قیمت ماشین های روز جهانی هست و اخرم مینالن که پول نداریم ارزون میفروشیم و قطعه سازا علم ندارن از ماست که برماست

    پاسخ
  5. Amin
    سوابق: (112 دیدگاه) ,

    عالیه،اسم خیلی قشنگی هم انتخاب کرده

    پاسخ
  6. emad1990
    سوابق: (536 دیدگاه) ,

    سیلقه بازار چین در مورد طراحی ماشین افتضاحه
    اروپایی ها نقطه مقابلن

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.