فولکس واگنهفته نامه

به بهانه معرفی فیس‌لیفت فولکس واگِن گلف: مروری بر 7 نسل گلف GTI تاکنون

همان‌طور که مطلع هستید، گروه معظم فولکس واگِن چند روز پیش نسخه فیس لیفت هاچبک اصیل خود، گلف را معرفی کرد. همین اتفاق بهانه‌ای شد تا البته با نیم نگاهی به مطلبی با همین عنوان در مجله معتبر evo، چند جمله‌ای در باب نسخه GTI آن که از ۱۹۷۵ تا به امروز در هفت نسل روی خط تولید رفته، بنویسم. به جهت سهولت خواندن، تا پایان نوشتار، منظور از “گلف” همان “گلف GTI” است. با پدال همراه باشید.

vw-golf-gti-cornering2
گلف GTI نخستین بار در نمایشگاه ۱۹۷۵ فرانکفورت رونمایی شد. شاید آن روزها کسی فکر نمی‌کرد که گونه جسور و جذاب یک هاچبک جمع‌وجور بیشتر از عمر معمولی یک خودرو دوام بیاورد و پس از ۴۱ سال در زمره اصیل‌ترین‌های دنیای خودرو جای گیرد؛ اما این اتفاق افتاد.

mk_1_fc_2_0
گلف MK1 در ابتدا زیاد موردتوجه نبود، اما سرانجام توانست تأییدیه مدیران ارشد فولکس واگِن را گرفته و در ۱۹۷۶ وارد بازار فروش شود. پس از ۳ سال (۱۹۷۹ میلادی)، که کاربردی بودن، توانایی فنی خوب و هندلینگ چشمگیر شخصیت محبوبی برای آن در بازار دست‌وپا کرده بود، پایش به بازار انگلستان نیز باز شد.

010-vw-golf-gti-mk1

نسل دوم با کد MK2، ابعاد بزرگ‌تری داشت و در بخش فنی بالغ‌تر شده بود. گلف همچنان شخصیت تهاجمی خود را حفظ کرده و از هاچبک‌های عادی موجود فاصله داشت. ساختار کلی سبک‌وزن، سبک طراحی چالاک و فراتر از زمان خود و همان بحث کارایی بسیار خوب، برگ برنده‌های اصلی این کوچک آلمانی را تشکیل می‌داد.

در ادامه اما اتفاقات ناگواری رخ داد. MK3 با ورود خود موجی از ناامیدی به همراه آورد و مسائلی چون وزن بیشتر و عملکرد کمتر از حد انتظار، وجهه‌اش را خدشه‌دار ساخت. چند سال بعد، MK4 نیز نتوانست ورق را برگرداند؛ عملکرد کند و رکوردهای بعضاً ضعیف‌تر از MK1 همگان را به تعجب وامیداشت! شرایط به همین منوال گذشت تا این که سر آخر فولکس واگِن یک بلوک ۱.۸ لیتری توربو برای آن ارائه کرد و توانست تا حدی آبروی رفته را به جوب برگرداند. البته این همه‌ی داستان نبود، چراکه هردو نسل (سوم و چهارم) با نسخه‌های ۶ سیلندرِ خود که به ترتیب VR6 و R32 نام داشته و سریع‌تر و جذاب‌تر از GTI بودند، موفقیت‌های زیادی بدست آوردند.

005-vw-golf-gti-mk3

009-vw-golf-gti-mk4

بعد از همه این وقایع، نسل پنجم با کد MK5 به میدان آمد و بسیار چشمگیر ظاهر شد. قلب ۱۹۷ اسب بخاری و شتاب اولیه ۶.۷ ثانیه‌ای چهره‌ای سرعتی برایش به ارمغان آورد و با تکیه بر طراحی بصری قوی، استفاده دوباره از رنگ قرمز نوستالژیک در جلوپنجره و رینگ‌های آلومینیومی توانست توجه زیادی به خود جلب کند.

MK6 نیز با پیشرانه ۲۰۷ اسب بخاری و شتاب ۰.۳ ثانیه کمتر از نسل پیشین (بر اساس داده‌های مجله evo) ورودی انقلابی داشت. البته شکست‌هایی را نیز تجربه کرد که منجر به ارائه دوباره نسخه R32 (که اکنون نسل دوم آن به‌حساب می‌آمد) شد. همچنین برای اولین بار گلف R بار قلب ۲۶۶ اسب بخاری و سامانه چهار چرخ محرک به کارزار آمد و حریف طلبید.

015-vw-golf-gti-mk6

نهایتاً به MK7 می‌رسیم. هاچبکی اصیل، شکیل، خوش‌چهره و باوقار که از ارکان اصلی کلاس خود محسوب می‌گردد. نمای بصری این نسل خشن‌تر از همیشه بوده و فهرستی از فناوری‌های نوین را در کالبَد خود دارد؛ ازنظر وزن نیز پایین‌تر از MK5 و MK6 قرار می‌گیرد. توان بیشینه آن تا مدل ۲۰۱۶ رقم ۲۱۷ اسب بخار بود و در فیس لیفت ۲۰۱۷ به ۲۲۷ اسب بخار رسید. همچنین در صورت انتخاب بسته عملکردی (Performance Pack) این عدد به ۲۴۱ واحد بالغ خواهد شد. هنوز هم پس از چندین سال، وضعیتی که پیش‌تر بدان اشاره کردم کم‌وبیش وجود دارد، گلف سریع‌ترین هاچبک بازار نیست اما نسخه‌های قوی‌تر آن ازجمله کلاب‌اسپورت (Clubsport) و کلاب‌اسپورت S انگار روح متفاوتی دارند!

001-golf-gti_0

vw-golf-gti-cornering
گلف GTI طی حیات خود تاکنون، همیشه شخصیتی تکاملی داشته و خاطرات بسیار نیکی از خود بر جای نهاده است. میلیون‌ها نفر در سرتاسر کره خاکی سال‌ها با آن زندگی کرده و بدان عشق ورزیده‌اند. حتی مدل‌های نسل‌های اول و دوم نیز همچنان موردتوجه ماشین‌بازان در بسیاری از کشورهاست و بعضاً ارتقارسانی‌های بسیار جذابی در آن‌ها صورت می‌گیرد. اصالت نام گلف قطعاً یکی از عوامل مهم این محبوبیت بوده و تلاش مداوم فولکس واگِن کمک شایانی به جا افتادن و مقبولیت آن کرده است. اگر مثالی بر این مدعا می‌خواهید، نگاهی به مشخصات نسخه فیس لیفت MK7 بیندازید که از پیشرانه‌های جدید و فناوری‌های اطلاعات و سرگرمی به‌روزتر بهره می‌برد. باید منتظر بود دید ورود آن چقدر به خروج کمپانی از بحران‌های اخیر کمک می‌کند.

vw-golf-gti-driving_0

018-vw-golf-gti-mk6
منبع: evo

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امین قوام‌

گزارشگر و راننده آزمایش وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. محمدرضا

    ۲۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (56 ديدگاه)

    فولکس عالی خوب با کیفیت ولی ناموسا اون صندلی ها چیه شبیه جورابه?

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. كاپيتاليسم

      ۲۶ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (194 ديدگاه)

      اتفاقا یکی از جذاب ترین قسمت های داخل خودرو این پارچه ست
      یک جورایی امضای مدل پایه گلف هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ShoMpeT

        ۲۶ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (271 ديدگاه)

        دقیقا همینطور هست، اون صندلی ها امضای GTI هستند! خیلی ها مدل S رو میگیرند تا این صندلی ها رو داشته باشند و نه صندلی چرمی!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. حميد

    ۲۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    من موندم این تویوتا کرولا و این فولکس گلف چی دارند که اینقدر میفروشند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. MPH

    ۲۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (419 ديدگاه)

    MK III فکر کنم خسته کننده ترین و کسل کننده ترین نمای جلو رو تو کل صنعت خودرو داره……
    آخه جچوری اینقدر کسل طراحیش کردن؟؟؟؟
    بعضی ماشینا اونقدر خسته و کسل به نظر میرسن که وقتی بهشون نگاه میکنی خوابت میبره
    تو محصولات فولکس و تویوتا(بخصوص قدیمی ترا) خیلی از این چهره های خسته موجوده

    موافقم 0
    مخالفم 1
  4. كوروش

    ۲۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1125 ديدگاه)

    عشق منه این ماشین :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. كوروش

      ۲۶ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (1125 ديدگاه)

      برف پاک کنش چرا اینطوریه ؟؟؟؟ دقیت کنید یا من اشتباه می بینم !

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. حمیدرضا

    ۲۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    ماشین با کیفیت و ارزان قیمت که لذت رانندگی رو به راننده منتقل میکنه کل فلسفه فولکس هست چیزی که تویوتا نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ShoMpeT

    ۲۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (271 ديدگاه)

    GTI بی نظیر هست
    یک عکس هم از ماشین های خودم گذاشتم که ببینید، البته این GTI رو یک ماه پیش گرفتم:

    http://s9.picofile.com/file/8274945168/001.jpg

    این GTI رو از ترس اینکه دیگه نسخه 2 در تا چند سال دیگه توی آمریکا نخواهیم دید گرفتم!

    موفق باشید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۲۷ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      داشتم تو نظرات دنبال پستت میگشتم. میدونستم از هیچ ماشینی خوشت نیاد، عاشق گلفی.
      سفیده مال خودته؟ چرخش برات بچرخه
      شخصا از هاچ بک جماعت خوشم نمیاد اما گلف ی چیز دیگس.اینقدر خوب بوده که استاندارد این کلاس بر اساس اون تعریف میشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ShoMpeT

        ۲۷ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (271 ديدگاه)

        هر ۴ تا برای خودم هستن، البته اسمارت رو خودم استفاده نمیکنم!

        مخلصیم

        موافقم 0
        مخالفم 0
  7. ASA

    ۲۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    واقعا دوست دارم محصولاتش رو

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. رامتین

    ۲۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (3045 ديدگاه)

    بنظر فولکس شیراکو که در سگمنت گلف قرار داره و اون هم توان بالای 200 اسب داره با ظاهر زیباتر گزینه جذابتریه. واقعا زیباتره و جای تعجبه که گلف را با چنین طراحی ارائه نکردند و کلا شیراکو را حذف نکردند!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرامرز

      ۲۷ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      شیراکو توی کلاس گلف نیست (بیشتر میخوره تو کلاس آئودی تی تی باشه) هرچند شاسی و کلاْ پلتفرمش با گلف یکی هست. درسته طراحی زیباتری داره ولی هم گرونتره و هم کاربردی نیست (فضای بار و فضای سرنشین عقبش از گلف کوپه هم کمتره).

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. احمد باقری

    ۲۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    همیشه، یکی از بهترین ها بوده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. پرهام

    ۲۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (200 ديدگاه)

    گلف همیشه یکی از بهترین ها بوده و هست و پتانسیل تیونینگ عجیبی داره اگه دقت کنید حتی تو خود آلمان هنوز داره گلف های نسل 1 و 2 با قدرتای بالای 600 اسب و بعضا حتی تا 1000 اسب تیونینگ میشه . در ضمن هندلینگ گلف تو کلاس خودش نمیگم خوب بلکه میگم عالیه عالی !!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. erfan

    ۲۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (237 ديدگاه)

    رویا و آرزوی من از بچگی :)

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا