فیات

اولین تجربه رانندگی با فیات ۵۰۰ جدید الکتریکی ۲۰۲۰

عرضه دوباره یک نماد کار سختی خواهد بود اما اولین تلاش فیات در زنده کردن دوباره ۵۰۰ کلاسیک برای قرن ۲۱ یک موفقیت قابل‌توجه را به ارمغان آورد. فیات ۵۰۰ جدید در سال ۲۰۰۷ عرضه شد و در تاریخ ۱۳ ساله اخیر خود به یک محبوبیت استثنایی دست یافت؛ اما همه‌چیز تحت تأثیر این قرار می‌گیرد: سومین نسل ۵۰۰ با قوای محرکه تمام الکتریکی!

فیات 500 جدید الکتریکی

این خودرو از تکنولوژی و پلتفرم جدیدی سود می‌برد و ۶۱ میلی‌متر طویل‌تر و ۲۹ میلی‌متر قدبلندتر است تا بتواند قوای محرکه جدید را در خود جای دهد؛ اما ۵۰۰ جدید هنوز هم از چهره آشنایی سود می‌برد. جدای از بهبودهای جزئی در طراحی، ۵۰۰ را با هیچ خودروی دیگری اشتباه نخواهید گرفت مخصوصاً در نمای جانبی این موضوع خود را به خوبی نشان می‌دهد. ۵۰۰ جدید همچنین به دو صورت هاچبک و کانورتیبل در دسترس خواهد بود.

فیات 500 جدید الکتریکی

با قیمت ۱۹۹۹۵ پوندی پس از اعمال مشوق‌های دولتی، مدل‌های فیات ۵۰۰ جدید با نسخه برد کوتاه آغاز می‌شود که شعاع حرکتی آن ۱۸۵ کیلومتر است. اکثر خریداران این خودرو به سمت مدل برد بلندی که در تست ما هم حضور داشته جذب خواهند شد. این مدل از باتری ۴۲ کیلووات ساعتی و پیشرانه ۱۱۷ اسب بخاری قوی‌تر و شارژر سریع ۸۵ کیلووات ساعتی سود می‌برد. قیمت این مدل از ۲۳۴۹۵ پوند شروع شده و فیات مدعی است برد آن به ۳۲۰ کیلومتر می‌رسد.

فیات 500 جدید الکتریکی

به این ترتیب فیات ۵۰۰ پشت سر سوپرمینی گران‌تر و برد بلندتر رنو Zoe قرار می‌گیرد اما از نظر قیمت و توانایی‌ها وضعیت بهتری نسبت به فولکس‌واگن آپ الکتریکی دارد. این خودرو اندکی کوچک‌تر از محصولاتی همچون پژو ۲۰۸ الکتریکی و اوپل کورسا الکتریکی بوده اما از قیمتی پایین‌تر و شعاع حرکتی مشابه سود می‌برد.

فیات 500 جدید الکتریکی

در مجموع می‌توان گفت فیات ۵۰۰ الکتریکی در بخشی از بازار حضور دارد که رقبای زیادی وجود ندارند؛ اما این خودرو از پشت فرمان تفاوت زیادی با دیگران ندارد. در حالت نرمال شاهد یک خودروی کوچک و هیجان‌انگیز برای تردد در شهر خواهید بود و از جمله ویژگی‌های آن می‌توان به گشتاور آنی، شعاع گردش کوچک ۹.۷ متری و کنترل‌های سبک رانندگی اشاره کرد.

فیات 500 جدید الکتریکی

رانندگی با یک پدال هم در دسترس بوده و ترمز احیا شونده قوی هم می‌تواند بدون استفاده از ترمزها خودرو را متوقف کند. همانند حالت نرمال یک حالت شرپا نیز وجود دارد که قدرت را به ۶۷ اسب بخار محدود کرده و حداکثر سرعت نیز در ۸۰ کیلومتر در ساعت قفل می‌شود تا انرژی ذخیره گردد.

فیات 500 جدید الکتریکی

همانند اکثر خودروهای الکتریکی، اضافه شدن وزن باتری‌ها باعث شده سواری خودرو در مسیرهای ناهموار به خوبی آن چیزی که انتظار دارید نباشد. اگرچه فرمان خودرو سبک و مستقیم بوده و کنترل‌های سبک نیز جزو نقاط قوت ۵۰۰ الکتریکی هستند اما سواری خودرو می‌توانست کمی بهتر باشد هرچند مدل فول حاضر در تست به رینگ‌های بزرگ ۱۸ اینچی مجهز بوده است؛ اما قطعاً مالکان ۵۰۰ بنزینی با آسایش خیال این مدل جدید را انتخاب خواهند کرد.

فیات 500 جدید الکتریکی

از نظر شارژ باید گفت ۸۰ درصد باتری را می‌توان در عرض ۳۵ دقیقه و با شارژر سریع شارژ کرد. حرکت با ۵۰۰ الکتریکی در بزرگراه‌ها تقریباً با سکوت کامل انجام می‌گیرد و مدل‌های فول دارای کروز کنترل نیز هستند.

فیات 500 جدید الکتریکی

اما نقاط قوت این خودرو فقط به قوای محرکه و تکنولوژی آن محدود نمی‌شوند. هم‌اکنون فضای بیشتری در کابین وجود داشته و موقعیت راننده نیز بسیار بهتر از نسل پیشین است بنابراین یافتن موقعیت راحت برای راندن خودرو بسیار آسان است.

فیات 500 جدید الکتریکی

اگرچه فضای بیشتری در کابین وجود دارد اما کیفیت آن خیلی فرق نکرده است. جدای از طراحی کابین شما همچنان شاهد پلاستیک‌های سخت و مشکی خواهید بود. البته از نظر طراحی نمی‌توان به فیات خرده گرفت زیرا کابین ظاهر مدرنی داشته و همچنان کنترل‌های فیزیکی زیادی را حفظ کرده است.

فیات 500 جدید الکتریکی

از جمله تجهیزات استاندارد مدل‌های Passion (ارزان‌ترین نسخه مجهز به باتری ۴۲ کیلووات ساعتی) می‌توان به صفحه‌نمایش ۷ اینچی، اندروید اتو و اپل کارپلی، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع و حسگرهای پارک عقب اشاره کرد. البته این مدل Icon است که روی کاغذ منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

فیات 500 جدید الکتریکی

با قیمت پایه ۲۴۹۹۵ پوندی برای مدل هاچبک، ۵۰۰ در تریم Icon از استایل متمایزتر، رینگ‌های ۱۶ اینچی استاندارد، عناصر داشبورد همرنگ بدنه، فرمان نرم و صندلی‌های پارچه‌ای پریمیوم سود می‌برد. این مدل همچنین به نمایشگر مرکزی ۱۰.۲۵ اینچی با ناوبری مجهز است. در کل این قیمتی متقاعد کننده برای یک خودروی کوچک فول با شعاع حرکتی ۳۲۰ کیلومتری است مخصوصاً وقتی می‌بینید رقبای اصلی فیات در تریم های پایه خود گران‌تر هم هستند. اگر نیازی به فضای بیشتر ندارید ۵۰۰ کاملاً متقاعد کننده خواهد بود.

فیات ۵۰۰ همچنین تصویر منطبق بر مد قبلی خود را حفظ کرده و درعین‌حال به قوای محرکه الکتریکی با برد مفید خوب، جدیدترین تکنولوژی‌ها و قیمتی مناسب مجهز شده است. مدل ارزان‌تر و احتمالاً محبوب‌تر این خودرو در صورت تست بعدی ما می‌تواند امتیاز بالاتری را نیز کسب کند.

مشخصات فیات ۵۰۰ کانورتیبل Icon

  • قیمت: ۲۷۶۴۵ پوند
  • پیشرانه: تک واحد الکتریکی، باتری ۴۲ کیلووات ساعتی
  • قدرت/گشتاور: ۱۱۷ اسب بخار/۲۲۰ نیوتون متر
  • گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۹ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۱۵۰ کیلومتر در ساعت
  • شعاع حرکتی: ۳۰۰ تا ۳۲۰ کیلومتر
منبع
autoexpress

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه

  1. پارسا ای که عشق هیچ ماشینی نیست☹☹🇮🇷

    ۲۲ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (238 ديدگاه)

    خیلی خوب شده

    موافقم ۲۷
    مخالفم ۳
    1. پدر خودروسازی جهان

      ۲۲ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (132 ديدگاه)

      میگم باورتون میشه این فسقلی مالک رم تیرکس و دوج دیمون باشه ؟ 😂

      موافقم ۳۲
      مخالفم ۵
      1. پارسا ای که عشق هیچ ماشینی نیست☹☹🇮🇷

        ۲۲ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (238 ديدگاه)

        اره اصلا بهش نمیاد

        موافقم ۱۵
        مخالفم ۳
      2. SS

        ۲۲ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (126 ديدگاه)

        زیاد عجیب نیست
        این تو کتم نمیره که فولکس واگن آپ! هم مالک بوگاتی دیوو، لامبورگینی سیان، پورشه ۹۱۱، آئودی R8 با‌‌شه🤔😂😂

        موافقم ۱۰
        مخالفم ۰
  2. زیزیگولو

    ۲۲ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1572 ديدگاه)

    از اولشم هدف کمپانی از تولید این ماشین رقابت با مینی کوپر و فولکس واگن بیتل بودش

    موافقم ۲۵
    مخالفم ۲
    1. پارسا ای که عشق هیچ ماشینی نیست☹☹🇮🇷

      ۲۲ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (238 ديدگاه)

      الان نه اندازه هاشون یکی هست نه هیچی الان بیتل انگار سدان است

      موافقم ۹
      مخالفم ۱
      1. زیزیگولو

        ۲۲ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (1572 ديدگاه)

        آره پارسا بیتل های قدیمی تر تو کلاس سوپر مینی ها قرار میگرفتنو رقیب مینی کوپر و فیات۵۰۰ بودن، ولی الآن بیتل جدید تو کلاس کامپکت قرار میگیره با این وجود به نظر من هنوزم بیتل و فیات۵۰۰ رقیبای همدیگه هستن چون یه ماشین کامپکت بین سدان ساز متوسط و سوپر مینی قرار میگیره

        موافقم ۷
        مخالفم ۲
    2. Hadi

      ۲۲ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (2085 ديدگاه)

      بی نهایت زیباست 😍
      خوشگل ترین فیاتی هستش که تا حالا دیدم
      گرونه ولی ارزشش رو داره چون خیلی خاصه 👌…

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۰
  3. RAMIN. Plaid cs 95 TCEHSALNAGAN

    ۲۲ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1110 ديدگاه)

    شعاع حرکتیش واقعا عالیه نسبت به میزان باتری.

    و اینکه قیمتش عالیه نسبت به میزان پیمایش.

    خوراک جوان هایی هست که تازه ازدواج کردن میخواهند برن عشق و حال

    موافقم ۲۶
    مخالفم ۳
    1. Ãbţìň

      ۲۲ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (119 ديدگاه)

      نمی‌دونم چرا هروقت کامنت شما رو میبینم خنده م میگیره! چه جالب که این بار فیات هم پول برند نمیگیره!! راستی حال اون چانگانت چطوره؟!به هر حال،این ماشین ماشین مسافرت نیست،اندازه اش مثل پی کی میمونه،بعد مسافرت با این؟!؟!از بوگاتی و پورشه و مازراتی و بنز و ب‌ام‌و و لامبورگینی و….. ایراد میگیری حالا از فیات ۱۲۰ساله نه؟! لطفاً ادامه بده تا حداقل توی این دوره کرونا یکم بخندیم روحیه مون خوب بشه😂😂😂👏👏

      موافقم ۴
      مخالفم ۱۰
  4. میثم

    ۲۲ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1159 ديدگاه)

    واقعا خخخخخخخخخخخخخخیلی خوشگله

    موافقم ۲۶
    مخالفم ۴
    1. RAMIN. Plaid cs 95 TCEHSALNAGAN

      ۲۳ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (1110 ديدگاه)

      اقای آبتین شما چشم مبارک رو باز کنی میفهمی چرا از بوگاتی ایراد میگیرم.
      داره پول چیزی رو میگیره که اصلا نیاز نیست.
      به نظرت ۳.۲ میلیون دلار پول یه ماشینی بدی که جی پی اس هم نداره. 😐😐
      لامبورگینی ۴۰۰ هزار دلاری در تمامی محصولاتش داره. بعد بوگاتی نداره.
      و اینکه کلی هایپر کار هست که از بوگاتی بهتره. نکته بعد بوگاتی فقط اسم در کرده.

      یا فقط آئودی. باید واسه یه نسخه هاچبکش ۱۲۸ هزار دلار بدم. خب میرم یه محصول دیگه میخرم. واسه چی باید اون همه به اون پول بدم.

      یا مثلا تایکان. ۱۷۸ هزار دلار پول دادم. سقف پانورامیک نمیخواهم. سانروف هم نداره!!!!! سیستم خودران هم نداره. با هر بار شارژ هم ۴۳۰ کیلومتر میره.

      خب میرم ۱۲۸ هزار دلار میدم تسلا میخرم همه اونا رو داره.

      موضوع اینکه شما ها میگید چون اسم این مثلا مازاراتی هست پس مازارتی هست. و همیشه خوبه.

      پس اگه اینجوری باشه اگه مثلا مازراتی یه عدد درشکه تولید کنه با قیمت ۲۰۰ هزار دلار پس از نظر شما اون از changan بهتره ؟؟؟؟؟؟؟ دارم میگم درشکه.

      تمام حرف من اینه که برند هایی در جهان است که پولی که به ماشیناشون میدی ارزش ندارن. یعنی انگار پولو دادی ولی جنسی که گرفتی کمه.

      موافقم ۵
      مخالفم ۱
      1. Ãbţìň

        ۲۳ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (119 ديدگاه)

        ببین رامین،اون درشکه‌ای که مازراتی درست کنه رو همه میخرن،چرا؟چون ارزشمنده،با کیفیته،اصالت توش موج میزنه،نه اینکه بری پولتو(هرچقدر که باشه)بدی ماشینی که بویی از اصالت و کیفیت نبرده،فقط خواستن توش رو با هرچی که دستشون اومده پر کنن،کسی دلش نمی‌خواد پولشو بده ماشینی که صبح تا شب دم در تعمیر گاه باشه،کسی ماشینی نمیخواد که انگار واسه پدربزرگ ها و مادربزرگ ها ساخته شده تا مثلا با آپشناش حال کنن،الان همه هیجان میخوان،اگه آپشن بازی که بحثی نیست، آپشن باز با ماشین باز فرق داره،

        موافقم ۱
        مخالفم ۱
  5. ارشیا

    ۲۲ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (242 ديدگاه)

    معنی واقعیه جاروبرقی.
    اگه دیفرانسیل عقبش کنن اون موقع عالی میشه.

    موافقم ۲
    مخالفم ۱۹
    1. [AMIN_TROFEO]

      ۲۲ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (2048 ديدگاه)

      فیات با این مدل عملا اولین کمپانی ایتالیایی ایه که تمام جاروبرقی ساخته
      ولی جدا از اون واقعا ماشین کوچیکیه چند دفعه از نزدیک دیدم به شک افتادم که این ماشین اصلا برای بزرگ ها ساخته شده؟!؟!؟!

      موافقم ۸
      مخالفم ۵
  6. افشار

    ۲۲ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (203 ديدگاه)

    ۲۴ هزار دلار برای این فسقلی زیادی گرون نیست ؟ چه خبره ؟

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۱
  7. افشار

    ۲۲ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (203 ديدگاه)

    اشتباه گفتم ۲۴ هزار پوند

    موافقم ۶
    مخالفم ۱
    1. میثم

      ۲۲ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (1159 ديدگاه)

      برقیه دیگه
      حدود ۴۰ درصد پولشو داری برای باتری میدی

      موافقم ۱۰
      مخالفم ۱
  8. ali

    ۲۲ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (704 ديدگاه)

    چقدر دوست داشتنی شده. خیلی خوشم اومد…

    موافقم ۵
    مخالفم ۲
  9. Ãbţìň

    ۲۲ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (119 ديدگاه)

    چقدر بانمکه! شاید توی این دو،سه سال اخیر این تنها مدلی باشه که تغییرات زیادی نسبت به نسل قبلش نداشته و تقریبا عینا شبیه همون مدل دهه ۴۰هستش که من نگاه کردم،بنظرم فیات خیلی خوب تونسته اصالت و هویت این مدل رو با سیستم های جدید و پیشرفته ترکیب کنه،این خیلی تحسین برانگیزه آفرین،ولی متاسفانه ب ام و زیاد توی طراحی ماشینای برقیش خوب عمل نکرد،امیدوارم مثل سابق زیبا و شکیل بشه طراحیش

    موافقم ۴
    مخالفم ۱
  10. سامورایی از قله فوجی

    ۲۲ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (991 ديدگاه)

    خوشگله ولی گرونه

    موافقم ۱
    مخالفم ۲
  11. جناب ایکس

    ۲۲ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (632 ديدگاه)

    یعنی آبارث (abarth) به فیات پیوسته؟ چون خیلی شبیه آبارث قبلیه هست.

    موافقم ۰
    مخالفم ۲
    1. حسین

      ۲۳ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (6 ديدگاه)

      همون موقع هم آبارث زیر مجموعه فیات بود و اونی که دیدی هم عملا نسخه اسپورت فیات ۵۰۰ بود و با همون ظاهر فیات ۵۰۰ تولید می شد ولی با موتور های ضعیف تری

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  12. OUTIS_9

    ۲۲ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (58 ديدگاه)

    کلا قشنگه و شعاع حرکتی هم خوبه برای یه ماشین جمع و جور.رینگش خیلی خوشگله هم موقع چرخش هم ثابت.

    موافقم ۴
    مخالفم ۱
  13. علی

    ۲۳ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عالیه
    قیمتشم به نظرم خوبه
    داریم کم کم به ۱۰۰ درصد خودروی سواری برقی نزدیک میشیم.
    امیدوارم کشور خودمونم صد در صد برقی بشن.

    موافقم ۲
    مخالفم ۴
    1. AMG///

      ۲۳ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (1201 ديدگاه)

      عمرا بعضیا بذارن 😏😒

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  14. میرخان

    ۲۳ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (22 ديدگاه)

    چرا این داره دلبری می کنه ؟:)

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  15. ارش

    ۲۳ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1300 ديدگاه)

    خیلی نقلی و دوست داشتنیه. طراح های ایتالیایی جادو میکنن طرحاشون بعد نیم قرن زنده تر و زیباتر میشن.

    موافقم ۷
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا