فیات

بررسی فیات ۵۰۰C مدل ۲۰۱۵

این خودروی کوچک پر سر و صدا و در عین حال، با ظاهری آراسته، فیات ۵۰۰C آبارث است که قیمتی برابر ۳۲ هزار و ۹۵ دلار دارد.

2015 Fiat 500C Abarth
۲۰۱۵ Fiat 500C Abarth
در حالی که جمع زیادی از علاقه‌مندان به دنیای رانندگی هنوز هم گیربکس‌های دستی را در خودروهای خود ترجیح می‌دهند، سیستم گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته در آبارث کابریولت، کنتراستی جالب با شیفتر نرم و کلاج احساساتی گیربکس دستی ۵ دنده در فیات ۵۰۰C آبارث مدل تست‌شده در ۲۰۱۳ ایجاد کرده است. گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک Aisin که یک آپشن ۱۳۵۰ دلاری است، هماهنگی بسیار خوبی با قدرت خروجی موتور توربوی ۱/۴ لیتری دارد. فیات تنظیمات متفاوتی را برای موتور مولتی‌ایر چهار سیلندر برای استفاده در کنار گیربکس اتوماتیک به کار برده است؛ در مقایسه با نسخه گیربکس دستی، قدرت به میزان ۳ اسب‌بخار کاهش پیدا کرده و به ۱۵۷ اسب‌بخار رسیده و در همین حال، گشتاور با رشدی ۱۷/۶ نیوتن‌متری مواجه شده است. این گشتاور در ۱۰۰ دور بر دقیقه کمتر به حداکثر خود، یعنی ۲۴۸/۱ نیوتن‌متر می‌رسد و حالتی ملایم‌تر برای موتور در دور موتور زیر ۳۰۰۰ ایجاد شده است. در واقع، مدل اتوماتیک آبارث در شتاب‌گیری سریعتر از ۵۰۰C با گیربکس دستی عمل می‌کند و در ۶/۹ ثانیه، سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت را ثبت می‌کند. این در حالی است که برای مدل با گیربکس دستی، این زمان ۷/۳ ثانیه بوده است.

2015 Fiat 500C Abarth
۲۰۱۵ Fiat 500C Abarth
همانند نسخه با گیربکس دستی، ۵۰۰C آبارث اتوماتیک نیز با میله‌های ضدّ لغزش و دامپرهای با عملکرد بالا، ترمز‌های بزرگ و همین‌طور چرخ‌ها و تایرهای بزرگ همراه است. سیستم دستیار الکتریکی فرمان، سرعت واکنش بالایی دارد و قابلیت این را دارد که تمام اشاره‌های کوچک از فرمان فربه و با پوشش چرمی را منتقل کند. در هنگام سرعت، ۵۰۰C حس پایداری و اعتماد به نفس بسیار خوبی دارد و این در حالی است که تنها ۲/۳ متر بین محورهای جلو و عقب آن فاصله است. با این حال، بر روی سرعت‌گیرها، پشته‌های برف و ناهمواری‌ها جنب و جوش زیادی از خود نشان می‌دهد و بنابراین باید مراقب قهوه و کاپوچینوی خود باشید.

2015 Fiat 500C Abarth
۲۰۱۵ Fiat 500C Abarth
2015 Fiat 500C Abarth
۲۰۱۵ Fiat 500C Abarth
2015 Fiat 500C Abarth
۲۰۱۵ Fiat 500C Abarth
در زمان این بررسی، یک پوشش برفی ضخیم انجام عملیات تست ۵۰۰C آبارث را محدود کرده است. بر این اساس، متأسفانه خبری از حداکثر سرعت یا تست لغزندگی در پیچ نیست. ولی در همین حال، در گوشه‌ای از جاده سنگفرش، انجام یک تست ترمز بی‌نقص ممکن شده است؛ جایی که ۵۰۰C از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت در ۵۱/۸۲ متر متوقف شده که مشابه مسافت ۵۰/۹ متری در آبارث کابریولت مدل ۲۰۱۳ است.

2015 Fiat 500C Abarth Interior
۲۰۱۵ Fiat 500C Abarth Interior
2015 Fiat 500C Abarth Interior
۲۰۱۵ Fiat 500C Abarth Interior
تجدیدنظر طراحی داخلی ۵۰۰C برای سال ۲۰۱۵، تبدیل به آشوبی از شکل‌ها و عملکردها شده است و هیچکدام از سوئیچ‌ها یا دکمه در جایی که از آنها در خودروهایی مانند محصولات تویوتا انتظار دارید، نیستند. ولی این خودرو، یک «تویوتا» نیست و یکی از نکات جالب رانندگی با آن این است که مثلاً مدت‌ها دنبال یک دکمه می‌گردید و وقتی به صورت اتفاقی آن را می‌زنید، می‌بینید که همان چیزی است که یک ماه پیش به دنبال آن بوده‌اید!

2015 Fiat 500C Abarth Interior
۲۰۱۵ Fiat 500C Abarth Interior
2015 Fiat 500C Abarth Interior
۲۰۱۵ Fiat 500C Abarth Interior
در حالی که صندلی‌های عقب، شرایط نسبتاً مناسبی دارند، صندلی‌های جلو، هم راحت بوده و هم تکیه‌گاه‌های بسیار خوبی دارند. در همین حال، فرمان مورب ۵۰۰C حالت تلسکوپی ندارد. ولی زمانی که پدال کلاجی در آن پایین نیست، این موضوع، چندان هم جای نگرانی ندارد. نمایشگر ۷ اینچی سیستم اطلاعات و سرگرمی در فیات ۵۰۰C تا حدّی به رفع درهم‌ریختگی موجود در داشبورد کمک می‌کند، ولی متأسفانه سیستم راهبری در آن دیده نمی‌شود. برای آن که به نقشه دسترسی داشته باشید، باید از آپشن سخت‌افزاری TomTom به ارزش ۶۰۰ دلار استفاده کنید که به این منظور، یک نمایشگر کوچک در بالای داشبورد شما قرار می‌گیرد.

2015 Fiat 500C Abarth
۲۰۱۵ Fiat 500C Abarth
در مقابل، سادگی در باز کردن سقف کانورتیبل بسیار جالب‌توجه است و دقت عملکرد خیره‌کننده‌ای دارد. وقتی این سقف در بالای صندوق عقب جمع شده باشد، ظاهر بسیار جمع و جوری دارد. در همین حال، وقتی دکمه آن را می‌زنید، از میان کانال‌های بالای درها عبور کرده و شما را از نویز باد و نشت آب باران محافظت می‌کند. تنها نکته منفی، صدای اگزوز است که همیشه در داخل شنیده می‌شود.

2015 Fiat 500C Abarth
۲۰۱۵ Fiat 500C Abarth
ولی در مجموع، فیات ۵۰۰C آبارث، خودرویی است که می‌تواند به راحتی در ترافیک مانور دهد و رانندگی لذت‌بخشی در اطراف شهر داشته باشد. در همین حال، این خودرو را در هر جا که بخواهید، می‌توانید پارک کنید. در این نسخه کابریولت، نه‌تنها فضای بیرون، آزادیِ بیشتری برای ورود به داخل کابین دارد، بلکه انعکاس‌ بیشتری از ویژگی‌های آبارث نیز به دنیای بیرون منتقل می‌شود.

2015 Fiat 500C Abarth
۲۰۱۵ Fiat 500C Abarth
مشخصات:

  • نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۴ سرنشین، ۲ در کانورتیبل.
  • قیمت مدل تست: ۳۲۰۹۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۲۸۶۴۵ دلار).
  • نوع موتور: SOHC ۱۶ سوپاپ چهار سیلندر در یک ردیف با توربوشارژر و خنک‌کننده داخلی، بدنه و رویه آلومینیومی، پورت انژکتور سوخت.
  • گنجایش: ۱۳۶۸ سی‌سی.
  • قدرت: ۱۵۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۲۴۸/۱۱ نیوتن‌متر در ۲۴۰۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی.
2015 Fiat 500C Abarth
۲۰۱۵ Fiat 500C Abarth
ابعاد:

  • فاصله محوری: ۲/۳۰۱ متر.
  • طول ماشین: ۳/۶۶۸ متر.
  • عرض: ۱/۶۲۸ متر.
  • ارتفاع: ۱/۵۰۴ متر.
  • وزن کلی: ۱۲۱۷ کیلوگرم.
تست‌های سرعت:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۹ ثانیه.
  • صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۲۰/۵ ثانیه.
  • صفر تا ۱۷۷/۰۳ کیلومتر بر ساعت: ۲۹/۱ ثانیه.
  • استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷/۱ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۵/۴ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۴/۸۴ کیلومتر بر ساعت.
  • سرعت نهایی: تست نشده
  • مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۱/۸۱۶ متر.
  • چسبندگی در پیچ به قطر ۳۰۰ فوت: تست نشده.
مصرف سوخت:

  • تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۹/۸ لیتر در شهر و ۷/۳۵ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
  • مصرف سوخت در تست: ۱۰/۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه

  1. TerraByte

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (116 ديدگاه)

    خیلی خوشگله و از جلو شبیه مینی ماینر ساختنش

    ولی مصرف سوختش خیلی بالاست ، یه ذره ماشینه بعد صدی ۱۰ میسوزونه O_o
    صندلی های ردیف عقب هم به نظر میاد شرایط سختی واسه مسافراش ایجاد کنه ^_^

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. سجاد

      ۲۳ اسفند ۱۳۹۳
      سوابق: (64 ديدگاه)

      مصرفش ۲ لیتر و ۱۰ صدم هست که برعکس افتاده!
      در ضمن طراحیش شدیداً به نمونه اولیه ۱۹۵۷ وفاداره .
      و جالب اینکه مینی چندسال بعد ساخته شد . . .

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. سردبیر

        ۲۳ اسفند ۱۳۹۳
        سوابق: (656 ديدگاه)

        سلام. مصرف سوخت کاملا درست هست و طبق منبع مطلب یعنی سایت کار اند درایور نوشته شده. چون در زمان تست فنی، فشار بیشتری نسبت به رانندگی معمول به خودرو وارد می شود. طبق براورد EPA هم مصرف بزرگراه آن ۷.۳۵ لیتر هست.
        ممنون از دقت دوستان

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
        1. سجاد

          ۲۳ اسفند ۱۳۹۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          درسته!
          من اشتباه کردم .
          مصرف سوخت شهرش ۹ هستش که با این حساب باید به ۴۰۵ ایوالله گفت . . .
          خیلی خیلی مصرفش برای یک ماشین ۲۰۱۵ بالاست .

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
    2. milad5527

      ۲۳ اسفند ۱۳۹۳
      سوابق: (61 ديدگاه)

      فیات میگن خوب نیست درسته ؟ 🙂

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  2. mds

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (221 ديدگاه)

    طراحیش یه سرو دماغ از رقبای ژاپنی و آلمانیش بلندتره

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. farzam

      ۲۷ اسفند ۱۳۹۳
      سوابق: (105 ديدگاه)

      از کره ای ها که یه آدم بالاتره.

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  3. lamborghini REVENTON

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (47 ديدگاه)

    اقا جو قدرت موتورش رو گشتاور رو ببین بعد بگو
    بعد قدرتش در برار پراید مقایسه کن!!!!!!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  4. سجاد

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (203 ديدگاه)

    این ماشینو یه ملعونی(!) تو موزیک ویدئوش به کار برد که از همون موقع معروف شد و پرطرفدار !!!
    حالا بگذریم ..
    بچه ها نظر سنجی ::
    Ford Fiesta RS 2015 : لایک
    Fiat 500C Abarth 2015 : دیسلایک

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  5. عارف

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (71 ديدگاه)

    لامبورگینی مینیاتوری

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  6. علی آهنگر

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (377 ديدگاه)

    با سلام
    دوستان شرمنده ام که این سوال یه کم بی ربطه اما شدیدا به تجربیاتتون احتیاج دارم
    به نظر شما کدوم بهتره ؟
    سمند LX
    سمند سورن
    پژو پارس معمولی
    پژو پارس ELX

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. Zora

      ۲۳ اسفند ۱۳۹۳
      سوابق: (481 ديدگاه)

      هیچکدوم… (به نظر من)
      همه شون پر از ایراد و هزار تا درد بی درمان اند.

      انتخابش هم به کاربردش بستگی داره . اگه یکم اطلاعات بیشتری میدادین پیشنهاد آسان تر میشد
      مثلا اگه توشهری استفاده کنی هیچکدوم برای بلند مدت جواب نمیدن
      (( یکی از آشنا هامون سمند LX دارن فرمونش ایراد پیدا کرده و نزدیکه دو سه روزه که ماشین تو نمایندگیه … در ضمن قطعه مذکور یک بار تعویض شد ولی جواب نداد الان دوباره طرف منتظر قطعه اس ماشین هم مدل ۹۳ بود ! ))
      پارس هم زیاد تعریف و تمجید نداره ولی مدل فیس لیفت جدیدش نسبتا به سمند گزینه مناسب تری بنظر میاد با اینکه قیمت نا مناسبی در برابر کالای دریافتی داره…
      به هر حال این تجربه و برداشت بنده از ماشینها بود
      من به شما دوست عزیز توصیه می کنم :تا اطلاعات کافی بدست نیاوردید هرگز دست به خرید نزنید که پشیمونی بدنبال داره
      بنده باز هم تاکید میکنم در خرید عجله نکنید و از اطلاعات و تجربیات سایر دوستان استفاده کنید .
      موفق باشید .

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  7. اکبر

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (1488 ديدگاه)

    قیمت ۲۸هزار دلار برا این کوچولوی ۱۵۷ اسبی زیاد نیست؟!
    Mini Cooper Hardtop S با قدرت ۱۸۹ و شتاب ۶.۱ و قیمت ۲۵هزار دلار گزینه خیلی بهتریه،هم ظاهرش خیلی قشنگتره و هم داخلش،به عکس داخل این فیات که نگاه کردم سرگیجه گرفتم!!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  8. حامد

    ۲۴ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (70 ديدگاه)

    گرونه با این عملکرد

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. armin

      ۲۹ اسفند ۱۳۹۳
      سوابق: (422 ديدگاه)

      از بنز سی کلاس گرونتره !!!

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  9. امید

    ۱ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (1324 ديدگاه)

    عالیه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  10. MH

    ۸ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط پراید
    پرایدی که ۵۲ میلیون هست یعنی از بنز اپشناش بیشتره وهم از موستانگ قدرتش بیشتره و هم از بوگاتی سرعتش بیشتره

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا