درگذشت سرجیو مارکیونه مدیرعامل اسبق فیات-کرایسلر

مدیرعامل اسبق کمپانی فیات-کرایسلر آقای سرجیو مارکیونه پس از تحمل عوارض جانبی جراحی‌های گوناگون دار فانی را وداع گفت.


در بیانیه‌ای که توسط مدیر ارشد این کمپانی آقای جان الکان منتشر شده آمده است:

متأسفانه باید با آنچه می‌ترسیدیم روبرو شویم. سرجیو مارکیونه دوست عزیز من فوت شد.

مارکیونه ی 66 ساله اخیراً در بیمارستانی در زوریخ سوئیس تحت عمل جراحی قرار گرفته بود. شرایط جسمانی او باعث شد از سمت مدیرعاملی فیات-کرایسلر و فراری کناره‌گیری نماید. وظایف او در این گروه خودروسازی به مدیر شرکت‌های جیپ و رم آقای مایک مانلی سپرده شده است.


مارکیونه آخرین باری که در مراسمی عمومی دیده شد کلید یک دستگاه جیپ رانگلر جدید را به پلیس ایتالیا واگذار نمود. به نظر می‌رسید او در مراسم یاد شده سست و بی‌حال بوده و برای سخنرانی با چالش مواجه بود.


مارکیونه به عنوان مدیری سخت‌کوش مسافرت‌های متعددی به سراسر جهان داشت و البته باید گفت تا سال 2017 مصرف دخانیات و قهوه‌ی زیادی داشت اما از آن به بعد هر دو را کنار گذاشت. او همچنین به دنبال بازنشستگی در آوریل سال 2019 بود و این را در زمان رونمایی از برنامه تجاری جدید فیات-کرایسلر اعلام کرده بود.

Sergio Marchionne
سرجیو مارکیونه که در سال 1952 و در ایتالیا به دنیا آمده به عنوان یکی از مدیران تأثیرگذار فیات مطرح بوده و البته یکی از کلیدی‌ترین مدیرانی محسوب می‌شود که باعث اتحاد فیات و کرایسلر شد. او به عنوان عضو مستقل هیئت‌مدیره فیات در سال 2003 منصوب شد و یک سال بعد مدیرعامل این کمپانی شد.


زمانی که کرایسلر برای فرار از ورشکستگی به فیات ملحق شد سمت مدیرعاملی این برند نیز به سرجیو مارکیونه رسید. در سال 2009 بود که فیات 20 درصد سهام کرایسلر را به دست آورد و دو سال بعد نیز سهام این خودروساز ایتالیایی در کرایسلر به 53.5 درصد رسید.

Sergio Marchionne
کرایسلر و فیات در سال 2014 و با رهبری مارکیونه ادغام شدند.

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

15 دیدگاه

  1. امیرمحمد
    سوابق: (235 دیدگاه) ,

    من به عنوان یه طرفدار صنعت خودرو نحوه مدیریت اقای مارکیونه رو دوست نداشتم چون به نظرم عدالت رو به درستی بین کمپانی های زیردستش رعایت نمیکرد به هرحال این شخص مدیرعاملی بزرگ و یکی از افراد قدرتمند صنعت خودرو بود روحش شاد و یادش گرامی کاش بشه ما هم همچین عمر پرباری داشته باشیم و به بهترین حالت از زندگیمون استفاده کنیم…

    پاسخ
  2. سام
    سوابق: (706 دیدگاه) ,

    واقعا خبر تأسف بر انگیزی است.ایشان مدیری توانمند و سخت کوش بود و تا حد زیادی موفق شد که شرکت فیات را به عنوان عضوی مهم و تأثیرگذار در دنیای خودرو مطرح نماید.خبر درگذشت ایشان را به تمامی عشاق خودرو تسلیت می گویم.

    پاسخ
  3. Ali Keyhani
    سوابق: (457 دیدگاه) ,

    روحش شاد،واقعا خیلی ناگهانی بود،چه هفته بدی واسه فراری بود این هفته

    پاسخ
  4. توحید
    سوابق: (51 دیدگاه) ,

    خدا بیامرز چه قدر سر دوج و کرایسلر و فیات حرص میخورد میگفت کلا اینا آشغال تولید میکنن حتی تا موقع استعفاش هم از کرایسلر و دوج قطع امید کرده بود ، کرایسلر فقط مدل ۳۰۰ و پاسیفیکا رو میسازه دوج هم چلنجر و چارجر و دورانگو چون بقیه محصولاتش آشغال بودن همینا هم دیگه قدیمی شدن ، استراتژی FCA طبق برنامه ۵ساله شامل آلفا و مازراتی و جیپ میشه ، من خودم خیلی ماسل کارای آمریکایی و وانتا و شاسی بلندای قدرتی رو دوست دارم ولی دوج و کرایسلر خیلی قدیمی شدن ، دوج چارجر سدان از۲۰۰۵ روی پلت فرم تغییر یافته یکی از بنزای دهه ۹۰ ساخته شده و از سال ۲۰۰۸ هم دوج چلنجر روی پلتفرم چارجر ساخته شد همینطور کرایسلر ۳۰۰ ، از اون موقع هم عوض نشده تو نسل جدید هم عوض نشده FCA خودشم میدونه که باید این ماشینارو عوض کنه ولی چون کرایسلر و دوج سودده نیستن میخواد تا اونجایی که شده شیر این ماشینارو بدوشه با مدلای دیمن و هلکت و … جذاب نشونشون بده و فروش کنن اون موقع که دید دیگه چیزی از این ماشینا در نمیاد از نو طراحیشون کنه ، یادتونه که قرار بود دوج و کرایسلر کلا پلتفرمشون عوض شه FCA دید که اینا سود زیادی ندارن واسه کاهش هزینه ها بازم پلت فرم مدل ۲۰۱۹ این ماشینارو عوض نکرد

    پاسخ
  5. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::
    سوابق: (2903 دیدگاه) ,

    از منتقدان سیاست‌های کاری ایشون بودم و دلم میخواست برکنارشن (نه به واسطه بیماری)، اما الان که فهمیدم فوت کردن، شدیدا حس بدی بهم دست داده، انگار یه سطل آب یخ خالی کردن روم. . . روحت شاد آقای مارکیونه 😢😟☹😫😪😭😣😔

    پاسخ
    1. مهدی
      سوابق: (2205 دیدگاه) ,

      دقیقا منم همینطور
      زیر پست قرار دادش با پلیس انگلیس بهش گفتم چاقالوی بی عرضه (یعنی تا این حد)
      الان بدترین عذاب وجدان زندگیمو دارم تجربه میکنم
      توروخدا حلالم کن مارکیونه

      پاسخ
  6. Amir Amini
    سوابق: (225 دیدگاه) ,

    خدا رحمتش کنه با اینکه به دلیل بدهی های کرایسلر یا بی کفایتی یه سری از مدیرا نتونست فیات کرایسلرو به اوج برگردونه ولی از دست دادن این آدمای بزرگ واقعا خیلی سخته برای هر صنعت و هر کمپانی ای به امید به اوج رسیدن فیات کرایسلر و یاد کردن از این مرد با نامی نیک ن با دلخوری

    پاسخ
  7. MAHDI CHEVROLET
    سوابق: (1440 دیدگاه) ,

    دلم میخواست زودتر بره و نسل بعد چلنجرو بر پایه الفا نسازه اما نه اینطوری
    اما خبر فوتش خیلی برام شوکه کننده بود دلم براش سوخت
    در مورد مایک مانلی واقعا گزینه خوبیه، مایک جیپ رو به موفقیت و سود دهی بسیار خوبی رسوند و میتونه باعث پیشرفت فیات کرایسلر بشه

    پاسخ
  8. Ferrari
    سوابق: (1428 دیدگاه) ,

    دوستانی که اینجا مثل مدیران با سابقه نظر میدن میگن منتقد سیاستهای مارکیونه بودیم دوستداشتیم بره بهتره بدونن کرایسلر رو دایملر ثروتمندهم نتونست نجات بده و از شرش خلاص شدن اما مارکیونه به سود دهی رسوند یادشون نره زمانی که اوباما رییس جمهور شد یکی از چالشهای مقابلش کرایسلر ورشکسته بود کرایسلر تولیدی نداشت و تعطیل بود فقط فیات بود که پا پیش گذاشت وگرنه از کرایسلر فقط یه اسم باقی میموند منو شما هیچوقت نمیدونیم مارکیونه چه محدودیت ها و امکاناتی داشت که الان بخوایم از مدیریتش ایراد بگیریم . مارکیونه مرد بزرگی بود روحش شاد

    پاسخ
  9. 
    سوابق: (11288 دیدگاه) ,

    بهترین مدیر تاریخ فیات نبود اما مدیر خوبی بود مخصوصاً در این اوضاع خراب اقتصاد ایتالیا و جهان

    به هر حال عمر هر کی یه روز تموم میشه یه روند طبیعیه‌ و کاریش نمی‌شه کرد

    پاسخ
  10. عرفان
    سوابق: (12 دیدگاه) ,

    روحش شاد و یادش گرامی
    داشت این گروه رو میکشید بالا و چون خرابی زیادی بار اومده بود کار راحتی و کوتاه مدتی نبود و اگر چند سال دیگه عمرش به این دنیا بود به جاهای خوبی میرسید
    در کل خیلی ناراحتم
    ولی یه سوال
    اقای مایک مالونی برنامه های تجاری جدیدی اعلام میکنن یا همون برنامه ی قبلی رو ادامه میدن که چند وقت پیییش اعلام شد؟

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.