عملکرد فاجعه‌بار فیات پونتو در تست تصادف

سال 2017 شلوغ‌ترین سال برای موسسه یورو انکاپ بوده و البته پایان کار یورو انکاپ در این سال با نتایج نگران کننده‌ای رقم خورده به گونه‌ای که فیات پونتو حتی نتوانسته یک ستاره ایمنی را به دست آورد. البته این موضوع چندان تعجب‌برانگیزی نیست زیرا سومین نسل این خودرو بیش از 10 سال است که در بازار حضور دارد. با سخت‌تر شدن قوانین یورو انکاپ در سال‌های اخیر، سوپر مینی ایتالیایی قطعاً سن بالای خود را در این تست‌ها نشان می‌دهد.


پونتو در واقع اولین خودرویی است که در تست‌های تصادف اروپایی هیچ ستاره‌ای به دست نیاورده است. یورو انکاپ می‌گوید هر خودروی تست شده دیگر امن‌تر از پونتو است. نمونه تست شده از نوع 5 درب هاچبک بوده که از پیشرانه 1.2 لیتری 65 اسب بخاری و گیربکس 5 سرعته دستی استفاده کرده و وزن خالص 1030 کیلوگرمی دارد.


این اعداد خود گویا بوده و پونتو برای ایمنی سرنشینان بالغ تنها 51 درصد امتیازات و برای کودکان نیز 43 درصد امتیازات را کسب کرده است. همچنین در بخش سیستم‌های ایمنی هیچ امتیازی برای پونتو کسب نشده است.

پونتو تنها خودروی تست شده در یورو انکاپ نبوده زیرا نسل جدید داچیا داستر، کیا استونیک و ام جی ZS نیز مورد ارزیابی قرار گرفته و هر سه توانسته‌اند 3 ستاره ایمنی را کسب کنند. البته باید گفت استونیک با استفاده از تجهیزات ایمنی می‌تواند 5 ستاره ایمنی به دست آورد. از دیگر مدل‌های 3 ستاره‌ای این تست‌ها باید به خودروهای آلفارومئو جیولیتا، فورد C-Max، اوپل کارل و DS 3 اشاره کرد.


تویوتا یاریس یکی از خودروهای 5 ستاره‌ای ارزیابی‌های اخیر یورو انکاپ بوده است. دیگر مدل‌های 5 ستاره عبارت‌اند از ب‌ام‌و سری 6 گرن توریسمو، هیوندای کُنا، جگوار اف پیس و کیا استینگر. البته استینگر در تست‌های تصادف انکاپ استرالیا 3 ستاره به دست آورده بود اما مدل‌های فول‌تر، همان 5 ستاره را دارند.

[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

8 دیدگاه

  1. باران
    سوابق: (36 دیدگاه) ,

    این که مث مابقی بود حتی شیشه جلو نشکست سقف جمع نشد درا باز نشد

    پاسخ
    1. SS
      سوابق: (206 دیدگاه) ,

      فرق ایمنی ماشین چینی و ماشین های معتبر هم در همین هست
      اگر مشکل فقط جمع نشدن بود که لادا ها و ماشین های امریکایی 40 سال پیش هم جمع نمیشدن
      مدیریت ضربه باعث میشه کمترین نیرو به سرنشین وارد بشه همچنین اتاق مچاله نشه
      این نتایج رو باید به ایران خودرو نشون داد که مدعی هست ماشین های از رده خارجش که در دهه 90 میلادی یک ستاره گرفتن الان میتونن 3 ستاره از یوروانکپ کسب کنن

      پاسخ
    2. فورد
      سوابق: (518 دیدگاه) ,

      این مطلب و از سایت بردارید الان سایپا ببینه قرار دا د میبنده میاره ایران

      پاسخ
    3. علیرضا
      سوابق: (455 دیدگاه) ,

      ایربگ پرده ای نداشت تو تصادف بغل گردن مسافرا میشکنه فکر کنم واسه اون بود

      پاسخ
      1. نکته سنج
        سوابق: (706 دیدگاه) ,

        آقای محترم ss،;متن را با دقت بخوان.فیات پونتو یک سوپر مینی ایتالیایی است و نه چینی! چرا عادت داریم همینطور بی مطالعه هر ماشین ناامنی را به چینی ها بچسبانیم.

        پاسخ
  2. سعید
    سوابق: (191 دیدگاه) ,

    بابا اینام دیگه شورش رو در اوردن … ماشین همین که بشه بنزین تو باکش ریخت و بشه سوارش شد خوب هست نیازی به این لوس بازی ها نداره …

    پاسخ
  3. حسین
    سوابق: (2081 دیدگاه) ,

    بنظرم مشکلاتش این بود:
    ۱-انتقال ضربه به سرنشین
    ۲-نداشتن ایربگ جانبی و ایمنی ضعیف کنار خودرو
    ۳-طراحی بد صندلی و کمربند که خوب نفر رو در برنمیگرفت و نگه نمیداشت
    ۴-طراحی نامناسب برای عابر پیاده!

    جز مشکل اول ، بنظر بقیش قابله حله و با یه ارتقا کوچیک ( از لحاظ مدت زمانی با توجه به امکانات کارخانه فیات ،) میتونه ظرف ۶ ماه نمونه جدید رو با ایمنی بیشتر عرضه کنه!

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.