فیاتمزدا

رقابتی بدون سقف! فیات 124 در برابر مزدا میاتا

برای خریدارانی که خودروی اسپورت کانورتیبل مقرون‌به‌صرفه و البته جذاب می‌خواهند، مزدا MX-5 مدت‌های مدیدی است که بهترین انتخاب در بازار محسوب می‌شود. حالا رقیبی تازه‌نفس از راه رسیده، فیات ۱۲۴ اسپایدر! هرچند این خودرو از شاسی مشترک با مزدا بهره می‌برد اما پیشرانه‌ها و قالب‌های بدنه‌ی این دو متفاوت‌اند.

Fiat 124 vs Mazda MX-5
Fiat 124 vs Mazda MX-5
این دو خودرو درواقع دوقلو هستند اما کمی مزه‌ی متفاوتی دارند. نگاهی به این دو انداخته‌ایم تا برنده را مشخص کنیم. با ما همراه باشید.
برخلاف اینکه این دو خودرو بسیار به هم مرتبط هستند، اما به‌طور قابل‌توجهی ظاهر متفاوتی دارند. چراغ‌های جلوی گرد ۱۲۴ و کاپوت این خودرو به‌خوبی یادآور فیات ۱۲۴ دهه‌ی ۷۰ است و طرحی رترو محسوب می‌شود. (طرح‌های رترو Retro به طراحی‌هایی گفته می‌شود که در آن طراح با نگرشی کلی به خودرویی قدیمی و خاطره‌انگیز، نمونه‌ی مدرن شده‌ی آن را روی کاغذ می‌آورد. از بارزترین طرح‌های رترو می‌توان به فولکس بیتل و شورلت کامارو اشاره کرد.)
فیات ۱۲۴ در طول و عرض به ترتیب ۱۳۹ و ۱۰ میلی‌متر بزرگ‌تر از MX-5 بوده و برخلاف ابعاد بزرگ فیات، ما فکر می‌کنیم که این خودرو بسیار خوش‌قیافه و لذت‌بخش باشد.

Fiat 124 vs Mazda MX-5
در مقابل، مزدا نمای آینده‌نگرانه‌ای به MX-5 هدیه کرده و این خودرو از نمایی دراماتیک بهره می‌برد. این رودستر از زوایایی تیز در طراحی خود بهره می‌گیرد اما به لطف طراحی هوشمندانه‌ی خود روی‌هم‌رفته کوچک‌تر به نظر می‌رسد. انتهای عقبی مزدا انسجام بیشتری نسبت به نمای چهارگوش فیات دارد اما عموماً نظرات در این بخش تقسیم می‌شود. در اینجا بستگی به شما دارد که طرح رتروی فیات بپسندید یا به ظاهر مدرن مزدا علاقه نشان دهید.

Fiat 124 vs Mazda MX-5
داخل کابین، تقریباً هیچ تفاوتی بین دو خودرو وجود ندارد، چیزی که برخی نویسندگان با افسوس از آن یادکرده‌اند. باوجود قطعات نقره‌ای در پانل درها، فیات احساسی تصنعی به ۱۲۴ بخشیده اما مزدا با به‌کارگیری جزئیات قرمزرنگ حال و هوای اسپورت را در داخل کابین حکم‌فرما کرده است. در هر دو خودرو صفحه‌ی نمایش ایستاده‌ای وجود دارد که سیستم اطلاعات و سرگرمی را نشان می‌دهد، این صفحه لمسی است اما می‌تواند از طریق دکمه‌ها هم کنترل شود.

Fiat 124 vs Mazda MX-5
جنبه‌ی کاربردی بودن و فضای بار زیاد معمولاً از انتظارات خریداران رودسترهای دونفره نیست. هردوی این خودروها کوچک هستند و فضای محدودی در اختیار می‌گذارند. اندک بزرگی ابعاد فیات در فضای صندوق خود را نشان می‌دهد، جایی که صندوق‌عقب فیات با ۱۴۰ لیتر حجم،۱۰ لیتر بیش از صندوق مزدا گنجایش دارد. البته باید گفت که این حجم صندوق از اکثر خودروهای شهری کمتر است. برخلاف فضای بار محدود، سقف‌های تاشوی دستی به این معنا هستند که این خودروها را با جگوار اف تایپ مقایسه نکنید!

Fiat 124 vs Mazda MX-5
تفاوت خیلی فاحشی بین سواری این دو خودرو وجود ندارد اما ترفندهای ظریفی بکار برده شده تا تضمین شود که راننده‌های مشتاق قادر باشند تغییرات را حس کنند. فیات با اندیشه‌ای آمریکایی توسعه داده‌شده و به همین خاطر با گیربکس اتوماتیک آپشن به بازار می‌آید و با پیشرانه‌ای گشتاوری و صدای زیاد جفت می‌شود. علی‌رغم این مورد، احساس محکم فرمان و احساس سفتی اندک سیستم تعلیق لذتی خوش در جاده‌ها به وجود می‌آورد.

Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
بدون هیچ پرسشی مزدا MX-5 یکی از لذت‌بخش‌ترین خودروها برای رانندگی است. فرمان تندوتیز و بدنه‌ی سبک‌وزن به این معناست که در تغییر خطوط بسیار سریع بوده و به فرمان‌های راننده به‌طور باورنکردنی‌ای واکنش می‌دهد. ما حدس می‌زنیم که راننده‌های کار بلد و مشتاق تجربه‌ی لذت‌بخش رانندگی با مزدا را ترجیح خواهند داد اما همان‌طوری که خواهیم گفت، این انتخاب ممکن است بیشتر به نوع پیشرانه‌ای که ترجیح می‌دهید بستگی داشته باشد.

mazda-mx-5-miata
Mazda MX-5 Miata
اینجا جایی است که بیشترین تفاوت را بین مزدا و فیات می‌بینیم. بله درباره‌ی پیشرانه‌ها صحبت می‌کنیم. هر دو خودروساز تصمیم گرفته‌اند تا از پیشرانه‌های خودشان استفاده کنند. مزدا دو پیشرانه‌ی سبک‌وزن و غیرتوربو را برای MX-5 توسعه داده است. یک‌گونه‌ی ۱.۵ لیتری ۱۳۰ اسب بخاری و دیگری ۲ لیتری ۱۶۰ اسب بخاری.

2015 Mazda MX-5
۲۰۱۵ Mazda MX-5
هر دو پیشرانه به‌اصطلاح “دور موتوری” هستند و با کاراکتر ترد و خوشحال خودرو هماهنگی کامل دارند اما در مقایسه با فیات، دور موتور زیادتری نیاز دارند تا به همان کارایی برسند.

Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
فیات از پیشرانه‌ی بنزینی ۱.۴ لیتری توربوشارژدار، ۱۳۸ اسب بخار گرفته و برای برخی خریداران اینجا فاکتور مهمی برای خرید این خودرو یا مزدا است. گشتاور افزایش‌یافته توسط توربو شتاب گیری بی‌دردسری را در دور موتور پایین فراهم می‌کند. این خودرو همانند مزدا شتاب گیری خطی ندارد اما در اکثر شرایط نرمال، استفاده آسان‌تری خواهد داشت.

Fiat 124 vs Mazda MX-5
هنوز قیمتی برای فیات ۱۲۴ اعلام‌نشده بنابراین سخت است که ارزش در برابر پول پرداختی ۱۲۴ تخمین زده شود. انتظار داریم که فیات ۱۲۴ کمی گران‌تر از مزدا MX-5 باشد بنابراین انتظار آغاز قیمت ۲۸ هزار دلاری برای فیات معقول است. فیات مصرف سوخت ۴۴.۱ مایل بر گالنی را برای ۱۲۴ اعلام کرده که برای خودرویی که کارایی بالایی را ارائه می‌دهد احساس‌برانگیز است.

Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider
مزدا با قیمت کمتر از ۲۶۵۰۰ دلاری خود برای مدل پایه ارزش بالایی را نشان می‌دهد و با تنها ۳۳ هزار دلار می‌توانید بهترین مدل را بخرید. مزدا با پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری مصرف سوخت ۴۷.۱ مایل بر گالنی را نشان می‌دهد. اکثر بررسی‌های ادعا داشته‌اند که با مزدا راحت می‌شود به ویژگی‌های رسمی اعلام‌شده رسید، چیزی که همیشه برای خودروهای توربوشارژدار میسر نیست.

Mazda MX-5 Miata
Mazda MX-5 Miata
تفاوت‌های ظریفی بین این دو خودرو وجود دارد که قضاوت را سخت کرده و کار را به علایق شخصی می‌کشاند. استایل طراحی رترو، تجربه‌ی رانندگی متفاوت و پیشرانه‌ی توربوشارژدار فیات ۱۲۴، این خودرو را برای خریدارانی که به دنبال استفاده‌ی روزانه هستند انتخاب بهتری می‌سازد، البته تا پایان سال باید برای خرید این خودرو منتظر بمانید.

مزدا باز هم خودروی عالی دیگری خلق کرده و باعث خوشحالی طرفداران شده است. به لطف پیشرانه‌ی غیرتوربو،MX-5 مسلماً در جاده‌های عریض انفجارهای بهتری ایجاد می‌کند (!) و برای کسانی که به طرح‌های رترو علاقه‌ای ندارند، ظاهر مدرن مزدا انتخاب بهتری خواهد بود.

Fiat 124 vs Mazda MX-5
[polldaddy poll=”9372347″]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. Armin

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (421 ديدگاه)

    فیات

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. سامان اذری

      ۱۸ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      انتخاب من مزدا میاتا هست
      پرفروشترین رودستر تاریخ

      یه چیزی هم این وسط نباید فراموش کنیم که
      کیفیت قطعات مزدا خیلی بالاتر از فیات هست
      مزدا امسال جزء کیفیت ترین برند اعلام شده
      در حالی که گروه فیات کرایسلر رده اخر بود
      من مهندسی دقیق ژاپنی رو بیشتر دوس دارم

      موافقم 0
      مخالفم 1
  2. simorq

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (48 ديدگاه)

    پدال مطالب جدید رو یادت رفته بزاری تو قسمت بایگانی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. احمد باقری

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    به نظرم مزدا بهتره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. (*مهرداد*)

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (353 ديدگاه)

    در بین این دو تا مورد خاص مزدا را ترجیح میدم ولی اون طرف هم اندیشه آمریکایی هست ..انتخاب سخته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. نوید جهرمی

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (3691 ديدگاه)

    انتخاب سختیه. ب خاطر علاقم ب مزدا من اینو انتخاب میکنم. موتور تنفس طبیعی و دنده ی دستی. کیفیت مزدا هم که از فیات بهتره.
    تنها چیزی که منو ب سمت فیات میتونه بکشونه نمونه ی آبارثه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. آرش

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (60 ديدگاه)

    عاشق میاتام. می شه یه روز پشت رلش بشینم؟ فک کن، تو جاده چالوس، یه صبح اردیبهشت.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. moein

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (856 ديدگاه)

    به نظرم مزدا سرتره البته کاستیی هایی هم داره
    از طرفی هم نمیشه از یه ایتالیایی خورده گرفت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. بهنام طیبی

    ۱۹ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    به نظر من مزدا سرتر و بهتره
    فیات زیاد مال نیست.البته ایتالیا فقط خودروهای اسپرت قدر داره ولی ژاپن لوکس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. MaZi Zo0M Z0oM

    ۱۹ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (55 ديدگاه)

    با تشکر از جناب احمدزاده.
    در مقاله اشاره ای به نوع گیربکس فیات نشده بودهمچنین اشاره ای به وزن فیات نیز نشده بود و اینکه طبق ادعای سازنده شتاب خودرو در چه زمانی از صفر تا 96km/h یا 100km/h برای فیات محقق خواهد شد؟
    بعد اینکه وقتیکه فیات همه جوره از مزدا استفاده کرده خصوصا در ادوات داخل اتاق و جلو داشبرد که عینا از میاتا گرفته شده،و اینهمه موفقیت هاییکه میاتا در یکسال اخیر بدست آورده از جمله عنوان خودروی سال ژاپن و فیتالیست خودروی سال اروپا و اخیرا هم که بعنوان خودروی سال جهان معرفی شد و بهترین طراحی خودرو سال رو هم به خودش اختصاص داد،آیا واقعا میشه اینهمه موفقیت رو نادیده گرفت و به فیات رای داد؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. آترون

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (161 ديدگاه)

    فیات اونم با تیون کمپانی آبارث ….از هر نظر عالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. شکوفه های کویری

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (432 ديدگاه)

    فیات 124 کپی شده از مزدا میاتا است ، فقط با ظاهری متفاوت .صد البته کیفیت مزدا بالاتر از فیات است. انتخاب من مزدا

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا