لامبورگینی

نگاهی به تاریخچه و چگونگی تلفظ نام “کونتاچ”

از زمان نشر تیزرهای لامبورگینی کونتاچ جدید تا معرفی آن، چند روز طوفانی گذشت. ایتالیایی‌ها چند روز پیش خبر از بازگشت این اسطوره داده‌اند و طرفداران خود را کاملاً هیجان‌زده کردند. حالا که افسانه بازگشته، چرا نگاهی به معنی و تاریخچه نام کونتاچ (کانتاش، کونتاش یا کانتاچ) نیندازیم؟ بهتر است با تلفظ دقیق نام کونتاچ نیز آشنا شویم.

اولین نکته اینکه نام کونتاچ از گاوهای مبارز مشهور که در محصولات لامبورگینی از نام آن‌ها استفاده شده گرفته نشده است. این خودروساز از این نام ها به خاطر علامت زودیاک فروچیو لامبورگینی و هماهنگی شخصیت گاوهای مبارز با ویژگی‌های خود لامبورگینی استفاده کرده است. از جمله این خودروهای مشهور می‌توان به میورا، دیابلو، اوراکان و آونتادور اشاره کرد.

البته استثناهایی نیز وجود دارد. نام هایی همچون سستو المنتو و کونتاچ از این شیوه نام‌گذاری سنتی لامبورگینی پیروی نمی‌کنند.

کونتاچ در واقع نامی متعلق به زبان پیمونتی است که یک لهجه ایتالیایی مورد استفاده از شمال غرب این کشور می‌باشد. با استفاده از الفبای شنیداری بین‌المللی می‌توان گفت تلفظ نام کونتاچ به‌صورت [kuŋˈtaʧ] می‌باشد.

ترجمه تحت‌اللفظی این نام به معنی “سرایت و واگیری” خواهد بود اما همانند بسیاری از کلمات، معنی کونتاچ چیز دیگری است. کونتاچ به معنی فریادی از سر شگفتی در مقابل چیزی خارق‌العاده است.

اما داستان استفاده از نام کونتاچ روی محصول لامبورگینی با مارچلو گاندینی شروع می‌شود، کسی که اولین پروتوتایپ برای برتونه را طراحی کرد. از آنجایی که تیم گاندینی این خودرو را آماده حضور در نمایشگاه ژنو ۱۹۷۱ می‌کرد، ساعات کاری کارکنان از صبح تا شب طول می‌کشید و یکی از اعضای تیم که از منطقه پیمونتس بود و فقط با لهجه پیمونتی صحبت می‌کرد معمولاً کلمه کونتاچ را بکار می‌برد.

اما تاریخچه نام کونتاچ به سال ۱۶۳۰ و طاعونی بازمی‌گردد که شهر تورین را در بر گرفت. از ریشه‌های این نام برای هشدار واگیری این بیماری استفاده شده است.

قطعاً این ریشه خوشایندی برای یکی از مشهورترین نام های استفاده شده روی سوپرکار لامبورگینی نیست اما به‌هرحال لامبورگینی کونتاچ جزو خاطره‌انگیزترین محصولات تاریخ می‌باشد.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. سهند

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (553 ديدگاه)

    از نظر مهندسی و تکنولوژی پیشرانه ی این پیشرفته تر است یا فراری ۸۱۲ کامپتیزیونه؟( منظورم کانتاش جدید است)

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. Amin

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (1219 ديدگاه)

      والا از نظر اسب بخار ، این ۷۸۰ تا داره و فراری ۸۳۰ تا ، و اینکه موتور فراری از همون زمان f12 , با گیربکس دوکلاچه سازگاری داشت ،ولی مال لامبو هنوز که هنوزه مشکل داره با گیربکس دوکلاچه

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
    2. Reza Waffen SS

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (2934 ديدگاه)

      نمیشه گفت آخه معیاری واسه سنجش وجود نداره، بعضی از دوستان قدرت اسب بخارشون رو مقایسه میکنن ولی بنظرم این کار اشتباهیه

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
      1. Amin

        ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (1219 ديدگاه)

        در کل مشخصه مهندسی موتور سازی فراری اونم در بخش v12 بی همتاست ، بالاخره از سال ۱۹۲۹ به عنوان موتور ساز و سازنده وارد فرمول یک شدن و خیلی باتجربه هستن در این زمینه

        موافقم ۱
        مخالفم ۰
  2. عرفان

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (140 ديدگاه)

    ممنون جناب احمد زاده مطلب بسسسسسیار مفیدی بود

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  3. ali+a

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (709 ديدگاه)

    به زبان خودمون که اسم بسیار با مصمایی هست…من که حال میکنم با اسمش…

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  4. مهدی

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (950 ديدگاه)

    درستش همون کونتاش هست

    موافقم ۱
    مخالفم ۱
    1. مرتضی

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (118 ديدگاه)

      😐😐😐

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  5. پیام

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (85 ديدگاه)

    اصالت 👌

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  6. 🇩🇪👑SL300👑🇩🇪

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1777 ديدگاه)

    موندم چجوری توصیفش کنم 🙂

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. 🇩🇪👑SL300👑🇩🇪

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (1777 ديدگاه)

      راستی از این لامبورگینی تو ایران تا اونجا که من اطلاع دارم ۲ تا هست یکی نارنجی در یک اتومبیل فروشی و یکی زرشکی که تو موزه خودروهای شاه هست . یه میورا هم کنار همون کونتاچ شاه هست که سفید رنگه و همه این خودروهای اون موزه مال شاه بوده
      آیا میدونید از دیابلو ، مورسیه لاگو و آونتادور و گالاردو و اوراکان چه تعداد در ایران هست ؟

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
      1. Rakeb

        ۲۴ مرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (28 ديدگاه)

        میلیونها دستگاه از هر کدام در موزه ها، خیابانها و نمایشگاه های ایران دیده میشه

        موافقم ۱
        مخالفم ۱
        1. porsche

          ۲۴ مرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (668 ديدگاه)

          😂😂😂😂

          موافقم ۱
          مخالفم ۰
      2. ( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪

        ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (2381 ديدگاه)

        من اوراکان و گالاردو رو توی کیش دیدم از مورسیه لاگو و اونتادور و دیابلو ولی خبر ندارم

        موافقم ۱
        مخالفم ۰
        1. 🔥A.H MOTORS🔥

          ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (393 ديدگاه)

          مورسیه لاگو هم من عکسش رو دیدم

          فکر کنم موجود باشه تو ایران

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
      3. Reza Waffen SS

        ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (2934 ديدگاه)

        یدونه اونتادور پلاک ثابت تو تبریز داریم، بقیه همشون گذر موقتن

        موافقم ۲
        مخالفم ۰
  7. Amir

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (48 ديدگاه)

    پدر خوانده سوپراسپرت ها!!

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. ( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (2381 ديدگاه)

      اون sl300 هست

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
      1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

        ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (3917 ديدگاه)

        پورشه ۹۵۹ پدرخوانده سوپر اسپرت هاست…

        موافقم ۱
        مخالفم ۱
  8. Amin

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1219 ديدگاه)

    کنتاچ انفلاب بزرگی در طراحی با خودش داشت و بسیار فراگیر شد ، و یه راه جدید برای صنعت خودرو پیش رو گذاشت
    فراری هم یکم بعد ، bb512 رو برای رقابت با این ماشین ساخت که از نظر طراحی کنتاچ خشن تر هست اما به وضوح میشه دریافت که دماغه و فرم خطوط ماشین مخصوصآ در بخش جلو به هم خیلی نزدیک هست و البته طراحی فراری به رسم سنت نرم تر هست و خطوط منحنی بیشتر دیده میشه و همچنین عقب ماشین رو طوری طراحی کردن که خیلی کوتاه باشه و به گفته ی خودشون برای بهبود توزیع وزن و ایرودینامیک، پشت bb512 رو با الهام گرفتن از ۳۶۵gtb4 nart طراحی کردن که ارتفاع کمتر باشه در عقب ماشین تا جریان هوا بهتر بشه
    هردو ی این ماشین ها افسانه ای و انقلابی بودن ، کنتاچ انقلاب طراحی و خشونت و bb512 انقلاب مهندسی و مکانیک بود ، حتما هردو ماشین رو چک کنید در مجله های معتبر

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
  9. AMG GT R

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (510 ديدگاه)

    زیبایی تمام ولی بنظرم جانیشنش (کونتاچ جدید) در حد این نیست
    (کونتاچ جدید خیلی عالی هست)

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  10. علی

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (104 ديدگاه)

    اینو در جواب دوستمون که میگه فراری ۸۳۰ اسب هست ولی کنتاش ۷۸۰ اسب
    نه عزیزم کنتاش۸۱۴ اسب بخار قدرت داره ۷۸۰ موتور بنزینی ۳۴ اسب موتور الکتریکی

    موافقم ۱
    مخالفم ۱
    1. Reza Waffen SS

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (2934 ديدگاه)

      قدرت کونتاژ ۷۸۸ اسب بخار هستش از خودتون اطلاعات درنیارید

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
  11. علی

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (104 ديدگاه)

    کنتاش ۸۱۴ اسبی هست گیربکس بهتر از فراری هست شتاب بیشتری هم داره انتقال قدرت بهتری هم داره

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  12. مهدی

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (994 ديدگاه)

    به نظرم کونتاش نسل قبل اسطوره بود و جدیده نسبت به قدیمه به نظرم هیچه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  13. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (3917 ديدگاه)

    من که اهمیتی نمیدم خارجیا چجوری میخوان تلفظش بکنن،نه کونتاچ نه کونتاش و نه کانتاچ،من خودم کانتاش صداش میکنم خیلیم با این اسم حال میکنم،درضمن عکس اول پست یارو پیش نمونه زرد رنگه هم خیلی خوشگله….

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  14. امیر

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (4 ديدگاه)

    از اسمش خوشم نمیاد.خنده داره.😂

    ولی خودش عالیه👌

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا