مسابقه درگ جذاب مرسدس-ای‌ام‌جی GT R و لامبورگینی اوراکان

چند سال پیش که برند ای‌ام‌جی به‌طور تمام و کمال وارد میدان نشده بود مرسدس بنز از مدل SLS برای اذیت کردن پسران قدرتمند کلاس سوپرکارها استفاده می‌کرد.


اگرچه این خودرو در بین مشتریان با استقبال خوبی مواجه شد اما سرانجام جای خود را به مدل کوچک‌تر و کم‌توان‌تر ای‌ام‌جی GT دارد تا این خودرو نقش پرچم‌دار اسپورت های مرسدس بنز را ایفا نماید.

خانواده ای‌ام‌جی GT از زمان معرفی در اواخر سال 2014 تاکنون گسترش یافته و هم‌اکنون شامل نسخه پرچم‌دار R می‌باشد که سریع‌تر است.


با قدرت 585 اسب بخاری و گشتاور 700 نیوتون متری، مرسدس-ای‌ام‌جی GT R تنها به 3.6 ثانیه زمان برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت نیاز دارد. حداکثر سرعت این خودرو نیز 316 کیلومتر در ساعت می‌باشد. این عملکرد باعث می‌شود محصول جذاب مرسدس از نظر فنی رقیبی برای لامبورگینی اوراکان باشد هرچند محصول ایتالیایی‌ها کمی قوی‌تر و سریع‌تر است.


برخلاف پیشرانه 8 سیلندر 4 لیتری توئین توربوی مدرن GT R، این بچه لامبو از پیشرانه 10 سیلندر 5.2 لیتری تنفس طبیعی‌ای استفاده می‌کند که خروجی 610 اسب بخاری و گشتاور 560 نیوتون متری دارد. این پیشرانه با همکاری سیستم چهار چرخ محرک باعث ایجاد شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 3.2 ثانیه‌ای شده و در مدل LP610-4 نیز باعث ایجاد حداکثر سرعت 325 کیلومتر در ساعتی می‌شود.


خب حالا که مشخصات فنی هر دو خودرو را به‌طور کامل دانستیم زمان مشاهده عملکرد این دو سوپر اسپورت در مسابقه‌ای درگ هستیم. مرسدس-ای‌ام‌جی GT R و لامبورگینی اوراکان در مسابقه از حالت سکون و در حال حرکت مسابقه می‌دهند. به نظر شما کدام خودرو برنده می‌شود؟ شاید نتیجه مشاهده شده باعث سورپرایز شما شود!

[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

24 دیدگاه

  1. مهدی
    سوابق: (425 دیدگاه) ,

    ببخشید بچه لامبو ؟
    به هوراکان میگین بچه لامبو ؟؟؟
    اگه هوراکان بچس هیچ ماشینی تو دنیا بزرگ نیست
    هوراکان بچسسسسسسس؟؟؟

    پاسخ
    1. akrh78
      سوابق: (212 دیدگاه) ,

      هوراکان لقبش “بیبی لامبو” هست رفیق

      پاسخ
  2. الف.ی
    سوابق: (1353 دیدگاه) ,

    چه انتظاری از این مدل مرسدس دارید؟
    معلومه که اوراکان میبره

    پاسخ
    1. s.h
      سوابق: (214 دیدگاه) ,

      لاموبرگینی استاندارد فقط به این نباخته اگر اینم میبردش که دیگه هیچی !!!
      مک لارن 720 رو میخواست تا با اختلاف دو یا سه برابر این نه هوراکان بلکه اونتادورم ببره
      شما اگر تونستی یه درگ گیر بیاری که لامبورگینی مک لارنو زده باشه خیلی کار بزرگی کردید
      البته تیون شده نه

      پاسخ
      1. Cristiano Rolambo
        سوابق: (10698 دیدگاه) ,

        570 جی تی که از R8 V10 plus شکست خورد .. از اوراکان که قطعا میخوره (درگ 6 موتورترند)
        MP4-12C همیشه در برابر اونتادور و مورسیه لاگو SV بازنده بود
        درگ 720 اس و اوراکان هم همیشه به نفع 720 اس نبوده و اوراکان علیرغم 200 اسب بخار قدرت کمتر و موتور 10 سیلندر تنفس طبیعی تونسته بعضی اوقات 720 اس رو در درگ ها شکست بده … البته همه میدونم 720 اس سلطان درگه

        باقی محصولات مکلارن هم که پی وان و Senna هستن!
        کسی که انتظار داشته باشه اونتادور و هوراکان از پس اینا در درگ بربیان باید به عقلش شک کرد

        پاسخ
        1. s.h
          سوابق: (214 دیدگاه) ,

          کاملا صحیح فقط فکر نکنم هوراکان بتونه خودش از پس r10بر بیاد و منطور من در خط دوم از مک لارن همون 720 بود وگرنه هیچ کسی برتری تام بر یکی دیگه نداره بلاخره کمپانی مک لارنم یه جاهایی به لامبورگینی باخته

        2. Cristiano Rolambo
          سوابق: (10698 دیدگاه) ,

          درسته حرف شما
          اینو در نظر بگیر 720 اس با یه موتور توربو و وزن بسیار سبک الان هیچ رقیبی از نظر شتاب در بین محصولات فراری و لامبورگینی نداره …
          812 رو که به راحتی شکست میده
          در مقابل لافراری هم امکان پیروزیش وجود داره

        3. s.h
          سوابق: (214 دیدگاه) ,

          ای کاش همه مثل شما واقع بین بودن و از رو تعصب جواب نمیدادن یا مسخره نمیکردن و با واقعیت کنار میموند و واقعانم تا اینکه پیستا خودی نشون بده یا نه فعلا بی رقیبه البته فکر کنم با معرفی جانشین 720 که بچه ها بهتر میدونند قطعا پیستا میماله !! اما در مورد لافراری چندتا درگ ازش دیدم که p1 به راحتی 918 ولافراری رو برد ویه درگ از لافراری و 650 دیدم که البته یه راننده مبتدی که در اصل یه خبر نگار بود پشت 650 نشسته بود در برابر راننده حرفه ای لافراری و 650 با اختلاف نسبتا زیاد باخت و درگ دیگه ای ازش موجود نیست اما اگر بود فکر نکنم 650 انقدر بد میباخت
          اما اگر بخواییم پای سنا یا p1 رو در برابر اونتادور یا هوراکان بکشیم وسط هیچ حرفی نمیمونه اما به قول شما باید به عقل کسی که اینا رو مقایسه میکنه شک کرد
          موفق باشید

    2. الف.ی
      سوابق: (1353 دیدگاه) ,

      البته اون درگ دومی که گذاشتن و در حال حرکت شروع کردن ،‌به نظر من علت برد مرسدس اینا بود :
      1ـ موتور تویین توربو که شتاب ثانویه بهتری داره نسبت به تنفش طبیعی و احتمالا حداکثر گشتاورش تو دور پایین تری به دست میاد
      2ـ دف عقب بودن. این رو صرفا تجربی میگم اما اون طور که من تو درگ ها دیدم ، ماشین های دف عقب عموما شتاب ثانویه بهتری نسبت به دو دف دارن
      درسته که تو شتاب یه خودرو ، کلی عامل فیزیکی و شیمیایی مختلف دست دارن ولی اینا چیزی بود که به ذخن من می رسید

      پاسخ
      1. mohammad FM480
        سوابق: (598 دیدگاه) ,

        دقیقا. توربو خیلی تو ایجاد گشتاور تو دور های پایین تاثیر داره .

        پاسخ
      2. مهدی
        سوابق: (425 دیدگاه) ,

        به نظرم همون دیفرانسیل خیلی خوش اواتره تا دف
        ولی حرفتون کاملا درسته دیفرانسیل جلو ها یه خورده تو شتاب اولیه جلو میوفتن
        چون برای شروع حرکت کشیدن راحت تر از هل دادنه شما خودتم میتونی با یه جسم سنگین امتحان کنی یه بار از عقب هلش بده یه بار از جلو بکشش درسته در قسمت اول که آغاز حرکت جسمه کشیدن از هل دادن راحت تره اما بعدش هل دادن (به قول خودت دف عقب) از کشیدن (دف جلو ) پیشی میگیره
        البته این فقط یکی از دلایل این قضیس

        پاسخ
        1. الف.ی
          سوابق: (1353 دیدگاه) ,

          خب بحث جالب شد
          در مورد کشیدن و هل دادن درست میگید. دقیقا منظورتون رو فهمیدم
          اما یه نکته ای هست. من این رو از کسی نپرسیدم ولی فکر میکنم از نظر فیزیک دقیق اصلا کشیدن معنایی نداره. فقط هل دادن داریم !!!! اگر کسی مایل بود ، براش توضیح میدم.
          نکته بعدی این که برای ماشین دو دیفرانسیل ، فقط دیفرانسیل جلو نداریم. هر دو دیفرانسیل درگیرن. این میتونه اتفاقا بشه نکته برتری. چون اوراکان علاوه بر دیفرانسیل عقب ( که در هر دو مشترکه )، یه دیفرانسیل دیگه و اضافه هم داره
          شاید تقسیم نیرو بین دو تا دیفرانسیل باعث کندی شتاب گیری ثانویه میشه. این رو خودم نمی دونم چرا اینجوریه و از روی تجربه میگم
          این بخش از حرفتون رو متوجه نمیشم

        2. mg
          سوابق: (79 دیدگاه) ,

          الف .ی جان میدونی چرا دو دیفرانیسل شتاب ثانویه کند تری داره ؟ تو شتاب اولیه که به خاطر تقسیم شدن نیرو بین 4 لاستیک میتونه از تمام قدرت برای لانچ استفاده کنه بدون برن اوت ( بکس باد ) خوب حالا چرا شتاب ثانویه اش کمه به خاطر همین محور محرک اضافیه که موتور نیرو رو تقسیم میکنه و حالا در دو جا اتلاف انرژی داریم ( به خاطرد نده های دف هاو داخل گیربکس که تعداد بیشتری دران به خاطر غلبه بر ویکوزیته روغن به خاطر اصطکاک ایستایی و…. ) اما چون قدرت تقسیم میشه تو سرعت های بالاتر که به اسب بیشتر برای سرعت گیری احتیاجه نه گشتاور اینجا به هر محور اون مقدار توان تولیدی نمیرسه و مثلا اگر 50 -50 باشه اسب بخار اوراکان لزوما 300+300 نمیشه ( بر خلاف گشتاور که جمع میشه تو هر سرعتی ) برای اینکه تو شتاب ثانویه اکثرا از ماشینای تک دف میخورند یعنی همین کسری های کوچک باعث اختلاف زیاد میشه خوب حالا بعضی از ماشینا مثل جی تی ار یا یکی از مدل های مرسدس که یادم نیست دو دف همیشگی نیستند یعنی با 4 چرخ راه میفتند ومیتونند با دو چرخ مسابقه بدن که میتونند وضعیت 4 چرخ رو هم داشته باشن
          البته این یه تو ضیح خیلی ساده بود و بحث خیلی فراتر از ایناست اما امید وارم متوجه شده باشید

        3. mg
          سوابق: (79 دیدگاه) ,

          اما دوست عزیز از نظر علمی یا فیزیکی یا حتی ریاضی هم نیروهای کششی داریم هم رانشی و اتفاقا اگر بخواهیم نقش این دو نیرو رو مقایسه کنیم پدیده های کششی پر کاربرد تر هستند اما قیاس این دوتا با محور های جلو به عنوان کشش و محور عقب به عنوان پیشران درست نیست چون هر دو نیروی پیشران به حساب میاند که در جواب این سوال احتمالی که فرق کشیدن با طناب یا گاز دادن به ماشین رو به جلو چیه که یکی کشش میشه یکی پیشران یه کتاب هست خودش!! که تو ضیحش خیلی اینجا ممکن نیست اما به طور خلاصه وقتیکه شما گاز میدید نیروی عکس العمل اصطکاک چرخ رو به جلو هست و موجب حرکت جسم ( ماشین ) رو به جلو میشه ولی با طناب به شکل مستقیم وبا یک نوع از نیرو ( کشش) جسم حرکت میکنه که ماهیت هر دو نیروی ایجاد شده متفاوت هست اما هر دو به یک سمت هستند
          خوب این بحث زیاد ربطی نداشت اما خواستم متوجه تفاوت این دو بشید و اینکه دف جلو یا عقب فرقی نداره هر دو پیشران هستند تنها فرقی که داره اینکه رو محور محرک عقب موقع شتاب گیری در سرعت پایین به خاطر تغییر وضعیت ماشین نیروی عمودی ( داون فورس نه ها ) بیشتر قرار میگیره که هم زمان به خاطر خیلی عوامل موجب میشه نسبت به شرایط کاملا مشابه در محور جلو که نیروی روبه بالا ایجاد میشه اصتکاک حرکتی بیشتری و شتاب بیشتری تو دور بالا ببینیم فکر کنم شما هم بتونی حس کنی که انگار ماشین تو دف جلو سبک میشه و میخواد بکس باد کنه اما دف عقب نه

  3. mohammadrr
    سوابق: (116 دیدگاه) ,

    با اینکه من خیلی از مرسدس خوشم میاد ولی واقعا انتظار اینکه بتونه اوراکانو ببره نداشتم!
    این پیروزی چندتا چیزو بهم ثابت کرد
    اول اینکه همه چیز به ۴تا عدد رو کاغذ خلاصه نمیشه
    و دوم اینکه به نظرم شاید اگه لامبوهم مثه مرسدس دیفرانسیل عقب بود احتمالا توی حالت سکون هم مرسدس میبرد
    با همه اینا تفاسیر جفتشون فوق العادن و به نظر ماشین بازی نیس که از این دوتا خوشش نیاد!

    پاسخ
  4. ساسان
    سوابق: (502 دیدگاه) ,

    عاشق هردوتاشونم.
    فقط صدای انجین لامبو موقع لانچ👍

    پاسخ
  5. shirko
    سوابق: (178 دیدگاه) ,

    بنز و باید با ۹۱۱ gt3rs مقایسه کرد نه با اوراکان !!

    پاسخ
  6. امیر
    سوابق: (167 دیدگاه) ,

    ببینید اوراکان پرفورمانته دیگه چه چیزیه!
    با احترام به اونتادور پادشاه 12 سیلندر به نظرم اوراکان جذابترین لامبورگینی تاریخه

    پاسخ
      1. امیر
        سوابق: (167 دیدگاه) ,

        کلا لامبورگینی مثل کالاییه که نمیشه روش قیمت گذاشت فقط و فقط اختلاف سلایق درش وجود داره…مورسیه لگو که اصلا جای بحث نمی ذاره

        پاسخ
  7. حمید
    سوابق: (1290 دیدگاه) ,

    خوب تو حالت مسابقه بنز برنده شد ولی به هر. حال انگار این ماشینها از یک سیاره دیگه هستند

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.