لامبورگینی

در پشت‌صحنه آزمایشگاه ساختارهای کامپوزیت لامبورگینی چه می‌گذرد؟

مردی با کت مشکی که در پشتش “Prototipi” و روی قلبش گاو خشمگین نقش بسته با علاقه شدیدی درباره تاریخ فیبر کربن می‌گوید. پشت سر او دستگاهی قرار دارد که در حال تا زدن یک پنل لانه‌زنبوری با ابعاد تقریباً ۴ اینچ است به‌طوری‌که به دو نیم تقسیم شود اما کاملاً نشکند. قلبم دارد از سینه‌ام بیرون می‌زند!

Lamborghini-ACSL-06
آنچه در ادامه می‌خوانید نوشته‌های جالب اَبیگِیل بَسِت (Abigail Basset) از دست‌اندرکاران نشریه متعبر Automobile در جریان بازدیدش از آزمایشگاه ساختارهای کامپوزیت لامبورگینی است که به‌راستی خواندنی و “عشق ماشینی” به رشته تحریر درآورده است. با ما همراه باشید.
داخل یک ساختمان بی‌نشان واقع در حاشیه منطقه اینتربِی (Interbay) سیاتِل ایستاده‌ام. جایی که با تأسیسات بویینگ و هانی‌وِل (Honeywell) تنها چند مایل فاصله داشته و ۷۸۷ دریم‌لاینِر در آن چشم به جهان گشوده است. البته، اینجا خانه‌ای برای لامبورگینی هم هست، جایی که آزمایشگاه پیشرفته ساختارهای کامپوزیت خود را بنا‌نهاده و آن‌را مبدل به یکی از معدود مکان‌های خارج از بویینگ کرده که در درون خود تجهیزات شبیه‌سازی صاعقه، تگرگ، برخورد پرندگان و خرابی پیشرانه را داراست. مردی بنام پائولو فِرابولی (Paolo Feraboli) آزمایشگاه را اداره می‌کند که با آهنگ ظریف ایتالیایی از او می‌شنوم: همیشه می‌خواستم جت‌های جنگنده بسازم و طراحی کنم. من مهندس نیستم، یک طراح فیبر کربن ام.

Lamborghini-ACSL-08
فِرابولی مدرک مهندسی مکانیک‌اش را از دانشگاه بولونا (Bologna) ایتالیا گرفت و در فاصله یک ساله بین فارغ‌التحصیلی و دوره کارشناسی ارشد به‌عنوان متخصص حوزه مهندسی کامپوزیت (همان مهندس کامپوزیت خودمان) در تأسیسات لامبورگینی واقع در سَنت‌آگاتا (Sant’Agata) بولونیا مشغول کار روی توسعه پنل‌های کامپوزیتی بدنه مارچیه‌لاگو رودستر شد. شاید برایتان جالب باشد که الان هم یک نمونه نارنجی‌رنگش را دارد که ازنظر خودش “آخرین لامبورگینی کبیر” است. پس‌ازآن به دانشگاه سانتا باربارا (Santa Barbara) رفت و علاوه بر دریافت مدرک Ph.D. مهندسی مکانیک، چند وقتی در کمپانی Callaway Golf فعالیت کرد. سال ۲۰۰۴ به ویرجینیا آمد تا در ناسا (NASA) درزمینه مکانیک و مقاومت کار کند. سپس مدرک پروفسوری را از دانشگاه واشنگتن، جایی که در دپارتمان‌های هوانوردی و فضانوردی‌اش تدریس کرده و در اوقات فراغت به بویینگ برای توسعه هواپیماهای تجاری و نیز مدل ۷۸۷ کمک کرده بود، اخذ کرد. سرانجام در ۲۰۰۷ میلادی لامبورگینی وی را برای احداث آزمایشگاه پیشرفته کامپوزیت‌های ساختمانی به خدمت گرفت. ۶ سال بعد هم از مسئولیتش در دانشگاه کناره‌گیری کرد تا به‌صورت تمام‌وقت به تحقیقات آزمایشگاهی برسد.

Feraboli-and-one-of-the-testing-machines
براساس گفته‌های خودِ فرابولی این آزمایشگاه ۹۰ درصد وقت خود را برای لامبورگینی و ۱۰ درصد باقی را برای کار روی پروژه‌های صنعت هوانوردی و سایر کمپانی‌های تولیدکننده کالا صرف می‌کند. هم‌اکنون نیز تیم او ۵ عضو دارد که آزمایش، مهندسی و ساخت فیبر کربن را از برای لامبورگینی سستو اِلمنتو گرفته تا بیش از هزار قطعه برای بویینگ ۷۸۷ دریم‌لاینِر (Dreamliner) انجام می‌دهند.

Lamborghini-ACSL-10
تیم متخصص به‌منظور نشان‌دادن چگونگی آزمایش مواد، از پنل‌های کامپوزیتی ساندویچی موسوم به نومِکس (Nomex) که برای هواپیماهای نظامی طراحی شده‌اند و نیز پنل‌های فیبر کربنی روکش‌دار و بدون روکش بهره می‌گیرند. مثلاً از یک کَنُن گازی (Gas Cannon) استفاده می‌کنند که می‌تواند اشیاء را تا سرعت ۵۰۰ مایل بر ساعت به حرکت درآورد. همچنین ژنراتور تولیدکننده صاعقه دارند که تنها یک عدد غیرازآن در آمریکا موجود است و می‌تواند با یک آذرخش توانی برابر با ۳۰ کیلوولت تولید کند. با استفاده از ابزارهای سودمند این‌چنین، این آزمایشگاه پیشرفته توانسته طی دوران حیات خود ایده‌های بزرگی را برای لامبورگینی پرورش دهد که بعضی قبول و بعضی رد شده‌اند. فرابولی می‌گوید: آزمایشگاه برایمان یک زمین‌بازی است که می‌توانیم روی آن هرچه را که خواستیم آزمایش کنیم و بسازیم.

Sesto-Elemento-interior
فیبر کربن در روش مرسوم از پرس و فشار زیاد صفحات فیبر کربنی (خام) و رزین داخل قالب و سپس گرم‌کردن و تیمار نهایی آن به‌دست می‌آید. این فرآیند چند روز وقت می‌برد و انجام تعمیرات در آن غیرممکن است. فرابولی معتقد است برای افزایش سرعتِ تولید می‌توان مراحل قالب‌دهی، گرم‌گردن و تیمار نهایی را حذف کرده و بجای آن صفحات فیبر کربن (خام) خردشده (یا به‌طورکلی کوچک‌تر) را در دمای اتاق با رزین مخلوط کرد و ترکیب حاصل را در قالبی فولادی قرار داد تا زیر فشار شدیدِ ۲۰۰۰ psi گرم شود. این روش که تنها حدود ۳ دقیقه زمان نیاز دارد، تحت عنوان Forged Composite (FC) Technology یا کامپوزیتِ پرداخت‌شده، بنام لامبورگینی ثبت رسمی شده است. توسعه و بهبود آن ۸ سال تیم فرابولی را درگیر خود کرده و درنهایت گواهی FAA را نیز به‌دشت آورده است. جالب این‌که هم‌اکنون در بویینگ دریم‌لاینِر نیز بیش از ۱۰۰۰ قطعه فیبر کربن به همین طریق ساخته می‌شوند. درواقع وضع بدین‌گونه است که پس از تأیید نهایی فرآیند و مواد مورداستفاده، دیگر فرقی نمی‎کند که قطعات ۷۸۷ را میسازید یا یک خودرو. از طرفی در روش FC امکان ترمیم مواد بدون کاهش یکپارچگی ساختاری وجود دارد و متخصصان آزمایشگاه برای انجام این تعمیرات به اقصا نقات دنیا سفر می‌کنند.

Lamborghini-ACSL-13
شاسی فیبر کربنی مونوکوک آونتادور نخستین محصول آزمایشگاه در ابعاد بزرگ بود. برخلاف مدل‌های قبلی که از قطعات کامپوزیت فیبر کربن بهره می‌بردند (اولین پروتوتایپ ساختمانی کامپوزیت فیبر کربن در کونتاش اِوولوزیونه و مارچیه‌لاگو دیده شد) آونتادور همان دفعه اول از آزمایش تصادف سربلند بیرون آمد. فرابولی این هیولای خوش‌چهره را این‌گونه در یک جمله خطاب می‌کند: ایمان دارم که من و تیمم نقش بزرگی در بوجود آمدن آونتادور داشتیم، آونتادور فرزند ماست. وقتی از او درباره وزن نزدیک به ۲ تن آن می‌پرسم با حالتی خنثی می‌گوید: همه فکر می‌کنند که علت اصلی وزن زیاد، پیشرانه خودرو است. مثلاً در صنعت هواپیماسازی می‌گویند باید بدنه و بال‌ها را از مواد سبک‌وزن بسازیم؛ آنوقت برای تمامی اتصالات از تجهیزات فولادی استفاده می‌کنند! طبیعی است که وزن نهایی زیاد می‌شود. همچین چیزی در آونتادور هم اتفاق افتاده، اما وقتی با آن روبرو می‌شوند نادیده‌اش می‌گیرند.

Lamborghini-lineup
رونمایی سِستو اِلمنتو به سال ۲۰۱۰ میلادی در نمایشگاه بزرگ پاریس نقطه عطفی برای لامبورگینی و تحقیقات فیبر کربنی وسیعش به‌حساب می‌آمد. ایده ساخت آن در پروازی از بولونا به آمریکا پیش‌آمده و طی ۴ ماه به واقعیت تبدیل‌شده است. بیش از ۸۰ درصد آن را فیبر کربن تشکیل می‌دهد. حتی بازوهای کنترلی نوین سامانه تعلیق هم فیبر کربنی اند و اولین نمونه استفاده از فرآیند FC در ساخت قطعات مکانیکی به شمار می‌روند. فرابولی در ادامه حرف‌هایش اشاره می‌کند که راه ورود این قطعات به تولید، راضی کردن آقای مائوریزیو رِجانی (Maurizio Regianni) رئیس R&D لامبورگینی است. خود رِجانی به من گفت که فیبر کربن برای ماشین حکم چربی اضافه را دارد! اما تا وقتی که در ساخت قطعات پیشرانه مورداستفاده قرار گیرد اهمیتی به آن نمی‌دهم.

Lamborghini-ACSL-30
صحبتم را با فرابولی از سر می‌گیرم. مجموعه‌ای از تجهیزات اتصالی پیشرانه را نشانم می‌دهد که طبق گفته‌های رِجانی لامبورگینی امیدوارد است که بتواند در مدل‌های آینده استفاده‌شان کند. اگر این قطعات حاصل از FC جوابگو باشند می‌توانیم به کاهش وزن قابل‌توجهی تا حد ۳۹ درصد نسبت به نمونه‌های فولادی دست پیدا کنیم. در جای دیگر مرا به دیدار چند مدل body-in-white می‌برد که برای نمایش ظرفیت‌های FC بسیار مناسب‌اند. امیدوارانه می‌گوید: اگر راه را پیدا کنم، خودروی بعدی لامبورگینی بدنه‌ای یک‌تکه و تماماً فیبر کربنی خواهد داشت و از شر چفت‌وبست‌های سنگین که اصلا دوستشان ندارم خلاص خواهد شد.

فیبرکربن، آینده طراحی خودروست، اگر بتوانیم سبک‌تر، قوی‌تر، کاربردی و یکپارچه‌اش کنیم دیگر تنها محدودیتمان سقف آسمان خواهد بود.

منبع: automobilemag

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امین قوام‌

گزارشگر و راننده آزمایش وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. امیر

    ۲۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1640 ديدگاه)

    لامبورگینی تکه.
    هیچ خودرو ساز ایتالیایی دیگه هم بهش نمی رسه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یو اس اس اینترپرایز

      ۲۰ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      فراری انزو
      فراری لافراری
      فراری 458
      فراری اف ایکس ایکس
      فراری کالیفرنیا
      پاگانی زوندا
      پاگانی هیورا

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امیر

        ۲۰ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (1640 ديدگاه)

        یو اس اس شما که همیشه با من سر جنگ داری .
        من نفهمیدم چرا من هر جا میرم نظر می دم شما میای یک چیز مخالف میگی.
        آخریش هم راجع به قدرت فراری اف ایکس ایکس کی بود.
        در مورد سوالت تو اون مطلب باید بگم اینکه چرا خودرویی مثل لایکن هایپر اسپرت فقط با 750 اسب بخار ، سرعتی معادل 407 کیلومتر بر ساعت داره و در عوض فراری مسابقه ای با 1006 اسب بخار فقط 349 کیلومتر بر ساعت سرعتشه ، به دلایلی مربوط میشه که خود کمپانی ها خبر دارن.مثلا کوتاه بودن ضریب گیربکس برای شتاب بهتر و سرعت کمتر یا بلند بودن ضریب گیربکس برای شتاب کمتر و سرعت بیشتر.
        در ضمن از لحاظ میزان فروش و آلایندگی و بازده موتور و ارزش در برابر مبلغ پرداختی ، لامبورگینی حرف اول رو تو ایتالیا میزنه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. یو اس اس اینترپرایز

          ۲۰ تیر ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          برای چی گفتی لامبورگینی تک؟؟؟؟؟؟
          ظاهرا شما جبهه گیری داری میکنی.
          دوست عزیز بجای اینکه توهین کنی یا دعوا داشته باشی منطقی باش.شما میگی لامبورگینی تک این فقط و فقط نظرشخصی شماست و بس

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. یو اس اس اینترپرایز

          ۲۰ تیر ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          امیر عزیز من دلیلی نمیبینم که با شما سرجنگ داشته باشم
          اخه شما اومدی میگی لامبورگینی در ایتالیا اول و تک انگار فراری و پاگانی سطح پایین دیدی.
          شما ببین فراری چقدر طرفدار داره.من خودم کلا خودروسازی ایتالیا خیلی قبول دارم

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. امیر

          ۲۰ تیر ۱۳۹۵
          سوابق: (1640 ديدگاه)

          یو اس اس عزیز ، اگه کسی بگه رئال مادرید خوبه ، دلیل میشه بارسا و اتلتیکو بد باشن؟معلومه که نه.
          مثلا توی بحث سوپر اسپرت ها بوگاتی و مثلا هنسی ونوم همیشه رقیب هم بودن اما معلومه که بوگاتی یه چیز دیگس.اما این نشون نمیده که هنسی ونوم بد باشه.
          حالا منظور منو فهمیدی؟

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. یو اس اس اینترپرایز

          ۲۱ تیر ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          امیر عزیز من کاملا به دیدگاه شما احترام قائل هستم
          ولی ازاین تعجب کردم چرا فکرکردی من با شما سرجنگ یا دعوا دارم

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. مجید.فقط لامبورگینی.

      ۱۵ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      لامبورگینی تکه بحث هم نداره!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. king 918

    ۲۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    عالی بود مرسی اقای قوام صفری ….
    انصافا اوراکان خیلی خوشگله بی وجدان …….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. یو اس اس اینترپرایز

    ۲۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    سستوالمنتو-وننو-گایاردو-اونتادور-هوراکان-همگی عالی هستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مجید:فقط لامبورگینی:فقط ایتالیاوآلمان

    ۲۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    ممنون از آقای قوام نصیری، واقعا لوگوی پروفایلتون خیلی با تلاشی که برای معرفی ماشین های ایتالیایی میکنین مناسبه.
    دم لامبورگینی گرم. تکه… تک… بی نظیره. با خوندن این مقاله فهمیدم این شرکت چه برنامه های بزرگی داره و هزار برابر بهتر از اون چیزی هست که من قبولش داشتم. لامبورگینی اون انقلابی که من فکر میکنم رو بوجود خواهد آورد. یعنی بدون استفاده از توربو به شتاب های زیر 2 ثانیه رسیدن… و ثبت رکورد های خارق العاده در پیست ها…. V12 وجود خودشو مدیون لامبورگینی و فراری هست. حیف که سستوالمنتو تولید محدود بود. وگرنه فکر کنم با تعریف هایی که هموند میکرد و شتاب محشرش راحت میتونست رکورد های خیلی از پیست ها رو برای 5 تا 10 سال داشته باشه. البته اون تجربه ی اول لامبو بود. در فیلم need for speed هم به نظر من ماشین اصلی این فیلم اول ماستنگ بود بعدشم همین المنتو و بعد کونیگزگ.
    هنر کاریه که لامبورگینی میکنه و بس…. با توربو به شتاب رسیدن هنر نیست… بذار اونتادور از هزار تا 911 توربو اس هم در 400 متر شکست بخوره. پورشه و مک لارن اگه خیلی پیشرفته هستن بدون توربو بیان به جنگ لامبو تا همشونو از صحنه بیرون کنه. وگرنه نابغه ای به اسم کوروش منصوری از دل اونتادور ، کربونادو رو ساخت که با شتاب 1.8ثانیه ای شیرون و ویرون! و 918 ، P1 رو یک جا قورت میده. تازه کربونادو یک محصول تیون شدست. خود لامبورگینی اگه علاوه بر توربو تغییراتی در گیربکس و استفاده ی بیشتر از فیبر کربن انجام بده میتونه بهترین هایپرکار ساز جهان بشه و به راحتی به شتاب های 1.5 و 1.7 با همین اونتادور که محصول 6 سال قبله برسه….اون موقع هیچ کی جرات عرض اندام نداشت .ولی چه کنم که لامبو عشق تنفس طبیعیه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مسعود

      ۲۱ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (758 ديدگاه)

      دوست عزیز خوشحالم که به این همه مطلب ریز اشاره کردی، دمت گرم .
      اما اینکه لامبورگینی وارد بازی هایپر کار نمیشه سیاست فولکس واگن هستش ، چون احتمالا نمیخوان یه رقیب از داخل مجموعه فولکس واگن بزنه پدر صاحب بوگاتی رو در بیاره.
      وگرنه هایپرکار لامبورگینی اگه برچسب قیمت 10 میلیون دلاری رو هم روی خودش داشته باشه خریدار داره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. مهرداد

    ۲۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (14 ديدگاه)

    فقط یک بار دیگه سوابق تحصیلی و کاری این بابا رو بخونید، مدیونید اگه یاد مدیرای کشورمون بخصوص مدیران توانمند، با صلاحیت و دانشمند صنعت خودروی کشورمون نیافتید . آدم یاد اون عزیزی می افته که تو 28 سالگی مدیر سایپا شد و الان هم حتما داره در یک سنگر !! دیگه به مردم خدمت می کنه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. مجید

    ۲۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (681 ديدگاه)

    عالیه واقعا!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. محمد زمانلو

    ۲۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (129 ديدگاه)

    هر چی فکر می کنم می تونم عرضه ی درس خوندن در خارج از کشور رو داشته باشم ولی خیلی بعیده که بتونم بدون بورسیه و کمک مالی یکی دیگه با اون هزینه های کمرشکن تحصیل ( که واسه ما ایرانی ها سنگینه) درس بخونم !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. علیرضا4225

    ۲۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (132 ديدگاه)

    تو 28 سالگی رو خوب اومدی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. بنتلی

    ۲۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    لامبورگینی واقعا فوق العادس و خودروهاش علاوه بر عملکرد عالی طراحی های جذاب و خشنی دارن،توی این مطلب جا داره یادی از کربن تیتانیوم پاگانی هم بکنیم ک ابداع خودشه،پاگانی یکی از پیشرو های این صنعته و کربن تیتانیوم هم واقعا شگفت انگیزه!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا